
Media są biedne i głupie
28 stycznia 2013
Kondycja mediów to temat, który współbrzmi z wieloma aspektami
naszej rzeczywistości: politycznym, społeczno-gospodarczym i
obywatelskim.  Coraz  częściej  mówi  się  o  upadku  prasy  i
narastającym spłyceniu przekazu przez media elektroniczne, a
także o tym, że media są zakładnikami wielkiego kapitału i
oligarchicznej polityki. Równocześnie koniec 2012 i początek
2013 roku przyniosły „przetasowania” na rynku tygodników. O
tym  i  innych  sprawach  rozmawiamy  z  Pawłem  Bravo  –
dziennikarzem, publicystą, redaktorem, związanym w przeszłości
m.in. z Radiem Zet, „Gazetą Wyborczą” i „Rzeczpospolitą”.

KRZYSZTOF  WOŁODŹKO:  Był  Pan  asystentem  rzecznika  prasowego
strony opozycyjnej przy Okrągłym Stole. Jak Pan wspomina tamte
wydarzenia?

PAWEŁ BRAVO: Najciekawszym momentem kończącego się PRL-u był
dla  mnie  rok  1988:  dwie  fale  strajków,  rozmowa  Wałęsy  z
Miodowiczem. Był to dla mnie także gorący rok na Uniwersytecie
Warszawskim,  zaangażowałem  się  wówczas  w  reaktywowanym
Niezależnym  Zrzeszeniu  Studenckim,  nielegalnym,  ale  jawnym.
Działałem  w  samorządzie  UW,  który  był  niemal  w  całości
opanowany  przez  NZS.  Gdy  zaczęły  się  przygotowania  do
Okrągłego  Stołu,  potrzebni  byli  młodzi  ludzie  do  pomocy:
podaj, przynieś, pozamiataj. Zresztą później się okazało, że
takie jest właśnie nastawienie starszego pokolenia opozycji do
nas, młodszych.

Zgłosiłem się do Hotelu Europejskiego, w którym – w jednym
pokoju – działało to solidarnościowe biuro prasowe, i zostałem
przyjęty  na  początku  do  robienia  codziennej  prasówki.  A
później  „wdrożyłem  się”  w  podpinanie  kabli  i  przesuwanie
foteli  na  codziennych  konferencjach  prasowych  Janusza
Onyszkiewicza.  Było  to  jedno  z  ważnych  doświadczeń,
formujących mnie i moich kolegów w latach 1988-1989. Byliśmy

https://wolnemedia.net/media-sa-biedne-i-glupie/


blisko  wielkiej  historii,  mieliśmy  poczucie,  że  „coś  się
dzieje”,  szczególnie  w  porównaniu  z  poprzednim  okresem,
totalnego marazmu.

Oczywiście, z nami – jako gówniarzami – nikt się specjalnie
nie liczył ani nie dzielił ważnymi informacjami. Nie byłem
szczególnie lepiej poinformowany. Ale pewnie miałem poczucie
jakiegoś  wtajemniczenia.  No  i  zobaczyłem  z  bliska  ten
„cyrkowy” aspekt mediów: liczył się show, szalenie ważna była
obecność dziennikarzy zagranicznych, byli istotnym elementem
tej gry, a nie pionkami rozstawianymi z kamerą. Z pewnością
nauczyłem się wtedy, jak ważna dla warsztatu dziennikarskiego
jest erudycja, że potrzebny jest zasób wiedzy historycznej,
socjologicznej, a także czysto plotkarskiej. Wiele zyskałem
dzięki  rozmowom  z  Krzysztofem  Wolickim,  który  przychodził
często do biura prasowego. To wybitna postać, dziś niemal
zapomniana.

– Pracował Pan w radiu „Zet”, pisał dla „Gazety Wyborczej”,
„Tygodnika Powszechnego”, „Rzeczpospolitej”…

–  Jeśli  mowa  o  warsztacie  dziennikarskim,  uformowało  mnie
radio  „Zet”.  Trudno  w  to  dzisiaj  uwierzyć,  ale  za  czasów
Andrzeja  Wojciechowskiego  było  to  nieprawdopodobnie  solidne
medium.  Uczyliśmy  się  tam  i  warsztatu,  i  etyki
dziennikarskiej, pracując morderczo. Andrzej był wymagającym,
surowym facetem, a zarazem genialnym nauczycielem rzemiosła.

Tam  trafiłem,  bo  mnie  to  kręciło.  Pierwszym  warunkiem
darmowego stażu była znajomość angielskiego i francuskiego.
Drugim – brak jakichkolwiek doświadczeń pracy dziennikarskiej
w  PRL.  Andrzej  potrafił  nas  nauczyć  na  przykład  tego,  że
zachowywanie  elementarnej  uczciwości  dziennikarskiej  się
opłaca. Nie warto kłamać, bo co prawda kłamstwo w krótkim
terminie może coś ułatwić, ale na dłuższą metę powoduje utratę
wiarygodności, „szmacianą reputację” – a to per saldo nie
opłaca  się  także  ze  względów  czysto  finansowych.  To  jest
ciekawe,  bo  jeśli  myślimy  o  „starym  dziennikarstwie”,  o



wielkich legendach amerykańskiego dziennikarstwa, to przecież
tamten  świat  także  zaludniony  był  przez  małych  ludzi
załatwiających swoje interesy, idących na skróty, przeżartych
korupcją. Tym, co trzymało wówczas w ryzach ludzką skłonność
do nieuczciwości, lenistwa i kłamstwa, był mechanizm, który
powodował, że na dłuższą metę opłacało się być uczciwym i nie
przekraczać pewnych granic. Bo tym, co ludzie kupowali, płacąc
za gazetę w kiosku, była także solidność, wiarygodność.

Andrzej był typem „kapitalisty medialnego” starego typu, który
dorobił się na „Zetce”, a równocześnie bardzo nas pilnował,
żeby robota była wykonywana w sposób absolutnie uczciwy. Do
standardu należało potwierdzanie w co najmniej dwóch źródłach,
pisanie o rzeczach nie do końca potwierdzonych właśnie w takim
trybie, prawidłowa budowa tekstu informacji radiowej w sposób,
który  szanuje  inteligencję  odbiorcy  i  pozwala  mu  wszystko
zrozumieć  bez  narzucania  własnych  poglądów  autora.  Dziś
człowiek się dziwi, że dwadzieścia lat temu w Warszawie ktoś
mógł wymuszać takie standardy. Po śmierci Andrzeja „Zetka”
stopniowo stoczyła się do tej postaci, jaką mamy teraz. Myślę,
że  gdyby  żył  i  włączył  TOK  FM,  czyli  radio,  którego  typ
pasował do jego marzeń, spadłby z krzesła. I nie idzie tu o
poglądy  polityczne,  lecz  o  „szajsowatość”  warsztatową,
niechlujność  w  każdym  możliwym  aspekcie  przygotowania  i
prowadzenia audycji.

– A jak się Pan znalazł w „Wyborczej”?

– Do „GW” trafiłem także dlatego, że pracowało tam wielu moich
kumpli z drugiej połowy lat 80., choćby Michał Cichy. Owszem,
pismo  zostało  stworzone  przez  ludzi  od  nas  starszych,
„mandarynów”,  późniejszych  właścicieli,  ale  zatrudniono  tam
tłumy młodszych. W 2001 r. szefem działu kultury w „GW” został
Tadeusz Sobolewski, z którym dzieliłem przekonania co do tego,
jak  powinna  wyglądać  dobra  gazeta.  Namówił  mnie  na  pracę
redaktorską.  Na  początku  czułem  się  świetnie,  także  ze
względów prestiżowych, ale od środka zobaczyłem, że to świat
kompletnie nie dla mnie. Nie potrafiłem się z tymi ludźmi



dogadać, a tam była wymagana daleko posunięta jednomyślność.
Nazwę to silną synchronizacją umysłów, w ten rytm trzeba było
wejść, żeby nie mieć kłopotów i nie poczuć się źle.

Było  to  moment,  w  którym  „GW”  zakładała  swój  portal
internetowy.  Całkowite  nieporozumienie  –  robiła  to  Helena
Łuczywo,  kobieta  fachowa  w  wielu  kwestiach,  ale  bez
najmniejszego pojęcia o Sieci. Miałem już wówczas za sobą
prowadzenie  pierwszego  tygodnika  recenzyjnego  w  internecie,
„Latarnika”, więc gdy patrzyłem na to, co wyrabiają ludzie z
„Gazety”  pod  kierownictwem  Łuczywo,  miałem  wrażenie  jednej
wielkiej katastrofy. Nie umiałem trzymać języka za zębami.
Jeden z szefów tego projektu wziął mnie kiedyś na bok, po
większej awanturze z Heleną, i powiedział: „Stary, po co sikać
pod wiatr?”. Kazał mi potakiwać i robić swoje. I większość
rzeczy była robiona w ten sposób: poza wiedzą szefów, którzy
zresztą potrafili spławić ludzi z Google’a, bo było to dwóch
młodziaków  w  trampkach.  A  przecież  wszyscy  już  wtedy
wiedzieli,  że  Google  jest  cudownym  dzieckiem  internetu  i
tworzy nową jakość. Szefostwo „GW” pogoniło ich, bo przyszli w
koszulach  w  kratę,  a  faceci  z  Altavisty  mieli  krawaty  i
teczki…

– …krótki przyczynek do tego, jak rewolucjoniści stają się
reakcjonistami.  Ale  nie  z  powodu  różnicy  zdań  w  sprawach
organizacyjno-merytorycznych  rozstał  się  Pan  z  tym
środowiskiem?

– To był też moment, w którym powstała Platforma Obywatelska,
co wywołało ogromny popłoch w kręgach starej Unii Wolności.
„GW” – o czym rzadko się pamięta – zaczęła ostro rozprawiać
się z PO, co było dla mnie mocno nie w porządku. Wtedy też
padły  słynne  słowa  Michnika  „człowiek  honoru”  pod  adresem
Czesława Kiszczaka. Trzeba oddać sprawiedliwość, że w redakcji
powstał cichy bunt, wielu ludzi pracujących wówczas w „GW”
uznało to za ostre przegięcie.

Byłem wtedy wyborcą Unii Wolności, patrzyłem na Polskę jej



oczami,  ale  gdy  zobaczyłem  od  środka,  jak  to  się  pichci,
zrozumiałem, że do tego nie należę. Oni też to czuli. W pewnym
momencie dowiedziałem się, nieoficjalnie, że nie zamierzają
przedłużyć mi umowy na czas określony. Przyjaciel przekazujący
mi tę informację pytał, czy „ma o mnie walczyć?”. Trochę mi to
wtedy  zapachniało  obcym  mi  światem  korytarzowych  intryg  w
komitecie i scenami jak z kina moralnego niepokoju, choć dziś
po kilku innych doświadczeniach wiem, że to nie jest specyfika
jednego ustroju i jednej redakcji, lecz pewna stała ludzkich
zachowań,  zapewne  tylko  wyostrzona  w  niektórych  okolicach…
Machnąłem na to ręką, nie zależało mi.

–  „Gazeta  Wyborcza”  czas  największych  wpływów  ma  już
definitywnie  za  sobą?

–  „Gazeta”  nadaje  ton  nadal  –  wystarczy  spojrzeć  na
przesadzoną wręcz ilość polemik ze wszystkim, co jest tam
publikowane. Ale nie są to już czasy zwane „rządami jednej
partii i jednej gazety”. Minęła sytuacja, w której poza polem
wyznaczonym  przez  „Gazetę”  nie  ma  sensownego  myślenia  o
Polsce.

– I co dalej?

– Od sierpnia 2001 r. pracowałem w „Forum”, zajmowałem się
czytaniem tekstów z prasy anglosaskiej, robieniem i zlecaniem
przekładów.  Przez  trzy  lata  miałem  codzienny  kontakt  z
naprawdę  porządnym  dziennikarstwem  w  wydaniu  nowojorsko-
londyńskim.  Tam  właśnie  zacząłem  obserwować  powolny  upadek
prasy.

Naprawdę interesującym doświadczeniem była półroczna praca w
Onet.pl  w  2006  r.  Byłem  tam  kimś  w  rodzaju  ober-nadzorcy
zespołów informacyjnych. Zobaczyłem, jak wygląda kolejny etap
zejścia  na  psy  zawodu  dziennikarskiego  –  pozorowanie
informacji tak, żeby dobrze się sprzedała, i to wyłącznie na
poziomie  nagłówka.  Widziałem  wysiłki  osób,  które  chciały
tworzyć sensowny serwis informacyjny i przegrywały z majtkami



Dody. Każdy wydawca prasy musi zarobić, więc obserwuje wyniki
sprzedaży.  Natomiast  w  portalu  internetowym  redakcja  ma
specjalny  program,  który  pokazuje  intensywność  zabarwienia
kolorem – jakie linki „się klikają”, a jakie nie, w czasie
rzeczywistym. Od razu widać, co „żre”, a co „nie żre”. To, co
„nie żre”, spada natychmiast ze strony głównej. To oznacza, że
podejmuje się decyzje pochopne albo takie, które nie pozwalają
przebić się rzeczom, które „nie żrą”, lecz mają potencjał: są
merytoryczne i przydadzą się w dłuższym terminie. Pamiętam
dobrze,  że  jakikolwiek  link  ze  słowem  „Doda”  stawał  się
czarny, intensywnie „żrący” dosłownie w oczach. Mieliśmy taki
pomysł,  żeby  np.  news  o  negocjacjach  bliskowschodnich
zatytułować „Doda ma w d… negocjacje” i pod spodem puścić już
porządną depeszę…

Zdrową zasadę sprawdzania opłacalności posunęło to do takiej
skrajności, która powoduje, że wywołuje się krótkoterminowe,
histeryczne, bezrefleksyjne odruchy. Natychmiastowy oddźwięk
jest dla mnie jednym z tych narzędzi, które w znacznej mierze
przyczyniło się do zgłupienia mediów.

– Przejdźmy do „Rzeczpospolitej”. Przez kilka lat prowadził
Pan tam dodatek „Plus Minus”. Jakie stawiał Pan sobie cele i
na ile udało się je zrealizować?

–  W  2005  r.  byłem  zaangażowany  w  projekt  gazety  Pawła
Lisickiego,  który  odszedł  z  „Rzepy”,  solidaryzując  się  z
wyrzuconym  Bronisławem  Wildsteinem.  Wydawać  to  miał  Michał
Sołowow,  robiący  gros  interesów  w  branży  budowlanej,  ale
próbujący szczęścia również w mediach. A może chodziło też o
posiadanie na podorędziu małego medialnego dworu, to się na
pewnym poziomie dużego biznesu zawsze przydaje bardziej niż
wynajęta agencja PR. Inna sprawa, że jeśli tak to było, to
kandydaci na dworaków zostali wybrani fatalnie. Pomysł utonął,
gdy okazało się, że Axel Springer odpala „Dziennik”. Tu warto
dodać,  że  rola  katalizatora  przemian  w  złą  stronę,  jaką
Springer spełnił na polskim rynku prasy w ciągu ostatniej
dekady,  wymagałaby  opisania  w  krótkim,  acz  naszpikowanym



smaczkami  finansowymi  tekście.  Wykosili  konkurencję,  płacąc
albo obiecując krociowe honoraria.

Gdy w 2006 r. Paweł został szefem „Rzepy”, zaproponował mi
współpracę. Znajomi pukali się w głowę: „po co tam idziesz?”.
Odpowiadałem,  że  chcę  popracować  w  dużej,  porządnej,
papierowej gazecie, bo chcę tego jeszcze posmakować, zanim ten
ginący gatunek wypali się do końca. Myślałem, że to potrwa
jeszcze ze 20 lat, tymczasem w ciągu pięciu ostatnich lat
byłem świadkiem kompletnego rozpadu silnego tytułu prasowego.

Inna rzecz, że wielu ludzi utożsamiało mnie z lewicą – nie
należę do żadnego Kościoła, wątpię w istnienie jakiejkolwiek
Istoty  Najwyższej,  prywatnie  jestem  niechętny  wobec  bardzo
wielu aspektów nauczania Kościoła w Polsce, ale z szacunku dla
ludzi wierzących zachowuję te sprawy dla siebie. Raz w życiu
udzieliłem się w tej materii publicznie, wymyślając – zmęczony
trwającą już drugi miesiąc coraz bardziej pompatyczną żałobą –
hasło „nie płakałem po Papieżu”.

– To nie przystaje do polskich realiów, gdzie poszczególne
media zwykle kojarzą się z daleko posuniętą jednorodnością
światopoglądową. Czego szukał Pan w gazecie prawicy?

– Z Pawłem Lisickim i ludźmi, którzy tworzyli wówczas „Rzepę”,
łączyło mnie przekonanie, że podzielam ich wizję tego, czym
powinna być dobra gazeta. Taka, która informuje i stwarza pole
do debaty. Fakt, że Paweł, facet o silnym światopoglądzie
tomistycznym, nieledwie integrysta katolicki, chciał ze mną
pracować, był dla mnie dowodem, że to jest medium, w którym
niemal o wszystkim da się dyskutować. Chcieliśmy zatem robić
porządną, nie nudną, choć poważną gazetę z solidnym, jeszcze
bardziej  intelektualnym  dodatkiem  sobotnio-niedzielnym.
Równocześnie nie chciałem drukować skryptów politologicznych,
z którymi kojarzyła mi się springerowska „Europa”.

Ponadto miałem poczucie, że Paweł i jego ekipa byli naprawdę
„niepodlegli  intelektualnie”,  także  wobec  Prawa  i



Sprawiedliwości. Przypomnę, że krótko po moim przyjściu do
„Rzepy” Bronisław Wildstein wyleciał ze stołka szefa TVP. I
przy wszystkich różnicach między mną a nim muszę mu oddać, że
robotę na Woronicza stracił za swoją niepodległość umysłową –
za to, że się stawiał Kaczyńskim. W tamtym czasie Piotr Semka
napisał  smutny  tekst,  w  którym  pokazywał,  że  Jarosław
Kaczyński ma w tak samo niewielkim poważaniu wolność słowa i
poglądów jak inni mu rówieśni, stojący po drugiej stronie
barykady, że to przypadłość wszystkich, którzy żyli w czasach
komuny.  W  całej  tej  nawalance,  bombardowaniu  opiniami,  że
„Rzepa” była PiS-owską gazetą, zapomina się o takich sprawach.

W bardzo mocno definiującej podziały w tamtych latach kwestii
lustracji  uważałem,  że  pewnych  rzeczy  nie  da  się  już
rozwikłać, warto więc zachować minimum sceptycyzmu, ale trzeba
próbować dojść do prawdy tam, gdzie to jeszcze możliwe. Po
części  wynikało  to  z  osobistego  szoku.  Otóż  jedną  z
nielicznych  osób,  jakie  poznałem  jeszcze  w  „Gazecie
Wyborczej”,  a  naprawdę  koleżeńską,  gotową  wesprzeć  młodego
kolegę, był… Lesław Maleszka. Pamiętam, że w maju 2000 r.
ukazał się w „GW” czyjś bardzo słaby tekst w rocznicę śmierci
Staszka Pyjasa. Byłem zdziwiony i zaproponowałem: „Zadzwońmy
do  Maleszki  i  zamówmy  artykuł”…  Gdy  później  sobie  to
przypomniałem, zrobiło mi się słabo. Jednak znacznie ciekawsza
była  reakcja  środowiska  „GW”  na  ujawnienie  prawdy  o  tym
człowieku. Byli gotowi wszystko zamieść pod stół – gdyby nie
to, że Maleszka sam się w końcu przyznał, pękł, oni byliby w
stanie  spokojnie  zmontować  kampanię  obrony  kolegi  przed
„oszczerstwami”…

– Dlaczego wyrzucono Pana z „Rzeczpospolitej”?

– Kiedy Hajdarowicz w lipcu 2012 r. kupił udziały, było jasne,
że dni „Rzepy” w jej dotychczasowej formie są policzone. Ale
trzeba  pamiętać,  że  pismo  było  w  coraz  gorszej  formie  z
powodów czysto ekonomicznych. Wiedziałem, że wyrzucenie Pawła
Lisickiego  pociągnie  za  sobą  moje  zwolnienie  –  byłem
postrzegany  jako  jego  człowiek.  Paweł  był  zdecydowanie



wkurzający  dla  ludzi,  którzy  pomogli  Hajdarowiczowi  nabyć
„Rzeczpospolitą”. Nie dlatego, że był „prawicowym oszołomem”,
lecz przeciwnie, oszołomem żadnym nie był i nie jest, potrafi
robić  mainstreamowe  media.  Powiedzmy  sobie  wprost:  dla
jakiejkolwiek władzy niebezpieczni nie są ludzie, którzy robią
media partyjne w rodzaju „W Sieci” czy „Gazety Polskiej”, lecz
tacy,  którzy  robią  im  wbrew,  punktują  ich  w  sposób
akceptowalny dla „zwykłego” pana dyrektora czy doktora, który
kupuje i czytuje mainstreamową prasę. Paweł robił szacowną
gazetę prenumerowaną przez urzędy, firmy i umiał o to dbać,
troszczył się o odpowiedni poziom przekazu.

Później nastał Tomasz Wróblewski, który miał pomysł na „Plus
Minus” jak na ilustrowany tygodnik opinii, z tematem całego
numeru narzucanym przez okładkę, co stanowi kolejną zmorę tego
typu pism. Nie chciałem robić czegoś takiego. Ale i tak po 2-3
tygodniach dowiedziałem się, że jestem do odstrzału w ramach
dużych zwolnień grupowych, których przyczyna była podwójna:
racje ekonomiczne i towarzysko-polityczne.

Uważam zresztą, że Tomasz Wróblewski poległ na tym pomyśle na
dziennikarstwo,  którego  się  wyuczył.  „Podkrętka”  o  trotylu
jest dokładnie w jego stylu: tytuł musi bić po oczach. To
bardzo  cienka  granica  między  dziennikarstwem  a  „szajsem
tabloidowym”.  Przy  wszystkich  mądrych  wypowiedziach
Wróblewskiego o standardach dziennikarskich i jego znajomości
wzorców anglosaskich, wprowadził on do Polski sporo marnych
obyczajów.  Ale  trudno  się  cieszyć  z  jego  porażki,  bo  to
porażka całej prasy.

–  Interesuje  mnie  odniesienie  mediów  liberalnych  i
konserwatywnych do lewicy. Często mamy do czynienia z niemal
rytualnymi krytykami pod adresem tzw. kawiorowej lewicy, ale
to właśnie jej przedstawiciele byli i są najczęstszymi gośćmi
na łamach prawicowych mediów. Trudno traktować to inaczej niż
element  świadomej  polityki  wydawniczej  i  przyjętego  modelu
debaty  publicznej,  notabene  zdecydowanie
„warszawocentrycznej”.



– Z pewnością prasa jest bardzo mocno „warszawocentryczna”.
Jeszcze w latach 90. i w roku 2000 wszystko to rozgrywało się
w kręgu kilku środowisk, wśród ludzi, którzy w czasach późnej
komuny byli na studiach, na kilku uczelniach i spotykali się
między sobą.

Co  do  „Krytyki  Politycznej”  i  artykułów  ludzi  z  tego
środowiska właśnie w „Rzepie”, to z pewnością Paweł Lisicki
przychylnie patrzył na teksty przysyłane dość często przez
Sierakowskiego. A jeśli idzie o redaktorów działu opinii, to
było tak, że potrzebowali często „drugiej nóżki”, czyli tego,
co  realizuje  otwarte  pole  debaty,  zatem  ludzie  z  „KP”,
„głównego ośrodka polskiego lewactwa”, byli tu jak znalazł.

Wydrukowanie tekstów ludzi np. z „lewicy niepodległościowej”
wymagałoby  wyłamania  się  z  utartych  szlaków  pojęciowych  i
schematów rozmowy o Polsce, wspólnych sprawach i polityce w
innych  niż  dotąd  kategoriach,  z  nowymi  definicjami  i
określeniami  tego,  co  jest  dla  nas  teraz  naprawdę  ważne.
Uderzę się też we własne piersi – również dla mnie byłaby to
kwestia  określenia  na  nowo  priorytetów  i  zadania  sobie
pytania,  czy  „Plus  Minus”  faktycznie  był  taką  rzeczywistą
agorą, na której toczy się istotna dyskusja. Myślę, że to nie
jest  kwestia  zmowy  milczenia  wobec  nieobecnych  na  łamach
wysokonakładowej prasy – to problem kolein myślowych redakcji,
środowiskowego lenistwa umysłowego. Poza tym jest coraz mniej
pieniędzy, więc robotę, na którą powinno być kilka etatów,
wykonuje jeden człowiek, zatem coraz mniej się myśli i coraz
szybciej pracuje. Ten sznyt papierowych mediów, ich prestiż,
coraz bardziej przypomina starszą panią w wyleniałej etoli z
lisów, która zadaje szyku. Starzy adoratorzy widzą nadal w
niej wdzięk, ale jego już tam prawie nie ma.

– A może wymuszone kwestiami polityczno-biznesowymi zmiany na
rynku  tygodników  opinii  stworzą  nowe  sposoby  dotarcia  do
szerokiego odbiorcy?

– Mainstream popłynął w jakimś bliżej nieokreślonym kierunku:



nie wiem, co on teraz konsumuje w sensie treści symbolicznych,
gdzie jest jego uniwersum. Czy przeniósł się do telewizji? A
może funkcjonuje w coraz bardziej sfragmentaryzowanej Sieci,
gdzie każdy czyta przecież to, co mu pasuje?

Pisałem  o  tym  zresztą  niedawno  w  „Tygodniku  Powszechnym”:
prawdziwe życie jest dziś już zupełnie gdzie indziej i paru
znanych mi dziennikarzy prasowych marnuje swój czas. Powinni
zmienić  zajęcie,  bo  gazety,  tygodniki  przestają  stopniowo,
lecz  nieubłaganie,  być  lustrem  pokazującym  żywe  odbicie
rozkładu naszych wiar, postaw, poglądów.

– Co dla Pana oznacza ambitne dziennikarstwo i czy jest dziś
na nie miejsce w Polsce?

– Ambitne dziennikarstwo przyczynia się do tego, że odbiorcy
stają  się  bardziej  zorientowani  w  świecie.  Po  pierwsze
dostarcza im odpowiedniej porcji wyselekcjonowanej informacji.
Stąd  potrzebne  są  właściwe  reguły  –  wśród  nich  jest
zawieszenie  własnego  sądu  przez  dziennikarza.  To  zadanie
służebne, które wymaga też pewnych przywilejów. Pytanie, czy
są  dziś  warunki,  żeby  takie  dziennikarstwo  uprawiać
skutecznie, systematycznie, profesjonalnie. Nie musi to być
przekaz masowy, równie dobrze może być specjalistyczny, dla
dziesięciu tysięcy czytelników.

– Ale dziennikarstwo jest także formą komunikacji w obrębie
samego społeczeństwa, zatem nie może ot tak odejść do lamusa.

– Natura nie znosi próżni, więc pewien odsetek społeczeństwa
nadal będzie chciał otrzymywać rzetelne informacje i opinie,
jako wielowątkowy przyczynek do bycia lepiej zorientowanym w
świecie. Zatem z pewnością będzie istniał system zapewniający
spełnienie tej potrzeby, tworzący materialną bazę niezbędną do
tego.  Bo  przecież  nie  idzie  jedynie  o  wierszówkę,  ale  o
pieniądze na telefon, bilet, paliwo, sprzęt nagrywający. Ale
nie mnie przesądzać o tym, jak będzie wyglądała ta struktura.
Uważam, że jestem reprezentantem ostatniego pokolenia, które



miało szansę załapać się na „stare” dziennikarstwo, wykonywane
porządnie. Jednak moja generacja nie powinna się wymądrzać,
jak to będzie wyglądało w przyszłości, bo kończy się to na
gadaninie  o  tym,  jak  kolejne  mody  wpływają  na  „naszą
demokrację”.  Może  wasze  roczniki  będą  tu  miały  coś  do
powiedzenia,  bo  generalnie  idzie  o  stworzenie  nowej
infrastruktury  dla  nowych  warunków  społecznych.  Jestem
przekonany, że zawsze znajdą się ludzie, którzy będą chcieli
pracować rzetelnie i uczciwie w branży informacji i analizy
rzeczywistości.  A  trzeba  pamiętać  też  o  tym,  że  choćby
niezależność dziennikarska nie jest czymś zero-jedynkowym. Bo
jedna rzecz to postawienie sobie totalnej tamy dla cudzych
wpływów – rzecz oczywiście niemożliwa – a druga to fakt, że
dziś dziennikarze na wyprzódki starają się zgadywać i spełniać
oczekiwania swoich szefów i odbiorców.

–  Co  należy  uznać  za  największe  słabości  polskiego  rynku
prasowego? Z czego one wynikają?

– Największą słabością jest to, że rynek stracił odbiorcę,
stąd  większość  podmiotów  biznesowych  w  nadmierny  sposób
uzależniło się od reklamodawców. Dlatego gazeta, tygodnik czy
miesięcznik robione są coraz bardziej pod ich potrzeby. A w
gruncie  rzeczy  to  wszystko  robione  jest  pod  potrzeby
pośredników – stada ludzi, których, gdybym wierzył w piekło,
chciałbym  tam  spotkać  w  najgorszym  kręgu  –  bossów  domów
mediowych itp. instytucji. Im bardziej realizuje się potrzeby
różnego rodzaju biznesu, tym bardziej traci się z odbiorcą
kontakt,  choć,  jak  wspomniałem,  istnieją  różne  techniki
krótkoterminowego  „podkręcania”  odbioru.  A  to  powoduje
wyczerpanie całego projektu.

Za tą elementarną słabością idą wtórne. Gdy „robi się chudo”,
to ludzie tracą zasady, brzydko głupieją. Wynika to ze strachu
przed  biedą,  uciekającymi  pieniędzmi.  Łataniem  dziur  w
budżecie zajmują się menedżerowie, którzy rzadko kiedy mają
pojęcie,  na  czym  polega  etos  dziennikarski.  To  także
przyczynia się do upadku mediów niezależnych politycznie. Bo w



czasach, gdy jest kiepsko z finansami, gdy wszyscy zwalniają,
to partie i ośrodki polityczne są tymi, które mają jeszcze
jakieś  pieniądze.  To  metoda  braci  Karnowskich  (SKOK),  ale
można też uciekać w tę furtkę nie wprost: to sytuacja mediów
zależnych od reklam spółek Skarbu Państwa, od establishmentu
politycznego.  A  jednocześnie  pamiętajmy,  że  jest  w  Polsce
kilka  tygodników  lokalnych,  w  których  wciąż  kultywuje  się
porządne, niezależne, obywatelskie dziennikarstwo, które nie
są tubami starosty czy prezydenta miasta.

Gdy „Agora” wchodziła na giełdę i było ewidentne, że firma się
wzbogaci (oni też oczywiście), Helena Łuczywo opowiadała, że
tylko bogata firma, bogata gazeta jest w stanie przeciwstawić
się  władzy.  Przypominała  sprawę  Watergate:  groziło  to
kosztownymi procesami. I pomijając casus „Agory”, tych, którzy
się  na  „GW”  wzbogacili  –  to  prawda,  że  biedne  media  na
niewiele mogą sobie pozwolić. To trzeba zrozumieć: bez względu
na  krociowe  honoraria  gwiazd  dziennikarstwa  czy  na  inne
służbowe kokosy – ze środków przekazu pieniądze odpływają.

Oczywiście w ciągu ostatniego dwudziestolecia pojawiała się
gigantyczna  jak  na  polskie  warunki  forsa.  Koncern  Axel
Springer  było  stać  na  wylansowanie  „Newsweeka”,  „Faktu”  i
„Dziennika”. Gdy budowali swoje redakcje, to na dzień dobry
oferowali dwa razy tyle, ile się płaciło na rynku, ściągali
najlepsze  pióra,  proponując  niebotyczne  wierszówki,  żeby
wykosić konkurencję. Ale jeśli porozmawia się z kimkolwiek,
kto pracuje u Axla, to tam też jest teraz cienko, tnie się
budżety.

– Jaki rozwój sytuacji prognozuje Pan na rynku prasowym w roku
2013?

– Nie pochwalam tego, w jaki sposób doszło do zmian, ale widzę
tu pewną szansę. Bardzo jestem ciekawy, w jaki sposób Paweł
Lisicki stworzy swój tygodnik. Sytuacja rozejścia się jego
dróg  z  Karnowskimi  może  ich  otwierać  na  nowe  pomysły  i
nazwiska. Nowe nie znaczy koniecznie „młode”, ale na przykład



pozostające  dotychczas  w  tle,  takie  jak  wicenaczelny  u
Lisickiego – Andrzej Horubała.

– Przyjmijmy jako tezę roboczą, że dziennikarstwo jest/było w
polskich  warunkach  spadkobiercą  inteligencji,  jej  etosu.  I
chyba takie chciało być jeszcze w początkach III RP. A jak
sytuacja wygląda dziś?

–  W  takim  pytaniu  tkwi  pewna  pułapka.  To  założenie,  że
odbiorcą tych dobrych mediów była inteligencja, którą „szlag
trafił”, zatem cały projekt upadł.

Jeśli  przypomnimy  sobie  media  w  najlepszym,  amerykańskim
wydaniu, ale także naszą historię, to nie była to przecież
inteligencka  zabawka.  Dziennikarz  to  niekoniecznie  jest
„inteligencki gęgacz”. Sam znam jeszcze prawdziwych, krwistych
reporterów – Reszka, Majewski, Darek Rosiak – których praca
wymaga  awanturniczego  trybu  życia,  podróży,  picia  wódki  w
różnym  towarzystwie.  Dziennikarstwo  to  naprawdę  nie  jest
inteligencki zawód zza biurka.

Interesująco o tym mówią Amerykanie. Jedną z przyczyn albo
objawów upadku etosu mediów było to, że dziennikarze weszli
nagle do klasy średniej. Kiedyś dziennikarz, owszem, żył ze
swojej  pracy,  ale  nie  miał  dobrych  samochodów,  willi  za
miastem, nie żył w sposób mieszczański czy – mówiąc o naszym
podwórku – inteligencki.

– Dziękuję za rozmowę.

Z Pawłem Bravo rozmawiał Krzysztof Wołodźko (21.01.2013 r.)
Źródło: Nowy Obywatel

NOTA BIOGRAFICZNA

Paweł Bravo (ur. 1967) – ukończył studia filozoficzne na UW
(obronił  pracę  o  włoskim  postmodernizmie),  pracował  jako
dziennikarz m.in. w Radiu Zet (1992-1993), „Gazecie Wyborczej”
(2001),  tygodniku  „Forum”  (2001-2004),  „Rzeczpospolitej”

http://nowyobywatel.pl/


(2006-2011; był szefem cotygodniowego dodatku „Plus Minus”).
Pod  koniec  lat  90.  dla  wydawnictwa  Prószyński  założył  i
prowadził  pierwszy  wyłącznie  internetowy  serwis  recenzji
książkowych Latarnik.pl. Poza pracą dziennikarską zajmował się
i  nadal  zajmuje  tłumaczeniami  książek  i  tekstów
popularnonaukowych. W 2000 r. współpracując z firmą badawczą
SMG/KRC, brał udział w tworzeniu podwalin pod badania polskich
internautów. Był urzędnikiem Fundacji Batorego odpowiedzialnym
za pomoc dla czasopism kulturalnych. Pracował w firmie Gutek
Film przy dystrybucji autorskiego kina europejskiego. Obecnie
zaangażowany w projekty stowarzyszenia Stacja Muranów.


