
Kronika  Wypadków  Cenzorskich
w polskiej sztuce po 1989 r.
– cz. 2
13 grudnia 2008
Marzec 2005 – Wojciech Wierzejski, poseł Ligi Polskich Rodzin
do Parlamentu Europejskiego, i formalnie niebędący w LPR Paweł
Chruszcz, koordynator akcji „Sztuka przyjazna dzieciom” oraz
brat  dwukrotnie  występującego  powyżej  Sylwestra,  rozsyłają
list  do  dyrektorów  warszawskich  szkół  podstawowych  i
gimnazjów,  w  którym  napisano:  „Dziś  zwracamy  się  do  Was,
drodzy pedagodzy, z apelem o zwracanie uwagi na to, czy dzieci
w waszych szkołach w ramach zajęć dydaktycznych nie odwiedzają
wystaw,  które  mogą  być  naganne  moralnie  i  nieść  w  sobie
przesłanie  odległe  od  powszechnie  akceptowalnych  wzorców
społecznych”.  Unikać  należy  ekspozycji  Pawła  Althamera  w
Zachęcie  (Paweł  Althamer  zachęca,  26  II–28.III.2005)  i
Henry’ego  Dargera  w  Centrum  Sztuki  Współczesnej  Zamek
Ujazdowski (Okropności wojny, 8.II–28.III.2005). W przypadku
Althamera  niebezpieczna  jest  część  wystawy  z  filmami,  na
których artystę pokazano pod wpływem środków halucynogennych.
Na  ekspozycji  amerykańskiego  artysty  naiwnego  politycy
zwracają uwagę na „epatowanie nagością, zbyteczną agresją i
znieważanie symboli religijnych”. Przy okazji autorzy listu
recenzują kolekcję CSW: „Zastrzeżenia należałoby mieć również
do niektórych prac ze stałej ekspozycji w CSW. Wspomnimy w tym
miejscu  choćby  o  pracach:  Katarzyny  Kozyry,  Artura
Żmijewskiego,  Katarzyny  Górnej,  Zuzanny  Janin  czy  Olega
Kulika, których jedynym «walorem» artystycznym jest ordynarna
nagość i obdarcie ze skóry intymności człowieka”. Pierwszym
etapem akcji „Sztuka przyjazna dzieciom” było w styczniu 2005
r.  rozlepianie  przez  działaczy  LPR  na  galeriach  nalepek
„Wystawa przyjazna dzieciom” z uśmiechniętym słoneczkiem albo
„Wystawa nieprzyjazna dzieciom” ze słoneczkiem przekreślonym

https://wolnemedia.net/kronika-wypadkow-cenzorskich-w-polskiej-sztuce-po-1989-r-cz-2/
https://wolnemedia.net/kronika-wypadkow-cenzorskich-w-polskiej-sztuce-po-1989-r-cz-2/
https://wolnemedia.net/kronika-wypadkow-cenzorskich-w-polskiej-sztuce-po-1989-r-cz-2/


czerwoną linią. Plakietka ta miała być reakcją na znaczek
zaprojektowany przez Łukasza Guzka i Ewę Szczyrek (artystkę z
grupy  Grzenda)  z  napisem:  „Stop  LPR.  Wystawa  nie  jest
przeznaczona dla członków i sympatyków Ligi Polskich Rodzin”.

Sierpień 2005 – Świętokrzyska policja zatrzymuje 24-letniego
kielczanina pod zarzutem kradzieży pliku z najnowszym utworem
zespołu  Depeche  Mode  z  serwera  niemieckiej  firmy,  będącej
producentem wideoklipu grupy. Media, prasa, a nawet sam zespół
Depeche Mode potępiają chłopaka, który, jak informuje komenda
wojewódzka  policji  w  Kielcach,  „nielegalnie  pobrał  plik”,
„zdołał  pokonać  zabezpieczenia”.  Dopiero  pół  roku  później
powołany przez świętokrzyską policję biegły stwierdzi, że plik
nie posiadał żadnych zabezpieczeń, więc każdy mógł go pobrać.
Po opinii biegłego prokuratura w Kielcach zmieniła zarzut z
kradzieży  na  nielegalne  rozprowadzanie  utworu.  Na  stronie
świętokrzyskiej policji do chwili obecnej (maj 2008 r.) można
przeczytać  informację,  że  sprawca  jest  przestępcą
internetowym.

20 września 2005 – Legniccy radni Ligi Polskich Rodzin pod
kierownictwem Zbigniewa Woźnego protestują przeciwko gościnnym
pokazom  dwóch  „moralnie  gorszących”  spektakli  wrocławskiego
Teatru Zakład Krawiecki: Dolnych partii – musicalu intymnego
według  Monologów  waginy  Eve  Ensler  (premiera  21.V.2004)  i
inspirowanego opowiadaniami Pedra Almodóvara monodramu Pawła
Palcata Roxxy Hot (prapremiera polska w połowie VI.2005), obu
w reżyserii Szymona Turkiewicza. Spektakle odbywają się bez
zakłóceń  25  września,  w  dniu  wyborów  parlamentarnych  –
prezydent  Legnicy  Tadeusz  Krzakowski  (Sojusz  Lewicy
Demokratycznej)  nie  ugina  się  pod  naciskami.

27 października 2005 – Sąd Apelacyjny w Warszawie zakazuje
Telewizji Polskiej emisji dokumentu Henryka Dederki z 1997 r.
Witajcie w życiu!, opowiadającego o korporacji Amway. Firma
pozwała  wtedy  w  procesie  cywilnym  Telewizję  Polską  i
producenta filmu, spółkę Contra Studio. W 2004 r. Sąd Okręgowy
w  Warszawie  oddalił  pozew  Amwaya,  uznając,  że  film



wyprodukowano w interesie społecznym. Z tą decyzją nie zgodził
się Sąd Apelacyjny, do którego odwołał się Amway, zarzucając
twórcom  filmu  stawianie  korporacji  w  złym  świetle.  W
uzasadnieniu wyroku sędzia SA Krzysztof Tucharz powiedział, że
te  zarzuty  są  „w  dużej  części  uzasadnione”.  Wyrok  jest
prawomocny,  jednak  reprezentująca  TVP  mecenas  Jadwiga
Żułnowska zapowiada, że wniesie o kasację do Sądu Najwyższego.

Listopad  2005  –  Jeszcze  przed  premierą  lalkowej  adaptacji
przygód Jacka i Placka w słupskim Państwowym Teatrze Lalki
„Tęcza”  opozycyjni  radni  miejscy  domagają  się  odwołania
spektaklu  w  okresie  kształtowania  się  nowego  rządu  i
zaprzysiężenia prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Chodzi o top, że
bracia  Jarosław  i  Lech  Kaczyńscy  zagrali  w  dzieciństwie
postaci  Jacka  i  Placka  w  ekranizacji  powieści  Kornela
Makuszyńskiego  O  dwóch  takich,  co  ukradli  księżyc.  Pokazy
przedpremierowe spektaklu w reżyserii Ireny Dragan (premiera
10.XII.2005)  rozpoczęły  się  12  listopada,  dwa  dni  po
wygłoszeniu exposé premiera Kazimierza Marcinkiewicza. Radny
Mirosław  Pająk  z  Ligi  Polskich  Rodzin  stwierdza,  że
wystawianie tego przedstawienia, gdy bracia Kaczyńscy wygrali
wybory,  jest  podlizywaniem  się  nowej  władzy,  ponieważ
dyrektorka teatru Małgorzata Kamińska-Sobczyk jest związana z
Sojuszem  Lewicy  Demokratycznej.  Dwaj  radni  Prawa  i
Sprawiedliwości  uznali  natomiast,  że  premiera  to  próba
ośmieszenia  Kaczyńskich  i  należy  do  niej  nie  dopuścić.
Ostatecznie nic nie zakłóca normalnego funkcjonowania teatru,
lewicowe władze miasta nie zamierzają się do niczego wtrącać,
a przedstawienie cieszy się olbrzymią popularnością.

Listopad 2005 – Kabaret Normal, działający przy Zespole Szkół
nr 2 im. K. K. Baczyńskiego w Ełku, parodiuje ojca Tadeusza
Rydzyka  w  swym  programie,  wystawionym  z  okazji  Święta
Niepodległości.  Jedną  z  postaci  skeczu  Mafia  światowa  był
niejaki  ksiądz  Ryzyk,  który  m.in.  przytulał  się  do
prostytutki.  Zaprotestowali  ksiądz  Michał  Stankiewicz,
nauczający  religii,  i  dwie  katechetki:  Hanna  Gutowska  i



Adriana  Kurasz,  wysyłając  list  protestacyjny  do  dyrekcji
szkoły i do proboszcza parafii, na terenie której znajduje się
szkoła.  Dyrektor  Krzysztof  Piłat  staje  jednak  w  obronie
kabareciarzy.  Sprawą  zainteresuje  się  kuratorium,  w  którym
dyrektor szkoły musi składać wyjaśnienia.

18 i 19 listopada 2005 – W warszawskim klubie M25 na Grochowie
sezon artystyczny inauguruje katowicki teatr alternatywny Suka
Off. Dzień po dniu pokazuje dwa spektakle: Flesh forms 013
(pierwszy pokaz w VIII.2004) i Clone Factory (live action z
performerką Kumi Monster, pierwszy pokaz 7.X.2005 w Londynie w
Torture  Garden  w  ramach  Rubber  Ball  Weekend  Special).
Przedstawienia należą do nurtu body art, pokazują różne formy
opresji jakim poddawane jest ciało ludzkie. Według krytyków są
protestem  przeciw  uprzedmiotowieniu  ciała  we  współczesnej
kulturze i ostrzeżeniem przed totalitarną przemocą. Tymczasem
dziennikarka „Faktu” Małgorzata Germak-Błachnio publikuje 22
listopada w swojej gazecie ilustrowany donos na Sukę Off pt.
Tę  potworną  ohydę  nazwali  sztuką.  Zarzuca  artystom,  że  w
czasie spektaklu Clone Factory piją mocz, wyrywają zęby i
uprawiają seks oralny. Dziennikarka nie widziała spektaklu,
opiera się na zdjęciach, wykonanych bez zgody organizatorów w
czasie pokazu. Po lekturze artykułu burmistrz Pragi Południe
Tomasz Koziński (Prawo i Sprawiedliwość), który również nie
oglądał  spektaklu,  składa  doniesienie  do  prokuratury  o
rozpowszechnianie pornografii, a gmina wycofuje dotację dla
klubu.  Występ  SUKI  OFF  w  Warszawie  pół  roku  wcześniej,  z
identycznym  repertuarem,  ale  w  innym  klubie,  przeszedł
niezauważony. W grudniu 2005 r. Suka Off ma problemy podczas
XIV Łódzkich Spotkań Teatralnych – teatr bez podania przyczyn
zostaje usunięty z programu imprezy. W obronie grupy stają
inne  teatry  alternatywne:  Teatr  Zielony  Wiatrak  i  Teatr
Stajnia Pegaza z Sopotu, Teatr Wiczy z Torunia, Teatr From
Poland  z  Częstochowy  i  Stowarzyszenie  Teatralne  A  Part  z
Katowic. Grożą one wycofaniem swoich przedstawień z ŁST w
razie  niesprowadzenia  Suki  Off  na  festiwal.  W  ramach
kompromisu  Clone  Factory  zostaje  pokazane  na  festiwalu  w



wersji filmowej, zespół występuje na żywo w prywatnym klubie.
W lutym 2006 r. warszawska prokuratura ustala, że w klubie M25
nie doszło do przestępstwa i zamyka postępowanie. Represje
wobec  teatru  nie  ustają:  w  2006  roku  Fakt  ponownie
interweniuje w sprawie występu Suki Off na festiwalu A Part w
Katowicach,  do  spektaklu  dochodzi,  ale  organizatorzy  muszą
zwrócić Urzędowi Miejskiemu dotację na występ. W Koszalinie
występ w miejscowej galerii BWA zostaje w ostatniej chwili
odwołany, teatr występuje natomiast bez przeszkód w Toruniu.
„Co współczesna cywilizacja robi z ludzkim ciałem? Do czego
doprowadzi  inżynieria  genetyczna?  Dlaczego  ciało  stało  się
przedmiotem,  który  się  odmładza,  fałszuje  i  fetyszyzuje?
Dlaczego  społeczeństwo  konsumpcyjne  udaje,  że  nie  istnieje
starość i deformacja fizyczna? Co wreszcie robią z drugim
człowiekiem żołnierze na wojnach? Dla nas to istotne pytania i
zadajemy  je  posługując  się  własną  estetyką.  Widz  może  ją
odrzucić, ale nikt nie może jej nam administracyjnie zakazać”
– mówi szef teatru Piotr Węgrzyński w wywiadzie dla Dziennika
Zachodniego w styczniu 2006.

29  listopada  2005  –  Początek  kolejnej  nagonki  na  Teatr
Wierszalin z Supraśla (poprzednie odbywały się w latach 90. XX
wieku). Tym razem radni Ligi Polskich Rodzin Krzysztof Kozicki
i Zbigniew Puksza, otwarcie przyznając się do nieobejrzenia
ani jednego spektaklu Wierszalina, oskarżają na sesji sejmiku
wojewódzkiego zespół Piotra Tomaszuka o bluźnierstwo i obrazę
uczuć religijnych. Poszło o wydrukowane z Internetu zdjęcia z
autorskiego spektaklu Tomaszuka Ofiara Wilgefortis opartego na
motywach  Domu  dziennego,  domu  nocnego  Olgi  Tokarczuk
(prapremiera  pierwszej  wersji  19.IV.2000),  przedstawiające
drewnianą  rzeźbę  ukrzyżowanej  brodatej  kobiety  z  obnażonym
biustem.  Radni  nie  wiedzą,  że  jest  to  postać  legendarnej
średniowiecznej świętej Wilgefortis, która została ukrzyżowana
za wiarę. Według Pukszy Wierszalin to „robaczywy rodzynek,
który  trzeba  wykreślić  z  budżetu”.  Dodaje  on  jeszcze:
„Poinformujemy Ministerstwo Kultury, co tu się wyprawia. A
Zarząd  Województwa  powinien  zawiadomić  prokuraturę”.  „Niech



ich sobie nagradzają w Nowym Jorku i Brukseli. My doskonale
wiemy, o co tutaj chodzi” – wtóruje mu Kozicki. Przebija go
jednak  Puksza  stwierdzeniem:  „Jeżeli  obecna  koalicja
zatwierdzi  subwencję  dla  Wierszalina,  to  deklaruję,  że  w
kolejnej kadencji ten teatr zostanie z Podlasia przegoniony
kijami”.  6  grudnia  młodzi  działacze  podlaskiej
Socjaldemokracji  Polskiej  składają  do  prokuratury
zawiadomienie  o  przestępstwie  gróźb  karalnych,  jakiego
dopuścił  się  Puksza.  Minister  kultury  Kazimierz  Michał
Ujazdowski  (Prawo  i  Sprawiedliwość)  oznajmia  niebawem,  że
widział Ofiarę Wilgefortis i nie podziela krytyki. Deklaruje
równocześnie, że popiera plany utworzenia na bazie Wierszalina
instytucji  kultury  współfinansowanej  przez  ministerstwo  i
samorząd wojewódzki. 15 grudnia senator LPR Jan Szafraniec
wysyła do ministra kultury i marszałka województwa podlaskiego
Janusza  Krzyżewskiego  (Sojusz  Lewicy  Demokratycznej)  list
otwarty  próbujący  dezawuować  działalność  Wierszalina.  22
grudnia oświadczenie popierające wcześniejszy list Szafrańca
podpisuje 16 senatorów różnych partii: LPR-u, Samoobrony, PiS-
u oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego (w tym sam Szafraniec).
24  stycznia  2006  r.  marszałek  podpisuje  umowę  w  sprawie
zarządzania Teatrem Wierszalin od 1 lutego, co jednak nie
zamyka ust oburzonym radnym. 7 marca 2006 r., na dwa dni przed
planowanym  rozpoczęciem  działalności  Wierszalina  w  nowej
formule, pojawiają się rozpowszechniane przez polityków LPR-u
pogłoski  o  wstrzymaniu  ministerialnej  dotacji.  9  marca
premierą najnowszej, trzeciej już wersji Ofiary Wilgefortis
(drugą  reżyser  wystawił  w  Teatrze  Lalek  Banialuka  im.  J.
Zitzmana  w  Bielsku-Białej  21.X.2001)  teatr  Tomaszuka
oficjalnie rozpoczyna działalność jako instytucja samorządowa,
mimo  że  umowa  nadal  nie  zostaje  kontrasygnowana  przez
Ministerstwo Kultury. Rzeczniczka marszałka podlaskiego Bożena
Bednarek potwierdza Polskiej Agencji Prasowej, że ministerstwo
„nie zmieniało i nie zmienia zdania”.

2 stycznia 2006 – Wybuch „afery majtkowej” w Teatrze Wielkim-
Operze Narodowej w Warszawie. „Nasz Dziennik” piórem Piotra



Mazura nie posiada się z oburzenia, że w Wozzecku Albana Berga
w inscenizacji Krzysztofa Warlikowskiego (premiera 5.I.2006)
odtwarzający  postać  tytułową  holenderski  śpiewak  Mateo  di
Monti w jednej ze scen pojawi się nago w otoczeniu gromadki
dzieci.  Szefowa  biura  prasowego  teatru  Ola  Wojciechowska
stanowczo  to  dementuje,  podobnie  jak  dyrektor  artystyczny
Mariusz Treliński. Według Wojciechowskiej śpiewak na jednej z
prób w scenie u Doktora wystąpił nago, ale wówczas nie było
dzieci  na  scenie.  Zaprzecza  temu  Magdalena  Łukaszewicz  z
„Newsweeka”, twierdząc, że na próbie, którą oglądała, scenę z
nagim mężczyzną i dzieckiem powtarzano kilkakrotnie, niemniej
Treliński namawia reżysera do zrezygnowania z niej, co zresztą
się staje – di Monti w premierowym przedstawieniu występuje w
majtkach.

10 stycznia 2006 – Tłumaczka Hanna Szczerkowska protestuje
przeciwko  przedstawieniu  Honor  samuraja  w  reżyserii  Moniki
Strzępki, opartym na sztuce Adama Rappa Poważny jak śmierć,
zimny jak głaz, a wystawionym w Teatrze Jeleniogórskim im. C.
Norwida (prapremiera polska 7.I.2006). Uznaje, że to poważne
naruszenie praw autorskich, bo według niej reżyserka dokonała
daleko  idących  przeróbek  tekstu  oraz  zmieniła  w  swej
inscenizacji wymowę dramatu (z dramatu społecznego uczyniła
„świńską  antyfarsę”),  jego  tytuł  i  zakończenie,  co
poskutkowało  drastycznym  obniżeniem  poziomu  artystycznego
dzieła.  Do  zarzutów  dołącza  się  również  Anna  Wołek  z
reprezentującej autora w Polsce Agencji Teatralnej BIS. Teatr
Jeleniogórski  się  broni,  modyfikując  po  premierze  tekst
przedstawienia  oraz  wskazując,  że  do  zmiany  tytułu  doszło
podczas prób za ustną zgodą tłumaczki, która była też obecna
na trzeciej próbie generalnej i mogła wówczas zgłosić swe
zastrzeżenia. 2 marca Szczerkowska kieruje przeciw teatrowi
precedensowy pozew sądowy. Uniemożliwia to zaplanowany na 16
marca gościnny pokaz Honoru samuraja na scenie warszawskiego
Teatru  Małego.  Tego  dnia  Teatr  Jeleniogórski,  zamiast
wyjeżdżać do stolicy, organizuje debatę pod hasłem: „Teatr:
autonomia  czy  służebność?”  z  udziałem  dyrektorów  teatrów,



krytyków,  tłumaczy  i  reżyserów.  Przypadek  spektaklu  według
Rappa nie jest pierwszym, gdy Szczerkowska usiłuje wpłynąć na
kształt przedstawień [patrz: 10 maja 2004]. W lutym 2008 w
Sądzie Okręgowym w Warszawie zapada wyrok w sprawie przeciwko
Teatrowi  Jeleniogórskiemu  o  ochronę  praw  autorskich  Hanny
Szczerkowskiej.  Sąd  nakazuje  teatrowi  przywrócić  oryginalną
wersję  tekstu  sztuki  oraz  przeprosić  tłumaczkę  na  łamach
czasopism teatralnych za dokonanie skrótów i dodanie nowych
fragmentów do sztuki.

Początek  lutego  2006  –  Na  początku  miesiąca  reaktywowany
zostaje  miesięcznik  popkulturalny  „Machina”  (zawieszony  w
kwietniu 2002 r.). Okładka numeru zerowego, wydrukowanego w
nakładzie  30  tysięcy  egzemplarzy  i  dostępnego  też  przez
Internet,  przedstawia  „Madonnę  z  Lourdes”  –  graficzne
przekształcenie  przez  Piotra  Leśniaka  obrazu  Matki  Boskiej
Jasnogórskiej,  w  który  wkomponowano  wizerunki  piosenkarki
Madonny  i  jej  córeczki  Lourdes.  Rada  Etyki  Mediów  jest
„oburzona  i  zgorszona”.  Protestują  także  paulini  z  Jasnej
Góry. Redaktor naczelny Piotr Metz zapewnia, że pismo nie
chciało urazić niczyich uczuć, i przeprasza zakon paulinów.
Przeprosiny zostają przyjęte. Tymczasem z magazynu uciekają
spłoszeni  awanturą  reklamodawcy:  Telekomunikacja  Polska,
Orange i Philips. Poseł Marek Polak (Prawo i Sprawiedliwość)
chce się dowiedzieć, jakie kroki zamierza podjąć rząd, by „pod
osłoną wypaczonej wolności i solidarności nie dochodziło do
bezkarnego ranienia uczuć ludzi wierzących”, i w związku z tym
warszawska  prokuratura  dostaje  polecenie  wykonania  w  tej
sprawie „odpowiednich czynności”.

3  lutego  2006  –  Trzy  osoby,  wedle  których  doszło  do
„znieważenia  uczuć  religijnych”  i  „naruszenia  dobrego
wizerunku Matki Boskiej i Jezusa”, składają do prokuratury
doniesienie w sprawie wystawy 26 fotografii Bogny Becker w
myślenickiej galerii Wspólnota Myślenice w centrum handlowym
Stara Cegielnia. Czynna od 17 stycznia ekspozycja zatytułowana
jest  Portrety  z  miasta.  Fotografie  graffiti  i  przedstawia



uwiecznione przez artystkę rysunki i malowidła na murach z
różnych części Europy. Na jednym ze spornych zdjęć widnieje
postać Matki Boskiej z rogami i aureolą z unijnych gwiazdek,
na  drugim  –  Chrystus  trzymający  w  jednej  ręce  telefon
komórkowy, a w drugiej papierową torbę z hasłem „Konsumpcja to
opium dla mas”. To pierwsze zostało przez Becker zrobione w
Barcelonie, to drugie zaś w Wenecji. Policja reaguje jeszcze
tego samego dnia, konfiskując oba eksponaty. Prokurator Jerzy
Procner stwierdza, że jeśli ma ocenić, czy doszło do obrazy
uczuć religijnych, to musi zobaczyć graffiti na własne oczy.
Na pytanie dziennikarza „Gazety Wyborczej”, czy nie prościej –
zamiast posyłać policję – pójść do galerii i zobaczyć całą
ekspozycję,  a  nie  tylko  wyrwane  z  kontekstu  fotografie,
odpowiada:  „Nie  widzę  powodu,  by  chodzić  na  tego  typu
wystawy”.

Podobnie dzieje się w sprawie przedrukowania 4 lutego 2006 r.
przez  dziennik  „Rzeczpospolita”  miniaturowych  karykatur
Mahometa.

20 lutego 2006 – Lubelska edycja IV Objazdowego Festiwalu
„Prawa  człowieka  w  filmie”  zostaje  odwołana  przez
organizatorów  (Helsińską  Fundację  Praw  Człowieka  i  Amnesty
International)  po  wprowadzeniu  przez  rektora  Uniwersytetu
Marii  Curie-Skłodowskiej  prof.  Wiesława  Kamińskiego  zakazu
wystawy „T-shirt dla wolności”. Impreza miała się rozpocząć 22
lutego  w  Akademickim  Centrum  Kultury  „Chatka  Żaka”.  Na
ekspozycji  umieszczono  fotografie  znanych  osób,  m.in.
Agnieszki  Holland,  Kazimierza  Kutza  czy  Piotra  Najsztuba,
ubranych w koszulki z różnymi kontrowersyjnymi napisami, np.
„Jestem Arabem”, „Jestem Żydem”, „Nie chodzę do kościoła”,
„Mam  AIDS”,  „Jestem  gejem”,  „Usunęłam  ciążę”,  „Masturbuję
się”,  „Nie  słucham  papieża”  czy  „Mam  okres”,  będącymi
elementem kampanii na rzecz wolności i tolerancji. Przeciwko
sprzedaży  koszulek  na  uczelni  zaprotestowali  członkowie
katolickiego Centrum Duszpasterstwa Młodzieży, wysyłając listy
do  rektora  UMCS  oraz  do  głównego  organizatora  festiwalu.



Krytycznie o kolportowaniu koszulek wypowiedział się również
metropolita  lubelski  abp  Józef  Życiński.  Na  program
objazdowego  festiwalu  składają  się  filmy  dokumentalne  i
reportaże poruszające problematykę łamania praw człowieka w
różnych  miejscach  na  świecie.  Pokazom  filmowym  towarzyszą
dyskusje i wystawy. IV edycja festiwalu poświęcona jest w
szczególności sytuacji na Białorusi.

Początek  marca  2006  –  Dyrektor  Teatru  im.  J.  Osterwy  w
Gorzowie Wielkopolskim Jan Tomaszewicz decyduje o posłaniu na
przemiał starej i druku nowej wersji programu do Wyzwolenia
Stanisława  Wyspiańskiego  w  reżyserii  Andrzeja  Rozhina
(premiera 25.II.2006). Powodem jest zamieszczenie w publikacji
fotografii z przedstawienia powstałego za gorzowskiej dyrekcji
Rozhina,  Aktu  przerywanego  Tadeusza  Różewicza  w  reżyserii
Bohdana Cybulskiego (premiera 12.IX.1976). Na zdjęciu znajduje
się słynna scena z aniołkami – obok dwojga ubranych dorosłych
widać pięciu nagich chłopców (w wieku 5–10 lat) z aureolami.
Dyrektor  nie  chce  być  posądzany  o  szerzenie  pornografii,
dlatego  od  razu  nakazuje  usunąć  sporne  zdjęcie  również  z
wystawy  z  okazji  jubileuszu  45-lecia  pracy  artystycznej
Rozhina. 14 marca głos zabiera Andrzej Rozhin, pisząc w liście
do  „Gazety  Lubuskiej”:  „Wspomniane  przedstawienie  krytyka
uznała  za  wydarzenie,  a  na  Festiwalu  Polskich  Sztuk
Współczesnych  we  Wrocławiu  przyznano  Aktowi  nagrodę
publiczności. „Afera ze zdjęciem w tle” jest wstydliwa dla
europejskiego miasta, z którego wywodzi się Premier RP. A
reakcja teatru wycofującego nakład programów do Wyzwolenia –
zbyt pospieszna. Jeżeli komuś oglądanie tego zdjęcia kojarzy
się  z  pornografią,  to  niech  sam  stanie  przed  lustrem  i
sprawdzi, czy z nim jest wszystko w porządku. «Głodnemu chleb
na myśli» – mówi staropolskie przysłowie. Stanowczo protestuję
przeciw tej prowokacji, protestuję przeciw zdjęciu fotografii
z wystawy i usunięciu z programu. Protestuję i jest mi wstyd,
że w „zdrowym ciele narodu” znajdują się jednostki, których
miejsce jest w Ciemnogrodzie. A Gorzów Ciemnogrodem nie jest,
o  czym  świadczy  choćby  60-letnia  historia  jego  teatru  i



ostatnia premiera: Wyzwolenie Stanisława Wyspiańskiego”.

5 marca 2006 – Warszawska policja po niecałej minucie przerywa
Kompanii  Primavera  przedpremierową  prezentację  w  stołecznym
metrze  fragmentów  najnowszego  przedstawienia  grupy  –
poświęconego  zamachowi  na  pasażerów  madryckich  kolei
podmiejskich  widowiska  Madryt’03  w  reżyserii  Dariusza
Lewandowskiego  (prapremiera  11.III.2006  w  trzecią  rocznicę
tragedii).  Akcja  zaczyna  się  na  stacji  Plac  Wilsona  i  ma
potrwać aż do momentu przemieszczenia się artystów do stacji
Wilanowska. Policja otacza tańczących aktorów i przegania ich
z przystanku, a na kolejnych stacjach czekają już podwójne
patrole  mundurowe.  „Nie  spodziewaliśmy  się  tak  negatywnej
reakcji. Chcieliśmy sprawdzić, jak zachowają się inni ludzie
na widok nietypowej sytuacji. Najbardziej paradoksalne było
posądzenie  nas  o  plany  podłożenia  bomby.  Przecież  nasz
spektakl jest przestrogą przed zamachami!” – mówi zaskoczony
reżyser. Premiera odbywa się zgodnie z planem na scenie w
Starej ProchOFFni.

Kwiecień 2006 – Wystawa zorganizowana w kwietniu i maju w BWA
Awangarda we Wrocławiu Shadows of humor. Przykra sprawa —
czeska  wystawa  to  kolejna  prezentacja,  która  wywołuje
kontrowersje.  Prezentowane  na  niej  obrazoburcze  dzieła
czeskich  i  słowackich  artystów  wcześniej  eksponowano  na
najważniejszych  europejskich  przeglądach  —  od  weneckiego
Biennale, przez Documenta w Kassel, po Manifesta w Lublanie.
Najwięcej protestów wywołuje praca Superstart grup Kunst fu i
Kamera  Skura  przedstawiająca  ubranego  w  dres  gimnastyka,
podnoszącego się na kółkach w pozie Chrystusa Ukrzyżowanego.
Wrocławska  Liga  Polskich  Rodzin  domaga  się  wycofania
instalacji  z  wystawy.  Rafał  Orszak,  szef  wrocławskiej  LPR
stwierdza: „Autorzy rzeźby szydzą z wartości chrześcijańskich.
Czujemy się obrażeni tą instalacją. Naszym obowiązkiem jest
protest  przeciwko  takim  wynaturzeniom”.  Rafał  Borutko  z
zarządu  urzędu  marszałkowskiego  dodaje:  „Domagamy  się
bezwzględnego zamknięcia wystawy. Mamy nadzieję, że również



wrocławski  magistrat  będzie  interweniował  w  tej  sprawie”.
Wcześniej  rzeźba  wywołała  protesty  w  katolickiej  Słowacji,
gdzie  dopiero  wstawiennictwo  biskupa  uchroniło  ją  przed
demontażem.

Maj 2006 – 19 maja w bytomskiej Galerii Kronika w czasie
otwarcia wystawy „Bad News” odbył się koncert czeskiej grupy
Guma  Guar.  Podczas  koncertu  na  scenie  wisiał  plakat,
przedstawiający  papieża  Benedykta  XVI  trzymającego  w
podniesionej ręce obciętą głowę piosenkarza Eltona Johna. Był
to  protest  muzyków  przeciwko  dyskryminacji  homoseksualistów
przez  Kościół  katolicki.  Lokalna  gazeta  „Życie  Bytomskie”
uznała,  że  plakat  obraża  uczucia  religijne  i  wydrukowała
oświadczenie  Bytomskiego  Środowiska  Wiernych  Tradycji
Łacińskiej: „Żądamy od organów ścigania wszczęcia postępowania
w celu wykrycia i ukarania sprawców”. Władze miasta wręczyły
szefowi Bytomskiego Centrum Kultury, któremu podlega Kronika,
naganę.  Radni  zapowiedzieli,  że  przyjrzą  się  uważniej
programowi galerii. W obronie galerii list otwarty napisali
krytycy  sztuki,  m.in.  Wojciech  Krukowski,  Agnieszka
Morawińska,  Anda  Rottenberg  i  Adam  Szymczyk.

Czerwiec  2006  –  Katarzyna  Matul  —  kuratorka  inaugurującej
obchody  40-lecia  Międzynarodowego  Biennale  Plakatu  wystawy
Postery post_ery w wilanowskim Muzeum Plakatu (kwiecień 2006
r.)  odrzuciła  pracę  Radykalnej  Akcji  Twórczej  (RAT).
Przedstawiała ona ojca Tadeusza Rydzyka i braci Kaczyńskich, z
których jeden ma na sobie mundur stylizowany na nazistowski (z
logo PiS w miejscu swastyki). Nad postaciami widniał napisany
szwabachą tekst, nawiązujący do niemieckiego hasła z lat 30:
„Jeden  naród,  jeden  kościół,  dwóch  wodzów”.  Kuratorka
stwierdziła:  „ta  praca  jest  po  prostu  faszystowska  i
obraźliwa”.  Członkowie  RAT-u  w  odwecie  rozkleili  po
partyzancku swój plakat na wilanowskich billboardach, a na
swojej  stronie  internetowej  umieścili  e-mail  od  kuratorki
ekspozycji, w którym można było przeczytać: „Moi drodzy RAT-
owcy, powiem wprost, jeśli pokażemy waszą pracę na wystawie,



to będziemy mieli straszne kłopoty z dostaniem dotacji na
Biennale.  Jak  widzicie,  niestety  jesteśmy  zależni  od  tych
panów,  których  przedstawiacie  na  swoim  projekcie.  (…)  Czy
macie jakiś inny pomysł, mniej, hmmm, dosłowny?”

Wrzesień  2006  –  W  Galerii  Bielskiej  BWA  drugiego  dnia  po
wernisażu wystawy Shadows of humor. Przykra sprawa – czeska
wystawa  zdemontowana  została  instalacja  Davida  Cernego  pt.
„Shark”,  przedstawiająca  Saddama  Husajna  w  akwarium.  Pracę
usunięto  na  polecenie  wiceprezydenta  miasta  Zbigniewa
Michniowskiego,  który  zobaczył  jej  reprodukcję  w  prasie.
Została  przeniesiona  do  niezależnej  Galerii  Szarej  w
Cieszynie. Nie był to pierwszy przypadek ocenzurowania pracy
Cernego. Na początku 2006 roku „Shark” w akwarium miał być
pokazany  podczas  Festiwalu  Sztuki  w  belgijskim  mieście
Middelkerke. Burmistrz miasta zakazał jednak ekspozycji tej
instalacji.  Urzędnicy  uzasadniali,  że  może  prowokować
negatywne  reakcje  mniejszości  muzułmańskiej  i  jest
potencjalnie  „wybuchowa”.  Wszędzie,  gdzie  była  pokazywana,
wywoływała  dyskusje  na  temat  granic  wolności  sztuki.
Cenzurowanie czeskiej sztuki w Polsce skomentował na łamach
„Gazety  Wyborczej”  William  Hollister,  kurator  bielskiej
wystawy z Pragi: „Sytuacja, w której urzędnik mówi, że jakaś
praca uraziła go osobiście i dlatego ją usuwa z wystawy, jest
dla mnie nie do przyjęcia. Jeśli uznaje on dzieło sztuki za
drażniące, może zabronić go oglądać swoim dzieciom, ale jakim
prawem odbiera tę możliwość swoim wyborcom”?

Wrzesień  2007  –  Polskie  muzea  ograniczają  możliwość
wykonywania  fotografii  zbiorów  do  celów  badawczych  i
informacyjnych.  Autorzy  Wikipedii,  polskiej  wersji
internetowej encyklopedii zwrócili się do kilku placówek z
pytaniem o możliwość wykonania zdjęć w celu wykorzystania na
stronach  Wikipedii.  Dyrekcja  Zbiorów  na  Wawelu  odmówiła,
twierdząc  że  regulamin  tego  zabrania.  Podobne  problemy
pojawiły się z muzeami: Narodowym w Warszawie oraz Pałacem w
Wilanowie, mimo że wolontariusze chcieli fotografować obiekty,



co do których wygasły prawa autorskie, bez użycia fleszów.
Stowarzyszenie Wikimedia Polska wystosowało w tej sprawie list
do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z zapytaniem
o  przyczyny  odmowy.  Dyrektor  Departamentu  Dziedzictwa
Narodowego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
odpisał,  że  „…fotografowanie  lub  filmowanie  obrazów  może
dokonywać  każdy,  kto  wyraża  taką  chęć,  ale  na  warunkach
uzgodnionych  z  dyrekcją  muzeum,  odpłatnie  lub  darmo…”
(podkreślenie  –  red.)

Luty 2007 – Artysta street artu występujący pod pseudonimem
Peter Fuss zaprezentował w Galerii SCENA w Koszalinie wystawę
„Jesus Christ King of Poland” (otwarta 25 stycznia 2007).
Skopiował  on  fora  internetowe  prawicowej  „Frondy”  oraz
„Polonica Net” wraz z publikowaną przez nich listą 200 nazwisk
„żydów  i  osób  pochodzenia  żydowskiego”.  Wystawa  została
zamknięta przez prokuraturę, a galeria – zaplombowana przez
policję.  Głównym  powodem  był  towarzyszący  wystawie  plakat,
który Peter Fuss umieścił nielegalnie na jednym z billboardów
w  mieście.  Przedstawione  były  na  nim  podobizny  znanych
publicznie  osób,  artystów,  dziennikarzy,  polityków,  którzy
znaleźli  się  na  wspomnianej  liście  „żydów”,  pod  spodem
umieszczony był napis „Żydzi won z katolickiego kraju”. Praca
Fussa  była  przedmiotem  policyjnego  dochodzenia  w  sprawie
znieważenia funkcjonariusza publicznego (na plakacie znaleźli
się  urzędujący  prezydent  i  premier),  jednakże  dochodzenie
zostało umorzona z powodu nie wykrycia cech przestępstwa.

Marzec 2007 – Wchodzi w życie znowelizowana w październiku
2006  r.  ustawa  lustracyjna,  a  wraz  z  nią  nowy  art.  132a
Kodeksu  Karnego,  który  przewiduje  3  lata  więzienia  za
„publiczne pomawianie Narodu Polskiego o udział, organizowanie
lub  odpowiedzialność  za  zbrodnie  komunistyczne  lub
nazistowskie”.  Nowy  zapis  zyskuje  miano  Lex  Gross,  bowiem
został wprowadzony na wniosek posłów LPR przeciwko książkom
Jana  Tomasza  Grossa,  socjologa,  piszącego  o  zbrodniach
dokonanych  na  Żydach  przez  Polaków.  Wprowadzenie  zakazu



wywołuje  protesty  naukowców  i  prawników,  którzy  uważają
przepis  za  szkodliwy,  godzący  w  swobodę  badań  naukowych.
Rzecznik  Praw  Obywatelskich  zaskarża  go  do  Trybunału
Konstytucyjnego. W styczniu 2008 r. do prokuratury krakowskiej
wpływają pierwsze wnioski o ściganie z nowego artykułu, chodzi
o nową książkę Grossa Strach, opisującą pogromy Żydów w Polsce
po II wojnie światowej, jednak prokuratura po zapoznaniu się z
publikacją odmawia wszczęcia postępowania z uwagi na brak cech
przestępstwa.  Do  wiosny  2008  art.  132a  pozostaje  martwy,
jednak w każdej chwili można go użyć przeciwko historykom lub
publicystom.  Dr  hab.  Paweł  Machcewicz,  historyk,  Instytutu
Studiów  Politycznych  PAN,  b.  dyrektor  Biura  Edukacji
Publicznej  IPN  komentuje  na  łamach  „Gazety  Wyborczej”:
„Przepis o pomawianiu narodu jest niepotrzebny i szkodliwy.
Jest  przykładem,  jak  można  używać  prawa  do  celów
propagandowych  i  politycznych,  a  nie  dla  ochrony  ważnych
wartości.”

Kwiecień 2007 – Prawnicy Aleksandry Iwanowskiej, posiadającej
prawa  autorskie  do  poezji  księdza  Jana  Twardowskiego,
powiadomili  młodzieżowy  zespół  muzyczny  Ychtis,  że  nie
wyrażają zgody na wykonywanie piosenek do słów poety. Sprawa
wywołała  ostrą  reakcję  arcybiskupa  metropolity  lubelskiego
Józefa Życińskiego, przyjaciela poety, który w swoim czasie
odmówił przyjęcia roli wykonawcy jego testamentu. – Nikt nie
ma  prawa  zawłaszczać  poezji  ks.  Twardowskiego,  żądanie
pieniędzy za wykonywanie jego utworów jest głęboko niemoralne
i ubliża jego pamięci. Próba zawłaszczenia poezji ks. Jana
jest przedsięwzięciem nieetycznym. – powiedział KAI abp Józef
Życiński.  Zdaniem  Życińskiego  niekomercyjne  wykorzystanie
utworów poety powinno być bezpłatne.

Sierpień 2007 – Senator LPR Janusz Kubiak składa doniesienie
do prokuratury na grupę artystyczną „SAMOTATA” z Torunia za
„ukrzyżowanie”  na  scenie  nagiego  mężczyzny  –  pisze  „Głos
Wielkopolski”. Do przestępstwa miało dojść w kwietniu podczas
Złotowskich Spotkań Teatralnych, na których grupa wystąpiła z



akcją Galileoclub. Jej tematem jest relacja między człowiekiem
i  medium  telewizyjnym,  nagi  performer  przebija  się  przez
szklany  ekran  i  wnika  w  testowy  obraz  telewizyjny,
upodabniając się do ukrzyżowanego Chrystusa. Akcji towarzyszy
scena  sądu  nad  Chrystusem  z  filmu  Mela  Gibsona  „Pasja”.
Senator  Kubiak  nie  widział  spektaklu,  przeczytał  o  nim  w
lokalnej gazecie. „Głosowi” powiedział: „W tym tekście były
wypowiedzi negujące ten występ. To właśnie na ich podstawie
złożyłem  zawiadomienie  do  prokuratury  o  prawdopodobieństwu
popełnienia przestępstwa. Czy faktycznie do niego doszło, to
już ustali prokuratura. Moim jednak zdaniem sztuka powinna
mieć swoje granice.”

Luty  2008  –  Obrazę  uczuć  religijnych  zarzuca  liderowi
deathmetalowego  zespołu  Behemoth  Adamowi  Darskiemu
Ogólnopolski  Komitet  Obrony  przed  Sektami.  Według  szefa
Komitetu Ryszarda Nowaka do obrazy uczuć religijnych miało
dojść podczas wrześniowego koncertu w gdyńskim klubie „Ucho”.
Lider Behemotha miał wówczas powiedzieć, że „Kościół Katolicki
to największa grupa zbrodnicza na świecie”. Darski miał też
podrzeć  Biblię  i  rozrzucić  jej  kartki  publiczności,  która
następnie je spaliła. Komitet złożył w tej sprawie doniesienie
do  prokuratora  generalnego.  Nowak  dodał,  że  doniesienie
dotyczy  też  menedżerów  klubu  „Ucho”,  którzy  „dopuścili  do
koncertu, byli świadkami tego wydarzenia i nie powiadomili
prokuratury”. Szef Komitetu nie widział osobiście koncertu, o
zdarzeniu  dowiedział  się  kilka  dni  temu  od  uczestników,
dysponuje  też  jego  nagraniem.  Trójmiejski  zespół  Behemot
znalazł się w 2007 roku na indeksie zespołów „propagujących
satanizm”, który ogłosił Komitet Obrony Przed Sektami.

Luty 2008 – Decyzją dyrektor CSW Łaźnia Jadwigi Charzyńskiej
wystawę „Dowcip i władza sądzenia. Asteizm w Polsce” mogą
oglądać  wyłącznie  osoby  pełnoletnie.  Tematem  wystawy  jest
komizm w sztuce polskiej od PRL-u po współczesność.

Kwiecień  2008  –  Telewizja  Puls,  której  większościowym
udziałowcem  jest  zakon  franciszkanów  praktykuje  cenzurę



obyczajową, polegającą na wycinaniu z emitowanych filmów scen
erotycznych – ujawnił „Dziennik”. Ocenzurowane zostały dotąd
co najmniej dwa wybitne polskie filmy fabularne: „Gorączka”
Agnieszki Holland i „Perła w koronie” Kazimierza Kutza, w
których sceny erotyczne zastąpiono reklamami. Telewizja Puls
zrobiła  to  bez  zgody  autorów.  Cytowany  przez  „Dziennik”
Kazimierz Kutz nazwał działania Telewizji Puls „barbarzyństwem
i kaleczeniem filmu”, nie wykluczył także oddania sprawy do
sądu. Obywatelska Inicjatywa Indeks 73 wystosowała do list
otwarty,  protestując  przeciwko  praktykom  Telewizji  Puls,
stanowiącym  naruszenie  swobód  obywatelskich.  Autorzy  listu
piszą  „Przypominamy,  że  polska  Konstytucja  w  art.  73
gwarantuje  wolność  twórczości  artystycznej  i  swobodę
korzystania z dóbr kultury. Upominamy się o szacunek do dzieł
polskiej kultury, do autorów i autorek tych dzieł oraz do
widzów,  których  dostęp  do  sztuki  filmowej  został  przez
Telewizję  Puls  samowolnie  ograniczony.  Usprawiedliwianie
cenzury  troską  o  widza  i  wartości  chrześcijańskie  jest
bałamutne, chodzi bowiem o filmy powszechnie znane, należące
do klasyki polskiego kina, które nigdy nie budziły zastrzeżeń
natury obyczajowej. Telewizja Puls kalecząc filmy Holland i
Kutza  zbliża  się  niebezpiecznie  do  standardów  z  krajów
fundamentalistycznych,  gdzie  panuje  obyczajowa  cenzura
religijna.  Uważamy,  że  tego  typu  działania  drastycznie
naruszają  prawa  autorskie,  stanowią  również  przykład
nieuprawnionej ingerencji w prawo dostępu do kultury i sztuki.
Jako takie zasługują na zdecydowaną krytykę oraz stanowcze
działania  obywatelskie  i  instytucjonalne.  Indeks  73  będzie
dalej  monitorował  naruszenia  wolności  twórczej  i  praw
autorskich w Telewizji Puls”. Kilka dni po upublicznieniu aktu
cenzorskiego  Dyrekcja  Telewizji  Puls  przeprosiła  Kazimierza
Kutza i Agnieszkę Holland, w wyniku czego twórcy zaniechali
skierowania sprawy na drogę sądową.

CIĄG DALSZY NA PEWNO KIEDYŚ NASTĄPI

Opracowanie: Lidia Makowska, Daniel Muzyczuk, Roman Pawłowski



Na podstawie: „Kroniki wypadków cenzorskich” Jarka Minałto,
„Notatnik Teatralny” Nr 39/40
Źródło: Indeks 73

http://indeks73.pl/

