
Nieprzemakalne polskie media
10 marca 2009
Polskie media, których celem miało być udostępnienie odbiorcy
środków, służących jego wszechstronnemu rozwojowi, zafundowały
mu teren pokiereszowany dziurami informacyjnymi. Wyrazem tego
jest również sposób prezentacji problematyki międzynarodowej.

W kraju rewolucji proletariackiej 1980-1981 powinno być jasne,
że demokracja o największej intensywności swój początek musi
znaleźć na ulicach. Powinno być, lecz nie jest, czego wyrazem
pozostaje  skrajna  marginalizacja  alternatywnych  dyskursów  –
tych, które wyrażają właśnie interesy szeroko pojętej ulicy,
tak polskiej, jak i światowej.

Wyrazem  tego  jest  również  sposób  prezentacji  problematyki
międzynarodowej.  Polskie  media  głównego  nurtu  należą  do
najbardziej zbliżonych do siermiężnej jednolitości, zaś ich
standardy pozostają nader oryginalne, odstające od standardów
mainstreamowych mediów zachodnich.

Dam kilka przykładów. W swojej pracy dziennikarskiej zdążyłem
przetłumaczyć  około  dziesięciu  przemówień  i  wystąpień
prezydenta Wenezueli Hugo Cháveza. Wśród nich – jego mowę na
forum Zgromadzenia Ogólnego ONZ we wrześniu 2006 r. Znalazłem
zainteresowanie jednego z dużych mediów wydawanych w języku
polskim: moje tłumaczenie owego niezwykle ważnego historycznie
przemówienia  pojawiło  się  na  stronie  internetowej  mocno
prawicowej  gazety  polonijnej  z  USA.  Redakcja  poleciła
czytelnikom lekturę jako pozwalającą łatwiej zrozumieć, jakimi
kategoriami  politycznymi  posługują  się  olbrzymie  segmenty
ludności krajów trzecioświatowych – Chávez został przez nią
uznany za ważnego wyraziciela dążeń, powszechnie spotykanych
na peryferiach globalnego kapitalizmu.

Tymczasem o prezentację owego przemówienia nie pokusiła się
żadna z wysokonakładowych gazet wydawanych w Polsce. Nietrudno

https://wolnemedia.net/nieprzemakalne-polskie-media/


zgadnąć, dlaczego. W drugiej połowie ubiegłego roku Maciej
Stasiński, jedno z czołowych piór „Gazety Wyborczej”, pozwolił
sobie na przyrównanie Cháveza do Hitlera. To – symetrycznie z
chociażby prawie jednogłośnymi peanami na cześć Izraela jako
„jedynej demokracji na Bliskim Wschodzie” – stanowi właśnie
probierz standardów, zgodnie z którymi prezentuje się w tym
kraju  problematykę  międzynarodową.  Niewiele  tu  zmienia
przeprowadzony  niegdyś  przez  Artura  Domosławskiego  i
opublikowany w „Wyborczej” wywiad z Josephem Stiglitzem, byłym
doradcą  ekonomicznym  Billa  Clintona,  nie  odmawiającym
Chávezowi  sukcesów  gospodarczych  i  społecznych,  czy  też
publikacja  kilka  lat  temu  –  w  dodatku  pokancerowanego  –
artykułu Noama Chomsky’ego przez tygodnik „Wprost”. Nie może
zatem  zdumiewać,  że  wywiad  z  czołowym  mózgiem
północnoamerykańskich  Demokratów  Benjaminem  Barberem,
wyrażającym wprost swe przekonanie, iż „Lenin i bolszewicy
byli  dobrymi  ludźmi”,  ukazał  się  w  stojącym  na  niezwykle
wysokim poziomie, lecz niszowym półroczniku „Lewą Nogą”.

Wróćmy jednak do Cháveza i jego przemówienia w ONZ. Jakiś czas
po  jego  przetłumaczeniu  zupełnie  przypadkowo  znalazłem
angielską wersję na stronie internetowej telewizji Fox News.
Ten jeden z czołowych kanałów w USA dawno zyskał sławę tuby
propagandy  neokonserwatywnej  –  a  jednak  w  nieocenzurowanej
wersji  można  tam  przeczytać  dokładnie  to  przemówienie,  w
którym prezydent rewolucyjnej Wenezueli tak wyraża się o byłym
już prezydencie George’u W. Bushu: „Wczoraj przybył tu diabeł.
Tutaj, tu właśnie! I jeszcze dziś cuchnie siarką z trybuny, z
której przemawiam.” Czy zatem „Gazeta Wyborcza” i inne czołowe
polskie media znajdują się na prawo od Fox News?! Bynajmniej,
przecież doskonale wiadomo, że ta stacja przebija większość z
nich prawicowością. Po prostu w jej redakcji nie dominują
ludzie o nazwiskach kończących się na -ski.

Nie dominują też oni w o wiele łagodniejszej w swym przekazie
brytyjskiej BBC – więc w swej pracy dziennikarskiej mogłem
skorzystać  na  stronie  internetowej  tej  ostatniej  z  zapisu



jednej  z  rozmów,  jakie  Chávez  publicznie  przeprowadził  z
Fidelem Castro. Ale – powie ktoś – sposób prezentacji przez
czołowe polskie media takiego na przykład Hamasu jest już
przecież całkiem niekontrowersyjny. Otóż, wcale niekoniecznie.
Również podać tu mogę przykłady, nie wykraczające poza obręb
mego doświadczenia związanego z obróbką materiałów medialnych.
1  lutego  2006  r.  brytyjski  „The  Guardian”  –  mogący  się
poszczycić  nakładem  około  400  tysięcy  egzemplarzy  –
opublikował  artykuł  przebywającego  w  Damaszku  lidera  tego
ugrupowania Chaleda Meszaala, w którym oznajmia on wszem i
wobec,  że  Palestyńczycy  nigdy  nie  uznają  państwa
syjonistycznego  na  ich  historycznej  ziemi.  Po  redaktorach
czołowych  polskich  gazet  prędzej  spodziewać  by  się  można
chóralnego  protestu  przeciw  „propagowaniu  terroryzmu”  przez
ich brytyjskich kolegów, niż udostępnienia polskim czytelnikom
takiego materiału.

Podobnymi przykładami mogę rzucać dalej – i tak na przykład 1
listopada 2006 r. w słynnym „The New York Times” znaleźć można
było  artykuł  innego  z  przywódców  Hamasu,  zamieszkałego  w
Strefie  Gazy,  Ahmada  Jussefa.  Z  kolei  list  otwarty  tegoż
samego autora do niedawnej sekretarz stanu USA Condoleezzy
Rice ukazał się – uwaga! – w czołowym izraelskim dzienniku
„Haaretz”.  Dwa  ostatnie  wspomniane  materiały  wykorzystałem,
pisząc w 2007 r. swą dostępną na stronach internetowych Viva
Palestyna  i  Internacjonalista.pl  książkę  „Palestyna  a
Realpolitik”.

Czy przykłady te nie wystarczą, by zaczęło zdumiewać, pod jak
hermetycznym kloszem – mimo pojawiających się, i to ostatnio
nieco częściej, chlubnych wyjątków – trzymają swych odbiorców
główne polskie media? Jeśli nie wystarczą, kolejnymi sypać
mogę prawie jak z rękawa. 25 września 2003 r. zmarł Edward
Said, jeden z najwybitniejszych uczonych ubiegłego stulecia,
dekonstruujący zachodnią „wiedzę” na temat na poły mitycznego
bytu,  jakim  pozostaje  „Orient”,  jako  wiedzę-władzę,
podporządkowaną  celowi  narzucenia  i  utrzymania  dominacji.



Polskie  media  znów  wykazały  się  „nonkonformizmem”,  w
przeciwieństwie do zachodnich konsekwentnie milcząc na temat
tej śmierci. Choć na przykład „Gazeta Wyborcza” opublikowała
wcześniej, 25 czerwca 2002 r., jego artykuł „Teraz, Palestyno,
wybieraj”, trzeba zapytać, czy za ową prawdziwą omertą nie
stoi fakt, że Said, obywatel USA, był Palestyńczykiem, który
ośmielił się krytykować od podstaw sam rozpoczęty oficjalnie w
Madrycie i Oslo „proces pokojowy” jako grę, w której USA i
inne potęgi zachodnie oraz Izrael grają znaczonymi kartami,
oraz  opowiadał  się  za  jednym  dwunarodowym  państwem  w
historycznej  Palestynie,  w  którym  jej  żydowscy  i  arabscy
mieszkańcy posiadaliby równe prawa.

Znakiem  najnowszych  czasów  pozostaje  przepaść  między
milczeniem polskiej prasy o śmierci Edwarda Saida a mieszanką
pieśni żałobnych i panegiryków, z jakimi spotkała się po jej
śmierci Oriana Fallaci, autorka, która oznajmiała, że kobieta
o  dobrym  guście  nie  pójdzie  do  łóżka  z  Arabem,  tworzyła
opowieści na temat „Orientu”, podobne do tych o niedźwiedziach
polarnych błąkających się po przedmieściach Warszawy, i nie
dorobiła się jakiejkolwiek metody analizy.

W  ostatnim  czasie  śledzę  potężną  falę  strajków  i  innych
protestów, trwającą od 2004 r. w Egipcie. O ile przy tym
znajdowałem wartościowe materiały informacyjne agencji takich
jak na przykład Reuters czy AFP, o tyle nie mogę podobnych
rzeczy powiedzieć o mainstreamowych źródłach w Polsce.

Nie  jest  celem  tego  artykułu  szczegółowa  analiza  przyczyn
przedstawionego stanu rzeczy, lecz jedynie ogólne naświetlenie
tych zjawisk. Należy jednak wspomnieć, że te same mechanizmy,
które  decydują  o  deformacji  obrazu  antagonizmów  i  walk
społecznych  na  świecie  oraz  wypływających  stąd  prądów  i
kontrprądów ideowych, politycznych i intelektualnych, decydują
też o niepełności obecnego w nich obrazu samego naszego kraju.

Podobno jednym z niezbywalnych praw człowieka jest prawo do
informacji.  Nie  ogranicza  się  ono  zaś  przecież  do  łatwej



dostępności kolejnych newsów o ekscesach posła Palikota czy
rozterkach  egzystencjalnych  Dody  Elektrody.  Media,  których
gromko ogłoszonym celem miało być po 1989 r. udostępnienie
masowemu  odbiorcy  środków,  służących  jego  swobodnemu  i
wszechstronnemu rozwojowi, zafundowały mu teren pokiereszowany
dziurami informacyjnymi. Na pełną i nieskrępowaną informację
składa  się  bowiem  tak  dostęp  do  rzetelnej,  rozbudowanej
faktografii związanej ze zjawiskami politycznymi w kraju i na
świecie, jak też swoboda zapoznawania się z różnorodnymi i
sprzecznymi ze sobą opiniami, oraz wreszcie z bogatym spektrum
istniejących projektów społecznych.

Choć jednym z faktycznych ojców-założycieli olbrzymiego gmachu
demokracji liberalnej pozostaje Saint-Just, autor stwierdzenia
„nie  ma  wolności  dla  wrogów  wolności”,  większość  jej
dzisiejszych  adwokatów  wskazuje  jako  na  jej  walor  to,  że
pozwala brać udział w debacie publicznej nawet tym, którzy
otwarcie wyrażają swe dążenie do obalenia całego zastanego
porządku społecznego. Podobno dla jej zdrowia konieczne jest,
by bezustannie stawiano pod znakiem zapytania już same jej
fundamenty  –  gdyż  bez  tego  nie  nabierze  właściwej
intensywności, witalności i krzepy. Jeśli tak w istocie jest,
to  odpowiedzialni  za  czołowe  polskie  media  nazbyt  często
przypominają ogrodnika, który w chociażby najszczerszej trosce
o  los  powierzonych  mu  roślin  kategorycznie  odmawia  ich
podlewania.

Autor: Paweł Michał Bartolik
Źródło: Portal Spraw Zagranicznych

http://psz.pl

