
Liberalna cenzura w zachodnim
stylu w Bułgarii
19 grudnia 2023
Warto dyskutować o cenzurze. Nie o tej ze „starych czasów”
sprzed 1989 roku, tylko o cenzurze nowego typu, która jest
ochoczo przyjmowana w krajach byłego Bloku Wschodniego, ale
implementowana jest przez Zachód.

Niektórzy śledzący mój dorobek publicystyczny z większą uwagą
zapewne  zauważyli,  iż  wpółpracuję  z  Bułgarskim  Radiem
Państwowym (BNR) od ponad dziesięciu lat. Nie pamiętam już,
kiedy moje pierwsze reportaże z Polski zostały wyemitowane w
stacji Horizont, największej i najważniejszej stacji radiowej
w Bułgarii. Prawdopodobnie około 2010 roku. Nigdy nie byłem
dziennikarskim celebrytą i nigdy do tego nie aspirowałem, co
jednak  nie  oznacza,  że  w  ciągu  minionej  dekady  nie
przyczyniłem się do powstania kilku ważnych korespondencji,
wywiadów i komentarzy na temat sytuacji w Polsce (jakkolwiek
bułgarska  publika  była  nią  średnio  zainteresowana).  W
ostatnich  latach,  zwłaszcza  od  2015  r.,  kiedy  poważnie
zaangażowałem się w założenie własnego wydawnictwa i rozwój
samodzielnego biznesu medialnego, a także niezależnego portalu
baricada.org,  byłem  zapraszany  do  dyskusji  na  antenie
Bułgarskiego Radia Narodowego nader rzadko, ale jednak byłem
tam obecny i czuję się związany z tym medium. Nie tylko ze
względu na jakieś autobiograficzne wątki, ale także dlatego,
że pośród przerażającego upadku dziennikarstwa w Bułgarii, a
także całkowitego zaorania krajobrazu medialnego przez różne
grupy  oligarchiczne,  BNR  pozostało  jedyną  bodaj  przystanią
przyzwoitości,  ze  stosunkowo  wysokimi  standardami  debaty,
wolności słowa i wyraźnie zarysowanego pluralizmu opinii. Rzec
można, jeśli bułgarskiej pożal się Boże demokracji coś się
udało, to tylko Bułgarskie Radio Państwowe.

Dziś, z wielkim smutkiem, jestem zmuszony krytykować jawną

https://wolnemedia.net/liberalna-cenzura-w-zachodnim-stylu-w-bulgarii/
https://wolnemedia.net/liberalna-cenzura-w-zachodnim-stylu-w-bulgarii/


cenzurę właśnie w BNR. Oto, co się stało i dlaczego piszę o
tym z nieukrywanym oburzeniem.

Kolejność wydarzeń
Kilka dni temu, 15 grudnia, zapowiedziany, już zatwierdzony i
włączony  do  standardowej  „ramówki”  na  sobotę  16  grudnia
wywiad,  wywołał  gwałtowne  reakcje  ze  strony  pewnej
zagranicznej  ambasady  i  pewnego  prominentnego  bułgarskiego
polityka podejrzewanego o bliskie kontakty z najważniejszymi
grupami przestępczymi w tym kraju, czego efektem było zdjęcie
owego wywoadu z anteny.

Aby zapobiec emisji wywiadu, zarówno ów pewien polityk jak i
pewna  ambasadoressa  zażądali  natychmiatstowego  zabadania
materiału przez wszystkie możliwe organa regulacyjne, komisje
etycznei  i  konsylia  do  spraw  dobra,  zła  i  wszechrzeczy.
Przekaz dodatkowo wzmocnił rzeczony pewien polityk wygłaszając
oklepaną ględzonkę o “zagrożonym interesie narodowym”.

Jak  wiadomo,  niektóre  życzenia  dla  pewnych  ludzi  bywają
rozkazem.  Tak  właśnie  stało  się  teraz.  Nadzwyczajne
posiedzenie  Rady  Programowej  Bułgarskiego  Radia  Państwowego
zostało zwołane we wczesnych godzinach porannych 16 grudnia.
Na tymże konwentyklu 16 głosami za i dwoma wstrzymującymi się
(według  innych  doniesień  15  za  i  jeden  wstrzymujący  się)
przegłosowano  zakaz  emisji  wywiadu.  Oficjalnym  powodem  był
brak  dochowania  należytej  staranności  i  rzetelności
dziennikarskiej  przez  prowadzącego  wywiad.  Ponadto  Rada
zakazała autorowi wywiadu i jego zespołowi upubliczniania tego
materiału w jakiejkolwiek formie gdziekolwiek.

Tak się akurat składa, że osoba prowadząca wywiad jest mi
osobiście znana, nazywa się Petyr Wołgin i jest on jedną z
najważniejszych postaci bułgarskiego dziennikarstwa od dwóch
dekad. Jest autorem tekstów, wywiadów, książek, reportaży i
długoletnim prowadzącym w Bułgarskim Radiu Państwowym. Znam
Wołgina, znam jego dorobek i doprawdy trudno mi uwierzyć, że



przeprowadził wywiad nieprofesjonalnie.

Ale  z  kim  ten  wywiad,  zapytacie?  Cóż  za  postać  nagle
zmobilizowała  prominentne  osoby  w  Bułgarii  do  zabawy  w
cenzorów?

Nazwiska cenzorów
Niektórzy  z  Was  z  pewnością  zgadli.  Otóż  wywiad  został
przeprowadzony z Eleonorą Mitrofanową — ambasadorem Federacji
Rosyjskiej w Bułgarii. Materiał ten został zaproponowany do
emisji w środku mijającego tygodnia, a inspiracją do niego
(jak  i  tematem  przewodnim)  była  trwająca  od  kilku  dni
nielegalna  rozbiórka  pomnika  Armii  Czerwonej  w  centrum
bułgarskiej  stolicy.  Wywiad  przeszedł  przez  cały  proces
redakcyjny, nie budząc żadnych zastrzeżeń. Został wcześniej
nagrany i był dostępny w sieci wewnętrznej BNR od piątkowego
przedpołudnia.

Późnym wieczorem tego samego dnia, 15 grudnia, w przestrzeni
publicznej  grzmotnęły,  wspomniane  już,  nadzwyczaj  ostre
reakcje.  Ich  źródła  są  dwa.  Jednym  z  nich  jest  ukraińska
ambasador w Sofii, Ołesja Ilaszczuk. Znana jest głównie z
tego,  że  zanim  objęła  kierowanie  tą  placówką  nie  miała  z
dyplomacją żadnej styczności, w ogóle nie zajmowała się sprawą
publiczną.  Wręcz  przeciwnie,  jako  seksuolog  (sic!)
koncentrowała swoją zawodową uwagę raczej na kwestiach zgoła
intymnych. Nie przeszła chyba nawet właściwego szkolenia, bo
gdy tylko otrzymała mianowanie w nowej branży to wyraźnie nie
dostrzegła, że konto na instagramie dyplomaty musi różnić się
od tego, jakie buduje sobie seks-influencer. Powitalne słowa
wobec ludu pracującego miast i wsi w Bułgarii, wygłosiła w
szlafroku (sic!). Później ktoś jej kazał się przebrać w strój
galowy i zrobić nagranie raz jeszcze.

Drugim źródłem okazał się niejaki Delijan Peewski, oligarcha
medialny,  delikatnie  mówiąc,  podejrzewany  o  współpracę  z
najważniejszymi  strukturami  mafijnymi  w  Bułgarii,  bliski



współpracownik byłego premiera-mega-aferzysty Bojko Borisowa i
– jak się okazuje – jeden z frontowych rozgrywających drużyny
amerykańskiej ambasady w Sofii.

Petyr Wołgin w piątek wieczorem dostał informację od koleżanki
z  pracy,  iż  następnego  dnia,  z  samego  rana,  w  trybie
nadzwyczajnego posiedzenia, zbierze się Rada Programowa BNR.
Na tymże posiedzeniu, jak przekazano Wołginowi, miało zostać
przeprowadzone  głosowanie  w  sprawie  wstrzymania  publikacji
wywiadu z Mitrofanową.

Tłumaczenia BNR
W  sobotę,  16  grudnia,  na  stronie  internetowej  BNR  zarząd
opublikował oświadczenie, w którym czytamy m. in., że „sprawa
niewyemitowanego wywiadu z ambasador nadzwyczajną i pełnomocną
Federacji Rosyjskiej, panią Eleonorą Mitrofanovą, nie powinna
być wykorzystywana do celów politycznych”. Szefostwo tłumaczy
też,  że  decyzja  o  wstrzymaniu  publikacji  „została  podjęta
zgodnie z przyjętymi zasadami działalności redakcyjnej w BNR i
standardami zawodowymi, zgodnie z interesem publicznym, ramami
prawnymi i kodeksem etyki bułgarskich mediów”. Dalej wskazuje
się artykuły i punkty Kodeksu Etyki oraz standardy redakcyjne
Bułgarskiego Radia Państwowego, które zdaniem Rady Programowej
zostały  naruszone  we  wspomnianym  wywiadzie.  Czyste
pustosłowie.  Tym  bardziej,  że  ustalenie,  czy  takiego
nieprofesjonalizmu Wołgin rzeczywiście się dopuścił jest dość
trudne  zważywszy,  iż  zakazano  jakiegokolwiek  upublicznienia
wywiadu.  Wołgin  zapewnił,  że  przestrzegał  wszystkich  norm
zawodowych i etycznych realizując ten materiał i ja mu wierzę,
podobnie  jak  większa  część  bułgarskiej  opinii  publicznej.
Pluralizm  punktów  widzenia  został  zresztą  zapewniony  przez
fakt, że tego samego dnia zaplanowany został także wywiad z
Eleną Poptodorovą (byłą ambasador Bułgarii w USA, obsesyjnie
proamerykańską  polityczką  związaną  z  Bułgarską  Partią
Socjalistyczną).  Seksuolożka-dyplomatka  również  została
zaproszona  na  wywiad,  choć  nigdy  na  zaproszenie  nie



odpowiedziała.

Sytuacja  stawała  się  coraz  bardziej  skandaliczna,  a
dziennikarze,  politycy  i  opinia  publiczna  coraz  głośniej
oskarżali BNR o cenzurę. Zirytowane kierownictwo Bułgarskiego
Radia Państwowego wydało zatem kolejne oświadczenie, w którym
ofuknęło wszystich, którzy mu nie przyklasnęli. Czytamy w nim
m.in.: „uważamy, że sugestie dotyczące rzekomej cenzury są
niedopuszczalne  […]  Jako  nadawca  publiczny,  BNR  ściśle
przestrzega zasad wolności słowa, obiektywizmu i niezależności
treści medialnych oraz pluralizmu poglądów, przy jednoczesnym
zachowaniu najwyższych standardów zawodowych i etycznych”.

Całkowicie zgadzam się, że BNR przez lata zyskało reputację
być  może  najbardziej  demokratycznego,  pluralistycznego  i
wolnego medium w Bułgarii. I z pewnością dla jego pracowników
i szefostwa oskarżenia o bezceremonialną cenzurę są szokujące,
ale jak inaczej można interpretować tę sytuację? Jest to wszak
podręcznikowy  przykład  wewnętrznej  i  zewnętrznej  presji
politycznej skutkującej cenzurą i zniszczeniem najważniejszego
bułgarskiego masowego medium w Bułgarii.

Ambasadorowi USA wolno więcej
Całemu skandalowi tonu bezczelności i hipokryzji dodaje fakt,
że  amerykański  ambasador  w  Sofii  bez  problemu  udzielił
niedawno wywiadu innej popularnej stacji radiowej o nazwie
Darik. Ja osobiście nie słucham tego radia, choć udzieliłem
tam kilku wywiadów. Nie miałem zatem pojęcia o tym wywiadzie,
dopóki nie dowiedziałem się o nim od bułgarskiego YouTubera,
który prowadzi popularny kanał Racjonalny Ruch Oporu. Wyjaśnił
on, że natknął się na ten wywiad, i że ambasador nie tylko
mógł mówić, co chciał, ale także był otoczony przez swoją
najbardziej oddaną świtę bułgarskich kompradorów. Był tam z
Rosenem  Plewneliewem  (byłym  prezydentem  Bułgarii),  Wasiłem
Terziewem  (obecnym  burmistrzem  Sofii)  i  Asenem  Wasilewem
(ministrem  finansów).  Jeśli  chodzi  o  „wartości



euroatlantyckie”  (cokolwiek  to  znaczy),  wszyscy  oni  są
obsesyjnie  proamerykańscy  i  zachowują  się  jak  religijni
kaznodzieje.  Oczywiście  amerykański  dyplomata  pochwalił
członkostwo Bułgarii w NATO i UE; właściwie nie powiedział
niczego więcej.

Zadajmy więc proste retoryczne pytanie: dlaczego ambasador USA
może swobodnie wypowiadać się w bułgarskim radiu, a ambasador
Rosji nie?

Liberalno-centrystyczna cenzura stopniowo narzucana nam przez
Zachód  i  wspieranych  przezeń  luminarzy  społeczeństwa
obywatelskiego,  aktywistów  głoszących  religię  integracji,
inkluzji, różnorodności, praw człowieka, demokracji i innych
podobnych  terminów,  które  uległy  całkowitej  inflacji
znaczeniowej,  osiąga  teraz  nowe  szczyty.

Wszystkie  bezmyślne,  ale  naładowane  emocjonalnie  wrzaski  o
demokracji  itp.  są  wyraźnie  ukierunkowane  na  nowy,  dalece
bardziej subtelny niż ten, który znamy z nie tak znów odległej
historii,  totalitaryzm.  Ten  jednoznaczny  akt  cenzury  jest
kolejną oznaką drogi, na którą wkroczyliśmy – drogi regresu
politycznego,  społecznego  i  kulturowego,  a  także  ogólnego
upadku cywilizacyjnego.

Autorstwo: Maciej Wiśniowski
Źródło: Strajk.eu

https://strajk.eu/liberalna-cenzura-w-zachodnim-stylu-w-bulgarii/

