
Panamski  „Wyciek”,  czyli
kampania dezinformacyjna
8 kwietnia 2016
Prawdziwy wyciek danych z firmy prawniczej w Panamie byłby
bardzo interesujący. Wielu bogatych ludzi, w tym polityków,
ukrywa pieniądze w spółkach fasadowych, oferowanych przez tego
typu firmy w Panamie. Ale najnowszy, mocno promowany „wyciek”
takich danych do kilku organizacji medialnych, wspierających
NATO,  i  do  finansowanej  przez  rząd  USA  „organizacji
pozarządowej”  jest  po  prostu  kiepską  próbą  oszkalowania
wybranych  osób,  szczególnie  nielubianych  przez  amerykańskie
imperium. Tworzy on również niespotykaną okazję do szantażu
poprzez NIE PUBLIKOWANIE pewnych danych w zamian za taką czy
inną pożądaną korzyść.

Już  jakieś  16  miesięcy  temu  Ken  Silverstein  napisał  dla
magazynu „Vice” o wielkiej firmie Mossak Fonseca w Panamie,
zajmującej  się  podsuwaniem  spółek  fasadowych  (Intercept
Pierre’a Omidyara, dla którego pracował wówczas Silverstein,
odmówił publikacji jego artykułu). Kilka sporych artykułów na
temat zaangażowania Mossak Fonseca w interes prania brudnych
pieniędzy napisał Yves Smith. Silverstein powtórzył też dobrze
znany  fakt,  że  Rami  Makhlouf,  bogaty  kuzyn  syryjskiego
prezydenta Baszara Assada, ukrył trochę pieniędzy w fasadowych
spółkach Mossak Fonseca.

Wyjaśnia: „Spółki fasadowe, takie jak Drex, do prowadzenia
działalności  potrzebują  zarejestrowanego  agenta,  czasem
prawnika,  który  wypełni  dla  nich  wymagane  dokumenty
założycielskie i którego adres na ogół jest adresem siedziby
spółki. Proces ten tworzy warstwę izolacyjną pomiędzy fasadą i
jej  właścicielem,  zwłaszcza  wtedy,  kiedy  spółka-atrapa
założona jest w raju poufności, gdzie informacja na temat
prawa  własności  jest  trzymana  za  nieprzenikalną  ścianą
przepisów ustawowych i wykonawczych. W wypadku Makhloufa – i,

https://wolnemedia.net/panamski-wyciek-czyli-kampania-dezinformacyjna/
https://wolnemedia.net/panamski-wyciek-czyli-kampania-dezinformacyjna/


jak odkryłem, w wypadku wielu innych nieuczciwych biznesmenów
i międzynarodowych gangsterów – organizacją, która pomogła w
założeniu  jego  spółki  fasadowej  i  osłaniała  ją  przed
międzynarodową kontrolą, była firma prawnicza Mossack Fonseca,
która w okresie od 4 lipca 2000 r. do końcówki roku 2011
służyła za zarejestrowanego agenta spółce Drex.”

Rok  temu  ktoś  dostarczył  tony  danych  z  Mossack  Fonseca
niemieckiej  gazecie  „Sueddeutsche  Zeitung”.  Jeśli  chodzi  o
sympatie  polityczne,  ten  monachijski  dziennik  jest
centroprawicowy  i  jednoznacznie  pronatowski.  Współpracuje  z
„Guardianem”,  BBC,  „Le  Monde”,  organizacją  Międzynarodowe
Konsorcjum  Dziennikarzy  Śledczych  i  paroma  innymi
organizacjami informacyjnymi, znanymi ze swojego wsparcia dla
establishmentu.

Według „Sueddeutsche” „wyciek” zawiera dane dotyczące około
214 tysięcy spółek fasadowych oraz 14 tysięcy klientów firmy
Mossak Fonseca. Z pewnością kryje się tam mnóstwo brudu. Ilu
amerykańskich  senatorów  ma  powiązania  z  takimi  spółkami?
Którzy  politycy  Unii  Europejskiej?  Co  ukrywają  w  Panamie
wielkie  banki  z  Wall  Street  i  fundusze  hedgingowe?  Och,
przepraszam. Sueddeutsche i jej partnerzy nie odpowiedzą na
takie pytania.

A oto jak „analizowali” te dane: „Dziennikarze skompilowali
listę  obejmującą  m.in.  ważnych  polityków,  przestępców
międzynarodowych  i  znanych  sportowców  zawodowych.
Przetwarzanie cyfrowe pozwoliło następnie przeszukać dokumenty
pod kątem zgromadzonych nazwisk. Lista uwikłanych w ten nowy
„skandal  finansowania  partii”  zawierała  130  nazwisk,  a
oenzetowska lista osób objętych sankcjami – ponad 600. W ciągu
zaledwie kilku minut silny algorytm przeszukiwania porównał
obie listy z 11,5 mln dokumentów. Dla każdego znalezionego w
dokumentach  nazwiska  uruchomiono  szczegółowy  proces,  który
miał dostarczyć odpowiedzi na następujące pytania: jaką rolę
odgrywał ten człowiek w owej siatce spółek? Skąd przychodziły



pieniądze? Dokąd przepływały? Czy ta struktura jest zgodna z
prawem?”

Zasadniczo „Sueddeutsche” sporządził listę znanych przestępców
oraz ludzi i organizacji nielubianych przez USA i porównał ją
z  „wyciekniętą”  bazą  danych.  Potem  dodatkowo  zanalizowano
wybrane  wyniki,  czego  rezultatem  są  historie  takie  jak
doroczna próba oszkalowania rosyjskiego prezydenta Putina –
którego nazwisko nie jest nawet wspomniane w danych Mossak
Fonseca  –  oskarżenia  wobec  ludzi  z  FIFA,  serdecznie
nielubianych przez USA, czy też nieliczne wzmianki o innych
nikczemnikach mniejszej wagi.

Wymienieni są piłkarz Lionel Messi i jego ojciec, premierzy
Islandii i Azerbejdżanu, król Arabii Saudyjskiej i prezydent
Azerbejdżanu. Jednocześnie, powiązany jest też Władimir Putin.
Aczkolwiek  [w  dokumentach]  nie  pojawia  się  nazwisko
rosyjskiego  prezydenta,  akta  ujawniają,  że  pieniądze
pochodzące z rosyjskiego banku Rossija – i tak już znajdujący
się na liście sankcji UE – przepływały przez spółki offshore,
będące  własnością  jego  współpracowników,  rzekomo  łącznie  z
wiolonczelistą Sergiejem Rolduginem.

A mimo to zdjęcie Putina dekorowało strony całej brytyjskiej
prasy.  Nie  uszło  to  uwadze  czytelników,  którzy  zgryźliwie
zauważali, że tak mało uwagi poświęcono zarzutom pod adresem
ojca  premiera  o  rzekomy  udział  w  skandalu  z  unikaniem
opodatkowania. W Wielkiej Brytanii jako pierwsza o skandalu
napisała  gazeta  „Guardian”,  opatrując  swój  artykuł  tytułem
„Ciąg tajnych transakcji o wartości 2 miliardów dolarów, który
wiedzie wprost do Putina” i okraszając go zdjęciem rosyjskiego
prezydenta.  Jak  na  ironię,  tuż  obok  artykułu  o  Putinie
„Guardian”  zamieścił  tekst  poświęcony  krucjacie  Davida
Camerona  przeciwko  rajom  podatkowym,  nawet  słowem  nie
wspominając faktu, że przeciek zawierał również informacje o
ojcu premiera.

Dmitrij  Pieskow,  który  w  ubiegłym  tygodniu  ostrzegał  o



nadchodzącej  kampanii  oczerniania  Putina,  powiedział
dziennikarzom: „Naszym zdaniem takie „przecieki” są skierowane
do zagranicznych odbiorców [tu: do rosyjskich]. Jest również
oczywiste, że putinofobia osiągnęła już taki poziom, że po
prostu nie można dobrze mówić o Rosji, o jej działaniach i
sukcesach. [O Rosji] trzeba mówić negatywnie, im bardziej, tym
lepiej. A kiedy nie ma nic negatywnego do powiedzenia, trzeba
coś  spreparować.  To  dla  nas  oczywiste.  Nie  ma  żadnych
[konkretnych]  informacji,  dotyczących  prezydenta  –  jedynie
insynuacje,  spekulacje,  rozważania,  a  te  nie  wymagają
odpowiedzi.  Jeśli  chodzi  o  całą  resztę  akt,  nas  to  nie
dotyczy,  nie  ma  zupełnie  żadnego  związku  z  prezydentem.
Chociaż  nazwisko  Putina  nigdzie  nie  pojawia  się  wsparte
jakimikolwiek  faktami,  jest  dla  nas  oczywiste,  że  głównym
celem  takiego  „wycieku”  był  i  wciąż  jest  nasz  prezydent,
zwłaszcza  w  kontekście  zbliżających  się  wyborów
parlamentarnych, ale i w dłuższej perspektywie, mam na myśli
wybory prezydenckie za dwa lata. Bardzo dobrze znamy tę tak
zwaną społeczność dziennikarską, jest dla nas jasne, że część
tych dziennikarzy to nie są zawodowi dziennikarze; są tam
liczni byli przedstawiciele Departamentu Stanu [USA] oraz CIA
i innych agencji wywiadowczych. [Moskwa wie], kto finansuje tę
organizację.”

Nie ma żadnej historii o jakimkolwiek Amerykaninie, żadnej,
ani  o  żadnym  ważnym  polityku  z  NATO.  Jak  dotąd  najwyżej
postawioną  polityczną  „ofiarą”  wycieku  jest  mało  istotny
premier Islandii Sigmundur David Gunnlaugsson, który – wraz z
żoną – jest właścicielem jednej z tych fasadowych spółek. Nie
ma żadnego dowodu, że prawo własności tej spółki, czy też
pieniądze znajdujące się w jej posiadaniu były nielegalne.
[Interesujące,  że  padło  też  na  Islandię,  która  próbowała
wymknąć  się  mackom  banksterstwa.  Gunnlaugsson  będzie
prawdopodobnie musiał zrezygnować ze stanowiska, a pewnie i
wycofać się z polityki. Jak słusznie zapytał Tyler Dursen na
koniec swojego artykułu, pytanie tylko, czy Goldman ma już
swojego człowieka na jego miejsce. Być może będzie to była



premier Johanna Sigurdardottir, której bardzo nie podobała się
decyzja narodu w referendum w sprawie ratowania banków. –
przyp. tłum.]

No to gdzie są konkrety?

Jak  pisze  były  brytyjski  ambasador  Craig  Murray,  konkrety
(jeśli w ogóle jakieś są) są w tym, co pozostaje ukryte przez
organizacje zarządzające „wyciekiem”: „Filtrowanie informacji
z Mossack Fonseca przez korporacyjne media idzie absolutnie
zgodnie z interesem zachodnich rządów. Nigdzie nawet słowem
nie wspomina się o korzystaniu z usług Mossack Fonseca przez
potężne  zachodnie  korporacje  czy  zachodnich  miliarderów  –
czyli głównych klientów firmy. A Guardian szybciutko zapewnił,
że  „duża  część  wycieku  pozostanie  poufna”.  A  czego  się
spodziewacie? Wyciekiem zarządza organizacja o szumnej, acz
śmiechu wartej nazwie „Międzynarodowe Konsorcjum Dziennikarzy
Śledczych”  (International  Consortium  of  Investigative
Journalists, ICIJ), która jest finansowana i organizowana w
całości  przez  amerykańskie  Center  for  Public  Integrity
(Centrum  na  rzecz  Uczciwości  w  Życiu  Publicznym).  Wśród
fundatorów  Centrum  są:  Fundacja  Forda,  Carnegie  Endowment,
Fundacja Rockefellerów, Fundacja W. K. Kellogga i Fundacja
Open Society (Soros)”.

Międzynarodowe Konsorcjum Dziennikarzy Śledczych jest częścią
projektu Zwalczania Korupcji i Zorganizowanej Przestępczości
(Organized  Crime  and  Corruption  Reporting  Project,  OCCRP),
finansowanego przez rząd USA za pośrednictwem USAID.

Ten „wyciek” to dane wyselekcjonowane przez przyjazną Stanom
Zjednoczonym  organizację  z  bazy  danych  –  prawdopodobnie
pozyskanej przez służby specjalne USA – która z dużą dozą
prawdopodobieństwa zawiera sporo brudu na temat „zachodnich”
osób i organizacji.

Opublikowanie  jedynie  bardzo  przesianych  informacji  z  tej
„wyciekniętej” bazy służy dwóm celom:



1. Obsmarowaniu różnych „wrogów imperium”, nawet tylko poprzez
skojarzenie, jak ma to miejsce w wypadku prezydenta Putina i
prezydenta Asada.

2. Daje znać ważnym figurom – tym wymienionym w dokumentach,
które  jeszcze  nie  zostały  upublicznione  –  że  USA  lub  ich
„partner medialny” może w każdej chwili ujawnić ich brudy. A
zatem jest to świetne narzędzie do szantażu.

Ten  zaaranżowany  „wyciek”  panamskich  kwitów  jest  typową
operacją  propagandową,  w  żargonie  wywiadowczym  nazywaną
limited  hangout,  która  z  założenia  miała  posłużyć  do
oskarżenia kilku osób i organizacji, nielubianych przez USA.
Jest  również  zaprezentowaniem  „narzędzi  tortur”  ludziom,
którzy robili interesy z Mossak Fonseca, ale jeszcze o nich
nie  napisano  w  prasie.  Znaleźli  się  teraz  w  rękach  tych,
którzy kontrolują bazę danych. Będą musieli robić, co się im
każe, bo w przeciwnym razie…

Kolejną zadziwiającą rewelacją wycieku jest, jak informacja,
że 26 milionów funtów w złocie zrabowanych w 1983 r. w słynnym
napadzie  na  magazyn  firmy  ochroniarskiej  Brink’s-MAT  na
terenie portu lotniczego Heathrow w Londynie, mogło zostać
przepuszczone  przez  spółkę  offshore  założoną  przez  Mossack
Fonesca.

Spośród brytyjskich urzędników, zamieszanych w przeciek, jak
dotąd  wymieniono  tylko  trzy  nazwiska.  Są  to:  baronessa  i
dożywotni  członek  Izby  Lordów  Pamela  Sharples;  były
wiceprzewodniczący Partii Konserwatywnej i hojny darczyńca na
jej rzecz, miliarder Michael Ashcroft, który swojego majątku
dorobił się głównie rozwijając ADT Security Services [notabene
autor kąśliwej i pikantnej książki o Davidzie Cameronie –
przyp.]; oraz były torys i członek parlamentu z okręgu East
Hampshire, Michael Mates.

Źródło oryginalne: MoonOfAlabama.org
Tłumaczenie i źródło polskie: PRACowniA4.wordpress.com

http://www.moonofalabama.org/2016/04/selected-leak-of-the-panamapapers-creates-huge-blackmail-potential.html
https://pracownia4.wordpress.com/2016/04/07/kampania-dezinformacyjna-panamski-wyciek-mierzy-we-wrogow-zachodu-ignoruje-kryminalistow-z-nato/

