
Nie tylko Wolna Europa…
22 sierpnia 2022
Monopol informacyjny był jedną z głównych cech totalitarnego
państwa  radzieckiego.  Na  szczęście,  gdy  komunizm  narzucono
Polsce, monopolu nie udało się długo utrzymać.

Powszechnie przyjmuje się, że radio wynalazł Włoch Guglielmo
Marconi, choć wiele wskazuje, że jego wysiłki nie zakończyłyby
się sukcesem, gdyby nie to, że wsparł się na badaniach Serba
Nicoli Tesli. Obaj panowie zapewne nie zdawali sobie sprawy,
że ich wynalazek zrewolucjonizuje masową propagandę.

Historię masowej propagandy radiowej pisano już w czasach I
wojny  światowej,  ale  były  to  jedynie  skromne  początki.
Polityczne zastosowanie radia na dobrą sprawę docenili dopiero
liderzy  włoskiego  faszyzmu,  niemieckiego  nazizmu  i
radzieckiego komunizmu. Rozgłośnie radiowe w stolicach tych
państw w latach dwudziestych i trzydziestych emitowały na cały
świat  wielojęzyczne  audycje  sławiące  sukcesy  polityczne  i
gospodarcze ich reżimów. Kraje demokratyczne były tu wyraźnie
zapóźnione. Sytuacja zmieniła się na dobrą sprawę dopiero wraz
z  wybuchem  II  wojny  światowej.  Brytyjska  BBC  rozpoczęła
emitowanie programów w języku polskim w początku września 1939
r. Niebawem swoją ofertę radiową poszerzyły też USA i Francja.
W pamięci Polaków to właśnie BBC było w czasach wojny tą
rozgłośnią, której udawało się zachować zdecydowanie najwyższe
standardy obiektywizmu. I to pomimo faktu, iż prezentowany
przez tam obraz świata był zdecydowanie obrazem widzianym z
Londynu.  W  zestawieniu  z  agresywną  i  nierzadko  wulgarną
propagandą  Radia  Moskwa,  Brytyjczycy  wydawali  się  być
artystami  dziennikarstwa.

Po zakończeniu II wojny światowej rozpoczęła się epoka zimnej
wojny.  Równało  się  to  rozpoczęciu  bezprecedensowej  wojny
propagandowej  pomiędzy  Zachodem  a  Wschodem.  Narody,  które
znalazły  się  w  sowieckiej  strefie  wpływów  były  stopniowo

https://wolnemedia.net/nie-tylko-wolna-europa/


odcinane  od  kontaktów  ze  światem  zewnętrznym.  Miejsce
niezależnej  informacji  zastąpiła  brutalna  indoktrynacja,
wysławiająca  Józefa  Stalina  i  „jedyny  przodujący”  ustrój
komunistyczny. Izolacja obywateli tych państw miała być pełna
i  całkowita.  Drakońsko  ograniczono  możliwości  wyjazdów
zagranicznych, zastopowano wymianę kulturalną, bardzo poważnie
ograniczono dostęp do zachodniej prasy i książek. Działania te
przyniosły jednak ograniczony sukces – fale radiowe płynące z
Zachodu potrafiły przebić żelazną kurtynę

Największą popularność wśród stacji nadających z Zachodu do
Polski  zdobyło  sobie  Radio  Wolna  Europa.  Historia  jego
początków była dość skomplikowana. Na początku czerwca 1949 r.
powołany został Komitet Wolnej Europy, stanowiący inicjatywę
niezależnych  amerykańskich  obywateli.  W  praktyce  był  on
zaplanowanym  działaniem  amerykańskiego  wywiadu.  Centralna
Agencja  Wywiadowcza  postawiła  Komitetowi  za  cel  walkę  z
ideologią komunistyczną i wspieranie społeczeństw krajów bloku
radzieckiego. W ówczesnej sytuacji politycznej istotne było
to,  że  KWE,  jako  instytucja  politycznie  niezależna,  mógł
swobodnie współpracować z coraz liczniej pojawiającymi się na
Zachodzie  działaczami  antykomunistycznej  emigracji.  Dla
amerykańskiej  administracji  stanowiłoby  to  poważny
dyplomatyczny  problem.

Nieco ponad rok później, 4 lipca 1950 r., RWE nadało pierwszą
audycję. Rozgłośnia ta stała się niezwykle skuteczną bronią
Zachodu w zimnowojennej propagandowej rozgrywce ze Wschodem. 3
maja 1952 r. stałe nadawanie rozpoczęła Rozgłośnia Polska RWE.
W niedługim czasie stała się ona jednym z ważnych czynników
kształtujących  polską  opinię  publiczną.  Przez  pierwsze
dwadzieścia  pięć  lat  działalności  Rozgłośni  Polskiej  jej
charyzmatycznym szefem był Jan Nowak-Jeziorański. W znacznej
mierze to jego twardej osobowości należy przypisać to, iż RWE
zdobyło sobie nad Wisłą szacunek i ogromną popularność. Jest
ona  trudno  mierzalna;  rozmaite  szacunki  wskazują  na
słuchalność  sięgającą  od  20  do  nawet  50  %  polskich



radiosłuchaczy.

RWE miało swoją specyfikę. Najważniejszą cechą było to, że
przejmowało ono punkt widzenia Polaków, dzięki czemu słuchacze
odnosili  wrażenie,  że  odbierają  sygnał  radia  „prawdziwie
polskiego”.  W  latach  1960.  nazywano  niekiedy  RWE  „czwartą
Warszawą”, czyli IV Programem Polskiego Radia.

Radio  Wolna  Europa  przedstawiało  wydarzenia  nad  Wisłą  „z
polskiej  perspektywy”.  Popularność  jaką  rozgłośnia  zdobyła
sobie  wśród  Polaków  była  najlepiej  dostrzegalna  w  bardzo
agresywnych  atakach  propagandowych  władz,  trwających  przez
cały okres PRL. Nie zmieniało to jednak faktu, że redaktorzy
monachijskiej  rozgłośni  stawiali  sobie  za  zasadniczy  cel
kształtowanie postaw oporu przeciwko komunistycznej władzy. W
roku 1963 jedna z anonimowych osób pytanych o wiarygodność
rozgłośni  zachodnich  w  Polsce  mówiła:  „RWE  jest  zbyt
propagandowa i bardzo nierzetelna jeśli chodzi o wydarzenia
mające  miejsce  w  Polsce.  BBC  to  jedyny  uczciwy  zachodni
nadawca.”

Powyższa wypowiedź pokazuje jak wielką renomę zdobyła sobie
rozgłośnia  nadająca  z  Londynu.  We  wszelkich  badaniach
prowadzonych po 1945 r. BBC zdobywała sobie najwyższe uznanie
jako  dostarczycielka  najbardziej  rzetelnych  i  obiektywnych
wiadomości.  Zgodnie  z  polityką  tej  stacji,  na  szczycie
hierarchii  cenionych  przez  nią  wartości  znajdowała  się
wiarygodność.  Według  badań  prowadzonych  przez  analityczne
piony  RWE  wiarygodność  nie  była  jednak  tak  istotna  dla
wszystkich  –  niekiedy  bardziej  liczyły  się  ostre  sądy  w
tematach  politycznych.  Tymczasem  słuchanie  BBC  w  czasach
komunizmu  należało  do  dobrego  tonu  wśród  osób  dobrze
wykształconych:  artystów,  literatów,  naukowców.  W  pewnym
sensie  stanowiło  to  rodzaj  towarzyskiego,  środowiskowego
snobizmu. O takim zjawisku wśród inteligencji Krakowa mówił
np. Antoni Dudek w styczniu 2011 r. podczas konferencji „Radia
wolności – 20 lat później”.



Zestawianie RWE i BBC jest uzasadnione, głównie dlatego, że
przez całe komunistyczne półwiecze dzierżyły one rząd dusz w
wielu  polskich  domach.  Ty  niemniej  warto  pamiętać,  że
techniczne  możliwości  obydwu  nadawców  były  bardzo  różne.
Patrząc na lata sześćdziesiąte można zauważyć, że w 1965 r.
Radio  Wolna  Europa  dysponowało  średnio  18  godzinami  i  15
minutami czasu antenowego na dobę (w 1970 r. było to już o
godzinę  więcej)  a  Redakcja  Polska  BBC  18  godzinami  i  30
minutami, ale tygodniowo (w 1968 r. było to 21 h 15 minut
tygodniowo).

Oczywiście wspomniane stacje nie były jedynymi rozgłośniami
radiowymi niosącymi informacje Polakom nad Wisłą. Należy tu na
pewno wspomnieć o „trzeciej sile”, czyli o polskich audycjach
Głosu Ameryki. Stacja ta uzyskała ogromną popularność przede
wszystkim  w  latach  osiemdziesiątych,  gdy  dość  sytuację  w
Polsce przedstawiała z radykalnie antykomunistycznego punktu
widzenia. Po stanie wojennym był to punkt widzenia bliski
wielu  Polakom.  Nie  bez  znaczenie  było  również  to,  że
administracja prezydenta Ronalda Reagana nie żałowała w owym
czasie  pieniędzy  na  działalność  Głosu  Ameryki,
reprezentującego  waszyngtońską  rację  stanu.  Lata
osiemdziesiąte  ożywiły  także  aktywność  Radia  France
Internationale,  które  w  okresie  stanu  wojennego  i  później
zdobyło  sobie  dużą  popularność  szczególnie  w  gronie
inteligencji  bliskiej  francuskiemu  kręgowi  kulturowemu.
Interesującym  przypadkiem  jest  również  historia  polskiej
sekcji Radia Madryt, która nota bene w zeszłym roku doczekała
się pierwszej monografii. Hiszpańska rozgłośnia funkcjonowała
nie tylko dzięki wsparciu władz emigracyjnych, ale również
dzięki  życzliwości  autokratycznego  reżimu  generała  Franco,
prezentując  stanowisko  nieprzejednanie  antykomunistyczne.  W
końcu, można wspomnieć jeszcze o jednej historycznie ważnej
stacji. W latach sześćdziesiątych wśród najchętniej słuchanych
rozgłośni  radiowych  znalazło  się  muzyczne  Radio  Luxemburg,
emitujące zachodnią muzykę, której nie było w stanie zapewnić
słuchaczom Radio Warszawa.



Nie istnieje już ani Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa
(zlikwidowana w czerwcu 1994 r.), ani Redakcja Polska BBC
(zamknięta  w  grudniu  2005  r.).  Nie  są  również  emitowane
polskie audycje Głosu Ameryki. Wszystko to najlepiej świadczy
to  o  sukcesach  demokracji  i  wolności  słowa.  Warto  jednak
pamiętać  o  dziennikarzach,  którzy  w  czasach  dyktatury  i
propagandowych  kłamstw  komunizmu  przynosili  nieocenzurowane
informacje do polskich domów.

Autor: Michał Przeperski
Źródło: Histmag.org
Licencja: CC BY-SA 3.0

O AUTORZE

Absolwent historii w Instytucie Historycznym UW oraz prawa na
Wydziale  Prawa  i  Administracji  UW;  doktorant  Instytutu
Historii  PAN.  Interesuje  się  szeroko  pojętą  historią
dwudziestego wieku, a przede wszystkim systemami totalitarnymi
i propagandą. Obecnie sprawuje funkcję redaktora naczelnego
portalu Histmag.org.

BIBLIOGRAFIA

1. Lechosław Gawlikowski, The Audience of Western Broadcasts
to Poland During the Cold War [w:] Cold War Broadcasting.
Impact on the Soviet Union and Eastern Europe, red. A. Ross
Johnson, R. Eugene Parta, CEU Press, Budapest-New York 2010,
s. 121-144;

2. Paweł Machcewicz, „Monachijska menażeria”. Walka z Radiem
Wolna Europa, IPN, Warszawa 2007

3.  Krzysztof  Pszenicki,  Tu  mówi  Londyn.  Historia  Sekcji
Polskiej BBC, Rosner & Wspólnicy, Warszawa 2009

4. Arch Puddington, Rozgłośnie wolności. Tryumf Radia Wolna
Europa i Radia Swoboda w zimnej wojnie, tłum. A. Borzym, Wyd.
UMK, Toruń 2009

http://histmag.org/Nie-tylko-Wolna-Europa-7297
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode


5. Jaques Semelin, Wolność w eterze, tłum. H. Abramowicz, Wyd.
UMCS, Lublin 1999


