
„Niezależne”  media  pod
nadzorem tajnych służb
5 września 2024
Węgierski portal Bennfentes.net ujawnił powiązania czołowych
mediów  środkowoeuropejskich  z  fundacjami  Georga  Sorosa  i
anglosaskimi służbami specjalnymi. Zespół redakcyjny „Gazety
Wyborczej”  opublikował  oświadczenie,  w  którym  uznał  to  za
insynuację,  jednak  nie  zaprzeczył  faktom  poddanym  przez
Węgrów.

„Projekt TEFI, czyli The Eastern Frontier Initiative stworzyli
pod koniec 2023 r. czołowi wydawcy z Polski, Słowacji, Węgier
i Rumunii, wśród których znalazły się „Wyborcza”, SME, 444.hu
i PressOne oraz holenderski portal śledczy „Bellingcat”. Celem
konsorcjum,  współzałożonego  przez  Komisję  Europejską,  jest
regionalny sojusz dziennikarski skupiający się na wyzwaniach
związanych z bezpieczeństwem w regionie. Materiały tworzone w
ramach  inicjatywy  pozwolą  milionom  odbiorców  oraz
międzynarodowym analitykom i specjalistom ds. bezpieczeństwa
lepiej zrozumieć perspektywę Europy Środkowo-Wschodniej na tę
kwestię” – czytany na stronie TEFI. A jak jest naprawdę?:

„Jednym  z  beneficjentów  projektu  medialnego  finansowanego
przez Komisję Europejską jest klejnot w koronie węgierskich
mediów  Sorosa:  The  Eastern  Frontier  Initiative  (TEFI),
działająca na stronie 444.hu. To konsorcjum wydawnicze, które
zrzesza  „niezależne”  media  z  krajów  Europy  Środkowej  i
Wschodniej na Węgrzech, Słowacji, w Rumunii i Polsce.

Koordynatorem  projektu  TEFI  jest  444  media,  którego
współwłaścicielem  jest  fundusz  medialny  George’a  Sorosa,  a
polskimi, słowackimi i rumuńskimi beneficjentami są również
media Sorosa lub media wspierane przez George’a Sorosa. Portal
„Bellingcat”, kluczowy międzynarodowy partner projektu TEFI,
który jest również beneficjentem dotacji ze strony Komisji

https://wolnemedia.net/niezalezne-media-pod-nadzorem-tajnych-sluzb/
https://wolnemedia.net/niezalezne-media-pod-nadzorem-tajnych-sluzb/


Europejskiej, roi się od oficerów wywiadu i szpiegów, a sam
„Bellingcat” jest finansowany bezpośrednio i pośrednio przez
łańcuch  brytyjskich  i  amerykańskich  agencji  rządowych,
przemysłu obronnego i podwykonawców tajnych służb lub firm-
przykrywek tajnych służb.

Zgodnie z podziałem pracy, w projekcie TEFI oficerowie wywiadu
i  szpiedzy  pracujący  dla  „Bellingcata”  szkolą  również
śmietankę  węgierskich  i  środkowoeuropejskich  mediów
dolarowych, dziennikarzy zaangażowanych w projekt TEFI. Innymi
słowy,  Komisja  Europejska  współfinansuje  media  Sorosa,  w
których  dziennikarze  są  szkoleni  przez  brytyjskich  i
amerykańskich  specjalistów  wywiadu  pracujących  dla
„Bellingcata”.

Wszystko to przyczynia się do zrozumienia wojny informacyjnej
prowadzonej  przez  węgierskie  „niezależne,  obiektywne”  media
dolarowe: coraz więcej dowodów wskazuje na to, że pieniądze,
wskazówki i szkolenia pochodzą również z zagranicy, a zatem
służą zagranicznym wpływom i interesom wielkich mocarstw, tak
jak  każda  operacja  informacyjna  zakorzeniona  w  tajnych
służbach.

Celem Inicjatywy Wschodnie Pogranicze (TEFI) jest zasadniczo
promowanie dialogu na temat polityki bezpieczeństwa w krajach
wschodnich. Komisja Europejska wesprze inicjatywę kwotą 1 076
718  euro  ze  środków  publicznych  europejskich  podatników  w
ciągu dwóch lat.

Zgodnie z oficjalnym komunikatem TEFI, „Inicjatywa Wschodnia
Granica  zrzesza  niezależnych  wydawców  z  Europy  Środkowo-
Wschodniej  w  celu  (…)  wzmocnienie  dyskursu  publicznego  na
temat europejskiej obronności i bezpieczeństwa. Projekt (…)
zwalcza  rosyjską  i  chińską  dezinformację,  a  ostatecznie
przyczynia  się  do  zwiększenia  odporności  demokracji
europejskiej. Wschodnią granicę UE reprezentują polska „Gazeta
Wyborcza”  (współwłasność  George’a  Sorosa),  słowackie  SME
(wspierane przez gazetę medialną George’a Sorosa), węgierską



444 (fundusz medialny George’a Sorosa jest współwłaścicielem)
i  rumuńska  PressOne  (nie  można  wykryć  żadnych  śladów
bezpośrednich powiązań z Sorosem, ale 60% budżetu składa się z
dotacji i wszyscy wiedzą, co to oznacza).

Holenderska  agencja  „Bellingcata”  jest  światowym  liderem  w
stosowaniu  innowacyjnych  technik  OSINT  w  dziennikarstwie
publicznym skoncentrowanym na bezpieczeństwie. Uczestnicy będą
współpracować  w  celu  stworzenia  treści  skoncentrowanych  na
bezpieczeństwie  narodowym,  obronności,  bezpieczeństwie
energetycznym  i  surowcowym,  bezpieczeństwie  gospodarczym  i
cyberbezpieczeństwie, indywidualnej odporności i gotowości na
sytuacje kryzysowe w swoim języku narodowym (PL, SLK, HU, RO –
co najmniej 350 treści w ciągu 24 miesięcy) oraz uruchomią
wspólną  anglojęzyczną  stronę  internetową  skierowaną  do
międzynarodowej publiczności (co najmniej 85 treści w ciągu 24
miesięcy). Konsorcjum (we współpracy z GLOBSEC) stworzy CEE
Threat Report, publikację cyfrową i drukowaną (co najmniej 20
000  egzemplarzy),  która  będzie  prezentowana  i  promowana
podczas  wydarzeń  na  żywo  (6  wydarzeń)  oraz  dystrybuowana
bezpłatnie w szkołach i na uczelniach. „Bellingcat” rozwinie
możliwości OSINT we wszystkich newsroomach (przeszkolimy co
najmniej 14 reporterów) i stworzy centrum takiej działalności
w regionie. Opracowujemy program nauczania OSINT dla studentów
szkół dziennikarskich w regionie”.

Jednak, jak wynika z raportu polskiego portalu Signs.pl, za
współpracą wydawniczą kryją się także inne cele informacyjne:
„Rosyjska  inwazja  na  Ukrainę  w  lutym  2022  r.  jest
prawdopodobnie najważniejszym wydarzeniem od czasu upadku muru
berlińskiego w 1989 r., który zmienił geopolityczne status quo
i wstrząsnął światową gospodarką. Uczestniczący w projekcie
wydawcy  uznali,  że  ich  zadaniem  jest  teraz  wyjaśnienie
czytelnikom  obecnej  sytuacji  w  szerszym  kontekście  oraz
zwrócenie  uwagi  na  zagrożenia,  przed  którymi  stoi  Europa
Środkowo-Wschodnia.  Dlatego  zdecydowali  się  wykorzystać
doświadczenie i know-how ekspertów „Bellingcata”, aby rozwinąć



swoje  umiejętności  w  zakresie  OSINT  (open  source
intelligence)”.

Innym partnerem TEFI jest GLOBSEC, think tank z siedzibą w
Bratysławie, który otrzymuje setki tysięcy dolarów rocznie od
fundacji George’a Sorosa. Jednym z dyrektorów organizacji jest
jedna z głównych postaci w finansowaniu węgierskiej lewicy
dolarowej, były premier Gordon Bajnai. Inni dyrektorzy GLOBSEC
pracują  w  niepełnym  wymiarze  godzin  dla  fundacji  George’a
Sorosa. Rozwój węgierskich sił zbrojnych i rząd propokojowy na
444: zły, błędny, bezużyteczny, zostaliśmy wydaleni z NATO,
ponieważ służymy marzeniom Putina. Po wywiadzie Pétera Kreko,
w którym zainaugurowano aneks TEFI, 444 nagłówki takie jak:
„Kijów spełni węgierskie żądania, Orbán nie popiera już z
zasady przystąpienia Ukrainy do UE”, „Nie jest pewne, czy
wojsko weźmie udział do niebezpiecznej misji w Czadzie”, „Tak
zbroi się węgierski rząd pokojowy”, „Niemieckie fabryki broni
zalewają Węgry”, „András Rácz: Porażka Ukrainy jest całkowicie
sprzeczna z najbardziej podstawowymi interesami bezpieczeństwa
UE i NATO”, „Szef biura prezydenta Ukrainy powiedział 444,
dlaczego nie popierają zawieszenia broni”, „Jest tak wiele
problemów z bronią wojskową produkowaną w Kiskunfélegyházie,
że dyskutuje się nawet o jej wycofaniu”, „Jesteśmy członkami
NATO od 25 lat, ale świętujemy zupełnie inaczej niż ci, z
którymi  się  przyłączyliśmy”,  „Na  swoim  ciele  nosi  ślady
rosyjskiej propagandy: historia Ołeksija Anulyi, ukraińskiego
żołnierza,  który  spędził  dziesięć  miesięcy  w  rosyjskiej
niewoli”,  „Péter  Buda:  Węgierska  strategia  polityki
zagranicznej została dostosowana do rosyjskich celów”, „Orbán
próbuje teraz zablokować NATO, Węgry mogą zostać wydalone ze
współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa w Europie Wschodniej”.

Patrząc przez nagłówki gazet, można zauważyć, że w praktyce
projekt TEFI nie jest wiarygodnym przedstawieniem węgierskiego
członkostwa w NATO czy rozwoju wojskowego i starannym opisem
zmienionej sytuacji bezpieczeństwa na Wschodzie, ale raczej
wywieraniem  kwalifikowanej  presji  informacyjnej  i



rozpowszechnianiem zamierzonej dezinformacji na temat Węgier
(np.  pogłoski  o  wykluczeniu  Węgier  z  NATO  w  zakresie
bezpieczeństwa wschodniego czy oskarżenia o podporządkowanie
węgierskiej polityki zagranicznej celom rosyjskim i spełnianie
marzeń Putina).

Międzynarodowi partnerzy
Polska spółka wydawnicza „Gazeta Wyborcza” i jej rozgłośnia
radiowa  należą  w  40-60  proc.  do  czeskiego  miliardera  i
szwajcarskiej spółki George’a Sorosa Media Development Fund,
do której należy również 444. Zakup został dokonany w 2019
roku za łączną kwotę 30 milionów euro. Wszystko to wpisuje się
w budowę przez Sorosa przyczółków na polskim rynku medialnym.
W 2022 r. nabyła 40% udziałów w Gremi Media, a w 2023 r.
spółka z siedzibą w Amsterdamie ogłosiła, że skorzystała z
opcji zakupu dodatkowych akcji, zwiększając swój udział do
52%.  Oprócz  polskiej  „Rzeczpospolitej”  wydawca  ten  wydaje
również  gazetę  biznesowo-finansową  „Parkiet”.  Pluralis
„przejął tym samym kontrolę nad Gremi Media i może w pełni
podejmować  decyzje  dotyczące  zarządzania  zarządem  i  radą
redakcyjną”  –  powiedział  PAP  redaktor  naczelny
„Rzeczpospolitej”  Bogusław  Chrabota.  „Rzeczpospolita”  jest
drugą  co  do  wielkości  gazetą  w  Polsce  wśród  dzienników
nietabloidowych.

Innymi słowy, George Soros jest pośrednio właścicielem zarówno
trzeciej,  jak  i  czwartej  najbardziej  poczytnej  polskiej
gazety,  z  których  jedna  jest  również  członkiem  konsorcjum
TEFI. Brytyjska i amerykańska redakcja i szpiedzy finansowani
przez  wywiad  szkolą  śmietankę  mediów  dolarowych.  Partnerem
szkoleniowym  konsorcjum  TEFI  jest,  zgodnie  z  oficjalnym
opisem, holenderski portal śledczy „Bellingcat”. Ta redakcja
udaje niezależną, ale ten starannie budowany wizerunek został
już poważnie nadszarpnięty.

„Bellingcat”, choć wcześniej zaprzeczał, przyjmuje fundusze od



zachodnich  firm  wywiadowczych,  a  także  fundusze  od
podwykonawców  tajnych  służb  i  agencji  rządowych,  a  także
pieniądze od National Endowment for Democracy (NED), jednego z
głównych amerykańskich sponsorów węgierskiej lewicy dolarowej
i  dolarowych  mediów.  Co  więcej,  w  przypadku  „Bellingcata”
można prześledzić finansowanie ze strony tajnych służb, ale
„Bellingcat”  ma  również  oficerów  wywiadu  i  szpiegów
pracujących pod przykrywką dziennikarzy. W ramach partnerstwa
TEFI  zapewniają  edukację  i  szkolenia  dla  „niezależnych
dziennikarzy” z konsorcjum TEFI.

Innymi słowy, najlepsze media w świecie Zachodu są szkolone
przez zachodnich oficerów wywiadu, aby rozpowszechniać w kraju
narracje,  które  idealnie  pasują  do  oczekiwań  mocarstwowych
zachodnich  rządów,  czy  to  w  kwestii  pokoju,  czy  wojny,
polityki energetycznej czy bezpieczeństwa narodowego.

Jednak dowody zebrane w wyniku dogłębnego śledztwa pokazują,
że „Bellingcat” jest daleki od niezależności i neutralności,
ponieważ jest finansowany przez zachodnie rządy, ma w swoich
szeregach  byłych  oficerów  wojska  i  wywiadu  państwowego,
powtarza oficjalne narracje o sile przeciwko wrogim państwom i
odgrywa  kluczową  rolę  na  trasie,  którą  można  opisać  w
następujący  sposób:  „kanał  propagandowy  od  szpiegów,  przez
„Bellingcat”,  po  oficjalne,  mainstreamowe  media”,  który
przedstawia  narracje  zachodnich  rządów  jako  niezależne
badania.

Spora liczba pracowników i współpracowników „Bellingcata” ma
bardzo podejrzaną przeszłość. Na przykład główny śledczy Nick
Waters spędził trzy lata jako oficer w armii brytyjskiej, w
tym w Afganistanie, gdzie wspierał cele państwa brytyjskiego.
Wkrótce  po  odejściu  ze  służby  został  zatrudniony  przez
„Bellingcat” do prowadzenia rzekomo bezstronnych śledztw na
Bliskim Wschodzie.

Cameron Colquhoun ma jeszcze bardziej podejrzaną przeszłość.
Colquhoun  spędził  dekadę  na  wysokich  stanowiskach  w  GCHQ



(brytyjskiej  wersji  NSA,  najwyższego  organu  wywiadu  USA),
gdzie kierował operacjami terrorystycznymi w cyberprzestrzeni
i  na  Bliskim  Wschodzie.  Szkot  specjalizuje  się  w
bezpieczeństwie  na  Bliskim  Wschodzie  i  posiada  również
kwalifikacje Departamentu Stanu USA. „Bellingcat” nie ujawnił
jednak  tego  swoim  czytelnikom,  stwierdzając  jedynie,  że
Cameron  jest  dyrektorem  wykonawczym  prywatnej  firmy
wywiadowczej,  która  „prowadzi  etyczne  dochodzenia”  dla
klientów na całym świecie.

Na  liście  „Bellingcata”  znajduje  się  również  wielu  byłych
amerykańskich  szpiegów.  Były  współpracownik,  Chris  Biggers,
który  napisał  ponad  60  artykułów  na  stronie  w  latach
2014-2017,  pracował  dla  Narodowej  Agencji  Wywiadu
Geoprzestrzennego  przed  pracą  w  „Bellingcacie”.  Jest  to
jednostka  rozpoznania  satelitarnego  wsparcia  bojowego,
podlegająca  Ministerstwu  Obrony  i  szerszej  społeczności
wywiadowczej.  Biggers  jest  obecnie  dyrektorem  firmy
wywiadowczej  z  siedzibą  w  Wirginii,  na  przedmieściach
Waszyngtonu (w pobliżu innych półprywatnych grup biznesowych,
takich jak Booz Allen Hamilton). Firma Biggersa chwali się, że
w jej zarządzie zasiadają emerytowani generałowie armii i sił
powietrznych.  „Bellingcat”  nie  ujawnił  żadnej  z  tych
informacji: biografia Biggersa stwierdza jedynie, że jest on
„doradcą sektora publicznego i prywatnego w Waszyngtonie”.

Dan Kaszeta, agent ds. broni jądrowej w „Bellingcacie”, był
agentem  U.S.  Secret  Service  specjalizującym  się  w  broni
chemicznej, biologicznej i nuklearnej przez sześć lat, zanim
przez kolejne sześć lat pełnił funkcję kierownika programu w
biurze  wojskowym  Białego  Domu.  W  „Bellingcacie”  dostarczył
część  amunicji  do  syryjskiego  programu  broni  chemicznej  i
otrucia Siergieja Skripala. Kaszeta pracuje również dla Royal
United Services Institute (RUSI), think tanku finansowanego
przez wiele zachodnich rządów i dostawców broni, takich jak
Airbus, Lockheed Martin i Raytheon. Na czele instytutu stoi
brytyjski feldmarszałek (najwyższy dostępny stopień wojskowy),



a jego starszym wiceprezesem jest David Petraeus, emerytowany
amerykański generał i były szef CIA. Prezydentem jest lord
Hague,  który  w  latach  2010-2015  był  ministrem  spraw
zagranicznych  Wielkiej  Brytanii.

Wszystko  to  ma  znaczenie  tylko  dlatego,  że  „Bellingcat”
przedstawia  się  jako  całkowicie  niezależny  –  i  jest  tak
regularnie określany przez węgierskie „niezależne, obiektywne”
media dolarowe – podczas gdy w rzeczywistości ich poglądy
niemal idealnie pokrywają się z poglądami rządów, agencji i
tajnych  służb  lub  podwykonawców  tajnych  służb,  którzy  je
finansują.  Kaseta,  na  przykład,  jest  opisywany  przez
„Bellingcat”  jedynie  jako  dyrektor  zarządzający  firmy
ochroniarskiej z 27-letnim doświadczeniem w bezpieczeństwie i
walce  z  terroryzmem.  Inni  pracownicy  „Bellingcata”  mają
podobną  przeszłość.  Nour  Bakr  pracował  wcześniej  dla
brytyjskiego  Ministerstwa  Spraw  Zagranicznych  i  Wspólnoty
Narodów,  podczas  gdy  Karl  Morand  z  dumą  służył  w  dwóch
oddzielnych misjach w Iraku w ramach amerykańskiej 82 Dywizji
Powietrznodesantowej.

Kto płaci na „Bellingcat”?
Finansowanie „Bellingcata” jest tak samo oszałamiające, jak
sam personel. Jej założyciel, Eliot Higgins, odrzucił w 2016
r.  jako  absurdalną  teorię  spiskową,  że  jego  organizacja
otrzymała  pieniądze  rządu  USA  z  National  Endowement  for
Democracy (NED). Ale Higgins otwarcie przyznał w 2017 roku, że
to  prawda.  Od  tego  czasu  dostępny  raport  finansowy
„Bellingcata”  potwierdza,  że  nadal  otrzymują  wsparcie
finansowe  od  NED.  NED  został  specjalnie  stworzony  przez
administrację  Reagana  jako  przykrywka  dla  operacji  CIA
mających na celu zmianę reżimów wrogich USA. „Wiele z tego, co
robimy  dzisiaj,  25  lat  temu,  CIA  robiła  w  tajemnicy”  –
powiedział kiedyś z dumą współzałożyciel organizacji, Allen
Weinstein.



W latach 2016-2019 Higgins był starszym członkiem Atlantic
Council,  quasi-oficjalnego  think  tanku  NATO,  nawet  po
utworzeniu  „niezależnego”  „Bellingcata”.  W  skład  rady
dyrektorów  Atlantic  Council  weszli  najważniejsi
przedstawiciele  władzy  państwowej,  w  tym  Henry  Kissinger,
Condoleezza  Rice  i  Colin  Powell,  a  także  emerytowani
generałowie, tacy jak James „Mad Dog” Mattis (sekretarz obrony
w latach 2017-2019, były szef USCENTCOM) i H.R. McMaster. W
skład panelu wchodzi również siedmiu byłych dyrektorów CIA.

Nie jest jasne, dlaczego Higgins nie miał konfliktu interesów,
podejmując płatną pracę w Atlantic Council, będąc jednocześnie
założycielem i twarzą „Bellingcat”, otwartego, niezależnego i
rzekomo wpływowego medium.

Dlaczego ci dziennikarze nie ujawniają opinii publicznej, że
mają kontakty z tajnymi służbami, instruktorami, a za ich
pośrednictwem  uczestniczą  w  szkoleniach,  które  przygotowują
ich  do  prowadzenia  wojny  informacyjnej,  która  jest  typową
operacją  wywiadowczą,  a  nie  dziennikarską?  Dlaczego  nie
powiedzą swoim czytelnikom, że ich strategiczna organizacja
partnerska  zapewniająca  szkolenia  jest  finansowana  przez
służby wywiadowcze wielkich mocarstw?

Węgierskie powiązania „Bellingcata”
Na podstawie strzępów informacji można teraz wywnioskować, że
jest  to  projekt  informacyjny,  mający  na  celu  przejęcie
kontroli  nad  kwestiami  obronności  w  Europie  Środkowej  i
Wschodniej oraz na Węgrzech, podważenie zaufania do rozwoju
węgierskich  sił  zbrojnych  i  szerzenie  dezinformacji  w
delikatnych i trudnych czasach wojny, kiedy wzmożona wojna
informacyjna sama w sobie stała się integralną częścią wojny
kinetycznej.

Obecnie wiadomo, że 444 jest okrętem flagowym – koordynatorem
– konsorcjum TEFI, a także wiadomo, że partnerem „śledczym”
projektu  jest  „Bellingcat”,  którego  wywiad  i  szpiedzy,



specjaliści  ds.  cyberbezpieczeństwa  i  zwiadu  satelitarnego
prowadzą szkolenia dla dziennikarzy zajmujących się kwestiami
wojskowymi,  bezpieczeństwa  narodowego,  bezpieczeństwa  i
energetyki.

Nie  było  jednak  jasne,  kto,  oprócz  węgierskiej  osoby
kontaktowej  –  Lili  Takács  –  został  oddelegowany  z
„Bellingcata”  do  konsorcjum  TEFI  w  celu  przeprowadzenia
szkolenia dla śmietanki mediów Sorosa. To nikt inny jak Ross
Higgins, brat założyciela „Bellingcata” Eliota Higginsa, który
wszystkiemu zaprzecza, a potem się do wszystkiego przyznaje.
Ten ostatni jest twarzą „Bellingcat”, który po jego założeniu,
„niezależnego  portalu  śledczego”,  nadal  był  płatnym
pracownikiem  Atlantic  Council.  Eliotowi  przypisuje  się
kontrowersyjną historię zestrzelenia holenderskiego MH-17 nad
Donieckiem  we  wschodniej  Ukrainie  (dzięki  niemu  świat  zna
wersję, że rosyjscy separatyści zestrzelili samolot pasażerski
– w tej historii jest wiele znaków zapytania). Higgins jest
również powiązany z historią rzekomego użycia broni chemicznej
przez reżim Assada, a także z faktem, że później ujawniono, że
otrzymał informacje od syryjskiego oddziału ISIS, jednej z
wielu islamistycznych organizacji walczących ze sobą podczas
syryjskiej wojny domowej. Jak podaje portal Dezwijger.nl brat
założyciela  Eliota,  Ross  Higgins  i  Takács  wspólnie
zaprezentowali  się  w  programie  „Fighting  Disinformation:
Cross-border Journalistic Initiatives”, który również został
sfinansowany przez Komisję Europejską.

Holenderski portal tak opisuje wspólny występ Takácsa i Rossa:
„Ross Higgins z »Bellingcata« i Lili Takács z 444 węgierskich
platform  informacyjnych  [przybyli]  w  ramach  Inicjatywy
Wschodnia  Granica.  Wraz  z  niezależnymi  platformami
informacyjnymi na Słowacji, w Rumunii i Polsce połączyły siły
w walce z rosyjską i chińską dezinformacją. Ostatecznym celem
jest  przyczynienie  się  do  budowy  odpornej  demokracji
europejskiej”.

Holenderski  portal  tak  opisuje  brata  Eliota,  specjalistę,



który  szkoli  niezależne  media  Sorosa:  „Ross  Higgins  jest
starszym badaczem »Bellingcata« w Wielkiej Brytanii i kieruje
zespołem śledczym zajmującym się badaniami finansowymi. Przed
dołączeniem do »Bellingcata« Ross przez ponad dekadę pracował
w sektorze upadłościowym w sektorze publicznym i prywatnym.
(…)  Ross  działa  również  jako  instruktor  w  »Bellingcacie«,
regularnie  prowadząc  warsztaty  i  pojawiając  się  na
wydarzeniach  w  całej  Europie,  które  dotyczą  wszystkich
aspektów śledztw open source, zwłaszcza w Europie Środkowej i
Wschodniej.  Ross  jest  liderem  zespołu  »Bellingcata«  w
inicjatywie  Wschodnia  Granica”.

W  444  Lili  Takács,  międzynarodowa  osoba  kontaktowa  i
koordynatorka  projektu  TEFI,  jest  autorką  materiałów
prezentujących  węgierski  sektor  wojskowy  w  jednostronny
sposób. Raporty te przedstawiają Węgierskie Siły Obronne jako
żałośnie słabą organizację, w której nic się nie udaje, gdzie
wszyscy się rozbrajają, gdzie panuje totalne zamieszanie, a w
każdym  razie,  poprzez  przeniesienie  niemieckiego  przemysłu
zbrojeniowego do kraju, propokojowe Węgry, które służą planom
Putina, a tym samym są całkowicie odizolowane, ponieważ misja
pokojowa Orbána jest kompletną porażką.

Kiedy  piszą  o  bezpieczeństwie  narodowym  Węgier,  naszym
członkostwie w NATO, polityce zagranicznej Węgier, o przemyśle
obronnym  czy  krajowej  polityce  energetycznej,  całkowicie
odkrywają się i zaprzeczają tezie, wedle której media dolarowe
są wolne od jakichkolwiek wpływów, „niezależne-obiektywne” i
służą tylko czytelnikom.

Nie jest ona ani niezależna, ani przeznaczona dla czytelników.
Misją istnienia mediów dolarowych nie jest informowanie, ale
wywieranie  wpływu.  Kontakty  śmietanki  mediów  dolarowych
obejmują  specjalistów  wywiadu  i  szpiegów  z  czarnym  pasem,
którzy  zapewniają  „szkolenie”  najlepszych  „dziennikarzy”  w
celu  rozpowszechniania  niezakłóconych  zachodnich  i  wielkich
mocarstw pragnień i oczekiwań węgierskich czytelników, którzy
są  oszukiwani,  by  uwierzyli,  że  ich  praca  jest  wolna  od



jakichkolwiek wpływów”.

Źródło: MyslPolska.info

https://myslpolska.info/2024/09/04/wolne-media-pod-nadzorem-tajnych-sluzb/

