
Polsat,  jego  właściciel,
przyjaciele i konkurencja
22 maja 2018
Tym razem nie będzie wstępu. Zamiast niego muszę napisać, że
pisanie o Polsacie, a raczej o jego historii, jest zadaniem
trudnym i niewdzięcznym. Trudnym, bo fakty są pomieszane i
ukrywane. Niewdzięcznym, bo nad Polsatem nadal roztacza się
parasol  ochronny,  o  czym  dobitnie  przekonał  się  „Nasz
Dziennik”, który najpierw dostał zakaz pisania na ten temat a
następnie absurdalny wyrok sądowy, od którego nie śmiał się
odwoływać.  Trudno  ocenić,  co  jest  źródłem  tej  sytuacji
właściciel firmy czy sama firma. Oba te punkty mają podwójne
dno.

Symptomatycznym może być porównanie dwóch firm działających w
tym samym sektorze rynku.

Chodzi tu o TVN i Polsat. Zacznijmy od właścicieli. W TVN
rządził Jan Wejchert i Mariusz Walter, jako przedstawiciele
firmy  ITI.  Wejchert  nie  pojawiał  się  w  mediach,  unikał
rozgłosu. Nigdy nie miał z telewizją nic wspólnego. W chwili
utworzenia ITI był także właścicielem przedsiębiorstwa Contal
International Ltd, ulokowanego w Irlandii na obszarze doków
portowych. Mariusz Walter w tym czasie był spalony, ponieważ w
latach 1980. blisko współpracował z gen. Czesławem Kiszczakiem
i był ulubieńcem samego Jerzego Urbana. Po spotkaniu panowie
założyli w 1983 roku firmę ITI, która zajmowała się importem
sprzętu elektronicznego i dystrybucją filmów na kasetach video
w Polsce. Nagle 3 października 1997 o godz. 19.00 firma ta
rozpoczęła nadawanie kanału TVN.

POLSAT POWSTAŁ WCZEŚNIEJ

Kanał telewizyjny został uruchomiony 5 grudnia 1992 roku o
16.30.  Akurat  to  jest  jedyną  pewną  rzeczą.  Dużo  większe
trudności nastręcza ustalenie czegoś o właścicielu telewizji

https://wolnemedia.net/polsat-jego-wlasciciel-przyjaciele-i-konkurencja/
https://wolnemedia.net/polsat-jego-wlasciciel-przyjaciele-i-konkurencja/


Polsat.  Zygmunt  Józef  Solorz-Żak  lub  jak  wpisano  w  akt
urodzenia  Zygmunt  Józef  Krok  używał  w  swoim  życiu  kilku
nazwisk i pseudonimów. W Salzburgu na przykład nazywał się
Piotr Podgórski. Wiadomo, że w 1977 roku Zygmunt Józef Krok,
jako jeden z niewielu szarych obywateli PRL posiadał polski
paszport  ważny  na  wszystkie  kraje  świata.  Na  jego  ślad
trafiamy w drodze powrotnej z Rumunii, gdy „zatrzymał się” w
Wiedniu i tam został oskarżony o kradzież w jednym z domów
towarowych. Aresztowano go na trzy miesiące a w tym czasie
ważność jego paszportu wygasła. Zgłosił się, więc do obozu dla
uchodźców pod Wiedniem. Następnie udał się do Niemiec gdzie
zmienił nazwisko na Piotr Podgórski dostał paszport azylanta
oraz wyrobił sobie nowe prawo jazdy. Nie trzeba dodawać, że
gotówką  nie  śmierdział.  W  Monachium  założył  firmę
transportową, która współpracowała z Polską Misją Katolicką w
dostarczaniu paczek od Polaków w Niemczech do Polski. Miał w
planach  rozwinięcie  działalności  a  mianowicie  założenie
przedsiębiorstwa polonijnego zajmującego się produkcją środków
ochrony  roślin,  sprowadzanie  do  kraju  części  z  używanych
samochodów oraz szyciem odzieży z materiałów sprowadzanych z
zagranicy.  Tak  się  na  tym  dorobił,  że  w  1992  r.  założył
pierwszą prywatną telewizję w Polsce – Polsat.

CZY WSZYSTKO SIĘ ZGADZA?

Tu  należy  poczynić  małą  dygresję.  Polska  lat  1990.  była
państwem  cudów.  Wielkie  firmy  upadały  mając  spore  zapasy
gotówki  na  kontach,  inne  były  przejmowane  przez  ludzi
„znikąd”,  którzy  w  ekspresowym  tempie  wskakiwali  na  listę
najbogatszych  rodaków.  Zakłady  stanowiące  ostoję  lokalnego
dobrobytu oddawano za przysłowiową złotówkę. Ogarnięci szałem
wolności i demokracji Polacy nawet nie starali się tych faktów
zrozumieć. Każdemu wydawało się, że od budki z zapiekankami
dojdzie do stworzenia koncernu. Niestety tylko nielicznym było
dane to wykonać.

Co powodowało, że niektórzy mieli szczęście i zawsze los im
sprzyjał a inni odpadali z gry. Tego na bieżąco nie dało się w



logiczny sposób wytłumaczyć, lecz teraz z upływem lat łatwiej
znaleźć wspólne cechy szczęściarzy.

Tu  należy  wrócić  do  naszych  dwóch  przykładów.  Co  łączyło
biznesmena  z  małą  firmą  w  dokach  Irlandii,  reżysera
telewizyjnego,  który  na  zakręcie  historii  postawił  na
przegranego konia i kombinatora z firmą import/eksport, jakich
wtedy było tysiące w Polsce?

Odwołam się do zeznań Grzegorza Żemka, głównego oskarżonego w
aferze FOZZ złożonych pod przysięgą podczas jego procesu przed
Sądem Okręgowym w Warszawie (sygn. akt VIII K37/98 t. IV): Ja
dostałem  od  służb  specjalnych  wojskowych  zadanie  po
konsultacjach z Pospieszyńskim, aby znaleźć za granicą firmę,
która mogłaby pełnić rolę „konia trojańskiego”, to znaczy,
która mogłaby służyć do wprowadzenia agentów na obszar na
Zachodzie w dziedzinie mediów. Był to rok 1987. Jedyną firmą
zagraniczną  w  dziedzinie  mediów,  którą  znałem,  była  firma
należąca do Jana Wejcherta, ulokowana w Irlandii (…). Firma ta
nazywała się Cantal, a później zmieniono jej nazwę na ITI.
Zapytałem  służby  wojskowe,  czy  mogę  podjąć  kontakt  z
Wejchertem.  Otrzymałem  wówczas  informację,  że  on  już
współpracuje ze służbami wojskowymi, więc będzie to proste (…)

To był ten szczęśliwy element, który zmienił tok życia Jana
Wejcherta.  Mariusz  Walter  też  nie  zalazł  się  w  tej
konfiguracji  przypadkowo.  W  lutym  1983  Jerzy  Urban
zaproponował gen. Czesławowi Kiszczakowi utworzenie w ramach
MSW  PRL  specjalnego  zespołu  propagandowego,  który  miał
prowadzić czarną propagandę antysolidarnościową i kampanię na
rzecz poprawy wizerunku służb podległych MSW w społeczeństwie;
do takiego zespołu rekomendował Mariusza Waltera. W tym samym
1983 założył z Janem Wejchertem holding ITI. A co z naszym
głównym obiektem zainteresowania? Zygmuntem Solorzem, bo tak
go  wszyscy  teraz  nazywają?  Nim  Służba  Bezpieczeństwa
zainteresowała  się  na  początku  1983  r.,  kiedy  to  został
zarejestrowany  przez  Eugeniusza  Grube,  nominalnie  zastępcę
komendanta  wojewódzkiego  MO  w  Radomiu  a  faktycznie



funkcjonariusza  Inspektoratu  I  Wojewódzkiego  Urzędu  Spraw
Wewnętrznych – wywiadu, jako tzw. zabezpieczenie operacyjne,
czyli człowieka, którego warto zdobyć.

Podczas  zaaranżowanego  spotkania  w  urzędzie  paszportowym
Zygmunt Solorz sam zaproponował oficerowi SB, że skieruje do
Radomia dary z Polskiej Misji Katolickiej w Monachium. Służbie
Bezpieczeństwa bardziej chodziło o kontakty powiązane z Sekcją
Polską  Radia  Wolna  Europa,  ale  ta  niewymuszona  deklaracja
współpracy  była  im  jak  najbardziej  na  rękę.  W  nagrodę
zainteresowany  otrzymał  paszport  konsularny,  który  ułatwiał
działalność  handlową.  O  nowym  nabytku  poinformowano
Departament I MSW. Notatki na temat Solorza trafiły też do
Wydziału XI przeznaczonego do walki z dywersją ideologiczną.
Po spotkaniu 15 lipca 1983 roku Eugeniusz Gurba napisał w
raporcie:  „zaproponowałem  mu  usankcjonowanie  naszych
dotychczasowych kontaktów w formie jego pisemnego zobowiązania
się do współpracy z moją instytucją. Krok przystał na moją
propozycję i własnoręcznie napisał takie zobowiązanie”.

Współpracownik radomskiej SB wybrał sobie pseudonim Zegarek i
złożył  pierwsze  doniesienie.  Dotyczyło  ono  nielegalnego
przywiezienia do Polski farby drukarskiej. Oprócz Gurby, w
spotkaniach z Solorzem brali udział funkcjonariusze Wydziału
XI  Departamentu  I  MSW  –  Zbigniew  Popławski  i  Eugeniusz
Fulczyński  oraz  naczelnik  Wydziału  XI  Departamentu  I  MSW
Henryk Bosak. Podczas spotkania 18 października 1983 r. w
jednym  z  warszawskich  hoteli  Solorz  podpisał  umowę  o
współpracy ze Służbą Wywiadu PRL. Jednocześnie zmieniono mu
pseudonimem na Zeg. Wywiad interesowały się działalnością ks.
Galińskiego,  pracowników  RWE  i  ich  rodzin  w  kraju  oraz
funkcjonowanie bawarskiego komitetu „Solidarności”. Następnym
prowadzącym Zega był inspektor Wydziału XI Departamentu I MSW
Andrzej Przedpełski. 22 czerwca 1985 r. Przedpełski wraz z
Bosakiem stwierdzili, że współpracę należy zakończyć, ponieważ
grozi ona dekonspiracją. Jedyną wymierną korzyścią dla Solorza
było  „przychylne  stanowisko”  SB  i  Wywiadu  wobec  jego



interesów.

Do Polski Solorz wrócił w późnych latach 1980. z uzbieranym
małym kapitałem. Nagle w 1992 roku zmienił zainteresowania i
stał się człowiekiem mediów. Najpierw kupił organ Stronnictwa
Demokratycznego „ Kurier Polski”. Widocznie jednak przypływ
gotówki był duży, bo w tym samym 1992 r. założył pierwszą
prywatną telewizję w Polsce – Polsat. Pamiętajmy, że mówimy o
człowieku, który przed 10 laty woził paczki między Polską i
Niemcami jednym samochodem.

Ale PRZECIEŻ PRL SIĘ SKOŃCZYŁ!!!

To prawda PRL się skończył, lecz warto pamiętać, na jakich
warunkach. Nikomu z funkcjonariuszy PRL nie stała się krzywda.
Nikt nie został rozliczony bądź ukarany. Organa bezpieczeństwa
po prostu zmieniły nazwę z MO zrobiono Policję, SB zastąpił
UOP a WSW zmieniło nazwę na WSI. Dokonano kosmetycznych zmian
na szczytach tych organizacji, lecz aparat pozostał bez zmian.
Co gorsza funkcjonariusze aż do opublikowania listy Wildsteina
nadal posiadali siatkę tajnych współpracowników, których nikt
po za nimi nie mógł kontrolować. Do jakiego celu ich używano
to  pozostanie  już  tajemnicą  dla  szarych  zjadaczy  chleba.
Faktem jednak jest, że służby przygotowywały się do przemian w
Polsce. Trzeba być niezmiernie naiwnym by sądzić, że biernie
czekały aż fala zmian zmiecie je z politycznego krajobrazu.
Już pod koniec stanu wojennego w służbach zaczęło panować
przekonanie,  że  system  w  istniejącej  formie  nie  da  się
obronić. Oczywiście nie mówię tu o szeregowych pracownikach,
ale o decydentach. Po 22 lipca 1983 roku nikt z głową we
właściwym  miejscu  nie  bronił  już  jedynej  właściwej  linii
partii.  Każdy  przygotowywał  się  do  zmian.  Trwało  tzw.
„legendowanie” zaprzyjaźnionych działaczy opozycji, zmieniano
beton  partyjny  na  nowych  działaczy  z  ludzką  twarzą  i  bez
brutalnych epizodów w życiorysie. Wyciągano młodych działaczy
z  organizacji  młodzieżowych  i  wstawiano  ich  na  wysokie
stanowiska. Zacierano wszelki powiązania z ZSRR. To pozwoliło
PZPR w miarę bezboleśnie stać się SLD. Zadbano też o finanse.



Tworzono firmy krzaki, które czekały na swój czas by pojawić
się na rynku, jako świeży kapitalistyczny produkt. Firmy te po
obstawiano wiernymi i posłusznymi ludźmi lub tymi, których
lojalność była zapewniona innymi sposobami.

Wiem, że to spotka się z oporem wielu z czytelników, ale
niewolno nie doceniać przeciwnika. Pewnie wszyscy by chcieli
żeby powiedzieć teraz: Tak, wygraliśmy. Pokonaliśmy komunizm!
Niestety prawda jest zupełni inna. Pozorne zwycięstwo było
kompromisem, do którego dążyły obie strony. Przedstawiciele
starej władzy wiedzieli, że formalnie kontroli już nie mają
szansy zachować. Wiedzieli także, że pierwszą władzę – tą
ustawodawczą – są w stanie kształtować tak by była dla nich
przychylna. Radykałów szybko odsunięto w strefę zapomnienia.
Drugą władzę – wykonawczą – kontrolowali bez problemów, bo do
przejęcia urzędów w całości zwycięzcy nie byli przygotowani.
Nie mieli kadr i musieli przez lata opierać się na starych
niepoddanych lustracji kadrach. Trzecia władza – sądownicza -
dzięki  systemowi  kastowemu  była  i  jest  do  tej  pory  ich.
Panowali też nad resortami siłowymi.

Tu powstaje pytanie. Czemu zwycięzcy zgodzili się na taki
układ  wiedząc  ile  tracą.  Odpowiedź  jest  prosta.  Nikt  nie
chciał  rewolucji.  Rewolucja  to  cecha  charakterystyczna  dla
systemów totalitarnych, dla komunizmu, nazizmu i faszyzmu. To
zaprzeczenie  demokracji.  Zwycięzcy  też  znali  pewnie  słowa
Dantona – twórcy Komitetów Rewolucyjnych – że rewolucja zjada
własne dzieci (w oryginale Danton powiedział: „Rewolucja jest
jak Saturn, który pożera własne dzieci”). Mieli wszak naoczne
przykłady, bo wystarczyło spojrzeć na los Stoczni Gdańskiej
czy  Huty  im.  Lenina,  gdzie,  jako  pierwsze  zamknięto  te
najbardziej  bojowe  wydziały  jak  Zgniatacz,  gdzie  do  „S”
należało z 85 % załogi.

PROBLEM BYŁ TYLKO Z CZWARTĄ WŁADZĄ

Czwarta  władza,  czyli  media  to  podstawowy  element
kontrolowania  społeczeństwa.  Wiadomo  było,  że  po  zmianach



systemowych stare, skompromitowane media nie będą w stanie
przez  wiele  lat  zdjąć  z  siebie  odium  spersonifikowanego
zdjęciem Jerzego Urbana. Potrzebne były nowe media. Symbolem
nowych  czasów  stała  się  stworzona  za  sto  tysięcy  złotych
„Gazeta  Wyborcza”,  której  nie  wiadomo,  czemu  sprawujący
jeszcze władzę komuniści oddali papier i farby „Trybuny Ludu”,
stworzony przez WSI – TVN, no i właśnie Polsat.

MATKA WSZYSTKICH AFER

Co łączy dwie największe telewizje w naszym kraju? Zasadniczo,
na rynku są one konkurentami jednak przekaz z nich płynący
jest  taki  sam.  Otóż  obydwie  telewizje,  a  właściwie  ich
właściciele, są wymieniane, gdy mówi się o aferze, która jest
matką wszystkich afer III RP. Aferze FOZZ.

Przypomnijmy.  Fundusz  Obsługi  Zadłużenia  Zagranicznego  –
powołany na mocy ustawy z 15 lutego 1989 roku przez Sejm PRL
IX  kadencji,  jako  jeden  z  państwowych  funduszy  celowych,
którego  oficjalnym  celem  była  spłata  polskiego  zadłużenia
zagranicznego  oraz  gromadzenie  i  gospodarowanie  środkami
finansowymi przeznaczonymi na ten cel. Afera FOZZ była jedną z
największych defraudacji środków publicznych w historii III
RP. Według aktu oskarżenia, Skarb Państwa stracił na „aferze
FOZZ”, co najmniej 119,5 milionów dolarów amerykańskich, 9,6
milionów marek niemieckich, 16,8 milionów franków francuskich,
125  milionów  franków  belgijskich  i  35,9  miliardów  starych
złotych polskich. Aferze przypisuje się jednak o wiele większe
straty,  niż  zostało  to  ujęte  w  oskarżeniu.  W  raporcie
sporządzonym w 1992 roku przez Wydział Studiów MSW na zlecenie
premiera Jana Olszewskiego pojawiła się sugestia, że nadużycia
w FOZZ były dokonywane pod nadzorem byłych PRL-owskich służb
specjalnych,  w  szczególności  Zarządu  II  Sztabu  Generalnego
Wojska  Polskiego  i  Departamentu  I  MSW.  Jako  tajnych
współpracowników służb wskazano pracujących w FOZZ: Grzegorza
Wójtowicza i Janusza Sawickiego. Janusz Sawicki oraz Wojciech
Misiąg  zostali  następnie  wymienieni,  jako  TW  na  liście
Macierewicza. W 2003 roku do współpracy z wywiadem wojskowym w



toku procesu przyznał się także Grzegorz Żemek 27 kwietnia
2004  r.  funkcjonariusze  ABW  doprowadzili  Solorza  do  Sądu
Okręgowego w Warszawie, by zeznawał, jako świadek w sprawie
FOZZ.  W  maju  2003  r.  Anatol  Lawina,  były  szef  zespołu
kontrolerów NIK w FOZZ, wymienił przed sądem wśród osób i
instytucji  „beneficjentów  FOZZ”  m.in.  właściciela  Polsatu
Zygmunta  Solorza  i  Dariusza  Przywieczerskiego,  kierującego
niegdyś Universalem, który był udziałowcem Polsatu. Zygmunt
Solorz przyznał, że w 1989 r. wziął 100 mln ówczesnych zł
kredytu z Funduszu Obsługi Zadłużenia Zagranicznego na swą
firmę Sol-Pol. Właściciele TVN też nie byli obojętni na tak
duże pieniądze. Tu trzeba ponownie powołać się na zeznania
złożone pod przysięgą przez Grzegorza Żemka: „W związku z tym
pojawiły się w BHI, u mnie takie osoby jak Grauso, Bosurgi, De
Rudder. Osoby te złożyły mi biznesplan dotyczący zakupu firmy
SEPP.  Te  osoby  stworzyły  firmę  Amalge  Match,  celem
przygotowania  organizacji  zakupu  SEPP.  Ten  biznesplan
przekazałem do WSI oraz Wejchertowi, do oceny”. Według raportu
NIK Żemek również finansował z pieniędzy FOZZ spółdzielnie
„Robotnik”, w której był Walter.

EPITAFIUM DLA WOLNYCH MEDIÓW

Jeśli chodzi o TVN sprawa jest jasna i czysta. Firma, która
stworzyła TVN działała na zlecenie służb i za ich pieniądze. W
sprawie Polsatu związki nie są tak bezpośrednie. Jednym z
najważniejszych ludzi w biznesie Zygmunta Solorza był Piotr
Nurowski.  W  latach  1981-1984  I.  sekretarz  ambasady  PRL  w
Moskwie,  od  samego  początku  związany  był  z  Polsatem.  Aby
wyjaśnić jego rolę trzeba przytoczyć cytaty z rozmowy Adama
Michnika z Lwem Rywinem.

„R: Solorz jest człowiekiem, który rozpierdala każdy interes.
Polsat po prostu był trafiony. Nurowski załatwiał te sprawy
politycznie i organizacyjnie

M: Kto mu poradził [tj. Solorzowi – aut], żeby wziął się za
telewizję, przecież to jest człowiek w ogóle z innej łapanki.



R: Nurowski. Nurowski to wtedy przez Majkowskiego i poprzez
te, twierdzi, że to on załatwiał wszystko. I był układ taki z
Universalem, nie wiem, czy siedzi, czy nie siedzi, pierwsze
pieniądze  stamtąd  dostał.  Jak  on  się  nazywał  […]
Przywieczerski”.

W Raporcie z weryfikacji WSI Nurowski figuruje, jako tajny
współpracownik  wywiadu  wojskowego  PRL  o  pseudonimie  „Tur”.
Piotr Jan Nurowski został zwerbowany do współpracy z wywiadem
wojskowym  PRL  w  1985  roku,  realizując  m.in.  zadania  dla
Agenturalnego Wywiadu Strategicznego. W firmach Solorza był w
latach 1991-1992 dyrektorem biura handlowego spółki Solpol. Od
1992 zaangażował się w tworzenie stacji telewizyjnej Polsat,
był członkiem Zarządu Polskiej Telewizji Satelitarnej Polsat
S. A. (1992–1998), członkiem Rady Nadzorczej Telewizji Polsat
S.  A.  (od  1998).  Pełnił  również  funkcję  prezesa  Zarządu
Elektrimu. Konsultantem studia filmowego Polsatu był Edward
Mikołajczyk,  znajomy  Nurowskiego.  Był  on  w  przeszłości
prezenterem w kierowanym przez Mariusza Waltera „Studio 2 ” i
dziennikarzem. W 2007 roku raport z weryfikacji WSI umieszcza
Mikołajczyka  w  Aneksie  pt.:  „Zidentyfikowane  osoby
współpracujące niejawnie z żołnierzami WSI w zakresie działań
wykraczających poza sprawy obronności państwa i bezpieczeństwa
Sił Zbrojnych RP”. Pierwszym okresie nadawcą telewizji Polsat
była  spółka  Vireco,  której  głównym  udziałowcem  był  w  tym
czasie Zbigniew Niemczycki, czyli TW „Jarex”. 15 listopada
1990 roku Prezes Agencji ds. Inwestycji Zagranicznych wydał
zezwolenie  na  działalność  w  Polsce  spółki  Vireco,  która
posiadała kapitał zagraniczny. Referentem sprawy w Agencji był
Jerzy  Maślankiewicz  –  major,  zastępca  naczelnika  w
Departamencie II MSW i jednocześnie dyrektor w Agencji ds.
Inwestycji  Zagranicznych.  W  listopadzie  1992  roku,  Zygmunt
Solorz stał się jedynym udziałowcem Vireco Sp. z o.o. Trzeba
zauważyć, że po zakupie gazety „ Kurier Polski” i otwarciu
Polsatu była to trzecia duża inwestycja człowieka, który parę
lat wcześniej woził paczki.



POLSAT JAKO ODRĘBNA SPÓŁKA ZOSTAŁA ZAREJESTROWANA W MARCU 1993
ROKU

Jej  udziałowcami,  oprócz  Solorza,  zostali  Andrzej  Rusko  i
Józef Birka. 2 marca 1993 roku na posiedzeniu KRRiT Bolesław
Sulik i Andrzej Zarębski zapytali Solorza „czy w Polsacie są
pracownicy związani ze służbami bezpieczeństwa, wywiadu czy
kontrwywiadu”, usłyszeli w odpowiedzi nazwiska p. Rusko, p.
Birki, p. Nurowski, p. Majkowski”.

Partia przyjaciół Solorza, ta nazwa funkcjonuje w mediach od
1997 roku. Od początku działalności na rynku mediów Zygmunt
Solorz starał się przekonywać opinię publiczną, że Polsat jest
apolityczny.  Kiedyś,  program  w  Polsacie  prowadził  Ryszard
Czarnecki – wtedy poseł z ramienia ZChN. Nie trwało to długo.
Po  wyborach  w  1997  roku  głośno  było  o  liście  Solorza  i
Polskiej Zjednoczona Partii Solorza. Był w niej Jerzy Buzek,
Włodzimierz Cimoszewicz, Dariusz Szymczycha – rzecznik sztabu
wyborczego Aleksandra Kwaśniewskiego, Krzysztof Bondaryk.

Wiele faktów związanych z funkcjonowaniem Polsatu wyszło na
jaw podczas afery Rywina. Sama propozycja Rywina dla Agory
stawiała Polsat w bardzo dwuznacznej sytuacji. Przypomnijmy.
Rywin zaproponował w trakcie rozmowy Michnikowi 22 lipca, 2002
że  Agora  przekaże  17,5  miliona  dolarów  na  konto  Heritage
Films. Pieniądze te miały trafić do SLD. W zamian Agora miała
otrzymać pomoc w przejęciu Polsatu. Jeśli SLD i Polsat nie
miały  ze  sobą  nic  wspólnego  to  jak  Rywin,  który  świetnie
orientował  się  w  świecie  mediów  mógł  w  ogóle  złożyć  taką
propozycję? Czy wiedział z góry, że można kazać Solorzowi
sprzedać Polsat? Zaznaczmy tylko, że Lew Rywin lub jak kto
woli TW „Eden” nigdy nie ujawnił kulisów sprawy.

Dodajmy  jeszcze,  że  „neutralny”  politycznie  Polsat  wykłada
niemałe  pieniądze  na  finansowanie  deficytowego  lewicowego
kanału Superstacja, którego oglądalności wynosił według AGB
Nielsen media Research 0,21 proc.



ZAKOŃCZENIE

Na  koniec  cytat  anonimowego  użytkownika  znaleziony  w
Internecie:  „Dalekowzroczna  strategia  służb  sowieckich,
zakładała  proces  transformacji  ustrojowej,  w  której
przeprowadzeniu szczególną rolę przypisano „wolnym mediom”. W
tworzeniu  pozorów  państwa  demokratycznego,  konieczne  były
struktury propagandy, kamuflowane pod przykryciem prywatnych
mediów,  dające  solidne  zaplecze  finansowe  i  służące
manipulacji  opinią  publiczną.  Innym  sposobem,  była  zgoda
komunistycznych służb na powołanie mediów, zarządzanych przez
koncesjonowaną opozycję – czego przykładem może być Gazeta
Wyborcza, powstała na skutek ustaleń, zawartych przy Okrągłym
Stole.  Jeżeli  z  tej  perspektywy  spojrzeć  na  informacyjną
działalność TVN-u, nietrudno dostrzec, że jej priorytetem jest
obrona status quo, zwanego umownie ‚III Rzeczpospolitą’. To
wokół mediów takich jak TVN czy Gazeta Wyborcza, powstały
środowiska opiniotwórcze i tam należy szukać pierwszej linii
obrony frontu – ustaleń Okrągłego Stołu. Łatwość, z jaką tego
typu  media,  posługują  się  materiałami  uzyskanymi  od  służb
specjalnych,  znajduje  swoje  uzasadnienie  w  słowach  Jerzego
Urbana  –  „Służba  propagandowa  MSW  powinna  mieć  możliwość
dawania do TV, radia i prasy gotowych programów do druku, albo
też  dostarczania  TV,  radiu  i  prasie  półproduktów,  którym
ostateczny kształt nadadzą redakcje TV, radia i prasy”.”

Autorstwo: M
Źródło: Anty-News.waw.pl

http://anty-news.waw.pl/2018/05/22/polsat-jego-wlasciciel-i-przyjaciele/

