Polacy nie chcą wracać do Polski

Opublikowano: 15.02.2016 | Kategorie: Społeczeństwo, Wiadomości z kraju

Liczba wyświetleń: 910

Za granicami kraju przebywa w celu zarobkowym już 2,3 mln Polaków. Fala emigracji trwa od 2004, nasila się zaś od 2007 r. Powstały niedawno raport NBP pod tytułem „Transfery z tytułu pracy Polaków za granicą w świetle badań” wykazuje, że przesłali oni przez ten czas do kraju aż 39 mld euro. W tym samym czasie w ramach funduszy unijnych napłynęło do nas prawie 140 mld euro. Transfery finansowe od imigrantów stanowią więc równowartość niemal 28 proc. środków unijnych.

O raporcie pisze portal forsal.pl, który opublikował wywiad z jego autorką, Izą Chmielewską. Mówi ona, że pracujący za granicą Polacy zazwyczaj chcą tam zostać: chęć pozostania w Wielkiej Brytanii deklaruje 54 proc. emigrantów, 40 proc. chce pozostać w Niemczech, a 34 proc. w Holandii. Powodem są zazwyczaj dużo wyższe od polskich zarobki.

Średnia miesięczna pensja Polaka na Wyspach Brytyjskich wynosi 1294 funty. „Porównanie wynagrodzeń w Polsce, szczególnie na wsiach i w małych miasteczkach, do potencjalnych zarobków za granicą, jest głównym motywem wyjazdu. Wiadomo, że ta różnica musi być na tyle duża, aby emigranci decydowali się na rozłąkę z rodziną i mogli część pieniędzy przysłać z powrotem, niejako rekompensując w budżetach domowych ubytek ich polskich pensji, jeśli takie w ogóle mieli” – mówi Chmielewska.

Wartość przeciętnego przelewu wysyłanego przez emigrantów pozostającej w Polsce rodzinie to aż 400 funtów (dane za 2014 r.). Według raportu to równowartość połowy miesięcznego dochodu rozporządzalnego w polskim gospodarstwie domowym. Środki te trafiają w większości do małych miejscowości i na tereny wiejskie. Przeznaczane są od razu na bieżące wydatki, a nie na oszczędności, co pokazuje, że są to dla obdarowywanych rodzin kwoty znaczące, niezbędne.

Ankietowani przez Chmielewską podczas badań niezbędnych do powstania raportu deklarowali, że gdyby mieli wrócić do kraju i podjąć pracę, oczekiwaliby wynagrodzenia rzędu 5000 zł netto.

Źródło: NowyObywatel.pl


TAGI: , ,

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

20 komentarzy

  1. Szaman 15.02.2016 13:50

    No i w końcu ktoś jakiś mądry raport zrobił. Pokazuje to że polska nie rozpadłą się i nie zbankrutowała jeszcze, tylko dzięki imigrantom. W końcu też ktoś powiedział ile powinno wynosić wynagrodzenie netto w Polsce. 5000 zł tyle powinniśmy zarabiać minimalnej przy dzisiejszych warunkach polskich wydatków i kosztów.

  2. emigrant001 15.02.2016 15:37

    1294 funty to naprawdę mało jak na UK. W przeliczeniu na pln może co nieco ale jakim kosztem. W UK o “normalnym” życiu można mówić przy 2000+.

  3. kufel10 15.02.2016 16:03

    Ile z tych 1294 funtów trafia w kieszeń (netto)?

  4. emigrant001 15.02.2016 16:11

    1294 (po zwrocie za emergency tax)

  5. Piechota 15.02.2016 16:37

    No i zgadza się co od dawna twierdzę, że minimalne wynagrodzenie netto w Polsce powinno wynosić równowartość około 1000 Euro.

  6. Balcer 15.02.2016 21:39

    @kufel10 brutto=netto bo próg podatkowy w UK jest na odpowiednim poziomie. Jakby u nas taki próg wprowadzili, to by ok. 70% urzedników skarbowych poszło do zwolnienia, a potem trafiliby do uczciwej pracy, dającej satysfakcję. Teraz mają zajęcie, ale ich wynagrodzenia są z podatków od ludzi wytwarzajacych realne dobra.

  7. smerf 15.02.2016 23:32

    Jestem za tym, aby polscy emigranci nie wracali do kraju nad Wisłą. Przecież to dzięki nim uda się bezapelacyjnie sfinansować program 500+. I to z nawiązką…
    Skoro przesłali do kraju w ciągu, “pi razy drzwi”, 8 lat 39 mld euro (czyli na 1 rok wychodzi 5 mld euro = 20 mld PLN) grzechem byłoby zrezygnować z takiego zastrzyku gotówki.
    Ponadto w kraju nad Wisłą posprzedaje się lub powynajmuje opustoszałe domy (pozostałość po zmarłych rodzicach emigrantów) i z tego też będzie niezły dochód.
    A że będzie Polaków nad Wisłą mniej: zamiast 38 mln, oby 10 – 12 mln? Toż to niewątpliwie sama korzyść (vide: Austria, Szwajcaria, Czechy, Słowacja, Biaroruś, Węgry, Litwa, Łotwa, Estonia)!

  8. dagome12345 16.02.2016 00:19

    Te 40 mld euro to troszkę nie do szacowana kwota bo jej wyliczenie bazuje tylko na przelewach – takie odniosłem wrażenie czytając powyższy tekst.
    Wielu polaków unika przelewów jak ognia lub przesyłała kasę w pewnej cześć ,a resztę przywozi w majtach (żarcik) 🙂
    Nie jest to niczym potwierdzone i bazuje na osobistych rachunkach (spotkałem się z podobnymi obliczeniami w necie już kilkakrotnie) – wyszło mi ,że Polacy średnio rocznie przesyłają do kraju 30-40 mld złotych x 10 lat wychodzi nawet 400 mld zł. Daje to kwotę około 95 mld euro.

  9. smerf 17.02.2016 23:04

    dagome12345
    Zatem moja konstatacja nie jest chybiona.
    Idźmy dalej: ponad 2 mln polskich emigrantów przebywających za granicą przysyła do kraju rocznie 40 mld PLN. Czyli 1 mln emigrantów to… 20 mld PLN przesłanych do kraju.
    Jeśli wyjedzie jeszcze 10 mln Polaków to przyślą 10 razy tyle, czyli 220 mld PLN.
    Jeśli wyjedzie kolejne 10 mln Polaków to przyślą 20 razy tyle, czyli 420 mld PLN.
    W Polsce zostanie 18 mln Polaków, którym życie polepszy się niewątpliwie (oby tylko nie poprzewracało się w głowach z dobrobytu).
    Żyć, nie umierać.
    Program 500+ będzie zrealizowany w 100%.
    Darmowe leki dla Polaków po 75 roku życia nie będzie mżonką.
    10-letni plan neoindustrializacji autorstwa ministra M.Morawieckiego zostanie zrealizowany w… 1 rok.
    Goodby Rodacy!

    P.S. Ja tu zostaję, bo jestem za wygodny. Czekam na profity. W końcu kiedyś obiecano polskim emerytom bajeczne wywczasy pod palmami…

  10. Wadera 17.02.2016 23:10

    Tuskowa zielona wyspa. Ciekawe co będzie dalej. Moje dzieci od kwietnia dostaną 1500 zł. Mieszkając w Londynie nie miałam prawa do żadnych benefitów, bo dochód naszej rodziny przekraczał…

  11. smerf 17.02.2016 23:55

    Wadera
    Nie twoje dzieci, tylko ty dostaniesz 1500 zł po to, byś dalej uprawiała “igraszki łóżkowe” i rodziła w nieskończoność. Powiesz, że nieprawda? Przecież to nie ma być dla ciebie zasiłek socjalny, tylko PROKREACYJNY…
    Ale ja nie zgadzam się na to, by Polacy się kocili na mój koszt. Niech rząd ze swoich prywatnych kieszeni to sponsoruje. Np. M.Morawiecki, który ponoć zarabiał rocznie 3,6 mnl zł. Nie wierzysz? Podaję ci twoje ulubione żródło:

    http://wpolityce.pl/polityka/271506-byl-prezesem-wielkiego-banku-teraz-bedzie-ministrem-rozwoju-w-rzadzie-pis-tabloidy-przeswietlaja-zarobki-morawieckiego

    P.S. Po co tutaj wracałaś z Londynu skoro ciągle narzekasz? Ja byłbym rad, gdybyś nadal tam przebywała wraz z 2,3 mln Polaków i wraz z nimi (powodziło ci się przecież dobrze) przysyłała do Polski 40 mld zł rocznie.
    Miałbym na wczasy na (zielonej)bezludnej wyspie.

  12. Wadera 18.02.2016 15:21

    @smerf
    “Nie twoje dzieci, tylko ty dostaniesz 1500 zł po to, byś dalej uprawiała „igraszki łóżkowe” ” – cóż ja mogę Ci napisać, skoro wszystkich mierzysz swoją miarą? To że Ty tak postępujesz, nie znaczy że wszyscy. Ja akurat mam zamiar zainwestować te pieniądze w dzieci, żeby nie musiały się tułać kiedyś po świecie i żeby miały lepszy start w życie.
    Nie jeden Morawiecki na świecie i nie jeden on tak zarabiał. Zastanawiam się ile zarabiał np. taki Rostowski i reszta bandy, jak bardzo ograbili Polaków, ile mają za nasze pieniądze mieszkań w Londynie i jak bardzo im smakują ośmiorniczki i drogie wina na nasz koszt codziennie. Okradli Cię, śmieją Ci się w twarz a Ty ich bronisz. Plują Ci w twarz, a Ty mówisz że deszcz pada, o naiwny…
    Po co tu wracałam? Bo chcę żyć w swoim domu, w mojej ojczyźnie choć jest ona poniewierana i okradana od tylu już lat. Chcę żyć w spokoju, nie bać się o swoje dzieci gdy wchodzę do metra z kilkudziesięcioma arabami i ich kobietami okutanymi od stóp do głów i zastanawiać się czy w swych torbach mają bomby i gwoździe.
    Tak naprawdę powinieneś się cieszyć, że Twoja ukochana partia PO została odsunięta od władzy. Inaczej miałbyś tych arabów u siebie. Wtedy piszczałbyś inaczej i błagałbyś, aby Twoi rodacy wracali jak najszybciej do kraju. No chyba, że wolisz imigrantów zamiast swoich.
    Poza tym Twój egoizm jest powalający.
    Ty miałbyś na wczasy? Twoim zdaniem miałby Morawiecki, nie Ty. Zaprzeczasz sam sobie.

  13. smerf 18.02.2016 20:55

    Skąd twoja konstatacja, że popieram bądź bronię PO? Na podstawie tego, iż sympatyzuję z KOD-em? Bo jestem za trójpodziałem władzy, czyli demokratą?
    Nie mogę mieć innych wzorców do utożsamiania się z ich poglądami np. jak ci z KORWiN? J.Korwin-Mikke odebrałby ci te 1500 PLN jak nic. Chcesz mieć dużo dzieci, jesteś kaleką lub opiekunem kaleki, radź sobie. Żadnego socjalu! Mogłaś w Anglii, posiadając czwórkę dzieci, obyć się bez pomocy socjalnej, to czemu teraz wyciągasz łapę po moje pieniądze tutaj?
    Piszesz nieco chaotycznie… Przecież ja nigdzie nie powiedziałem, że tęsknię za sąsiedztwem z Arabami. Nie rozumiem ich kultury i nie sądzę, bym mógł żyć w haremie.
    A poza tym, czy aby Arabowie garną się do Polski? Jak już to z 80 tyś. przybyłych tu islamistów (pokroju Czeczeńców) pozostało w Polsce najwyżej 2000 osób. Spotykasz ich na ulicy lub, cyt.: “gdy wchodzę do metra z kilkudziesięcioma arabami i ich kobietami okutanymi od stóp do głów i zastanawiać się czy w swych torbach mają bomby i gwoździe”?
    Nie słyszałaś o tym, że ci z Syrii (jak ostatnio rodzina 9-osobowa) po krótkim pobycie w Polsce przy najbliższej okazji opuścili ten “padół łez i zaprzaństwa” wyjeżdżając do Niemiec, do swoich krewnych? Nie dziwię sie im zresztą, bo zamieniać jeden “taliban” na drugi to żadna przyjemność…
    Po co w ogóle nimi straszysz innych?

    P.S. O wczasach “na (zielonej)bezludnej wyspie” marzę, bo tak przedstawiano mi świetlaną przyszłość w tzw. publicznej TVP…

  14. Wadera 18.02.2016 21:58

    @smerf
    “Mogłaś w Anglii, posiadając czwórkę dzieci, obyć się bez pomocy socjalnej, to czemu teraz wyciągasz łapę po moje pieniądze tutaj?”
    napiszę tylko tyle:
    ja a szczególnie moje dzieci będziemy tyrać rówież na Twoją emeryturę i Twoje wczasy na (zielonej) wyspie. Więc lepiej zamilcz i się nie pogrążaj. I następnym razem czytaj ze zrozumieniem. Może wtedy przestanie być dla Ciebie chaotycznie.

  15. Wadera 18.02.2016 22:18

    “@Wadera.Bombę to może mieć każdy w metrze.”
    Oczywiście, nigdzie nie napisałam że tylko arab może mieć bombę. Jednak za każdym razem gdy gdzieś w Europie wybuchają bomby, to kto za tym stoi?
    Kto szkoli nawet małe dzieci do takich akcji? Strworzone przez USA i Izrael ISIS. Dżihad. Taka prawda.
    I tak, to prawda – na dzień dzisiejszy nikt z nich tu nie chce mieszkać, wszyscy uciekają.

  16. Wadera 18.02.2016 22:36

    @atos specjalnie napisałam w Europie. Bo tak myślałam, że napiszesz o WTC. “Stworzone przez USA i Izrael ISIS” No więc piszę jeszcze raz tak żebyś zrozumiał: robi w EUROPIE to ELITA rękami Arabów. Dlatego mam obawy gdy ich widzę wsiadając do metra czy autobusu. Pamiętam co wydarzyło się w Londynie i jak omal nie zginął przez to mój wujek.
    Gdy to rozumiesz, że robią to elity, to nie jesteś zły na Arabów. No, może trochę – że pozwalają by to nimi szczególnie te elity się posługiwały.

  17. smerf 18.02.2016 23:21

    Wadera
    Nie oszukuj. Twoje dzieci, jak już podrosną, wypieprzą z Polski na Wyspy. Szlaki już im przetarłaś ty i twoja rodzina (m.in. wujek cudem uratowany przed wybuchem bomby). A ja (bo nie ty) będę spłacał ich długi.
    I jeszcze jedno. W kontekście zagrożenia terrorystycznego napisałaś “I tak, to prawda – na dzień dzisiejszy nikt z nich tu nie chce mieszkać, wszyscy uciekają”.
    Skąd? Z Londynu? Z Europy?
    Kto ucieka? Polacy, Europejczycy, Arabowie?
    Jakieś rozdwojenie jaźni.
    To w końcu mieszkasz znowu w Polsce czekając na 500+ (w twoim przypadku 1500 PLN)?
    Czy może nadal mieszkasz w Londynie warcząc na niesprawiedliwość angielską, że ci nie dają na prokreację i będąc tam liczysz na to, że jak zrobisz w bambuko Szydło i załapiesz się na moje podatki zgarniając co miesiąc 500+?
    Obdstaję przy swoim – jesteś chaotyczna…

  18. Wadera 19.02.2016 00:18

    @smerf
    “Nie oszukuj. Twoje dzieci, jak już podrosną, wypieprzą z Polski na Wyspy.” rozczaruję Cię. Nie wiesz tego. I nawet ja tego nie wiem. I nie wiem czy moje i Twoje dzieci przypadkiem nie będą spłacać naszych (tak, tak Twoich też) długów. I w tym miejscu muszę dopisać: właściwie błąd – nie naszych długów, ale długów rządzących i bankierów. My nie mamy żadnych długów, to oni mają długi i zrzucają je na nas, ciesząc się że jeszcze dodatkowo mogą nas poróżnić. Mam nadzieję, że to rozumiesz. Ja czasem o tym zapominam, ale zaraz sobie przypominam 🙂
    Napisałam do @atosa, nie do Ciebie:
    “I tak, to prawda – na dzień dzisiejszy nikt z nich tu nie chce mieszkać, wszyscy uciekają.” i była to moja odpowiedź na pytanie @atosa: “Co do zagrożenia muzułmanami w Polsce, to bzdury do potęgi.” Jakiś masz problem z czytaniem. @atos zrozumiał, ale Ty oczywiście nie. Ale jak się nie ma do czego przyczepić, to można do tego.
    “To w końcu mieszkasz znowu w Polsce czekając na 500+ (w twoim przypadku 1500 PLN)?” tak, mieszkam w Polsce (i znów poczytaj wcześniejsze komentarze). I nic innego nie robię, jak tylko poluję na Twoje podatki chłopie, haha. Nie schlebiaj sobie, że Ty jeden w tym kraju pracujesz i płacisz podatki. A ja podatków nie płacę oczywiście. I oczywiście nie jestem okradana przez państwo, które może wreszcie w jakimś stopniu zwróci te ukradzione pieniądze chociaż moim dzieciom. Przykro mi, że Twoje już się nie załapią, ale nie znaczy to że możesz mścić się takimi wpisami na mnie czy moich dzieciach i zionąć jadem. Podziękuj wszystkim, którzy Polską rządzili do tej pory.
    Również jesteś chaotyczny, ale staram się jak mogę żeby Cię zrozumieć. I mi jakoś się to udaje, widzisz 🙂

  19. smerf 19.02.2016 23:04

    Do bycia mściwym jest mi nazbyt daleko. Twój jad poraża jednak…

    wadera versus K. Pawłowicz:

    http://natemat.pl/169151,stand-up-comedy-krystyny-pawlowicz-na-spotkaniu-z-wyborcami-o-mediach-falszowaniu-wyborow-i-lewakach

    Hihiiiiii

  20. Wadera 19.02.2016 23:24

    A z tą Pawłowicz to już nudny jesteś, nie robi to na mnie żadnego wrażenia. Pluj jadem pluj 🙂

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.
Jeśli już się logowałeś - odśwież stronę.