
PiS przejmie 120 tygodników i
dzienników
8 grudnia 2020
PiS idzie śladami swoich węgierskich sojuszników. Państwowy
koncern  PKN  Orlen  poinformował  o  zamiarze  przejęcia  domu
wydawniczego Polska Presse, jednego z największych właścicieli
medialnych nad Wisłą. Cała operacja odbywa się pod sztandarem
„repolonizacji mediów”. Cel jest jednak jasny – rząd w obliczu
narastającego kryzysu chce wzmocnić arsenał propagandowy.

Polska  Presse  to  olbrzymie  konsorcjum  medialne.  W  rękach
należącego obecnie do niemieckiej grupy Verlagsgruppe Passau
(VGP)  podmiotu  znajduje  się  ponad  20  dzienników  i  150
tygodników. Wszystkie z nich posiadają również swoje serwisy
internetowe. Łączna liczba czytelników szacowana jest na ponad
17 milionów.

Najcenniejszym zasobem, z punktu widzenia skutecznej polityki
informacyjnej  są  regionalne  dzienniki.  Tytuły  takie  jak
„Dziennik  Łódzki”,  „Gazeta  Krakowska”,  „Kurier  Lubelski”,
„Głos Wielkopolski” czy „Dziennik Łódzki” na zaufanie swoich
czytelników pracowały przez kilkadziesiąt lat.

O tym, że PiS planuje „repolonizację” mediów mówiło się od co
najmniej  dwóch  lat.  W  2019  roku  przed  wyborami
parlamentarnymi, Krystyna Pawłowicz, jeszcze wtedy posłanka,
zapowiadała, że „jesienią zajmiemy się mediami”.

Proces ten, zapewne z powodu konieczności obsługi innych, w
tym również wewnętrznych konfliktów, odsunął się w czasie. „O
tym, że Orlen powinien zdążyć z przejęciem Polska Press do
końca roku, usłyszałem od polityka PiS w wieczór wyborczy po
II turze wyborów prezydenckich. Nie wierzyłem wtedy” – napisał
dziennikarz „Wprost” Dariusz Grzędziński.

Działania Orlenu są adaptacją na polskie warunki węgierskiego

https://wolnemedia.net/pis-przejmie-120-tygodnikow-i-dziennikow/
https://wolnemedia.net/pis-przejmie-120-tygodnikow-i-dziennikow/


scenariusza.  W  kraju  rządzonym  przez  Victora  Orbana  –
sojusznika Kaczyńskiego – nie ma już żadnej krytycznej wobec
rządu gazety. Najgłośniejszym przypadkiem było zamknięcie w
2016  roku  największego  węgierskiego  dziennika  opozycyjnego
„Nepszabadsag”.  Niektóre  z  tytułów  zostały  przejęte  przez
oligarchów ze stajni premiera, a inne po prostu upadły. Na
Węgrzech jedynie 9 procent wszystkich pieniędzy przeznaczonych
na  ogłoszenia  rządowe  trafia  do  mediów  niezależnych  od
Fideszu. Rząd w ten sposób foruje wybrane, posłuszne mu media.
Organizacja  Reporterzy  bez  Granic  umieściła  Węgry  na  87.
miejscu  na  liście  180  państw  sklasyfikowanych  w  rankingu
wolności prasy.

Podobne praktyki stosuje się również w Rosji. Koncern Gazprom
kupił  telewizję  NTV  od  Władimira  Gusinskiego,  medialnego
potentata,  a  w  2013  roku  przejął  też  koncern  Profmedia,
skupiający kilkadziesiąt stacji informacyjnych i rozrywkowych.

„Zapowiedziana, i nie wiadomo czemu przeprowadzona dopiero tak
późno  Gazpromizacja  regionalnych  mediów,  jest  teoretycznie
znakomitym  narzędziem  nie  tylko  do  dalszej  nepotyzacji
polskiego  życia  społeczno-politycznego,  ale  także  wzrostu
lokalnego, biznesowego klientelizmu oraz prowadzenia czarnego
PR wobec opozycyjnych konkurentów politycznych” – zwraca uwagę
w rozmowie z portalem „Strajk” Łukasz Hassliebe, komentator
polityczny i bloger.

Hassliebe ma pomysł w jaki sposób pracownicy przejętego tytuły
mogliby  stawiać  opór  ideologizacji  ich  tytułów.  „Pierwszą
ofiarą, jak zawsze, padną dziennikarze, dlatego już teraz na
ich  miejscu  zakładałbym  związek  zawodowy.  Najlepiej  taki
niezwiązany  z  PIS.  W  ten  sposób  mogą  sobie  dać  czas  na
opóźnienie  czystek  i  znalezienie  nowej  pracy,  bo  że  PiS
przejdzie  się  po  związkach  zawodowych  mediów  to  też  jest
jasne. Jak to u każdej władzy lubującej się w przemocy wobec
słabszych. Nadchodzą czasy solidarności z lokalnymi portalami
i ufam, że Polacy zaczną wreszcie płacić za dobre, lokalne
teksty” – mówi Hassliebe.



To fatalna wiadomość, szczególnie dla Polski lokalnej – zwraca
uwagę Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, posłanka Nowej Lewicy. „To
upartyjnienie mediów docierających do ponad 17 mln ludzi w
całym kraju. Upartyjnienie, nie żadna nacjonalizacja – ten
ruch nie ma nic wspólnego z państwem, a wszystko wspólne z
partią  rządzącą.  Lokalne  dzienniki  zostają  podporządkowane
spółce  na  czele  której  stoi  ulubieniec  prezesa  partii
rządzącej, zasłużony działacz PiS. Nie ma też nic wspólnego z
„dekoncentracją” mediów – przeciwnie, to ich koncentracja i
podporządkowanie linii, którą znamy z pasków TVP. To bardzo
smutny dzień dla rzetelnych mediów, dziennikarzy, a przede
wszystkim dla odbiorców – szczególnie tych, którzy mają dostęp
wyłącznie do TVP – a takich jest ok. 30% Polaków – i dla
których  lokalna  prasa  była  alternatywą  wobec  telewizyjnej
propagandy” – mówi polityczka dla Strajku.

Władze  Orlenu  tłumaczą  kierunek  działań  światowym  trendem
inwestycji w big data. „Polska Press posiada bazę wiedzy na
temat  preferencji  klientów,  prowadzonych  transakcji  czy
wartości  koszyka  w  odniesieniu  do  grupy  60,07  proc.
użytkowników internetu w całej Polsce. Dzięki temu w ramach
Grupy  Orlen  możliwe  będzie  utworzenie  nowych  modeli
biznesowych,  które  pozwolą  na  lepsze  pokrycie  geograficzne
oraz dopasowanie oferty dla docelowej grupy klientów” – piszą
przedstawiciele PKB Orlen.

Tworzenie wewnętrznych baz danych to kluczowy trend na rynku
reklamy, ale również sprzedaży detalicznej. W celu lepszego
zarządzania  bazą  klientów  i  szybszej  odpowiedzi  na  ich
potrzeby,  na  przeniesienie  kompetencji  sprzedażowych  do
wewnątrz organizacji zdecydował się m.in. Walmart – jeden z
największych sprzedawców detalicznych na świecie. W 2019 r.
również PepsiCo uznała, że pozyskiwanie danych będzie kluczowe
dla rozwoju firmy i zbudowała własne kompetencje planowania
mediów” – czytamy w komunikacie spółki.

Autorstwo: PN
Źródło: Strajk.eu

https://strajk.eu/pis-inwestuje-w-propagande-za-pieniadze-orlenu-wykupuje-120-tygodnikow-i-dziennikow/

