
Na Litwie mogą zakazać emisji
rosyjskich TV
12 grudnia 2014
Litewska  Komisja  Radia  i  Telewizji  inicjuje  zakaz  emisji
rosyjskich  kanałów  telewizyjnych  RTR  Planeta  i  NTV  Mir
Lithuania,  ponieważ  mogły  one  powtórnie  podżegać  do
nienawiści.  Komisja  również  rozpoczęła  dochodzenie  ws.
wcześniej niekaranej telewizji Ren TV Baltic (Lietuva), która
również mogła emitować programy podżegające do nienawiści.

„Analizując  programy  emitowane  w  listopadzie  nasz  dział
nadzorczy  ustalił,  że  RTR  Planeta  i  NTV  Mir  Lithuania
emitowały programy o treści karalnej. Zdecydowaliśmy rozpocząć
procedurę,  która  pozwoli  na  całkowity  zakaz  emisji  tych
telewizji, jak to przewiduje prawo. W sprawie Ren TV czekamy
na  wnioski  ekspertów  i  wówczas  zadecydujemy  o  wyłączeniu
telewizji na okres trzech miesięcy” – agencji BNS powiedział
przewodniczący Komisji Edmundas Vaitekūnas.

Zdaniem Komisji w listopadzie telewizje RTR Planeta i NTV Mir
Lithuania emitowały programy, w których podawana informacja
podżegała do nienawiści, łamała zasady etyki dziennikarskiej,
informację podawano stronniczo, możliwie podżegano do wojny i
nienawiści.  Tymczasem  Ren  TV  Baltic  (Lietuva)  zwróciła  na
siebie  uwagę  po  programie  „Błędna  złudzenia”,  w  którym
„informacja nie była oparta na dowodach”, a telewidzowie byli
„wrogo nastawiani, wzniecano nienawiść narodową oraz wojenne
nastroje”.

Jeżeli  eksperci  potwierdzą  wyżej  wymienione  naruszenia,  to
Komisja zwróci się do Komisji Europejskiej o całkowity zakaz
emisji pierwszy dwóch rosyjskich telewizji na Litwie. „Takiego
precedensu  nie  było  nawet  w  samej  Komisji  Europejskiej.
Najbardziej  skomplikowane  jest  to,  że  te  telewizje  są
zarejestrowane w Unii Europejskiej. Gdyby miały rejestrację w

https://wolnemedia.net/na-litwie-moga-zakazac-emisji-rosyjskich-tv/
https://wolnemedia.net/na-litwie-moga-zakazac-emisji-rosyjskich-tv/


krajach trzecich, to byłaby kwestią jednego dnia” – dodał
Vaitekūnas.

Tymczasem na Litwie pojawi się telewizja informacyjna Ukraine
Today.  Litewskie  Stowarzyszenie  Telewizji  Kablowych
poinformowało, że na początku grudnia z ukraińską telewizją
została podpisana umowa o współpracy.

„Podpisaliśmy  z  nimi  umowę.  Teraz  każdy  chętny  powinien
podpisać zezwolenie i będzie mógł emitować. O ile mi wiadomo,
kablówki  są  zainteresowane.  Sądzę,  że  po  kilku  tygodniach
będziemy  mogli  oglądać  ukraińską  telewizję”  –  agencji  BNS
powiedziała  prezydent  Litewskiego  Stowarzyszenia  Telewizji
Kablowych Vaiva Žukienė. Ukraińska telewizja jest bezpłatna,
gdyż „kanał chce zwiększyć swoje udziały zagranicą”.

Ukraine Today jest pierwszą międzynarodową ukraińską telewizją
informacyjną.  Powstała  ona  jako  odpowiedź  na  antyukraińską
nagonkę rosyjskich telewizji. Ukraine Today pokazuje odwrotne
spojrzenie na wydarzenia na Ukrainie i ocenia je w kontekście
europejskim. Telewizja z siedziba w Kijowie posiada wielką
sieć reporterów zagranicą. Ukraine Today należy do grupy 1+1
Media  Group,  jednej  z  największych  spółek  medialnych  na
Ukrainie. Ukraine Today nadaje w języku angielskim.

Źródło: PL Delfi
Kompilacja 2 wiadomości na potrzeby „Wolnych Mediów”

http://pl.delfi.lt/

