Jeszcze większa inwigilacja użytkowników Facebooka

Opublikowano: 02.01.2015 | Kategorie: Telekomunikacja i komputery, Wiadomości ze świata

Liczba wyświetleń: 1236

Wraz z nastaniem 1 stycznia 2015 roku zmienił się regulamin Facebooka. Portal, który od dawna był oskarżany o inwigilację jego użytkowników poszedł jeszcze dalej w tej materii. Przede wszystkim nie ma już potrzeby akceptowania zmian w regulaminie.

„Od 1 stycznia 2015 r. użytkownik korzystający z naszych usług zobowiązuje się przestrzegać zaktualizowanych regulaminów, zasad wykorzystania danych, zasad stosowania plików cookies, a także wyraża zgodę na wyświetlanie mu ulepszonych reklam, opracowanych na podstawie wykorzystywanych przez niego aplikacji i witryn” – tej treści komunikat możemy łatwo znaleźć w „podstawowych informacjach dotyczących prywatności” (należy nacisnąć ikonkę z kłódką, a następnie wybrać wskazany odnośnik). Jest to otwarcie sobie drogi do przyszłych zmian bez konieczności zaprzątania sobie głowy zabiegami o ich akceptowanie przez użytkownika, co samo w sobie może budzić niepokój.

Groźniejszy zapis znajdujemy nieco dalej. „Gromadzimy treści i inne informacje, otrzymywane od Ciebie podczas korzystania z naszych Usług, np. dane podawane przy rejestracji konta na Facebooku, tworzeniu treści i ich udostępnianiu oraz przy wymianie wiadomości i innego rodzaju komunikatów z innymi osobami. Mogą to być informacje zawarte w dostarczanych przez Ciebie treściach lub ich dotyczące, np. informacje o miejscu wykonania zdjęcia lub dacie utworzenia pliku”. Dość jasno wynika z tekstu, że wszystko, co wpiszemy, wgramy lub zrobimy na FB jest gromadzone łącznie z treściami prywatnych rozmów. Niezależnie od tego czy zostały potem przez użytkownika wykasowane, czy też nie.

Dalej czytamy: „Gromadzimy też informacje na temat sposobów korzystania przez Ciebie z usług, np. rodzaju treści, które przeglądasz i z którymi wchodzisz w interakcję, a także częstotliwości i czasu trwania różnych Twoich działań.” Warto zwrócić na ten fragment większą uwagę. Wcześniejszy zapis brzmiał „naszych usług”. Inaczej mówiąc, zapis nie dotyczy już tylko działań użytkownika na FB, ale również wszelkich innych działań prowadzonych przez niego na komputerze w czasie, gdy jest zalogowany na portalu lub ma włączoną aplikację FB. Mówiąc bardziej obrazowo, Facebook zastrzegł sobie prawo do inwigilacji odwiedzanych przez użytkowników stron, czasu jaki na nich spędzają i działań jakie na nich podejmują.

Facebook gromadzi na nasz temat również informacje udzielane mu przez innych użytkowników. „Gromadzimy także treści i informacje dostarczane przez inne osoby w trakcie korzystania z naszych usług, w tym również informacje na Twój temat, np. udostępniane przez nie zdjęcia, na których się znajdujesz, wysyłane przez nie do Ciebie wiadomości, czy Twoje dane kontaktowe, które inni przesyłają, synchronizują lub importują”.

A gdyby tego wszystkiego było mało… „Gromadzimy informacje na temat osób i grup, z którymi jesteś połączony(a) oraz Twoich interakcji z nimi, np. o tym, z którymi osobami porozumiewasz się najczęściej lub, z którymi grupami lubisz dzielić się informacjami. Gromadzimy też dane kontaktowe, które podajesz, przesyłając, synchronizując lub importując je (np. w formie książki adresowej) z dowolnego urządzenia”.

Portal interesuje się też płatnościami, jakich dokonują jego użytkownicy przez internet. W dziale „Informacje o płatnościach” czytamy: „Jeżeli korzystasz z usług do robienia zakupów lub wykonywania transakcji finansowych (na przykład, gdy kupujesz coś na Facebooku, dokonujesz zakupu w dowolnej grze lub wspierasz kogoś datkiem), gromadzimy informacje o takich zakupach lub transakcjach. Należą do nich m.in. dane o płatnościach, np. numery i inne dane kart kredytowych lub debetowych, dane kont i informacje przesyłane przy uwierzytelnianiu transakcji; informacje rozliczeniowe, dane odbiorców przesyłek i dane kontaktowe”. Fragment „informacje przesyłane przy uwierzytelnianiu transakcji” nie jest doprecyzowany, więc nie koniecznie musi, ale może oznaczać zarówno login jak i hasło użytkownika. Portal nie wyjaśnił również dlaczego takie informacje są mu potrzebne.

W dziale „informacje o urządzeniach” czytamy: „Gromadzimy informacje pochodzące z komputerów, telefonów i innych urządzeń, na których instalujesz usługi, lub których używasz, aby z nich korzystać oraz informacje o tych komputerach, telefonach i urządzeniach w zakresie zależnym od przyznanych przez Ciebie uprawnień.” FB może również kojarzyć ze sobą informacje na temat użytkowników pochodzące z różnych urządzeń. Informacje zapisywane przez portal to praktycznie wszystko, czego można dowiedzieć się o sprzęcie użytkownika. FB gromadzi dane na temat parametrów systemów operacyjnych, ustawieniach urządzeń, nazwach i typach plików, lokalizacji geograficznej urządzeń, nazwy operatorów sieci WiFi lub sieci komórkowych, adresy IP, numery telefonów komórkowych i tym podobne.

W tym kontekście nie dziwi już, że Facebook zbiera również informacje na temat witryn i aplikacji internetowych korzystających z wtyczki do portalu (na przykład przycisk „lubię to”). „Do tej kategorii należą informacje o odwiedzanych przez Ciebie witrynach i aplikacjach, o korzystaniu przez Ciebie z dostępnych w tych witrynach i aplikacjach usług oraz informacje przekazywane nam lub Tobie przez twórców aplikacji i witryn oraz podmioty je publikujące.” – czytamy.

Na tym nie koniec, Facebook gromadzi na nasz temat nie tylko informacje, które sam zdobywa, ale również te, które napływają od jego partnerów zewnętrznych. Na przykład „od tych, z którymi wspólnie oferujemy określone usługi, a także od reklamodawców, którzy przekazują nam informacje o Twoich interakcjach i kontaktach z nimi” – informuje FB.

Nieco dalej możemy dowiedzieć się z zasad polityki prywatności, dlaczego FB zbiera na nasz temat wszelkie informacje. „Dostępność tych informacji pozwala nam świadczyć usługi, personalizować treści i sugerować Ci różne rozwiązania, gdyż to właśnie dzięki gromadzonym informacjom rozumiemy, w jaki sposób korzystasz z interesujących Cię usług, zasobów i powiązań z użytkownikami i jak wchodzisz z nimi w interakcję, zarówno w ramach samych usług, jak i poza nimi”. Zapis brzmi całkiem niewinnie, wszak to wszystko dla naszej wygody i przyjemności… Okazuje się jednak, że nie tylko.

O zagrożeniach płynących z wszechstronnej inwigilacji Facebooka możemy dowiedzieć się więcej z działu: „Jak reagujemy na wezwania i nakazy sądowe i zapobiegamy szkodom?”. Firma Zuckerberga oświadcza tam: „Zastrzegamy sobie prawo do uzyskiwania dostępu do informacji użytkownika, przechowywania ich i udostępniania w przypadku wezwań i nakazów sądowych (np. nakazu rewizji, nakazu sądowego lub wezwania), jeżeli w dobrej wierze uznamy, że jesteśmy do tego zobowiązani przepisami prawa.” Wielu osobom wydaje się, że USA z siedzibą główną Facebooka jest daleko, więc dane polskich użytkowników będą dostępne jedynie za oceanem, a rodzime służby nie uzyskają do nich dostępu. Nie jest to prawdą.

„Dobra wiara” jest określeniem bardzo nieprecyzyjnym, pod które firma może podpiąć sobie co tylko zechce. Na przykład: „wezwania i nakazy z jurysdykcji spoza terytorium Stanów Zjednoczonych, w przypadku, których w dobrej wierze uznamy, że jest to wymagane przepisami prawa danej jurysdykcji, dotyczy użytkowników z danej jurysdykcji i jest zgodne ze standardami międzynarodowymi.” Zatem wszystko, co zostanie przez nas napisane na FB może zostać wykorzystane przeciwko nam przez polskie organy ścigania. Nacjonaliści w Polsce powinni być tego faktu w pełni świadomi.

Ale nie tylko organy ścigania będą mogły zapoznać się z danymi użytkowników zgromadzonymi przez Facebook. Dostęp do nich będą mogli uzyskać partnerzy zewnętrzni firmy, jeśli „w dobrej wierze” uzna ona że jest to niezbędne „do wykrycia oszustw i innych działań niezgodnych z prawem, zapobiegania tego typu działaniom lub niwelowania ich skutków”. Firma zastrzega sobie również prawo do przetrzymywania informacji na temat kont zablokowanych przez co najmniej rok (bez podania górnej granicy czasowej), aby zapobiegać kolejnym naruszeniom i innym przypadkom łamania ich regulaminu.

Czytając o nowej polityce prywatności Facebooka, nie wolno zapominać, „że dotyczą one wszystkich marek, produktów i usług Facebooka, które nie posiadają odrębnych zasad oraz takich, które do niniejszych zasad odsyłają”.

Na podstawie: facebook.com
Źródło: Autonom


TAGI: , ,

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

19 komentarzy

  1. agama 02.01.2015 10:09

    Oj tam, oj tam, jakoś nikomu jeszcze nic się z tego powodu nie stało, a WM niby takie wolnościowe, a fejsa mają.

  2. luzak1977 02.01.2015 10:21

    Jak ktoś jest tak bardzo “otwarty”, żeby pokazywać na zbuku naprawdę swoje prywatności, to jest jego sprawa, że później wszyscy o tym wiedzą.

  3. agama 02.01.2015 10:27

    od tego są ustawienia

  4. agama 02.01.2015 11:07

    admin, czy TY myślisz, że brak fejsbuka uchroni ciebie albo WM przed inwigilacją? Myślisz, że podzespoły twojego komputera nie szpiegują?

  5. jeszcze 02.01.2015 12:58

    “Nie, w dzisiejszych czasach trudno o prywatność, ale nie zamierzam nikomu ułatwiać inwigilacji.”

    I tak trzymać!

  6. agama 02.01.2015 13:07

    ta, tylko sobie życie komplikujecie

  7. jeszcze 02.01.2015 13:11

    @agama
    W jaki sposób sobie komplikuję życie?
    Nie mam konta na FB ani na żadnym innym portalu społecznościowym. Coś tracę, coś mnie to kosztuje?

  8. realista 02.01.2015 13:15

    na WM masz konto… .. .

  9. agama 02.01.2015 13:21

    sorry, czy myślicie, że bunt waszej antyfejsbukowej garstki coś zmieni? Wygoda wazniejsza niż prywatność, a prywatności i tak nie ma, więc nie lepiej i tak sobie korzystać z fb i tego typu szpiegujących wynalazków?

  10. jeszcze 02.01.2015 13:36

    Mam konto na WM. Ale tu przynajmniej coś zyskuję. A co zyskuję na FB?
    Nie dlatego nie mam konta na FB czy innych badziewiach, żeby mnie nie szpiegowali, bo więcej mogą się dowiedzieć czytając moje komentarze na WM. Nie mam konta, bo go nie potrzebuję, bo niczego nie wniosło w moje życie a podglądać innych nie potrzebuję.

    @agama
    idąc Twojm tokiem myślenia to najlepiej nic nie robić, bo i tak nic nie da. Potulnie podwinąć ogon i wycofać się. Niestety wielu jest takich, co myślą jak Ty.

  11. agama 02.01.2015 13:39

    tak, i dlatego trzeba się pogodzić z rzeczywistością i żyć na całego

  12. jeszcze 02.01.2015 13:46

    Pogodzić się z rzeczywistością i żyć na całego?
    A czy przypadkiem jedno drugiego nie wyklucza? Żyć na całego można będąc wolnym (również od własnych lęków i poczucia niemocy!), a czy możemy być wolni w dzisiejszej rzeczywistości?
    Jak można godzić się na inwigilację jednocześnie uważając, że jest się wolnym i żyje na całego?
    To wyparcie, zaprzeczenie rzeczywistości, ale postawa na pewno wygodniejsza niż moja 🙂

  13. realista 02.01.2015 13:57

    cyt.:” Nie mam konta, bo go nie potrzebuję, bo niczego nie wniosło w moje życie”

    nic dziwnego, że nic nie wniosło, skoro NIE MASZ.

    cyt.:”idąc Twojm tokiem myślenia to najlepiej nic nie robić, bo i tak nic nie da. Potulnie podwinąć ogon i wycofać się.”

    ale to ty NIC NIE ROBISZ i WYCOFUJESZ SIĘ (w kontekście portali społecznościowych).

    ja nie bronię fejsów ani innych nk’ów, bo sam prawie nie korzystam, ale wielokrotnie znalazłem tam coś interesującego, co mnie w jakimś sensie wzbogaciło, a w żadnym wypadku nie zniewoliło.

    z wszystkiego trzeba potrafić korzystać i wszędzie można znaleźć coś ciekawego.

    no dobra, nie wszędzie… .. .

  14. jeszcze 02.01.2015 14:02

    @realista
    Logicznie wynika z mojej wypowiedzi, że MIAŁAM konto na FB.

    “ale to ty NIC NIE ROBISZ i WYCOFUJESZ SIĘ”
    Zakładasz, że skoro Ty znajdujesz interesujące rzeczy na nkach to i ja je znajdę a to błąd.

  15. realista 02.01.2015 14:04

    a czymże się interesujesz tak bardzo wyjątkowo, że aż nigdzie nic nie znajdujesz?

    z tego, że NIE MASZ KONTA nie wynika logicznie, że MIAŁAŚ… .. .

  16. agama 02.01.2015 14:21

    nie kłóćcie się tylko załóżcie sobie oboje konto na fejsie i dajcie sobie po lajku na zgodę

  17. jeszcze 02.01.2015 14:23

    Nie pisałabym wówczas, że nic nie WNIOSŁO.

    “a czymże się interesujesz tak bardzo wyjątkowo, że aż nigdzie nic nie znajdujesz?”
    Po co użyłeś słowa “bardzo”, “wyjątkowo”, “nigdzie” i “nic”? 🙂

    Ja przede wszystkim tam nie szukam, bo znajduję interesujące mnie rzeczy (mniejsza o to jakie) gdzie indziej. A jak coś wymaga “mania” konta na fb, to rezygnuję z tego świadomie.
    Aż tak Ci przeszkadza, że można mieć inny światopogląd od Twojego?

    @agama
    To nie kłótnia, ale wymiana zdań 🙂

  18. realista 02.01.2015 15:20

    a to jest kwestia światopoglądowa? ojej, przepraszam, nie wiedziałem.

    facebook daje możliwość kontaktu z innymi ludźmi interesującymi się podobnymi rzeczami. to plus w porównaniu ze zwykłymi stronami internetowymi. dla czego “bardzo wyjątkowo”? bo nawet wyjątkowe rzeczy można znaleźć na fejsie, więc trzeba mieć bardzo wyjątkowe zainteresowania, żeby nie znaleźć nic, i nie tylko tam, ale nigdzie (na żadnym portalu społecznościowym). sama to napisałaś.

    mnie fejsbuk nie rajcuje, nie lajkuję praktycznie nic, bo jakoś nie widzę w tym sensu. ale jest to jakby nie patrzeć społeczność z dużą ilością inicjatyw, zainteresowań i z łatwą wymianą między użytkownikami. fakt, że jest pełen badziewia, ale co nie jest? dlatego nie widzę powodu, żeby być jakoś szczególnie anty… .. .

  19. Thing 02.01.2015 16:16

    Do Administratora – Wolne Media na swojej stronie ma także tropiciela: http://whos.amung.us/
    Statystki rozumiem, ale trzeba się zastanowić czy warto 🙂
    A do wszystkich zainteresowanych polecam wtyczkę do przeglądarek blokującą tropicieli: https://www.ghostery.com/pl/
    Oraz wtyczkę szyfrująca HTTPS: https://www.eff.org/https-everywhere

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.
Jeśli już się logowałeś - odśwież stronę.