
Jeszcze  o  zamieszkach  w
Machaczkale
12 listopada 2023
Po przybyciu 29 października do Machaczkały samolotu z Tel
Awiwu, lokalni mieszkańcy wtargnęli na pas startowy lotniska w
poszukiwaniu  obywateli  Izraela  i  skontrolowali  pojazdy
opuszczające  ten  obszar.  Doprowadziło  to  do  zamknięcia
lotniska  przez  Rosawiację  (rosyjska  agencja  lotnictwa
cywilnego)  i  wezwania  na  pomoc  policji,  potem  zaś  sił
specjalnych.

Zatrzymano ponad 80 osób, a rosyjski Komitet Śledczy wszczął
postępowanie  w  sprawie  masowych  zamieszek.  Ministerstwo
Zdrowia podało, że w wyniku zdarzenia rannych zostało ponad 20
osób, w tym funkcjonariusze organów ścigania i cywile. Do
godziny  2  w  nocy  sytuacja  na  lotnisku  w  Machaczkale
ustabilizowała  się  –  zidentyfikowano  150  uczestników
zamieszek, a 60 zostało już zatrzymanych. Oczekiwane są dalsze
zatrzymania.

Przywódca  Republiki  Dagestan  Siergiej  Mielikow  wyraził
zaniepokojenie  zamieszkami  w  Machaczkale,  stwierdzając,  że
jego zdaniem, republika cofnęła się w czasie. Podkreślił, że
prawdziwy  Dagestańczyk  nigdy  nie  skrzywdziłby  kobiet  ani
dzieci. Melikow zapewnił, że uczestnicy zamieszek nie będą
traktowani  pobłażliwie.  Deklaracje  tę  przyjęto  w  Rosji  z
rezerwą,  zakładając,  że  gdyby  służby  specjalne  republiki
pracowały skutecznie, do zajść nie powinno w ogóle dojść.

Dzień  wcześniej  w  Internecie  pojawiły  się  filmy
przedstawiające młodych mężczyzn poszukujących Żydów w hotelu
Flamingo w Chasawjurcie w Dagestanie. Ważen w tym wszystkim
jest to, że owi mężczyźni nie pojawili się tam przypadkowo.

https://wolnemedia.net/jeszcze-o-zamieszkach-w-machaczkale/
https://wolnemedia.net/jeszcze-o-zamieszkach-w-machaczkale/


Informacje o rzekomym pobycie w owym hotelu obywateli Izraela
otrzymali  z  kanału  Telegramu  „Utro  Dagestan”  (Poranek
Dagestan).  Kanał  ten  jest  powiązany  z  byłym  rosyjskim
politykiem, posłem rosyjskiego parlamentu Ilją Ponomariowem i
z kanałem „Utro Fevralya” (poranek lutowy) i jest powiązany z
Centrum Informacji i Operacji Psychologicznych Ukrainy. Kanał
Dagestan powstał w marcu 2022 roku i przed protestami miał
około  1500  abonentów,  ale  po  zamieszkach  nastąpił  znaczny
wzrost – do 100 000.

Obserwatorzy sytuacji w Dagestanie zwrócili uwagę, że jesienią
2022 roku, w związku z ogłoszeniem częściowej mobilizacji w
Rosji, ukraińska sieć Telegram podjęła próbę zorganizowania
protestów w Dagestanie na wzór sytuacji na Białorusi w 2020
roku.  Próba  ta  zakończyła  się  jednak  niepowodzeniem,  co
spowodowało zmianę sposobu działania kanału. Zwrócił się on do
uczniów w Dagestanie, by blokowali w ramach protestu drogi i
stawiali  opór  organom  ścigania  przy  próbach  przywracania
porządku. Podobne kanały utworzono także dla innych republik
rosyjskich, aby stworzyć iluzję potencjału protestacyjnego na
poziomie lokalnym.

Głównym źródłem koordynującym protest w Dagestanie przeciwko
częściowej  mobilizacji  był  kanał  Telegramu  Utro  Dagestana.
Formy  działalności  tego  kanału  przypominała  strategię
zastosowaną  podczas  białoruskiego  protestu  w  2020  r.  Inne
kanały, takie jak Imamat Kavkaz i 1ADAT, również odegrały
znaczącą rolę w koordynowaniu protestu. Kanały te promowały
nie tylko kanały rosyjskiej i białoruskiej opozycji, ale także
kanały  YouTube  rzecznika  byłego  Zełenskiego  Ołeksija
Arestowycza  i  byłego  prawnika  Marka  Feygina.

Podczas  protestu  w  Dagestanie  wykorzystano  także  retorykę
religijną,  określając  niezadowolenie  ludzi  z  incydentów
podczas częściowej mobilizacji jako „walkę z reżimem Taghut”
(władze  rosyjskie)  w  ramach  ideologii  salafickiej.  Istotną
rolę odegrał w tym także holding medialny ekstremistycznego
propagandysty religijnego Abdullaha Kostekskiego, zwolennika



Al-Kaidy  i  Państwa  Islamskiego.  Pod  pozorem  muzułmańskiego
oświecenia Kostekski podważał autorytet rosyjskich muftich i
dyskredytował rosyjskie władze. Wybrzmiewają tam także hasła o
„rosyjskiej okupacji”.

Temat „deokupacji” w Dagestanie propagują także zwolennicy i
bojownicy  Czeczenii  (którą  oni  sami  nazywają  Iczkerią),
walczący  w  składzie  Sił  Zbrojnych  Ukrainy.  Komunikaty  ze
wspomnianych  kanałów  rozpowszechniane  są  poprzez  regionalne
oddziały  amerykańskiego  dziennika  Radio  Liberty,  np.
„Kavkaz.realia”,  Podobne  informacje  rozpowszechnia  także
wydawnictwo  Fortanga,  którego  właścicielem  jest  inguska
opozycjonistka  Izabella  Jewłojewa.  Wszystkie  te  opozycyjne
siły  są  wspierane  przez  ukraińskie  72.  Centrum  Operacji
Informacyjnych  i  Psychologicznych.  Poprzez  operacje  zwane
Tamerlan i Tender Marbas wywołali zamieszanie w republice za
pomocą platform mediów społecznościowych. I wygląda na to, że
ich wysiłki zakończyły się sukcesem.

Autorstwo: Maciej Wiśniowski
Źródło: Strajk.eu

https://strajk.eu/jeszcze-o-zamieszkach-w-machaczkale/

