
Krótki  przewodnik  po
przedwojennej  prasie
politycznej
27 czerwca 2013
Współcześnie  często  narzeka  się  na  upolitycznienie  prasy.
Niektórzy uważają to za zjawisko skrajnie negatywne. Tymczasem
przed II wojną światową taki stan rzeczy był normą.

Dosyć często w toku debaty publicznej określa się jedne media
mianem lewicowych albo prawicowych, co najczęściej wiąże się z
bezpośrednim  ich  związkiem  z  daną  formacją  polityczną.  W
głowach niektórych rodaków na stałe już zagościł podział na
media „salonowe” i „niepokorne”. Przy czym zwolennicy jednych
i drugich drą i odżegnują od czci i wiary oponentów. Niektórzy
nawołują  wręcz,  że  dany  tytuł  powinien  zniknąć,  ponieważ
„fałszuje rzeczywistość”.

W takiej sytuacji warto odwołać się do historii. Cofnijmy się
do  czasów  kiedy  prasa  była  u  swoich  szczytów,  czyli  do
szalonych lat dwudziestolecia międzywojennego. Zaznaczam, że w
tym pobieżnym szkicu, w którym lewie muskam ten jakże bogaty
temat, zajmę się jedynie gazetami ukazującymi się do zamachu
majowego.  Po  maju  1926  roku  wiele  się  w  polskiej  prasie
zmieniło.

Najbardziej  istotną  cechą  przedwojennej  prasy  był  właśnie
stopień jej upolitycznienia. Jeżeli ktoś myśli, że dzisiejsze
gazety opowiadają się jednoznacznie za daną opcją to jest w
grubym błędzie. Na początku dwudziestego wieku każda partia
(choćby liczyła kilku posłów na krzyż) uważała za punkt honoru
posiadanie  własnego  organu  prasowego.  Jeżeli  zaś  była
dostatecznie  duża,  to  posiadała  ich  nawet  kilka,  z  czego
przynajmniej jeden tytuł musiał mieć zasięg ogólnopolski. Na
kilku  stronach  (dzisiejsze  numery  gazet  z  dni  powszednich

https://wolnemedia.net/krotki-przewodnik-po-przedwojennej-prasie-politycznej/
https://wolnemedia.net/krotki-przewodnik-po-przedwojennej-prasie-politycznej/
https://wolnemedia.net/krotki-przewodnik-po-przedwojennej-prasie-politycznej/


zazwyczaj  są  znacznie  grubsze  niż  najgrubsze  przedwojenne
dodatki niedzielne) prezentowały one swoją wersję wydarzeń.
Dlatego  czytelnicy  byli  wręcz  zasypywani  ilością  tytułów
prasowych (około 20 tys. różnych tytułów).

PRASA PRAWICOWA

Dzisiaj, podobnie jak przed wojną i wbrew powszechnym opiniom,
większość  ogólnopolskich  gazet  jest  związanych  z  prawicą.
Wystarczy spojrzeć ile można znaleźć ogólnopolskich tytułów
prasowych. Od „Rzeczpospolitej” po „Gazetą Polską Codziennie”,
dzienników  i  tygodników  będzie  blisko  dziesięć  różnych
tytułów.

Nie jest to wiele wobec stanu z dwudziestolecia. Sam Związek
Ludowo-Narodowy w szczytowym okresie miał 27 różnych tytułów.
Czytelnik o poglądach endeckich mógł zatem sięgnąć po „Gazetę
Warszawską”, „Kurier Poznański”, „Gazetę Poranną 2 Grosze”,
czy  też  „Wieczór  Warszawski”  „Myśl  Narodową”,  „Słowo
Pomorskie”.  Tytuły  te  miały  bardzo  różny  charakter.  Na
przykład  „Gazeta  Poranna”  był  typowym  przykładem  brukowca,
natomiast  już  „Gazeta  Warszawska”,  prezentowała  na  swoich
łamach poważną publicystykę.

Ponadto istniały również tytuły o orientacji konserwatywnej,
nie  związane  z  endecją.  Warto  w  tym  kontekście  wymienić
„Rzeczpospolitą” no i oczywiście organ „wileńskich żubrów” –
„Słowo”.  Ciekawym  przypadkiem  jest  szczególnie
„Rzeczpospolita”. Warto wspomnieć, że ten tytuł prasowy ma
doprawdy magiczną moc przyciągania niejasności. W grudniu 1925
roku Wojciech Korfanty wykupił większościowy pakiet akcji w
tym tytule. Raptowna zmiana właściciela nie przypadła do gustu
dziennikarzom,  którzy  gremialnie  odeszli  z  pracy.  Historia
lubi się powtarzać, nieprawdaż?

Na  marginesie  pragnę  zaznaczyć,  że  jeżeli  współcześni
dziennikarze  sądzą,  że  są  zastraszani  przez  ludzi
niezgadzających  się  z  ich  opiniami,  to  proponuję  poznać



okoliczności  śmierci  Bolesława  Leonarda  Marchlewskiego.  Ten
prawicowy  dziennikarz,  redaktor  naczelny  „Kuriera
Poznańskiego”,  został  zamordowany  przez  fanatycznego
antysemitę  uważającego,  że  gazeta  kierowana  przez
Marchlewskiego  popiera  Żydów.

PRASA CENTRUM (CO PIŁSUDSKIEGO LUBIŁA)

Osobnym rozdziałem jest niewątpliwie historia „Ilustrowanego
Kuriera  Codziennego”  Mariana  Dąbrowskiego.  Bez  większej
przesady można powiedzieć, że było to prasowe imperium, do
rozmiarów którego bardzo daleko jest zarówno Agorze jak i
Presspublice.  Koncern  „IKC”  wydawał  łącznie  kilka  różnych
tytułów prasowych od „Asa”, przez „Światowida” po „Tajnego
Detektywa”.  Był  on  niewątpliwie  prasową  potęgą  która
kształtowała  opinię  w  znacznie  większym  stopniu  niż
którykolwiek z dzisiejszych dzienników. Prawdę mówiąc „IKC”
stanowił w dwudziestoleciu raczej symbol prasy brukowej, choć
stojącej  na  stosunkowo  najwyższym  poziomie  –  najlepiej
ilustrowanej i stosunkowo najlepiej redagowanej.

Ponieważ polska scena polityczna była niezwykle zróżnicowana,
znalazło się na niej miejsce dla gazet powiązanych z centrum,
chociaż generalnie większość z nich opowiadała się za obozem
piłsudczyków. Wśród pism liberalnych można wymienić niezwykle
popularny  „Kurier  Polski”,  który  po  „IKC”  był  jedną  z
najważniejszych  gazet  przedwojennej  Polski.  Z  tym  tytułem
prasowym  wiąże  się  również  interesująca  historia,  będąca
ciekawą  paralelą  do  czasów  nam  współczesnych.  Jeżeli  ktoś
sądzi, że współcześnie dochodzi do wrogiego przejęcia gazet,
niech ma w pamięci, że w roku 1926 rozeszła się pogłoska,
jakoby generał Władysław Sikorski starał się przejąć kontrolę
nad „Kurierem Polskim”. Zamysł miał być dziecinnie prosty:
dzięki kontroli nad tak silnym tytułem prasowym, możliwe miało
się  stać  zdyskredytowanie  rosnącego  w  siłę  Piłsudskiego.
Jednak Sikorski i jego ludzie mocno się przeliczyli. Większość
z  redaktorów  „Kuriera  Polskiego”  zwolniła  się  z  pracy  i
niedługo  później  założyła  „Nowy  Kurier  Polski”,  w  którym



ostentacyjnie popierali „samotnika z Sulejówka”.

Inne  gazety  starały  się  nie  angażować  aż  tak  bardzo
jednoznacznie. Centrowy charakter próbowały zachować „Przegląd
Wieczorny”  i  „Kurier  Warszawski”  dwa  bardzo  silne  tytuły
stołeczne. Koniec końców jednak również one opowiadały się
bardziej  za  Piłsudskim  niż  za  innymi  stronami  sporu
politycznego. Na stanowisku liberalnym, bez odwoływania się do
żadnej  konkretnej  partii  stał  natomiast  m.in.  „Kurier
Wileński”.

GŁOS LEWICY

Jeżeli prasa konserwatywna był w II RP potęgą, to niewątpliwie
prasa  lewicowa  deptała  jej  po  piętach.  Nawet  jeżeli
przyjmiemy, że dzisiejsza prasa liberalna jest tak naprawdę
lewicowa, to i tak ilość tytułów prasowych prezentuje się
marnie, w stosunku do tych z okresu dwudziestolecia. Swój
dziennik albo tygodnik miała każda partia, która dopisywała
sobie określenie „socjalistyczna”. Część z nich była wydawana
legalnie,  część  zaś  drukowana  w  tajnych  drukarniach  i
konspiracyjnie  kolportowana.

Próżno  na  dzisiejszym  rynku  prasowym  szukać  tytułu  klasy
„Robotnika” (oraz krakowskiego „Naprzodu”). Ten organ Polskiej
Partii Socjalistycznej był najważniejszym lewicowym pismem II
RP. Godnym odnotowania jest fakt, że na łamach „Robotnika”
albo  „Naprzodu”  artykuły  pisała  większość  późniejszych
polityków  sanacji,  a  redaktorem  naczelnym  tego  pierwszego
tytułu  był  przez  długie  lata  jeden  z  najwybitniejszych
polityków PPS, Mieczysław Niedziałkowski.

Niektórzy  z  publicystów  mówią  dzisiaj  dosyć  często  o
„cenzurowaniu” prasy. Choć standardy wolności słowa były w
dwudziestoleciu  zupełnie  inne,  to  i  wówczas  dochodziło  do
brutalnych  ingerencji  cenzorskich.  W  roku  1919  władze
Wielkopolski zakazały kolportowania „Robotnika” uznając je za
pismo  „bolszewickie  i  żydowskie”.  W  późniejszych  latach



konfiskata  numerów  i  puste  miejsca  po  nieprawomyślnych
artykułach zakwestionowanych przez cenzurę, były praktycznie
normą.

PPS utrzymywał również lokalne gazety w Białej („Wyzwolenie
Społeczne”),  Poznaniu  („Tygodnik  Ludowy”),  Piotrkowie
(„Trybuna  Robotnicza”),  Częstochowie  („Częstochowianin”),
Lwowie („Dziennik Ludowy”), Łodzi („Łodzianin”), a także silny
„Głos  Poznański”.  Do  największej  lewicowej  partii  należały
również takie tytuły jak „Głos Kobiet”, „Niedola Chłopska” i
„Prawo Ludu” oraz teoretyczny tygodnik „Przedświt” i tygodnik
„Chłopska Dola”. Część z nich kolportowano na cały kraj, część
miało tylko lokalny charakter.

POZOSTALI

Ponieważ  na  polskiej  scenie  politycznej  partie  ludowe
odgrywały istotną rolę, to również i one posiadały własne
tytuły prasowe. Warto odnotować, że w wydawanych przez nich
„Wyzwoleniu” „Piaście” czy „Gazecie Ludowej”, niejednokrotnie
zdarzały się artykuły o charakterze silnie antyklerykalnym.
Ludowcom nie udało się jednak uzyskać mocniejszej pozycji na
rynku  prasowym,  a  szczególnie  sromotną  klęskę  ponieśli  na
terenie  Wielkopolski,  gdzie  zostali  dosłownie  rozgromieni
przez prasę prawicową.

Demokratyczna II RP pozwalała na legalne kolportowanie tylko
części pism komunistycznych. Tytuły takie jak „Nowa Trybuna”,
„Sztandar  Socjalizmu”,  „Przełom”  czy  „Czerwony  Sztandar”
powstawały  i  znikały,  systematycznie  nękane  przez
administrację państwową. Kiedy powstał „Żołnierz-Robotnik”, to
ledwie zdołał zagościć na rynku, a rząd już go zlikwidował.
Podobnie, gdy z maszyny drukarskiej wypuszczono „Kolejarza-
Komunistę”  zaraz  musiano  go  zamykać.  Wielokrotnie  też  ich
redakcje padały ofiarą samosądów. Komunistyczni dziennikarze
musieli się liczyć z dotkliwymi atakami zarówno ze strony
innych ugrupowań, jak i… policji. Komunistyczna Partia Polski,
podobnie jak stronnictwa chłopskie nie uzyskały silnej pozycji



na rynku prasowym.

Przedwojenny  rynek  prasowy  to  olbrzymi  teatr.  O  wiele
brutalniejszy i o wiele bardziej bezwzględny niż możemy to
sobie  dzisiaj  wyobrazić.  Krzykliwe  nagłówki  pojawiały  się
codziennie, a na ich łamach gazet dochodziło do prawdziwych
batalii. A poziom upolitycznienia? Cóż, poziom upolitycznienia
gazet w stosunku do sytuacji dzisiejszej był niewyobrażalnie
większy.

Autor: Paweł Rzewuski
Źródło: Histmag.org
Licencja: CC BY-SA 3.0 PL

http://histmag.org/Krotki-przewodnik-po-przedwojennej-prasie-politycznej-8081
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode

