
Pluralizm prasy na Węgrzech?
5 maja 2019
Coraz  mniej  przestrzeni  na  krytykę  rządu,  dyscyplinowani
dziennikarze,  zacieranie  istnienia  opozycji  –  tak  wygląda
przekaz  polityczny  w  dwóch  trzecich  węgierskich  mediów  –
donosi  niemiecki  portal  tagesschau.de.  Koncentracja  i
instrumentalizacja  środków  masowego  przekazu  prowadzi  do
stopniowego obumierania demokracji nad Balatonem.

Alarmujące informacje podał węgierski niezależny think tank
Mertek,  zajmujący  się  monitoringiem  węgierskich  mediów  pod
kątem  jakości  przekazu  i  zgodności  ze  standardami
dziennikarstwa  i  demokracji.  Zdaniem  ośrodka  „ostatnim
bastionem wolności prasy na Węgrzech jest stacja RTL”, która
nie jest kanałem stricte politycznym, jednak na jej antenie
pojawiają się programy o tematyce politycznej, która spośród
wszystkich innych telewizji wyróżnia to, że zapraszani są do
nich  politycy  węgierskiej  opozycji.  W  pozostałych
ogólnokrajowych  stacjach  brylują  wyłącznie  przedstawiciele
obozu  władzy,  czyli  koalicji  Fidesz-Chrześcijańsko-
Demokratyczna  Partia  Ludowa.

Niemiecka telewizja publiczna ARD przywołuje słowa jednego z
węgierskich dziennikarzy agencyjnych, Janosa Karpatiego, który
zdemaskował  mechanizm  cenzorski  i  kreujący  nowomowę,
obowiązujący w podległych Victorowi Orbanowi mediach. Chodzi o
przepisy, nakazujące stosowania w doniesieniach o problematyce
uchodźców sformułowań zgodnych z linią polityczną rządu. Jak
powiedział  Karpati:  „Trzeba  używać  określenia  nielegalni
migranci; nawet wtedy, gdy w oczywisty sposób chodzi o ludzi,
którzy zbiegli do innych krajów przed zagrożeniem ich życia w
ich  ojczyźnie”.  Taką  retorykę  można  odnaleźć  również  w
polskiej TVP, której zarządcy korzystają obficie z węgierskich
wzorców propagandowych.

Media publiczne na Węgrzech, po uchwaleniu ustawy z 2010 roku,

https://wolnemedia.net/pluralizm-prasy-na-wegrzech/


redefiniującej  ich  funkcjonowanie,  są  we  władaniu  ludzi
związanych z Fideszem. Nad Balatonem udało się, to o czym
marzy PiS – ustawę o koncentracji mediów zmieniono na korzyść
węgierskich nadawców. W efekcie wielu zagranicznych koncernów
medialnych  podjęło  decyzję  o  wycofaniu  się  z  Węgier.  Np.
niemiecki  koncern  Funke  Mediengruppe  z  Essen  pozbył  się
udziałów w dzienniku ekonomicznym „HVG”, który był krytyczny
wobec rządu, a grupa medialna z Monachium pozbyła się kanału
telewizyjnego TV2.

W kraju rządzonym przez sojusznika Kaczyńskiego nie ma już
żadnej  krytycznej  wobec  rządu  gazety.  Najgłośniejszym
przypadkiem  było  zamknięcie  w  2016  roku  największego
węgierskiego  dziennika  opozycyjnego  „Nepszabadsag”.

Niektóre z tytułów zostały przejęte przez oligarchów ze stajni
premiera,  a  inne  po  prostu  upadły.  Na  Węgrzech  jedynie  9
procent  wszystkich  pieniędzy  przeznaczonych  na  ogłoszenia
rządowe trafia do mediów niezależnych od Fideszu. Rząd w ten
sposób foruje wybrane, posłuszne mu media.

Organizacja  Reporterzy  bez  Granic  umieściła  Węgry  na  87.
miejscu  na  liście  180  państw  sklasyfikowanych  w  rankingu
wolności prasy. Podkreśliła, że rząd w Budapeszcie stara się w
coraz większym stopniu poddać media swojej kontroli.

Autorstwo: PN
Źródło: Strajk.eu

https://strajk.eu/pluralizm-prasy-na-wegrzech-wolne-zarty-rzad-ma-juz-2-3-mediow/

