
Niepotrzebna inicjatywa
27 marca 2024
Agnieszka  Romaszewska-Guzy  straciła  posadę  szefowej  TV
Biełsat. Ta telewizja to jeden z najbardziej bezsensownych i
szkodliwych pomysłów postkomunistycznej Polski.

– Odbieram to jako zemstę – ogłosiła Agnieszka Romaszewska-
Guzy,  gdy  branżowe  media  podały  informację,  że  została
zwolniona  z  Telewizji  Polskiej.  Wokół  kontrowersyjnej
dziennikarki wybuchła awantura, gdy najpierw zaproponowano jej
pracę na gorszych warunkach finansowych, a potem zwolniono.
Romaszewska  publicznie  wyżaliła  się  na  swojego  pracodawcę,
wówczas  więc  wręczono  jej  nowe  wypowiedzenie  –  tym  razem
dyscyplinarne.

Nowe władze TVP tłumaczyły, że decyzje wobec Biełsatu i jej
szefowej wynikają z przyczyn ekonomicznych; po tłustych latach
rozpasania  w  czasach  PiS,  nowe  kierownictwo  państwowego
nadawcy  zaczęło  szukać  oszczędności,  a  te  objęły  również
Biełsat i jego szefową. Nie wiadomo, jakie plany co do tego
niszowego  kanału  ma  rząd  Donalda  Tuska  i  nadzorujący  TVP
minister kultury Bartłomiej Sienkiewicz. Jednak analiza kulis
działalności  Biełsatu  prowadzi  do  wniosku,  że  skutki
działalności tej instytucji – mimo szczytnych haseł – były
odwrotne od zamierzonych.

Dwugłos wschodni
Telewizja  Biełsat  została  uruchomiona  w  grudniu  2007  jako
stacja  telewizyjna  nadająca  po  białorusku,  ukraińsku  i
rosyjsku, która miała za cel propagować mieszkańcom Rosji,
Białorusi  i  Ukrainy  ich  rodzimą  kulturę.  Kanał  powstał  w
strukturach  Telewizji  Polskiej  i  finansowany  był  przez
Ministerstwo  Spraw  Zagranicznych  oraz  przez  zagranicznych

https://wolnemedia.net/niepotrzebna-inicjatywa/


donatorów, głównie z USA. Czytaj: przez amerykańskie służby
specjalne. Na oficjalnej stronie czytamy, iż „Biełsat zapewnia
Białorusinom dostęp do niezależnej informacji o sytuacji w ich
kraju i w państwach byłego ZSRR, rzetelnej wiedzy o własnej
historii oraz oferty kulturalnej i rozrywkowej w ich ojczystym
języku.  Służy  budowaniu  więzi  pomiędzy  demokratycznymi
społeczeństwami  Europy  a  Białorusią  i  innymi  krajami
postsowieckimi oraz wspieraniu procesów demokratyzacyjnych w
tych państwach”. Jednak sposób finansowania stacji wykluczał
jej niezależność. Skoro głównym źródłem budżetu stacji był
MSZ, to oczywiste było, że nadawca będzie realizował linię
polityczną resortu. A skoro większość dotacji pochodziła z
zagranicy, to oczywiste było, że nadawca realizować będzie ich
linię polityczną.

A  jaka  była  polityczna  linia  sponsorów  Biełsatu?  Była
wymierzona w aktualne władze Białorusi, a przede wszystkim w
jej  prezydenta  –  Aleksandra  Łukaszenkę.  Opluwanie
białoruskiego  przywódcy  i  jego  głównego  politycznego
sojusznika  –  Władimira  Putina  –  stało  się  główną  linią
programową Biełsatu. Stacja ta, zamiast rzetelnie informować o
sytuacji  za  naszą  wschodnią  granicą,  wyjątkowo  agresywnie
szczuła przeciwko białoruskiemu rządowi. Do tego stopnia, że
stała się głosem jego politycznych przeciwników i to nawet w
sytuacji,  gdy  takie  postępowanie  zagrażało  bezpieczeństwu
państwa. Na portalu internetowym telewizji Biełsat znalazła
się informacja o tym, iż polski rząd szkoli specjalne bojówki,
które mają pojechać na Białoruś i przeprowadzić pucz w celu
obalenia  prezydenta  Łukaszenki.  Jako  źródło  tej  informacji
wskazany został polski resort spraw zagranicznych, który – o
dziwo – nie zdementował tej informacji (a powinien to zrobić).
Propagandziści  Romaszewskiej  podali  też  jako  pierwsi
informację  o  tym,  iż  rząd  Mateusza  Morawieckiego  podjął
decyzję o przekazaniu białoruskiej opozycji willi na Saskiej
Kępie, która stała się głównym centrum białoruskiego oporu na
polskim terytorium.



Przy tym wszystkim oliwy do ognia dolewano informacjami o
„tyranii” Łukaszenki. Podkreślano, iż jest to dyktator, który
łamie  prawa  człowieka,  nie  przestrzega  standardów
demokratycznych, więzi opozycjonistów itp. Te informacje były
cytowane  i  podchwytywane  przez  zagraniczne  ośrodki,  także
polityczne,  rozgrywające  politykę  wschodnią  państw  Unii
Europejskiej. W kraje UE szedł przekaz mówiący o Białorusi
tyranizowanej  przez  antydemokratycznego  dyktatora,  który
represjonuje przeciwników politycznych, wykorzystując do tego
nawet  karę  śmierci.  Ta  propaganda  wykreowała  skrajnie
nieprawdziwy obraz Białorusi. Kara śmierci – dopuszczana w tym
kraju przepisami kodeksu karnego – jest wykonywana, ale na
sprawcach  najcięższych  przestępstw  kryminalnych,  a  nie  na
przeciwnikach  politycznych  (po  raz  ostatni  wykonano  ją  na
sprawcach zamachu bombowego w mińskim metrze). Białoruś jest
krajem  wyjątkowo  bezpiecznym,  przestępczość  jest  tam
marginalna,  gospodarka  jakoś  się  rozwija.  Przeciwnicy
polityczni  Łukaszenki  rzeczywiście  mają  ciężki  los  –  to
prawda, jednak – wbrew obrazowi wykreowanemu przez Romaszewską
–  wcale  nie  cieszą  się  specjalnym  poparciem.  Większość
Białorusinów pamiętająca czasy postsowieckiego chaosu popiera
Łukaszenkę,  który  zapewnił  obywatelom  swojego  kraju
stabilność, względnie równy poziom życia i bezpieczeństwo w
każdym  wymiarze  (socjalnym  i  fizycznym).  W  obrazie
białoruskiego  przywódcy,  kreowanym  przez  Biełsat,  zawsze
unikano  informacji  mówiących  o  jego  niezależności,  której
wyrazem było choćby niepoddanie się terrorowi covidowemu oraz
o  obyczajowym  konserwatyzmie  białoruskiego  przywódcy,
widocznym  w  braku  jakiejkolwiek  otwartości  na  postulaty
tęczowej międzynarodówki.

Nieuniknione retorsje
Gdyby  taki  obraz  białoruskiego  państwa  lansowało  prywatne
medium,  nie  byłoby  w  tym  nic  nadzwyczajnego.  Wyjątkowy
charakter  tej  sprawy  polegał  na  tym,  że  taką  propagandę
antyłukaszenkowską realizowało medium powołane do życia przez



czynniki państwowe i opłacane z publicznych pieniędzy. Była to
więc – w realiach politycznych – forma określenia polityki
polskiego  państwa  wobec  Białorusi  i  jej  przywódcy.  Taka
agresywna  retoryka  musiała  doprowadzić  do  konsekwencji.
Łukaszenka  –  opluwany  i  obrażany  przez  rządowe  medium  i
politycznie  marginalizowany  przez  polski  rząd  –  stosował
retorsje: zdelegalizował Związek Polaków na Białorusi, kazał
niszczyć polskie pamiątki, utrudniał naukę języka polskiego, a
w  końcu  stosował  ekonomiczne  sankcje  utrudniające  polskim
firmom eksport towarów na rynek swojego kraju. Można więc
powiedzieć,  że  aktywność  polityczna  TV  Biełsat  przynosiła
rezultaty  opłakane.  Nie  tylko  zresztą  w  relacjach  polsko-
białoruskich. Łukaszenkę – przedstawianego przez Biełsat jako
zbrodniarza i dyktatora – zaczęła traktować jak politycznego
pariasa  Unia  Europejska.  Marginalizowany  przez  Zachód
Łukaszenka trafił więc w otwarte ramiona Władimira Putina. I
zamiast integrować się z zachodem, zintegrował się z Rosją.
Efektem  jest  coraz  bliższa  współpraca  białorusko-rosyjska,
pogłębiająca  uzależnienie  naszego  sąsiada  od  Moskwy.
Propagandziści TV Biełsat osiągnęli więc rezultaty dokładnie
odwrotne od zamierzonych.

Racja stanu
Ta  polityka  jest  jednym  z  największych  błędów  polskiej
polityki zagranicznej w całej jej historii. Łukaszenko jaki
jest, taki jest, ale jest to prezydent sąsiadującego z Polską
państwa, z którym racja stanu wymaga utrzymywania możliwie
pozytywnych  relacji.  Rząd,  w  tym  Ministerstwo  Spraw
Zagranicznych, musi się kierować racją stanu, czyli chłodnym
interesem, a nie romantycznymi sentymentami. Tymczasem Polska
ma  na  Białorusi  co  najmniej  trzy  strategiczne  interesy.
Pierwszy to istnienie niepodległego sąsiada oddzielającego nas
od Rosji. Tymczasem opisywana polityka spowodowała de facto
włączenie  się  Białorusi  do  Rosji  i  jej  coraz  głębszą
integrację z Kremlem. Drugi to ochrona polskiego dziedzictwa,
w  tym  ochrona  Polaków  mieszkających  na  dawnych  Kresach.



Politycznie pragmatyczny Łukaszenka nie kierował się żadnymi
osobistymi uprzedzeniami w stosunku do Polaków na Białorusi.
Działania  przeciwko  nim  traktował  jako  element  retorsji  w
polityce i zawsze była to z jego strony reakcja na polskie
awanturnictwo, nigdy akcja. W końcu trzeci nasz interes to
relacje  gospodarcze,  czyli  przede  wszystkim  stworzenie
prężnego  polskiego  eksportu  na  białoruski  rynek,  co
zapewniłoby firmom rozwój, Skarbowi Państwa podatki, a obu
krajom  dobrą  i  stabilną  współpracę.  Idiotyczne  pohukiwania
propagandzistów Biełsatu torpedowały wszystkie te interesy. I
to  mimo  różnych  przyjaznych  gestów  ze  strony  Mińska  do
Warszawy i ciągłej otwartości w budowaniu dobrych stosunków.

Za sprawą zwolnienia Agnieszki Romaszewskiej z pracy w TVP,
sprawa telewizji Biełsat znalazła się w centrum zainteresowani
polskiej  opinii  publicznej.  Warto  przy  tej  okazji  zrobić
rachunek sumienia z naszego zachowania względem wschodniego
sąsiada.  A  po  rachunku  sumienia  postawić  na  pragmatyzm  w
relacjach i budowanie dobrosąsiedzkich stosunków zgodnych z
polską racją stanu.

Autorstwo: Leszek Szymowski
Źródło: NCzas.info

https://nczas.info/2024/03/27/niepotrzebna-inicjatywa/

