Polsat, jego wtasciciel 1
konkurencja

7 wrzes$nia 2017

Tym razem nie bedzie wstepu. Zamiast niego musze napisaé, ze
pisanie o Polsacie a raczej o jego historii jest zadaniem
trudnym i niewdziecznym. Trudnym, bo fakty sg pomieszane 1
ukrywane. Niewdziecznym, bo nad Polsatem nadal roztacza sie
parasol ochronny, o czym dobitnie przekonat sie ,Nasz
Dziennik”, ktory najpierw dostat zakaz pisania na ten temat a
nastepnie absurdalny wyrok sadowy, od ktdrego nie $miat sie
odwotywac¢. Trudno ocenié¢, co jest Zrddiem tej sytuacji
wtasciciel firmy czy sama firma. Oba te punkty maja podwdjne
dno.

DWIE FIRMY — JEDEN SEKTOR RYNKU

Symptomatycznym moze by¢ porodownanie dwdéch firm dziatajgcych w
tym samym sektorze rynku.

Chodzi tu o TVN i Polsat. Zacznijmy od wtascicieli. W TVN
rzgdzit Jan Wejchert i Mariusz Walter, jako przedstawiciele
firmy ITI. Wejchert nie pojawiat sie w mediach, unika%
rozgtosu. Nigdy nie miat z telewizjg nic wspdlnego. W chwili
utworzenia ITI byt takze wtascicielem przedsiebiorstwa Contal
International Ltd, ulokowanego w Irlandii na obszarze dokéw
portowych. Mariusz Walter w tym czasie byt spalony, poniewaz w
latach osiemdziesigtych blisko wspoétpracowat z gen. Czestawem
Kiszczakiem i byt ulubiencem samego Jerzego Urbana. Po
spotkaniu panowie zatozyli w 1983 roku firme ITI, ktéra
zajmowata sie importem sprzetu elektronicznego 1 dystrybucja
filméw na kasetach video w Polsce. Nagle 3 pazdziernika 1997 o
godz. 19.00 firma ta rozpoczeta nadawanie kanatu TVN.

POLSAT POWSTAL WCZESNIEJ

Kanat telewizyjny zostat uruchomiony 5 grudnia 1992 roku o


https://wolnemedia.net/polsat-jego-wlasciciel-i-konkurencja/
https://wolnemedia.net/polsat-jego-wlasciciel-i-konkurencja/

16.30. Akurat to jest jedyna pewng rzeczg. Duzo wieksze
trudnosci nastrecza ustalenie czegos o wtascicielu telewizji
Polsat. Zygmunt J6zef Solorz-Zak lub jak wpisano w akt
urodzenia Zygmunt Jozef Krok uzywat w swoim zyciu kilku
nazwisk i pseudoniméw. W Salzburgu na przyktad nazywat sie
Piotr Podgérski. Wiadomo, ze w 1977 roku Zygmunt J6zef Krok,
jako jeden z niewielu szarych obywateli PRL posiadat* polski
paszport wazny na wszystkie kraje Swiata. Na jego s$lad
trafiamy w drodze powrotnej z Rumunii, gdy ,zatrzymat sie” w
Wiedniu i tam zostat oskarzony o kradziez w jednym z doméw
towarowych. Aresztowano go na trzy miesigce a w tym czasie
waznos¢ jego paszportu wygasta. Zgtosit sie, wiec do obozu dla
uchodZzcéw pod Wiedniem. Nastepnie udat sie do Niemiec gdzie
zmienit nazwisko na Piotr Podgdrski dostat paszport azylanta
oraz wyrobit* sobie nowe prawo jazdy. Nie trzeba dodawac, ze
gotdwkg nie S$mierdziat. W Monachium zatozyt firme
transportowg, ktdora wspditpracowata z Polskg Misjg Katolickg w
dostarczaniu paczek od Polakéw w Niemczech do Polski. Miat w
planach rozwiniecie dziatalnosci a mianowicie za%tozenie
przedsiebiorstwa polonijnego zajmujgcego sie produkcjg Srodkéw
ochrony ros$lin, sprowadzanie do kraju czesci z uzywanych
samochoddéw oraz szyciem odziezy z materiatdéw sprowadzanych z
zagranicy. Tak sie na tym dorobit, ze w 1992 r. zatozyt
pierwszg prywatng telewizje w Polsce — Polsat.

CZY WSZYSTKO SIE ZGADZA?

Tu nalezy poczyni¢ mata dygresje. Polska lat 90 — tych byta
panstwem cudow. Wielkie firmy upadaty majgc spore zapasy
gotéwki na kontach, inne byty przejmowane przez ludzi
»Znikagd”, ktérzy w ekspresowym tempie wskakiwali na liste
najbogatszych rodakéw. Zaktady stanowigce ostoje lokalnego
dobrobytu oddawano za przystowiowg ztotdéwke. Ogarnieci szatem
wolnosci i demokracji Polacy nawet nie starali sie tych faktéw
zrozumieé. Kazdemu wydawato sie, ze od budki z zapiekankami
dojdzie do stworzenia koncernu. Niestety tylko nielicznym byto
dane to wykonac.



Co powodowato, ze niektérzy mieli szczesScie i zawsze los im
sprzyjat a inni odpadali z gry. Tego na biezgco nie dato sie w
logiczny sposob wyttumaczyé, lecz teraz z uptywem lat tatwiej
znalez¢ wspOlne cechy szczeSciarzy.

Tu nalezy wréci¢ do naszych dwéch przyktadéw. Co *aczyto
biznesmena z matg firmg w dokach Irlandii, rezysera
telewizyjnego, Kktory na zakrecie historii postawit na
przegranego konia i kombinatora z firmg import/eksport, jakich
wtedy byto tysigce w Polsce?

Odwotam sie do zeznan Grzegorza Zemka, gtéwnego oskarzonego w
aferze FO0ZZ ztozonych pod przysiega podczas jego procesu przed
Sgdem Okregowym w Warszawie (sygn. akt VIII K37/98 t. IV): Ja
dostatem od stuzb specjalnych wojskowych =zadanie po
konsultacjach z Pospieszynskim, aby znalez¢ za granicg firme,
ktéra mogtaby petnic¢ role ,konia trojanskiego”, to znaczy,
ktéra mogtaby stuzy¢ do wprowadzenia agentdow na obszar na
Zachodzie w dziedzinie medidéw. Byt to rok 1987. Jedyng firmg
zagraniczng w dziedzinie medidéw, ktdérg znatem, byta firma
nalezgca do Jana Wejcherta, ulokowana w Irlandii (..). Firma ta
nazywata sie Cantal, a po6zniej zmieniono jej nazwe na ITI.
Zapytatem stuzby wojskowe, czy moge podjg¢ kontakt z
Wejchertem. Otrzymatem wdéwczas informacje, ze on juz
wspbipracuje ze stuzbami wojskowymi, wiec bedzie to proste (..)

To byt ten szczesliwy element, ktéry zmienit tok zycia Jana
Wejcherta. Mariusz Walter tez nie zalazt sie w tej
konfiguracji przypadkowo. W Tlutym 1983 Jerzy Urban
zaproponowat gen. Czestawowi Kiszczakowi utworzenie w ramach
MSW PRL specjalnego zespotu propagandowego, ktéry mia%
prowadzi¢ czarng propagande antysolidarnosciowg i kampanie na
rzecz poprawy wizerunku stuzb podlegtych MSW w spoteczenstwie;
do takiego zespotu rekomendowat Mariusza Waltera. W tym samym
1983 zatozyt z Janem Wejchertem holding ITI. A co z naszym
gtéwnym obiektem zainteresowania? Zygmuntem Solorzem, bo tak
go wszyscy teraz nazywajg? Nim Stuzba BezpieczehAstwa
zainteresowata sie na poczatku 1983 r., kiedy to zostat



zarejestrowany przez Eugeniusza Grube, nominalnie zastepce
komendanta wojewddzkiego MO w Radomiu a faktycznie
funkcjonariusza Inspektoratu I Wojewddzkiego Urzedu Spraw
Wewnetrznych — wywiadu, jako tzw. zabezpieczenie operacyjne,
czyli cztowieka, ktdrego warto zdobyc.

Podczas zaaranzowanego spotkania w urzedzie paszportowym
Zygmunt Solorz sam zaproponowat oficerowi SB, Zze skieruje do
Radomia dary z Polskiej Misji Katolickiej w Monachium. Stuzbie
Bezpieczenstwa bardziej chodzito o kontakty powigzane z Sekcjg
Polskg Radia Wolna Europa, ale ta niewymuszona deklaracja
wspotpracy byta im jak najbardziej na reke. W nagrode
zainteresowany otrzymat paszport konsularny, ktéry utatwiat
dziatalnos¢ handlowag. O nowym nabytku poinformowano
Departament I MSW. Notatki na temat Solorza trafity tez do
Wydziatu XI przeznaczonego do walki z dywersjg ideologiczng.
Po spotkaniu 15 lipca 1983 roku Eugeniusz Gurba napisat w
raporcie cyt.: ,zaproponowatem mu usankcjonowanie naszych
dotychczasowych kontaktéw w formie jego pisemnego zobowigzania
sie do wspdéipracy z mojg instytucjg. Krok przystat na mojg
propozycje i wtasnorecznie napisat takie zobowigzanie”.

Wspdétpracownik radomskiej SB wybrat sobie pseudonim Zegarek i
zXozyt pierwsze doniesienie. Dotyczyto ono nielegalnego
przywiezienia do Polski farby drukarskiej. Oprécz Gurby, w
spotkaniach z Solorzem brali udziat funkcjonariusze Wydziatu
XI Departamentu I MSW — Zbigniew Poptawski i Eugeniusz
Fulczynski oraz naczelnik Wydziatu XI Departamentu I MSW
Henryk Bosak. Podczas spotkania 18 pazdziernika 1983 r. w
jednym z warszawskich hoteli Solorz podpisat umowe o
wspOtpracy ze Stuzbg Wywiadu PRL. Jednoczed$nie zmieniono mu
pseudonimem na Zeg. Wywiad interesowaty sie dziatalnoscig ks.
Galinskiego, pracownikéw RWE i ich rodzin w kraju oraz
funkcjonowanie bawarskiego komitetu ,Solidarnosci”. Nastepnym
prowadzacym Zega byt inspektor Wydziatu XI Departamentu I MSW
Andrzej Przedpetski. 22 czerwca 1985 r. Przedpetski wraz z
Bosakiem stwierdzili, ze wspéiprace nalezy zakonczy¢, poniewaz



grozi ona dekonspiracjag. Jedyng wymierng korzyscig dla Solorza
byto ,przychylne stanowisko” SB i Wywiadu wobec jego
interesow.

Do Polski Solorz wrécit w pdéznych latach 80 z uzbieranym matym
kapitatem. Nagle w 1992 roku zmienit zainteresowania i sta%
sie cztowiekiem medidw. Najpierw kupit organ Stronnictwa
Demokratycznego , Kurier Polski”. Widocznie jednak przyptyw
gotéwki byt duzy, bo w tym samym 1992 r. zatozyl pierwsza
prywatng telewizje w Polsce — Polsat. Pamietajmy, ze méwimy o
cztowieku, ktory przed 10 laty wozit paczki miedzy Polskag i
Niemcami jednym samochodem.

ALE PRZECIEZ PRL SIE SKONCZYt!

To prawda PRL sie skonczyt, lecz warto pamietaé¢, na jakich
warunkach. Nikomu z funkcjonariuszy PRL nie stata sie krzywda.
Nikt nie zostat rozliczony badZz ukarany. Organa bezpieczenstwa
po prostu zmienity nazwe z MO zrobiono Policje, SB zastgpit
UOP a WSW zmienito nazwe na WSI. Dokonano kosmetycznych zmian
na szczytach tych organizacji, lecz aparat pozostat bez zmian.
Co gorsza funkcjonariusze az do opublikowania listy Wildsteina
nadal posiadali siatke tajnych wspdétpracownikéw, ktérych nikt
po za nimi nie mogt kontrolowa¢. Do jakiego celu ich uzywano
to pozostanie juz tajemnicg dla szarych zjadaczy chleba.
Faktem jednak jest, ze stuzby przygotowywaty sie do przemian w
Polsce. Trzeba by¢ niezmiernie naiwnym by sadzié, ze biernie
czekaty az fala zmian zmiecie je z politycznego krajobrazu.
Juz pod koniec stanu wojennego w stuzbach zaczeto panowad
przekonanie, ze system w 1istniejgcej formie nie da sie
obronié¢. Oczywiscie nie méwie tu o szeregowych pracownikach,
ale o decydentach. Po 22 lipca 1983 roku nikt z gtowg we
wtasciwym miejscu nie bronit juz jedynej wtasciwej linii
partii. Kazdy przygotowywat sie do zmian. Trwato tzw.
»legendowanie” zaprzyjaznionych dziataczy opozycji, zmieniano
beton partyjny na nowych dziataczy z ludzka twarzg i bez
brutalnych epizoddéw w zyciorysie. Wyciggano mtodych dziataczy
z organizacji mtodziezowych 1 wstawiano ich na wysokie



stanowiska. Zacierano wszelki powigzania z ZSRR. To pozwolito
PZPR w miare bezbolesnie stac¢ sie SLD. Zadbano tez o finanse.
Tworzono firmy krzaki, ktére czekaty na swdj czas by pojawid
sie na rynku, jako Swiezy kapitalistyczny produkt. Firmy te
poobstawiano wiernymi i postusznymi ludZzmi lub tymi, ktérych
lojalnos¢ byta zapewniona innymi sposobami.

Wiem, ze to spotka sie z oporem wielu z czytelnikéw, ale
niewolno nie doceniac przeciwnika. Pewnie wszyscy by chcieli
zeby powiedziel teraz: Tak, wygralismy. Pokonalismy komunizm!
Niestety prawda jest zupetni inna. Pozorne zwyciestwo byto
kompromisem, do ktdérego dazyty obie strony. Przedstawiciele
starej wtadzy wiedzieli, ze formalnie kontroli juz nie maja
szansy zachowad¢. Wiedzieli takze, ze pierwsza wtadze - tg
ustawodawczg — sg w stanie ksztattowal tak by byta dla nich
przychylna. Radykatdéw szybko odsunieto w strefe zapomnienia.
Druga wtadze — wykonawczg — kontrolowali bez probleméw, bo do
przejecia urzedéw w catos$ci zwyciezcy nie byli przygotowani.
Nie mieli kadr i musieli przez lata opiera¢ sie na starych
niepoddanych lustracji kadrach. Trzecia wtadza — sadownicza -
dzieki systemowi kastowemu byta 1 jest do tej pory ich.
Panowali tez nad resortami sitowymi.

Tu powstaje pytanie. Czemu zwyciezcy zgodzili sie na taki
uktad wiedzgc ile tracg. OdpowiedZ jest prosta. Nikt nie
chciat rewolucji. Rewolucja to cecha charakterystyczna dla
systemédw totalitarnych, dla komunizmu, nazizmu i faszyzmu. To
zaprzeczenie demokracji. Zwyciezcy tez znali pewnie stowa
Dantona — twdércy Komitetdw Rewolucyjnych — ze rewolucja zjada
wtasne dzieci (w oryginale Danton powiedzia*: ,Rewolucja jest
jak Saturn, ktdéry pozera wtasne dzieci”). Mieli wszak naoczne
przyktady, bo wystarczyto spojrze¢ na los Stoczni Gdanskiej
czy Huty im. Lenina, gdzie, jako plerwsze zamknieto te
najbardziej bojowe wydziat*y jak Zgniatacz, gdzie do ,S”
nalezato z 85 % zatogi.

PROBLEM BYL TYLKO Z CZWARTA WtADZA



Czwarta wtadza, czyli media to podstawowy element
kontrolowania spoteczenstwa. Wiadomo byto, ze po zmianach
systemowych stare, skompromitowane media nie bedg w stanie
przez wiele lat zdjg¢ z siebie odium spersonifikowanego
zdjeciem Jerzego Urbana. Potrzebne byty nowe media. Symbolem
nowych czasdéw stata sie stworzona za sto tysiecy ztotych
,Gazeta Wyborcza”, ktdérej nie wiadomo, czemu sprawujacy
jeszcze wtadze komunis$ci oddali papier i farby ,Trybuny Ludu”,
stworzony przez WSI — TVN, no i wtasnie Polsat.

Matka wszystkich afer

Co tgczy dwie najwieksze telewizje w naszym kraju? Zasadniczo,
na rynku sga one konkurentami jednak przekaz z nich ptynagcy
jest taki sam. 0tdéz obydwie telewizje, a wtasciwie ich
wtasciciele, sg wymieniane, gdy méwi sie o aferze, ktdéra jest
matkg wszystkich afer III RP. Aferze F0ZZ.

Przypomnijmy. Fundusz Obstugi Zadtuzenia Zagranicznego -
fundusz powotany na mocy ustawy z 15 lutego 1989 roku przez
Sejm PRL IX kadencji, jako jeden z panstwowych funduszy
celowych, ktdérego oficjalnym celem byta sptata polskiego
zadtuzenia zagranicznego oraz gromadzenie 1 gospodarowanie
srodkami finansowymi przeznaczonymi na ten cel. Afera F0ZZ
byta jedng z najwiekszych defraudacji Srodkéw publicznych w
historii III RP. Wedtug aktu oskarzenia, Skarb Panstwa stracit
na ,aferze F0ZZ"”, co najmniej 119,5 miliondéw dolarodw
amerykanskich, 9,6 miliondéw marek niemieckich, 16,8 miliondw
frankéw francuskich, 125 miliondéw frankéw belgijskich i 35,9
miliardow starych ztotych polskich. Aferze przypisuje sie
jednak o wiele wieksze straty, niz zostato to ujete w
oskarzeniu. W raporcie sporzadzonym w 1992 roku przez Wydziat
Studiéw MSW na zlecenie premiera Jana Olszewskiego pojawita
sie sugestia, ze naduzycia w F0ZZ byty dokonywane pod nadzorem
bytych PRL-owskich stuzb specjalnych, w szczegdélnosci Zarzadu
ITI Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Departamentu I MSW.
Jako tajnych wspdéipracownikéw stuzb wskazano pracujacych w
FOZZ: Grzegorza WOjtowicza i Janusza Sawickiego. Janusz



Sawicki oraz Wojciech Misigg zostali nastepnie wymienieni,
jako TW na liscie Macierewicza. W 2003 roku do wspétpracy z
wywiadem wojskowym w toku procesu przyznat sie takze Grzegorz
Zemek 27 kwietnia 2004 r. funkcjonariusze ABW doprowadzili
Solorza do Sgdu Okregowego w Warszawie, by zeznawat, jako
Swiadek w sprawie F0ZZ. W maju 2003 r. Anatol Lawina, byty
szef zespotu kontrolerdw NIK w F0ZZ, wymienit przed sadem
wsréd oso6b i instytucji ,beneficjentéw FOZZ” m.in. wtasSciciela
Polsatu Zygmunta Solorza 1 Dariusza Przywieczerskiego,
kierujgcego niegdys Universalem, Kktéory byt wudziatowcem
Polsatu. Zygmunt Solorz przyznat, ze w 1989 r. wzigt 100 mln
owczesnych zt kredytu z Funduszu Obstugi Zadtuzenia
Zagranicznego na swg firme Sol-Pol. WtasSciciele TVN tez nie
byli obojetni na tak duze pienigdze. Tu trzeba ponownie
powotal sie na zeznania z*ozone pod przysiega przez Grzegorza
Zemka: ,W zwigzku z tym pojawity sie w BHI, u mnie takie osoby
jak Grauso, Bosurgi, De Rudder. Osoby te ztozyty mi biznesplan
dotyczacy zakupu firmy SEPP. Te osoby stworzyty firme Amalge
Match, celem przygotowania organizacji zakupu SEPP. Ten
biznesplan przekazatem do WSI oraz Wejchertowi, do oceny”.
Wedtug raportu NIK Zemek réwniez finansowat z pieniedzy F0ZZ
spotdzielnie ,Robotnik”, w ktérej byt Walter.

EPITAFIUM DLA WOLNYCH MEDIOW

Jesli chodzi o TVN sprawa jest jasna i czysta. Firma, ktéra
stworzyta TVN dziatata na zlecenie stuzb i za ich pienigdze. W
sprawie Polsatu zwigzki nie sg tak bezposSrednie. Jednym z
najwazniejszych ludzi w biznesie Zygmunta Solorza byt Piotr
Nurowski. W latach 1981-1984 I sekretarz ambasady PRL w
Moskwie, od samego poczagtku zwigzany byt z Polsatem. Aby
wyjasni¢ jego role trzeba przytoczy¢ cytaty z rozmowy Adama
Michnika z Lwem Rywinem.

»LEW RYWIN: Solorz jest cztowiekiem, ktory rozpierdala kazdy
interes. Polsat po prostu byt trafiony. Nurowski zatatwiat te
sprawy politycznie 1 organizacyjnie



ADAM MICHNIK: Kto mu poradzit [tj. Solorzowi — aut], zeby
wzigt sie za telewizje, przeciez to jest cztowiek w ogdle z
innej tapanki.

LEW RYWIN: Nurowski. Nurowski to wtedy przez Majkowskiego 1
poprzez te, twierdzi, ze to on zatatwiat wszystko. I byt uktad
taki z Universalem, nie wiem, czy siedzi, czy nie siedzi,
pierwsze pienigdze stamtagd dostat. Jak on sie nazywat [..]
Przywieczerski”.

W Raporcie z weryfikacji WSI Nurowski figuruje, jako tajny
wspoipracownik wywiadu wojskowego PRL o pseudonimie ,Tur”.
Piotr Jan Nurowski zostat zwerbowany do wspétpracy z wywiadem
wojskowym PRL w 1985 roku, realizujgc m.in. zadania dla
Agenturalnego Wywiadu Strategicznego. W firmach Solorza byt w
latach 1991-1992 dyrektorem biura handlowego sp6tki Solpol. 0d
1992 zaangazowat sie w tworzenie stacji telewizyjnej Polsat,
byt cztonkiem Zarzgdu Polskiej Telewizji Satelitarnej Polsat
S. A. (1992-1998), cztonkiem Rady Nadzorczej Telewizji Polsat
S. A. (od 1998). Petnit réwniez funkcje prezesa Zarzadu
Elektrimu. Konsultantem studia filmowego Polsatu byt Edward
Mikot*ajczyk, znajomy Nurowskiego. Byt on w przesztosci
prezenterem w kierowanym przez Mariusza Waltera ,Studio 2 " 1i
dziennikarzem. W 2007 roku raport z weryfikacji WSI umieszcza
Mikotajczyka w Aneksie pt.: ,Zidentyfikowane osoby
wspétpracujgce niejawnie z zoktnierzami WSI w zakresie dziatan
wykraczajgcych poza sprawy obronnos$ci panstwa i bezpieczenstwa
Sit Zbrojnych RP”. Pierwszym okresie nadawcg telewizji Polsat
byta spotka Vireco, ktérej gtdéwnym udziatowcem byt w tym
czasie Zbigniew Niemczycki, czyli TW ,Jarex”. 15 listopada
1990 roku Prezes Agencji ds. Inwestycji Zagranicznych wydat
zezwolenie na dziat*alnos¢ w Polsce spétki Vireco, ktora
posiadata kapitat zagraniczny. Referentem sprawy w Agencji byt
Jerzy Maslankiewicz - major, zastepca naczelnika w
Departamencie II MSW i jednocze$nie dyrektor w Agencji ds.
Inwestycji Zagranicznych. W listopadzie 1992 roku, Zygmunt
Solorz stat sie jedynym udziatowcem Vireco Sp. z o0.0. Trzeba



zauwazyC, ze po zakupie gazety , Kurier Polski” i otwarciu
Polsatu byta to trzecia duza inwestycja cztowieka, ktdry pare
lat wczesniej wozit paczki.

POLSAT JAKO ODREBNA SPOLKA ZOSTALA ZAREJESTROWANA W MARCU 1993
ROKU

Jej udziatowcami, oprécz Solorza, zostali Andrzej Rusko i
Jézef Birka. 2 marca 1993 roku na posiedzeniu KRRiT Bolestaw
Sulik 1 Andrzej Zarebski zapytali Solorza ,czy w Polsacie sa
pracownicy zwigzani ze stuzbami bezpieczenstwa, wywiadu czy
kontrwywiadu”, ustyszeli w odpowiedzi nazwiska p. Rusko, p.
Birki, p. Nurowski, p. Majkowski”.

Partia przyjaciét Solorza, ta nazwa funkcjonuje w mediach od
1997 roku. 0d poczatku dziatalnosci na rynku medidéw Zygmunt
Solorz starat sie przekonywa¢ opinie publiczng, ze Polsat jest
apolityczny. Kiedy$, program w Polsacie prowadzit Ryszard
Czarnecki — wtedy poset z ramienia ZChN. Nie trwato to dtugo.
Po wyborach w 1997 roku gtosno by*o o liscie Solorza i
Polskiej Zjednoczona Partii Solorza. Byt w niej Jerzy Buzek,
Wtodzimierz Cimoszewicz, Dariusz Szymczycha — rzecznik sztabu
wyborczego Aleksandra Kwasniewskiego, Krzysztof Bondaryk.

Wiele faktéw zwigzanych z funkcjonowaniem Polsatu wyszto na
jaw podczas afery Rywina. Sama propozycja Rywina dla Agory
stawiata Polsat w bardzo dwuznacznej sytuacji. Przypomnijmy.
Rywin zaproponowat w trakcie rozmowy Michnikowi 22 lipca, 2002
ze Agora przekaze 17,5 miliona dolardw na konto Heritage
Films. Pienigdze te miaty trafi¢ do SLD. W zamian Agora miata
otrzyma¢ pomoc w przejeciu Polsatu. Jesli SLD i Polsat nie
miaty ze soba nic wspdlnego to jak Rywin, ktdry Swietnie
orientowat sie w Swiecie medidéw moégt w ogdle ztozy¢ taka
propozycje? Czy wiedziat z géry, ze mozna kazac¢ Solorzowi
sprzeda¢ Polsat? Zaznaczmy tylko, ze Lew Rywin lub jak kto
woli TW ,Eden” nigdy nie ujawnit kuliséw sprawy.

Dodajmy jeszcze, ze ,neutralny” politycznie Polsat wyktada



niemate pienigdze na finansowanie deficytowego lewicowego
kanatu ,Superstacja”, ktdérego oglgdalnosci wynosit wedtug AGB
Nielsen Media Research 0,21 proc.

Na koniec cytat anonimowego uzytkownika znaleziony w
Internecie: ,Dalekowzroczna strategia stuzb sowieckich,
zaktadata proces transformacji ustrojowej, w Kktorej
przeprowadzeniu szczeg6lng role przypisano ,wolnym mediom”. W
tworzeniu pozordow panstwa demokratycznego, konieczne byty
struktury propagandy, kamuflowane pod przykryciem prywatnych
medidw, dajgce solidne zaplecze finansowe i stuzgce
manipulacji opinig publiczng. Innym sposobem, by*a zgoda
komunistycznych stuzb na powotanie medidw, zarzadzanych przez
koncesjonowang opozycje — czego przyktadem moze by¢ Gazeta
Wyborcza, powstata na skutek ustalen, zawartych przy Okragtym
Stole. Jezeli z tej perspektywy spojrzec¢ na informacyjna
dziatalnos¢ TVN-u, nietrudno dostrzec, ze jej priorytetem jest
obrona status quo, zwanego umownie ,III Rzeczpospolita”. To
wokdét medidow takich jak TVN czy Gazeta Wyborcza, powstaty
srodowiska opiniotwdércze i tam nalezy szukaé¢ pierwszej linii
obrony frontu — ustalen Okraggtego Stotu. tatwosé¢, z jaka tego
typu media, postugujg sie materiatami uzyskanymi od stuzb
specjalnych, znajduje swoje uzasadnienie w stowach Jerzego
Urbana — ,Stuzba propagandowa MSW powinna miec¢ mozliwos$¢
dawania do TV, radia i prasy gotowych programéw do druku, albo
tez dostarczania TV, radiu i prasie potproduktéow, ktorym
ostateczny ksztatt nadadzg redakcje TV, radia i prasy.”

Autorstwo: M
Zrédto: Anty-News.waw.pl



http://www.anty-news.waw.pl/media/polsat-jego-wlasciciel-przyjaciele/#utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=polsat-jego-wlasciciel-przyjaciele

