
Sejm udzielił wotum zaufania
rządowi PO-PSL
26 czerwca 2014
W Sejmie odbyło się wystąpienie premiera Donalda Tuska, który
odniósł się do afery podsłuchowej. Kończąc swoje przemówienie
Tusk zgłosił wniosek o wotum zaufania dla rządu. Zgodnie z
procedurą  Sejm  udziela  rządowi  wotum  zaufania  bezwzględną
większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej
liczby posłów. Oznacza to, że w chwili głosowania w sali obrad
musi być przynajmniej 230 posłów. Platforma Obywatelska ma 203
posłów  natomiast  Polskie  Stronnictwo  Ludowe  32  posłów.
Koalicja dysponuje więc w sumie siłą 235 głosów. Głosowało 440
posłów. Za wotum zaufania dla rządu głosowało 237 posłów –
przeciw było 203 posłów. Sejm udzielił więc rządowi koalicji
PO-PSL wotum zaufania głosami posłów koalicji PO-PSL.

Wczoraj z mównicy sejmowej Donald Tusk oznajmił, że nagrywanie
polityków i najważniejszych osób w państwie „trwało od półtora
roku”. W kontekście sejmowej debaty wokół afery podsłuchowej
niezwykle  interesująco  wyglądają  opisywane  w  mediach  przed
dwoma laty działania premiera, podejmowane w celu udaremnienia
ewentualnych  prowokacji.  W  październiku  2012  r.  na  łamach
„Newsweeka” można było przeczytać, że Tusk czuł się osaczony
przez służby specjalne, biznes i ewentualnych wrogów. Okazuje
się,  że  wówczas  premier  niemal  na  każdym  kroku  wietrzył
podstęp i obawiał się różnego rodzaju prowokacji. Okazuje się,
że  Tusk  zmienił  nawet  część  swoich  nawyków.  „Kiedy  w
poprzedniej  kadencji  Donald  Tusk  szedł  na  kolację  do
restauracji, z ostrożności siadał tyłem do sali. Dziś nie robi
już nawet tego. Przestał wychodzić na miasto i zaszył się w
swojej  siedzibie.  Od  nieznajomych  stroni,  zastrzeżonych
dokumentów woli nie dotykać. Od biznesu trzyma się z daleka i
niczego nie załatwia przez telefon. Nawet z własnym synem
kontaktuje się przez synową” – czytamy na łamach „Newsweeka”.
Okazuje  się  również,  że  w  2012  roku,  w  obawie  przed

https://wolnemedia.net/poslowie-po-psl-udzielili-wotum-zaufania-rzadowi-po-psl/
https://wolnemedia.net/poslowie-po-psl-udzielili-wotum-zaufania-rzadowi-po-psl/


podsłuchami  unikał  załatwiania  poufnych  spraw  w  swoim
gabinecie. Problem polegał na tym, że okna gabinetu wychodzą
na park, a premier obawiał się, że ktoś mógłby go namierzyć. W
sprawach  poufnych  Donald  Tusk  wymagał  od  swoich  gości
pozostawienia  telefonów  komórkowych  na  specjalnie
przygotowanej półce w sekretariacie, a w sprawach naprawdę
istotnych, lub gdy chciał porozmawiać swobodnie korzystał z
pomieszczeń  w  części  wypoczynkowej  KPRM,  ponieważ  okna
wychodzą tam na dziedziniec, a nie na park. Najwyraźniej z
czasem, o procedurach bezpieczeństwa stopniowo zapominano…

Zakończono  czynności  przesłuchania  podejrzanych  Marka  F.  i
Krzysztofa R., którym prokurator zarzucił współsprawstwo (z
menadżerem  vip-roomu  „Sowa  i  Przyjaciele”  Łukaszem  N.  i
Konradem L., kelnerem z restauracji Amber Room) w popełnianiu
czynów  polegających  na  nieuprawnionym  zakładaniu  i
posługiwaniu  się  urządzeniem  nagrywającym  oraz  ujawnieniu
utrwalonych  rozmów  innym  osobom  –  informuje  Prokuratura
Okręgowa  Warszawa-Praga.  Podejrzani  nie  przyznali  się  do
popełnienia zarzucanych czynów i złożyli wyjaśnienia. Wobec
Marka F. prokurator zastosował środki zapobiegawcze w postaci
poręczenia  majątkowego  w  kwocie  1  miliona  zł,  zakazu
opuszczania  kraju  połączonego  z  zatrzymaniem  paszportu  i
zakazem  wydania  nowego  paszportu  oraz  dozór  policji  z
obowiązkiem  stawiennictwa  we  wskazanym  komisariacie  raz  w
tygodniu. Wobec szwagra Marka F. – Krzysztofa R. – prokurator
zastosował  środki  zapobiegawcze  w  postaci  poręczenia
majątkowego w kwocie 20 tys. zł, zakaz opuszczania kraju oraz
dozór  policji  z  obowiązkiem  stawiennictwa  we  wskazanym
komisariacie 2 razy w tygodniu. Jak informuje prokuratura –
początkowo  nagrywaniem  zajmowały  się  tylko  dwie  osoby,  a
podejrzany Krzysztof R. nie znał Konrada L. Zdaniem śledczych
na początku procederu Konrad L. znał Marka F. jedynie jako
klienta  restauracji.  „Czynności  z  udziałem  dwóch  osób
zatrzymanych w związku ze śledztwem dotyczącym nielegalnych
podsłuchów  odbędą  się  dzisiaj”  –  powiedziała  wczoraj  na
konferencji  prasowej  Renata  Mazur,  rzecznik  Prokuratury



Okręgowej Warszawa-Praga. Rzecznik prokuratury poinformowała o
dotychczasowych działaniach śledczych. Dowiedzieliśmy się, że
wczoraj czynności trwały do późnych godzin wieczornych i że
dokonano  przeszukań  u  zatrzymanych  osób.  Znaleziono  tam
„szereg nośników”, które zostaną przekazane do szczegółowych
badań. Renata Mazur nie chciała zdradzić nazwisk zatrzymanych
osób.  Chodzi  prawdopodobnie  o  Marka  F.  –  biznesmena  i
milionera – oraz jego szwagra Krzysztofa R. Dziś odbędą się
ich  przesłuchania.  Przypomnijmy,  że  zarzuty  w  aferze
podsłuchowej usłyszały do tej pory dwie osoby: menadżer vip-
roomu w restauracji „Sowa i Przyjaciele” Łukasz N. oraz kelner
z restauracji Amber Room Konrad L.

Kim jest zatrzymany w sprawie afery podsłuchowej biznesmen
Marek Falenta? W 2013 r. jego majątek szacowany był na 440 mln
złotych.  Rok  temu  zajmował  67.  miejsce  w  rankingu  100
najbogatszych  Polaków  według  „Wprost”.  Dlaczego  inny
zatrzymany  Łukasz  N.,  który  był  menadżerem  w  „Sowie  i
Przyjaciele”,  zwracał  się  do  niego  per  „szefie”?  Postać
zatrzymanego biznesmena opisują szczegółowo media.

„Falenta karierę rozpoczął w 1997 roku w spółkach KGHM. Już
trzy lata później wraz z dwoma wspólnikami założył spółkę
Electus  zajmującą  się  finansowaniem  samorządów  oraz
publicznych szpitali. Sprzedał ją za 450 mln zł i w ramach
transakcji przejmie część akcji DM IDM, stając się tym samym
największym akcjonariuszem firmy” – informuje dziennik.pl. W
dzienniku  czytamy  również,  że  w  2010  r.  Falenta  założył
fundusz inwestycyjny Falenta Investments, by z czasem stać się
także  większościowym  udziałowcem  telekomunikacyjnej  spółki
Have, górniczej ZWG, internetowej LeadBullet i deweloperskiej
Real2B. Z polskimi naukowcami założył również firmę Umbrella
Institute, która miała wdrażać nowe technologie do przemysłu.
Dzięki  temu  miał  spotkać  się  z  innymi  postaciami  świata
biznesu, jak np. Tomasz Misiak, właściciel agencji pracy Work
Service i były senator PO, hotelarz Wiesław Likus, który jest
głównym inwestorem centrum handlowego VitkAc w Warszawie czy



Grażyna Piotrowska-Oliwa, jeszcze do niedawna prezes PGNiG. W
branży  mówi  się  o  nim,  że  to  wizjoner,  a  najczęściej
przywołuje jeden z jego pomysłów opisywany w skrócie jako
„czarna  Biedronka”.  Otóż  Falenta  planował,  by  podczas
dostarczania węgla do klientów, był od nich zabierany złom i
np. elektrośmieci. Dodatkowo miał być darmowy abonament na
prywatną  opiekę  medyczną  i  zmiana  dostawcy  prądu.  Składy
węglowe miały być miejscami odbioru przesyłek kurierskich i
pocztowych, oferować sprzedaż usług telefonicznych.

Z kolei na portalu wyborcza.pl czytamy, że Falenta „udziały w
Składach  Węgla  kupił  w  grudniu  2013  r.  Składy  są  głównym
dystrybutorem  węgla  dla  indywidualnych  odbiorców.  Kilka
tygodni temu policjanci CBŚ zatrzymali 10 osób zajmujących
kierownicze  stanowiska  w  tej  firmie.  Trzymiesięczny  areszt
tymczasowy zastosowano dla pięciu osób. Są podejrzewani m.in.
o oszustwa, wyłudzanie podatku VAT i pranie brudnych pieniędzy
na kwotę 85 mln zł. Zajęto też konta spółki. Jej działalność
została sparaliżowana, zaraz po tym, gdy sprowadziła do Polski
ogromną dostawę węgla z Rosji. Był konkurencyjny wobec tego z
naszych kopalń. Kosztował 30 proc. taniej i pojawienie się go
na rynku polskiej spółki węglowe traktowały jako zagrożenie”.
Węgiel zza wschodniej granicy był przy tym tańszy o 30 proc. i
– jak podawała policja – gorszej jakości. Wiadomo też, że
części  transakcji  w  ogóle  nie  ewidencjowano.  Sam  Falenta
zaprzeczał tym oskarżeniom i mówił, że padł ofiarą rządu i
konkurencji – informuje dziennik.pl. Są też wątki rosyjskie.
Gdy pozostałym firmom w branży obroty spadały, to „udział
rosyjskiego węgla w sektorze socjalno-bytowym wzrósł w Polsce
z 30 do około 40 proc.”, wynika z danych Izby Gospodarczej
Sprzedawców Polskiego Węgla. Jeden z wątków mówi także o tym,
że Falenta, kiedy wchodził w branżę węglową, miał nawiązać
kontakty z Rosjanami. „Niektóre źródła wręcz twierdzą, że jest
tylko  oficjalną  przykrywką,  a  w  praktyce  spółką  rządzi
zorganizowana grupa przestępcza z Rosji”, napisał m.in. „Puls
Biznesu”.



Co łączy biznesmena Marka Falentę z podejrzewanym o zakładanie
podsłuchów kelnerem Łukaszem N.? Biznesmen dobrze znał Łukasza
menadżera w restauracji „Sowa i przyjaciele” podejrzewanego o
nagrywanie  rozmów  polityków.  Poznał  go  w  restauracji
Lemongrass. Falenta zapamiętał N. jako chłopaka, który nie do
końca wie, czego chce: „Zatrudniliśmy go w Electusie [firma
zajmująca  się  finansowaniem  publicznych  szpitali  –  przyp.
red.],  zajmował  się  sprzedażą.  Po  kilku  miesiącach
zrezygnował,  stwierdził,  że  woli  pracę  w  restauracji”  –
wspominał  Falenta  w  rozmowie  z  „Newsweekiem”.  Gdy  Falenta
przychodził do Sowy, Łukasz zwracał się do niego per „szefie”.

Współautor tekstu we „Wprost” Piotr Nisztor sugeruje z kolei,
że Falenta został zatrzymany tylko dlatego, że dziennikarz
kontaktował się z nim podczas pracy nad artykułem o sprawach
węglowych.

Niemieckie  media  po  kilku  dniach  milczenia  już  nareszcie
wiedzą, jak komentować aferę podsłuchową w Polsce, aby pomóc
polskiemu premierowi. Zdecydowana większość z nich przyjęła
linię  prezentowaną  przez  rząd  Donalda  Tuska:  najważniejsze
jest  to,  kto  podsłuchiwał  polityków.  Przez  kilka  dni  w
niemieckiej  prasie  nie  można  była  znaleźć  ani  słowa  o
gigantycznej aferze podsłuchowej w Polsce. Wszystko wskazuje
na to, iż niemieccy redaktorzy spokojnie czekali na jakieś
wytyczne,  jak  relacjonować  ten  najnowszy  skandal,  aby  nie
wzbudzać  w  niemieckim  widzu  i  czytelniku  niepotrzebnych
reakcji oburzenia. Obecnie już wiedzą, jak to komentować, aby
oszczędzić nieprzyjemności Donaldowi Tuskowi. Wydaje się, iż
kozłem ofiarnym w niemieckiej prasie zostanie (na co zresztą
wyjątkowo  zasłużył)  szef  polskiej  dyplomacji  –  Radosław
Sikorski.

Dla wszystkich niemieckich mediów jest jasne, że pierwszym
zadaniem  polskiego  rządu  po  wybuchu  kryzysu  jest  szybkie
wykrycie przeciwnika. Nikt w Niemczech nie ma wątpliwości, że
afera podsłuchowa jest atakiem na polski rząd. Dobrze więc, iż
Donald Tusk zarządza polowanie na podsłuchujących – informują



niemieckie media. „Polski premier żąda szybkiego wyjaśnienia
afery podsłuchowej” – pisze „Augsburger-Algemeine”, „Kto stoi
za  podsłuchiwaniem  polityków”  –  zadaje  pytanie  hamburski
tygodnik  „Die  Zeit”,  podobnie  pyta  „Frankfurter  Algemeine
Zeitung”,  który  sugeruje,  że  obecnie  mamy  do  czynienia  z
niebezpieczeństwem  upadku  polskiego  rządu,  co  nie  napawa
optymizmem.  W  dodatku  –  opozycja  narodowo-konserwatywna
skupiona  wokół  Jarosława  Kaczyńskiego  zachowuje  się  w  tym
kryzysie jak zawsze – intryguje, bez zrozumienia racji stanu”
– z oburzeniem pisze gazeta. Telewizja publiczna ARD w swoim
komentarzu radzi premierowi najpierw przeczekać trudny okres.
Komentator  nie  jest  zdziwiony  słowami  premiera,  że
„podsłuchani ministrowie (być może nawet kilkunastu) co prawda
używali wulgarnych słów, ale przecież nie załatwiali żadnych
nielegalnych interesów”. Jeszcze bardziej wystraszony widmem
przyśpieszonych wyborów w Polsce wydaje się być dziennik „Neue
Westfalische”, który stwierdza, że Polska i Europa potrzebują
kontynuacji  rządów  Donalda  Tuska.  Dziennik  „Die  Welt”  za
obecny  stan  państwa  obwinia  dziennikarzy,  którzy  pogrążyli
kraj w kryzysie poprzez ujawnienie niedyskretnych rozmów w
kryzys.prowadzonych wśród przyjaciół.

Komentator telewizji WDR jako jeden z nielicznych podjął temat
języka  używanego  przez  polskich  polityków  w  prywatnych
rozmowach. Na tapetę najpierw poszedł szef polskiej dyplomacji
– Radosław Sikorski. WDR przypomina, że do tej pory wszyscy
przyznawali, że Sikorski pochodzi z dobrego domu, a poza tym
ożenił się z Amerykanką Anną Appelbaum, która posiada nagrodę
Pulitzera. Teraz obraz ten uległ gwałtownej zmianie. Obecna
afera podsłuchowa także dla tego niemieckiego medium nie jest
żadną wielką aferą polityczną, ale spowodowała poważną rysę na
pielęgnowanym przez lata dobrym wizerunku nowej Polski. WDR
twierdzi, że nawet jeżeli do niedawna istniały plany objęcia
przez Sikorskiego stanowiska szefa unijnej dyplomacji, to po
obecnej  aferze  jest  to  prawie  niemożliwe.  Także  bulwarowy
„Bild  Zeitung”  pisze  o  wulgaryzmach  Radosława  Sikorskiego,
cytując dosłownie (co w niemieckiej prasie jest rzadkością)



jego  chamskie  wypowiedzi.  O  zupełnie  niedyplomatycznym
zachowaniu Radosława Sikorskiego piszą także szwajcarskie oraz
austriackie media.

Autorzy: rz (akapity 1, 2), sp (2), wg (3), JW (4-8), Waldemar
Maszewski (9-11)
Na podstawie: newsweek.pl, wyborcza.pl, dziennik.pl, TVN24
Źródło: Niezależna.pl
Kompilacja 5 wiadomości na potrzeby „Wolnych Mediów”

http://niezalezna.pl/

