
„Nature”  wycofuje  przełomowy
artykuł o nadprzewodnictwie
8 listopada 2023
„Nature” wycofało artykuł dotyczący potencjalnie przełomowych
badań dotyczących nadprzewodnictwa w temperaturze pokojowej. O
ich wynikach informowano w marcu bieżącego roku. Teraz na
łamach  „Nature”  opublikowano  oświadczenie,  z  którego
dowiadujemy  się,  że  8  z  11  autorów  oryginalnej  pracy
stwierdziło, iż „nie oddaje ona dokładnie pochodzenia badanych
materiałów,  przeprowadzonych  pomiarów  oraz  protokołów
zastosowanych podczas analizy danych”. Media podejrzewają, że
autorzy artykułu dopuścili się fałszowania danych.

Trzech  pozostałych  autorów  wciąż  oficjalnie  nie  zajęło
stanowiska  odnośnie  wycofania  ich  tekstu  przez  „Nature”.
Główny autor, doktor Ranga Dias zauważył, że badania były
częścią  pracy  doktorskiej  autorów,  którzy  złożyli
oświadczenie,  zatem  jeśli  badania  były  niewłaściwie
przeprowadzone,  to  powinni  zrezygnować  z  doktoratów.  Dias
stwierdził,  że  ma  zamiar  ponownie  opublikować  artykuł  „w
piśmie o bardziej niezależnym procesie edycyjnym”.

Środowisko naukowe od samego początku sceptycznie podchodziło
do uzyskanych wyników i zwracało uwagę zarówno na trudności
prowadzenia  tego  typu  badań  oraz  konieczność  niezależnego
potwierdzenia wyników.

To nie pierwsze tego typu kłopoty Rangi Diasa. Kilka miesięcy
temu „Physical Review Letters” wycofał jego artykuł sprzed
dwóch lat, gdyż pojawiały się coraz liczniejsze głosy, że
jeden  z  przedstawionych  wykresów  wygląda  na  sfabrykowany.
Pismo  zatrudniło  więc  zewnętrznych  ekspertów,  którzy
potwierdzili  podejrzenia.  Wycofany  artykuł  opisywał,  jak
siarczek  manganu  zmienia  właściwości  z  izolujących  na
przewodzące i z powrotem pod wpływem rosnącego ciśnienia.

https://wolnemedia.net/nature-wycofuje-przelomowy-artykul-o-nadprzewodnictwie/
https://wolnemedia.net/nature-wycofuje-przelomowy-artykul-o-nadprzewodnictwie/


Redaktorzy  „Physical  Review  Letters”  napisali  wówczas,  że
analizy  „potwierdziły  podejrzenia  o  fabrykowanie  danych”.
Eksperci,  którzy  analizowali  wykres,  nie  byli  przekonani
wyjaśnieniami autorów, a dodatkowego dane, dostarczone przez
badaczy, nie pasowały do danych, które zostały opublikowane.
Wówczas doktor Dias również bronił swojej pracy. Dostarczyli
sfałszowanych  danych.  Nie  ma  tutaj  żadnych  wątpliwości,
odpowiadał  profesor  Peter  Armitage  z  Uniwersytetu  Johnsa
Hopkinsa.

W ostatnich latach w czołowych pismach naukowych ukazało się
kilka  artykułów  doktora  Diasa  i  jego  współpracowników,  w
których  informowali  o  uzyskaniu  niezwykle  interesujących
wyników. Teraz jedno z czołowych pism, Nature, wycofało jego
głośny artykuł o nadprzewodnictwie w temperaturze pokojowej.

Autorstwo: Mariusz Błoński
Na podstawie: IEEE Spectrum
Źródło: KopalniaWiedzy.pl

http://KopalniaWiedzy.pl

