
List od szefa MSZ zaskoczył
dziennikarzy „Onetu”
5 stycznia 2024
Nowy rząd Donalda Tuska zalicza wpadkę za wpadką. Tym razem
skompromitował się rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Paweł Wroński, do niedawna dziennikarz „Gazety Wyborczej”.

„Onet” wysłał do MSZ pytania dotyczące afery wizowej. Rzecznik
Wroński,  zamiast  na  nie  odpowiedzieć,  wysłał  do  redakcji
wytyczne… jak unikać odpowiedzi.

Według „Onetu” afera wizowa obciąża zarówno rząd PiS, jak i
PO-PSL. Do MSZ wysłano m.in. pytanie: „Czy MSZ podziela ocenę
redakcji  »Onetu«,  że  praprzyczyną  afery  wizowej  była
nieszczelność  systemu  wizowego,  która  umożliwiała  jego
zhakowanie, co miało miejsce zarówno w czasie rządów koalicji
PO-PSL, jak i w okresie rządów PiS?”.

Ponadto portal wskazuje, że w wyniku najnowszej odsłony afery
wizowej ze stanowiska poleciał Jakub Osajda, były już dyrektor
Biura Prawnego i Zarządzenia Zgodnością w MSZ. Z dokumentów
nie  wynika  jednak,  za  co  stracił  pracę.  „To  ciekawe  w
sytuacji, w której wobec znacznie bardziej zaangażowanych w
sprawę urzędników Departamentu Konsularnego nikt nie wyciągał
żadnych konsekwencji. Nie wiadomo więc, czy Osajda nie został
kozłem ofiarnym” – pisze „Onet”.

Portal chciał więc wyjaśnić te kwestie w MSZ. Wysłał pytania i
dostał odpowiedzi, które były wytycznymi dla urzędników, jak
unikać konkretnej odpowiedzi.

Wroński, były dziennikarz „Gazety Wyborczej”, napisał m.in. do
urzędników, którzy mieliby się w tym temacie wypowiadać, że
pytania  „Onetu”  „niosą  ze  sobą  niebezpieczeństwa  natury
prawnej (Sąd pracy) i politycznej”. Czyżby chciał ukryć fakty
niewygodne dla rządu PO-PSL? W kwestii Osajdy Wroński pisze

https://wolnemedia.net/list-od-szefa-msz-zaskoczyl-dziennikarzy-onetu/
https://wolnemedia.net/list-od-szefa-msz-zaskoczyl-dziennikarzy-onetu/


natomiast, że jeśli coś miałoby uderzać w PiS, to trzeba o tym
mówić, ale jeśli nie, to należy unikać odpowiedzi i zasłonić
się  chociażby  RODO.  Sugeruje  też,  że  Witold  Jurasz
(dziennikarz „Onetu”, autor pytań) w jakiś sposób reprezentuje
interesy Osajdy.

W sumie „Onet” wysłał do Wrońskiego siedem pytań. Rzecznik –
myśląc, że wysyła instrukcje dla urzędników – nie udzielał
odpowiedzi wprost na żadne, tylko instruował jak odpowiadać
tak, by de facto nic konkretnego nie powiedzieć lub tak, by
obciążyć wyłącznie PiS poprzez przypominanie nazwisk Zbigniewa
Raua i Piotra Wawrzyka.

Autorstwo: KM
Źródło: NCzas.info

https://nczas.info/2024/01/04/kompromitacja-rzecznika-msz-byly-dziennikarz-wyborczej-zdumiewa/

