
Katoliccy badacze sporządzili
raport o TVP
10 maja 2019
Celem  prac  naukowców  z  Edukacyjnego  Laboratorium  Mediów
Społecznościowych  działającego  przy  Uniwersytecie  im.  Jana
Pawła II było sprawdzenie zgodności serwisów informacyjnych w
TVP z założeniami ustawy o mediach publicznych. Wyniki badań
wypadły  bardzo  źle  dla  telewizji  zarządzanej  przez  Jacka
Kurskiego. Pewnie dlatego KRRiT odmawiała dostępu do dokumentu
dziennikarzom przez tak długi czas.

Dwa lata zajęło dziennikarzom „Gazety Wyborczej” dotarcie do
raportu  sporządzonego  na  podstawie  programów  emitowanych  w
telewizji publicznej w dniach 10-17.2017 r. Dokument powstał
na zlecenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, która ma
ustawowy obowiązek weryfikować, czy publiczny nadawca wypełnia
swoją misję, tj. czy treści programów informacyjnych są zgodne
z z art. 21 ust. 1 ustawy medialnej, która nakłada obowiązek
zapewnienia informacji niezależnych, wyważonych, bezstronnych
i – co najważniejsze – pluralizmu na poziomie przedstawianych
opinii.

Badacze  skierowali  uwagę  na  główne  wydania  „Wiadomości”  i
„Teleexpressu”. W przypadku tego pierwszego serwisu wnioski są
jednoznaczne – programy, zarówno gospodarcze, jak i polityczne
zostały  ocenione  jako  bardzo  jednostronne,  pozbawione
krytycznego  podejścia  do  omawianych  zagadnień  w  przypadku
działań partii rządzącej, wychwalające bezkrytycznie dokonania
rządu, stawiające wyłącznie w złym świetle polityków opozycji,
czy działaczy związanych z ideologicznie obcymi środowiskami.
Naukowcy  zauważyli,  że  w  roli  ekspertów  występują  niemal
wyłącznie  osoby  związane  z  prawicowymi,  konserwatywnymi
ośrodkami.

Czy znalazło się coś, co zostało ocenione na plus? Owszem,

https://wolnemedia.net/katoliccy-badacze-sporzadzili-raport-o-tvp/
https://wolnemedia.net/katoliccy-badacze-sporzadzili-raport-o-tvp/


podkreślono,  że  w  głównym  serwisie  informacyjnym  telewizji
publicznej jest zauważalna przewaga materiałów własnych, dobre
tempo audycji, a język jest dostępny dla odbiorców. Pochwały
zebrali także prowadzący, którzy „zachowują neutralność wobec
czytanych treści” i są powściągliwi w mimice i tonie głosu. W
ich  przypadku  problemem  jest  jednak  przesadne  akcentowanie
niektórych  wyrażeń  –  tych  pejoratywnie  określających
środowiska  opozycyjne,  a  w  zdaniach  zapowiadających  emisje
materiałów pojawiają się „zwroty nacechowane emocjonalnie oraz
sformułowania oceniające”.

Druzgoczącą ocenę otrzymał „Teleexpress”. Autorzy opracowania
wskazali,  że  „oglądając  audycję  w  badanym  tygodniu,  można
odnieść  wrażenie,  że  Polska  to  kraj  monopartyjny”  –  ta
impresja  wynika  z  miażdżącej  przewagi  w  emisji  wypowiedzi
polityków  PiS.  Materiały  na  temat  środowisk  opozycyjnych
pojawiały się rzadko, a jeśli już, to w bardzo negatywnych
kontekstach.  Najwięcej  czasu  antenowego  dostali  czołowi
politycy obozu władzy z Beatą Szydło, Jarosławem Kaczyńskim,
ministrem jeszcze wtedy Mateuszem Morawieckim, minister Anną
Zalewską,  minister  Elżbietą  Rafalską,  rzecznikiem  rządu
Rafałem Bochenkiem, rzeczniczką PiS Beatą Mazurek na czele.

Wykonanie raportu kosztowało 80 tysięcy złotych z pieniędzy
KRRiT.  Dlaczego  więc  dokument  został  ukryty  przed
dziennikarzami? – Utajnianie raportu to łamanie prawa – uważa
Krzysztof Luft były członek rady, wskazując, że za jego czasów
KRRiT  wszystkie  tego  typu  raporty  podawała  do  informacji
publicznej. – Uważaliśmy, że to nasz obowiązek, bo powstały za
publiczne pieniądze i dotyczyły telewizji publicznej. Obecna
Rada nawet przed wyborami samorządowymi nie sprawdziła, czy
programy  TVP  były  rzetelne  i  niezależne,  a  przecież  czas
kampanii  wyborczej  to  prawdziwy  sprawdzian  rzetelności  i
obiektywizmu dla mediów – powiedział specjalista ds. mediów w
rozmowie z „GW”.

Autorstwo: PN
Źródło: Strajk.eu

https://strajk.eu/katoliccy-badacze-sporzadzili-raport-o-tvp-efekty-ich-prac-byly-ukrywane-przez-dwa-lata/

