
Jaki tam ze mnie Nostradamus
13 sierpnia 2014
Data publikacji: 17.11.2009

Dokładnie  sześć  lat  temu  opisałem  w  GW  chore  mechanizmy,
których doświadczałem w TVP. Zapewne naiwne jest tamto moje
myślenie,  ale  w  świetle  reflektorów  dzisiaj  obnażających
beznadzieję tej firmy postrzegam je jako prorocze.

Tekst opublikowany w GW 3 października 2003 roku. Józef K. w
labiryncie TVP, czyli telewizja okiem niezależnego producenta.
Na antenie TVP pojawiają się audycje producentów zewnętrznych.
Ale gdy próbowałem sprzedać coś swojego, skutek był jeden –
jak głową w mur. Od dziesięciu lat jako telewizyjny producent
zewnętrzny jestem (byłem?) związany z TVP. Z politycznej woli
władców  firmy  będę  niebawem  musiał  zmienić  zakres  usług,
utrwalać  swoim  profesjonalnym  sprzętem  pierwsze  komunie,
chrzty i wesela. Chyba że wywołana przez Lwa Rywina afera
spowoduje  polityczne  odczarowanie  Telewizji  Polskiej.
Nadzieje, jakie w 1992 r. budziła w ludziach takich jak ja –
młodych, przedsiębiorczych i naiwnych – ustawa o radiofonii i
telewizji, mogłyby wówczas powrócić.

Wśród artykułów ustawy powołującej Krajową Radę Radiofonii i
Telewizji i Telewizję Polską SA najbardziej interesował nas
ten opatrzony znakiem 15a: „Nadawcy programów telewizyjnych
przeznaczają co najmniej 10 proc. kwartalnego czasu nadawania
programu  na  audycje  (…)  wytworzone  przez  europejskich
producentów niezależnych”. Punkt drugi tegoż artykułu głosił:
„Nadawcy programów telewizyjnych i radiowych przeznaczają co
najmniej  10  proc.  kwartalnego  czasu  nadawania  programu  na
audycje (…) wytworzone pierwotnie w języku polskim w okresie 3
lat  przed  rozpowszechnianiem  w  programie”.  Mogłem  zostać
prywatnym,  niezależnym  producentem  telewizyjnym!  Produkować
programy i sprzedawać je TVP. A Telewizja powinna je kupować,
bo, po pierwsze, tak stanowi prawo, a po drugie – bo ustrój

https://wolnemedia.net/jaki-tam-ze-mnie-nostradamus/


polskich mediów wzorowano na Wielkiej Brytanii, a tam właśnie
dzięki  przepisowi  zmuszającemu  telewizję  publiczną  do
współpracy z producentami zewnętrznymi starano się zapewnić
niezależność programów i wzrost konkurencji, a więc obniżenie
kosztów produkcji. To drugie w wypadku Telewizji Polskiej nie
było takie oczywiste, gdyż, jak się wkrótce przekonałem, nikt
w tej firmie nie miał bladego pojęcia, ile kosztuje produkcja
audycji. Sam nie wiedziałem, czy będę w stanie oferować tanie
programy. Zaczynałem jako „firma w teczce”. Żadnego sprzętu –
tylko  otwarta  głowa  i  pomysły.  Wymyślałem  zatem,  pisałem
scenariusze  i  wysyłałem  na  Woronicza.  Deptałem  telewizyjne
korytarze. Początkowo bez efektu. Od klamki do klamki W 1994
roku coś drgnęło. Czy byłem wtedy tanim producentem – nikt nie
wie.  Musiałem  wynajmować  za  duże  pieniądze  kamerę  z
operatorem, studio montażowe etc. Starałem się zorientować, za
ile sprzedają materiały niezależne firmy warszawskie. Tak na
marginesie – ich właściciele w znacznej części rekrutowali się
spośród  byłych  pracowników  radio-komiteto-telewizji.  Sprzęt
zdobywali na lewo za niewielkie pieniądze u swoich pracujących
w telewizji kolegów. Oferowałem połowę stawek warszawskich. Z
czasem na Woronicza nauczono się, co to są kosztorysy i ile
kosztuje produkcja minuty takiej czy innej audycji. A ja swoje
ceny mogłem nieznacznie podnosić, bo okazało się, że moja
praca jest wielokrotnie tańsza. Widziałem to przy realizacji
materiałów informacyjnych. To, co my robiliśmy we dwójkę z
operatorem,  chłopcy  z  telewizji  publicznej  załatwiali  w
cztery,  pięć  osób  (dziennikarz,  operator,  oświetleniowiec,
dźwiękowiec i kierowca). Pomimo moich niskich cen efekty były
zdumiewające.  Choć  wynajem  sprzętu  był  bardzo  kosztowny,
oferowałem  Telewizji  programy  trzy-,  czterokrotnie  tańsze,
naprawdę sowicie płaciłem współpracownikom i usługodawcom, a i
tak  sporo  pieniędzy  zostawało  w  firmie.  Początki  mojej
działalności przypominały „Proces” Kafki. Na Woronicza nikt
nigdy nie wiedział, kto, gdzie i jak może przyjąć ofertę.
Dreptałem po korytarzach TVP jak ślepiec, obmacując klamki.
Gdy już się wydawało, że nacisnąłem właściwą i mam przed sobą
odpowiedniego  człowieka,  zaczynał  się  nowy  taniec  zwany



„gonionym  kadrowym”.  Scenariusz  przedstawiałem  Kowalskiemu,
czytał  go  Nowak,  kosztorys  opiniował  Kowalski  Prim,  umowę
podpisywał Nowak Prim, gotową audycję przyjmował i kolaudował
Kowalski Bis, a do emisji kierował Bis Nowak. Te wszystkie
osoby pracowały na tym samym stanowisku, tyle że zmieniały się
błyskawicznie.  I  wszystkim  trzeba  było  klarować  sprawę  od
początku.

Z  wieloma  redakcjami  przez  lata  prowadziłem  abstrakcyjne
rozmowy o budżecie. Wyglądało to mniej więcej tak: MARZEC –
Dzień dobry, chciałbym przedstawić scenariusze kilku audycji
oraz ofertę ich produkcji. – Och nie, to już za późno. Budżet
na ten rok został rozdysponowany, nie mam pieniędzy, ale niech
pan zadzwoni we wrześniu, gdy będziemy układać ramówkę na
przyszły rok. WRZESIEŃ – Jeszcze trochę za wcześnie, proszę o
kontakt pod koniec października. PAŹDZIERNIK – Dzień dobry,
czy  przyjmie  pan/pani  ofertę  z  audycjami  X,  Y,  Z?
Rozmawialiśmy we wrześniu. – Proszę przesłać ofertę. – Kiedy
mogę  się  skontaktować  w  sprawie  pana/pani  opinii  o  tych
projektach? – Gdzieś pod koniec listopada, wtedy będziemy też
wiedzieli, ile dostaniemy pieniędzy. LISTOPAD – O konkretach
trudno  jeszcze  mówić,  bo  nie  wiem,  ile  będzie  pieniędzy.
Proszę o kontakt na początku stycznia. STYCZEŃ – Czy miał(a)
pan/pani  okazję  przejrzeć  kosztorysy  do  audycji,  którymi
wyraził(a)  pan/pani  zainteresowanie?  –  Tak.  Cena  nie  jest
wygórowana, ale ja jeszcze nic nie wiem w sprawie naszego
budżetu. – Kiedy mogę się skontaktować? – Trudno powiedzieć,
proszę próbować. LUTY – Czy mają już państwo budżet redakcji?
– Jeszcze nie. Może za dwa tygodnie… KONIEC LUTEGO/POCZĄTEK
MARCA Wariant pierwszy: – Przesłałem scenariusze i kosztorysy
audycji  X,  Y,  Z.  Czy  już  się  pan/pani  orientuje  co  do
możliwości ich produkcji? – Tak, już nie mamy pieniędzy. – Ale
dwa tygodnie temu mówił pan, że jeszcze nie ma budżetu, a
teraz  już  wszystko  wydaliście?  Tu  odpowiedź  zwykle  jest
pokrętna. Okazywało się, że Telewizja musiała wydać na to,
tamto i owamto. Wariant drugi: – Niestety, nie zmieścimy się z
pańskimi  propozycjami  w  tegorocznym  budżecie.  Ale  to



interesujące pomysły. Proszę być w kontakcie. Może niech pan
zadzwoni pod koniec kwietnia. Mam nadzieję, że zwolnią się
jakieś środki.

A jednak zostałem zewnętrznym producentem telewizyjnym. Bez
wódki, kolegów i łapówek. Per aspera ad astra Udało mi się
dotrzeć do redakcji, które chętnie kupowały moje pomysły i
audycje.  Z  jedną  nawet  nawiązałem  stałą  współpracę.
Produkowałem  przede  wszystkim  programy  edukacyjne,
historyczne,  trochę  publicystyki  i  filmy  dokumentalne.
Powstawało tego kilka godzin emisyjnych rocznie. Kosztorysy
początkowo były przyjmowane jako załącznik do umowy. Dopiero
gdzieś w 1997 roku przedstawiciele TVP zaczęli negocjować ceny
audycji. Nabierałem skrzydeł. Zdobyłem kilka zawodów. Byłem
nie  tylko  dziennikarzem  i  producentem.  Pisałem  też
scenariusze, reżyserowałem, realizowałem zdjęcia i nauczyłem
się sztuki montażu. Kochałem tę pracę. Może tym bardziej że
nigdy nie kwestionowano jej merytorycznego ani technicznego
poziomu.  Moje  audycje  emitowano  w  mniej  atrakcyjnych,
przedpołudniowych pasmach, ale i tak jednorazowo oglądało je
po kilkaset tysięcy osób. Widzowie pisali listy – dopytywali
się o szczegóły, czasem coś prostowali. Czułem się spełniony
jako twórca i człowiek niezależny. W tym czasie byłem również
przekonany, że tryby Telewizji Polskiej co prawda z oporami,
zgrzytami  i  wielką  niechęcią,  ale  jednak  coraz  śmielej
realizowały  porządek  medialny  przewidziany  przez  autorów
ustawy. Zamawiano programy u producentów niezależnych i coraz
baczniej  przeglądano  ich  kosztorysy.  Z  drugiej  strony
dostrzegałem  wielkie  marnotrawstwo  środków.  Jakim  cudem  w
regionalnych ośrodkach można było utrzymywać drogie studia,
biurowce i setki pracowników, które produkowały dziennie dwie,
trzy  godziny  programu?  Stąd  też  nie  dziwiła  mnie  dysputa
rozpoczęta  bodajże  w  1995  roku,  a  dotycząca  prywatyzacji
oddziałów  terenowych  TVP.  Rozpatrywano  także  wariant
stworzenia przy ich udziale programu ogólnopolskiego na wzór
niemieckiej ARD. W takim układzie prywatyzowany byłby Program
2 TVP. To były rozsądne głosy. Natomiast głosem zdecydowanie



na  wyrost  i  impulsywnym  wydawał  mi  się  postulat  Andrzeja
Wajdy,  który  na  łamach  „Gazety  Wyborczej”  nawoływał  do
całkowitej likwidacji Telewizji Polskiej. Nowa TVP miała być
stworzona przez zupełnie innych ludzi. Starą ekipę z Woronicza
Andrzej  Wajda  postrzegał  jako  podstawowy  hamulec  rozwoju
rzetelnej,  misyjnej  i  nowoczesnej  telewizji  publicznej.
Uważałem wtedy, że Mistrz reaguje emocjami, że należy dać
zarządzającym Telewizją Polską nieco czasu, aby przeprowadzili
niezbędne reformy. Jakże się myliłem. Reformy i reorganizację,
owszem, przeprowadzono. Tylko dokąd one zaprowadziły telewizję
publiczną? Marża ośrodków regionalnych Czasy prezesów Wiesława
Walendziaka i Ryszarda Miazka były okresem nadziei i pracy.
Każdy z nich realizował prywatę i interesy partyjnych kolegów.
Niemniej poruszano się w granicach obowiązującego prawa. Inna
sprawa, czy to prawo jest doskonałe i czy nie łamano norm
etycznych. Walendziakowa ekipa pampersów robiła dużo szumu.
Pozajmowała trochę kluczowych stanowisk i sporo dobrego czasu
antenowego.  Pojawiły  się  agresywne,  prawicowe  audycje
publicystyczne i programy katolickie. Na antenie prezentowali
się  jacyś  śmieszni,  niby  to  kontrowersyjni  kowboje.  To
wszystko trzeba było traktować jak folklor albo przyjąć do
wiadomości, że nasze społeczeństwo jest różnorodne, a ramówka
TVP  jest  tego  odbiciem.  Natomiast  zmiany  kadrowe  i
organizacyjne  były  w  gruncie  rzeczy  powierzchowne.  Mimo
wszystko Walendziak i jego ekipa stworzyli solidne podstawy do
budowy  programu  dobrej  telewizji  publicznej.  Dynamicznie
rozwijała się Telewizja Edukacyjna, kwitł Teatr Telewizji, w
pasmach o najlepszej oglądalności pokazywano niezłe filmy, a
bloki  reklamowe  nie  ryczały  dziesiątkami  decybeli.  Miazek
tamtych wymienił na swoich i serwował PSL-owską propagandę
widoczną  zwłaszcza  w  programach  informacyjnych.  A  jednak,
analizując programy ramowe stworzone za prezesury Walendziaka
i Miazka, łatwo zauważyć, że była to telewizja publiczna. No,
może czasem publiczno-komercyjna. Później te proporcje miały
się  odwrócić.  PSL-owski  prezes  TVP  ramówki  nie  zepsuł,
inwestował w technikę, kupował audycje z zewnątrz, ale zaczął
też  marnować  pieniądze.  Nadal  zatrudniano  około  sześciu



tysięcy osób. Zrezygnowano z pomysłów uzdrowienia sytuacji w
ośrodkach regionalnych utrzymywanych z warszawskich dotacji.
Właśnie  wspieraniu  regionalnych  ośrodków  służyła  osobliwa
praktyka upowszechniona u schyłku rządów prezesa Miazka. W
1997 roku redakcjom na Woronicza podobno znacznie poobcinano
budżety. Na kupowanie audycji od producentów niezależnych nie
miały pieniędzy. Albo udawały, że nie mają. Kupowały więc za
pośrednictwem ośrodków regionalnych. Bo jak się okazało, były
jeszcze pieniądze w osobnej budżetowej szufladce przeznaczonej
na zakupy od oddziałów terenowych. Zainteresowany redaktor z
Woronicza wskazywał kierownika produkcji w wybranym ośrodku
regionalnym TVP i z nim należało nawiązać kontakt. Technicznie
odbywało  się  to  tak,  że  producent  zewnętrzny  ustalał  z
odpowiednią redakcją w Warszawie, co i za ile wyprodukuje, a
centrala Telewizji umieszczała tę pozycję w swojej ramówce.
Następnie producent zewnętrzny dzwonił do wskazanego ośrodka
TVP, gdzie dowiadywał się, że jego audycja jest za droga i
ośrodek  nie  może  jej  kupić  za  takie  pieniądze.  Ośrodkowi
kierownicy  produkcji  zbijali  nasze  wynagrodzenia,  ile  się
dało,  czasem  przekraczając  granice  opłacalności.  Co  jednak
można zrobić, jeśli audycja jest już gotowa? Sprzedać ją po
cenie  niekorzystnej  albo  stracić  wszystko,  co  się
zainwestowało. Formalnie centrala na Woronicza nie kupowała
programu ode mnie, tylko od ośrodka. Tym samym załatwiano co
najmniej  dwie  sprawy.  Po  pierwsze,  oddział  TVP  zarabiał
pieniądze za wymuszone pośrednictwo, gdyż kupioną ode mnie
audycję  po  nałożeniu  swojej  marży  (od  30  do  100  proc.)
sprzedawał  centrali.  Po  drugie  –  można  było  w  ten  sposób
łatwiej wypełnić narzucony przez ustawę (art. 15A poz. 1 i 2)
obowiązek  nadawania  pewnej  liczby  programów  polskich
wyprodukowanych  przez  niezależnych  producentów.  Bo  pełni
inwencji pracownicy TVP liczyli dwa razy tę samą audycję. Raz
liczył ją regionalny ośrodek TVP, bo przecież podpisywał ze
mną  umowę.  Wątpię,  czy  rzeczywiście  ją  emitował,  ale  w
papierach wszystko grało. Kiedy Program 1 czy 2 TVP kupował tę
samą audycję od swojego oddziału, ponownie wliczał ją do kwot
emisyjnych.  Przecież  każda  antena  jest  objęta  osobną



statystyką. O tym wiedzieli wszyscy producenci zewnętrzni, ale
nigdy  nikt  się  z  tą  wiedzą  nie  ujawniał  ani  też  nie
zaprotestował.

To oczywiste, bo Telewizja Polska wobec setek zewnętrznych
kooperantów jest monopolistą. Kto się wychyla, ten czyni to po
raz  ostatni.  Innym  przykrym  nadużyciem  wobec  producentów
zewnętrznych  było  selektywne  przestrzeganie  przepisów  o
jakości  technicznej  audycji.  Według  instrukcji  działu
technicznego TVP audycje mogły być produkowane wyłącznie w
technologii Betacam SP. Tymczasem w 1996 roku na antenach
ośrodków regionalnych zaczęło się pojawiać sporo produkcji, do
których zdjęcia realizowano w formatach tańszych – SVHS, Hi 8
czy cyfrowym DV. Jakość tego była marniutka, ale jakiż zysk,
bo  przecież  TVP  kupowała  audycję  jako  pełnowartościowy
materiał.  Ktoś  musiał  tylko  przymknąć  oczy  na  odbiór
techniczny. Nie wierzę, że zarabiali na tym tylko producenci-
kolesie decydentów z ośrodków. Nikt nic nie wie.

W czerwcu 1998 r. stało się to, co było do przewidzenia –
walne  zgromadzenie  akcjonariuszy  nie  skwitowało  zarządu
Ryszarda Miazka. Natomiast nowy zarząd od razu wystartował ze
skandalem,  który  jednak  przemknął  bez  echa.  Tylko  Monika
Olejnik w „Trójce” pytała dociekliwie Waltera Chełstowskiego
(został członkiem zarządu TVP z rekomendacji Unii Wolności),
czy powinien zasiadać w kierownictwie Telewizji, skoro jako
producent  sprzedaje  tej  samej  firmie  swoje  audycje.  Pan
Chełstowski naturalnie nie widział w tym niczego zdrożnego.
Trzydziestotysięczne  wynagrodzenie,  które  wtedy  wzbudziło
pewne emocje, uznał za jak najbardziej odpowiednie. Pomimo
wszystko  po  mało  przejrzystych  relacjach  panujących  w
Telewizji w czasach Miazka postawa Kwiatkowskiego wzbudzała
nadzieje. „Rzeczpospolita” z 27 czerwca 1998 roku cytowała
jego wypowiedź tuż po wyborze na prezesa zarządu: „(…) mówił,
że najważniejsze zadania dla nowego zarządu to: oddzielenie
funkcji  nadawczych  od  producenckich,  wprowadzenie  zasad
konkurencji wewnątrz spółki, uruchomienie kanałów tematycznych



i kontrola nad obecnością przemocy w programach. Zapowiedział
też,  że  zajmie  się  uregulowaniem  stosunków  między  światem
polityki a Telewizją (na zasadach autonomii i niezależności)”.
Jako producent niezależny mogłem takiemu oświadczeniu tylko
przyklasnąć i niecierpliwie oczekiwać na zapowiadane zmiany.
Do końca 1998 roku nie działo się nic specjalnego. Trochę
rwały się kontakty z redakcjami. Może dlatego, że nie do końca
wiedziały,  na  czym  stoją  i  co  jest  grane.  Niemniej  nadal
znakomicie układała się współpraca z Telewizją Edukacyjną. W
połowie lutego miałem się pojawić w Warszawie, aby podpisać
kontrakt. Nigdy do tego nie doszło, gdyż z dnia na dzień
rozwiązano redakcję. Jej zobowiązaniami wobec kogoś tam nikt
się  nie  przejmował.  Pozostawało  czekać,  aż  sytuacja  się
ustabilizuje. Jednak reforma się przeciągała. W TVP zdawkowo
odpowiadali, że nikt nic nie wie i czekają. Teraz rozmowy z
redaktorami były raczej krótkie i konkretne. Ich treść była
identyczna zarówno w 1999, jak i 2000 roku. KONTAKT PIERWSZY
Dzień dobry, czy nie zechciałby(aby) pan/pani przejrzeć moich
scenariuszy?  –  Tak,  czego  dotyczą?  –  Tego  i  owego
(wyjaśnienia). – Bardzo proszę przesłać faksem. KONTAKT DRUGI
– Dzień dobry. Czy przejrzał(a) pan/pani już moje scenariusze?
– Tak. Interesuje mnie scenariusz X i Y, ale w związku z
reformą firmy nie wiem, czy będą pieniądze. Zresztą chyba kto
inny będzie decydował o zakupie audycji. I to tyle. Pieniędzy
nie było. Dla takich jak ja.

Nieosiągalne numery w 2000 roku Telewizja Polska wciąż się
reformowała.  Rynek  reklam  i  filmów  promocyjnych  zamierał.
Kończyły  się  zamówienia  od  przedsiębiorstw  i  samorządów.
Ostatecznie  w  połowie  roku  reforma  TVP  stała  się  faktem.
Nareszcie cieszyłem się – kryteria współpracy będą jasne i
czytelne.  Zwalniając  prawie  tysiąc  osób,  zracjonalizowano
zatrudnienie. To również dobrze wróżyło, gdyż sądziłem, że
zaczęto liczyć pieniądze i już wiedzą, co ile kosztuje. A
zatem potrafią ocenić, czy mój produkt jest drogi, czy tani.
Wreszcie wstępnie przyjęto kilka moich ofert. Sądziłem, że to
koniec kłopotów. Myliłem się. Zanim Kwiatkowski przeprowadził



reformę, o przyjęciu oferty producenta zewnętrznego decydowali
redaktorzy  zamawiający.  Dysponowali  oni  kompetencjami
merytorycznymi,  swoim  budżetem  i  czasem  emisyjnym.
Wielostronicowe  dokumenty  były  precyzyjnie  formułowane
umowami. Ze strony Telewizji Polskiej podpisywali je redaktor
zamawiający  i  jego  bezpośredni  szef  (w  moim  przypadku
najczęściej  dyrektor  Telewizji  Edukacyjnej),  dyrektor
ekonomiczny oraz dyrektor Programu 1 lub 2 TVP. W sumie cztery
osoby. Kierownik produkcji w danej redakcji dbał o formalności
i terminy związane z umieszczeniem audycji na antenie. Zarząd
Kwiatkowskiego  oddzielił  piony  produkcyjne  od  emisyjnych.
Powstały  agencje  (m.in.  publicystyki,  widowisk)  i  anteny
Programu  1  i  2.  W  redakcjach  powołano  producentów
odpowiedzialnych  między  innymi  za  zamówienia  od  firm
zewnętrznych.  Otrzymali  oni  kompetencje  merytoryczne  i
budżety,  ale  czas  emisji  musieli  negocjować  z  antenami.
Zrezygnowano  z  umów  na  rzecz  jednostronicowych  świstków
zamówień.  Oprócz  czterech  poprzednich  podpisów  nowy  proces
decyzyjny  obejmował  ponadto  przyznanie  tak  zwanego  numeru
antenowego, czyli terminu emisji. W praktyce wyglądało to tak,
że jeśli nawet dogadałem się z producentem co do produkcji
jakiejś  audycji,  to  i  tak  pieniądze  mogłem  dostać  po
przydziale  numeru  antenowego.  A  na  to  mogłem  czekać
miesiącami.  Na  początku  roku  2001  ustaliłem  z  jednym  z
producentów,  że  wyprodukuję  trzy  audycje  o  problemach
integracji europejskiej w Irlandii i Danii. Zapewnił mnie, że
je  u  mnie  zamówi,  ale  musimy  czekać  na  przyznanie  numeru
antenowego. Wtedy też przyślą zamówienie na piśmie. A tych
numerów (czyli de facto czasu antenowego) ciągle brakowało.
Miesiące  mijały.  Ponieważ  producent  zapewniał,  że  moje
programy  na  pewno  w  końcu  weźmie,  rozpocząłem  produkcję.
Jesienią audycje były gotowe, a numerów antenowych nadal nie
przyznano. Tymczasem producent, który zamówił u mnie audycje,
został  wymieniony  na  nowego.  Ten  ku  mojemu  zadowoleniu
potwierdził  wolę  zakupu  moich  audycji.  Pierwszy  z  trzech
numerów  antenowych  nadano  w  połowie  grudnia.  Producent
oświadczył,  że  może  mi  zapłacić  około  połowy  uprzednio



ustalonej  ceny.  Protestowałem  słabo,  że  to  przecież  dość
kosztowna audycja wyprodukowana w Irlandii. Jak się okazało,
mój rozmówca sądził, że swoją audycję oparłem na materiałach
archiwalnych, więc i tak sporo na tym zarobię. Zmierzył mnie
swoją  miarą,  bo  w  latach  1999-2000  większość  emitowanych
audycji edukacyjnych i publicystycznych TVP opierała się na
materiałach  archiwalnych,  a  w  najlepszym  razie  była
produkowana  z  kompilacji  starych  zdjęć.  Nie  było  wyjścia.
Sprzedałem audycję poniżej kosztów produkcji. W styczniu tenże
producent wyznał, że rezygnuje z pracy i dalej będę musiał
rozmawiać z kimś innym. Zacząłem go wypytywać o sytuację w
TVP,  dlaczego  rezygnuje  z  funkcji  producenta  po  zaledwie
trzech miesiącach. Wyjaśnił mi, że jego kompetencje są tylko
symboliczne,  bo  i  tak  najwięcej  do  powiedzenia  mają  nowi
ludzie  –  członkowie  SLD.  Nieważne,  czy  piastują  jakieś
stanowiska kierownicze w firmie. Tego konkretnego producenta
kontrolowali  i  ograniczali  dziennikarze,  którzy  formalnie
podlegali mu w ramach redakcji. Aby sprzedać kolejne dwie
zamówione  przed  rokiem  audycje,  dwukrotnie  odwiedzałem
centralę na Woronicza. Jedną z nich sprzedałem w kwietniu 2001
r. za 30 proc. pierwotnie uzgodnionej ceny. Producent zrobił
dla  mnie  „wyjątek”  i  zorganizował  zakup  przez  ośrodek
regionalny na południu Polski. Tamci za moją audycję wzięli od
Warszawy jeszcze raz tyle co ja. Ostatniego programu w ogóle
nie udało się sprzedać.

Od 2001 roku rozmowy z Telewizją Polską są proste. Nikt nie ma
ochoty czytać scenariuszy i przeglądać eksplikacji z nowymi
pomysłami. Słyszę tylko jedną odpowiedź – Nie mam środków,
brak pieniędzy. A jednak się kręci. A przecież na antenie TVP
pojawiają  się  audycje  producentów  zewnętrznych.  Ale  gdy
próbowałem sprzedać coś swojego, skutek był jeden – jak głową
w mur. Nikogo nie obchodzą dokonania, doświadczenia, pomysły i
profesjonalizm.  Nikt  o  to  nie  pyta!  Długo  usiłowałem
zrozumieć,  co  się  dzieje.  Rozmawiałem  z  zaprzyjaźnionymi
producentami  niezależnymi.  Ustaliłem  jedno.  W  Telewizji
Polskiej  i  dla  Telewizji  Polskiej  pracują  ludzie  w  różny



sposób związani z SLD. Nie jest to jednak zwykła nomenklatura
partyjna,  jak  to  sugerował  wspomniany  wcześniej  producent.
Chodzi raczej o sympatie i znajomości, a zasadniczym kryterium
jest  robienie  interesów  w  ramach  kręgu  wtajemniczonych  i
dopuszczonych.  Jest  to  towarzystwo  wzajemnej  adoracji  i
samopomocy. O kryteriach współpracy z „Dwójką” napomknął mi
jeden z producentów zewnętrznych, do niedawna sprzedający tzw.
telenowele dokumentalne. Był to straszny chłam, ale kupowany i
emitowany przez dobre dwa lata. Gdy program zszedł z anteny,
znajomy powiedział mi, że ktoś inny dał więcej. Nigdy nie
prowadziłem specjalnego śledztwa dotyczącego korupcji w TVP
ani  nie  rozważałem  możliwości  nawiązania  takiego  układu.
Informacje  powyższe  są  wszystkim,  co  wiem  na  ten  temat,
niemniej wiem, że ukrycie łapówkarstwa w Telewizji jest bardzo
łatwe. Służyć może temu mnóstwo nieweryfikowalnych funkcji, za
które  wypłacane  są  honoraria.  Wspomnę  tylko  konsultacje,
dopisywanie  się  do  scenariuszy,  współreżyserię,  pomoc  na
planie itp. Nikt tego nie sprawdzi. Jeśli producent niezależny
podpisuje umowę o współprodukcji z TVP i nazwiska z telewizji
publicznej pojawiają się w napisach końcowych audycji, możemy
się tylko domyślać, że ktoś wziął pieniądze za sam podpis.
Albo  nie.  Prezes  Kwiatkowski  jest  uważany  za  sprawnego
menedżera. TVP ma ponoć niezłe zyski i jest dobrze zarządzana.
Gdyby  to  była  telewizja  prywatna,  to  tylko  przyklasnąć.
Tymczasem stworzono publiczną telewizję komercyjną, w której
ramówką  rządzi  biuro  reklamy  terroryzujące  widzów  blokami
reklamowymi  o  znacznie  podwyższonej  głośności.  TVP  jest
nachalna  jak  każda  telewizja  komercyjna.  Najlepszy  czas
antenowy zajmują seriale, teleturnieje i biesiady. Na otarcie
łez – albo raczej by dać odpór krytykom i uzasadniać swoją
misyjność – wprowadzono poniedziałkowe wieczory z dokumentem.
Często są to dokumenty mocno zleżałe i widać, że kupiono je na
kilogramy  –  za  jak  najmniejsze  pieniądze.  Polskie  filmy
dokumentalne pojawiają się sporadycznie, bo kosztują. Sport –
misja TVP Do programów misyjnych Telewizja Polska cynicznie
zalicza  również  wszelkie  widowiska  sportowe.  Tylko  idiotom
można wmówić, że przy okazji ich emisji nie zarabia się na



rosnącej  liczbie  spotów  reklamowych  i  dużej  oglądalności.
Prawzorzec polskiej telewizji publicznej – brytyjska BBC – w
latach  90.  uznał  wydarzenia  sportowe  za  segment  rynku
komercyjnego,  a  wolny  rynek  uważa  za  główny  mechanizm
zapewniający pluralizm informacji i twórczości. Współpraca z
rynkiem  oznacza  w  BBC,  że  od  obu  ogólnokrajowych  kanałów
publicznych wymaga się, aby 25 proc. emitowanych programów
powstawało w firmach niezależnych (to samo zresztą dotyczy
stacji komercyjnych). Bogata Wielka Brytania nie może sobie
pozwolić  (pomimo  90-proc.  ściągalności  abonamentu)  na
obdarowywanie  obywateli  darmowymi  kanałami.  Dlatego  misją
publiczną zajmują się dwa krajowe programy publiczne i one są
finansowane z abonamentu. Mocno ograniczone wpływy z reklam są
dodatkowym źródłem dochodów. Poza tym BBC ma jeszcze kanały na
platformach cyfrowych, udziały w telewizjach kablowych i w
satelitarnym  SKY  TV.  Ale  są  to  wszystko  działania  jawnie
komercyjne  i  odbiorca  musi  za  nie  płacić.  BBC  prowadzi
oddzielną księgowość dla aktywności finansowanej z abonamentu
i skierowanej na realizację misji publicznej oraz oddzielną
dla działań rynkowych. Zyski z komercji przeznacza się na
rozwój firmy i zadania publiczne. W internetowym serwisie tej
stacji  co  roku  można  przeczytać  precyzyjne  i  przejrzyste
sprawozdania finansowe firmy. Nad całością czuwa 12-osobowa
Rada  Gubernatorów  podległych  parlamentowi,  wyłanianych  w
publicznym konkursie. Finansowe przekręty się nie zdarzają, a
materiały tendencyjne politycznie należą do rzadkości. I to
wszystko naprawdę nieźle działa. Tyle że do tego to trzeba
funkcjonować w państwie prawa. Tymczasem u nas nie dość, że
ściągalność abonamentu sięga ledwo 35-40 procent, to jeszcze
prezes  Kwiatkowski  funduje  cztery  programy  ogólnopolskie
(Program 1 i 2, a od niedawna 3, Telewizję Polonia) i odgraża
się, że uruchomi kanały tematyczne. Gdyby ściągnięto 100 proc.
należnego abonamentu i pomnożono go przez trzy, to i tak nie
starczyłoby na cztery kanały takiej telewizji publicznej, jaką
przewiduje  prawo.  Na  krótką  metę  można  robić  to,  co
Kwiatkowski  –  komercjalizować  program  i  walczyć  o
reklamodawców. Dziś dzięki dumpingowej polityce chętnych do



emisji spotów w TVP SA nie brakuje, ale już zniszczono rynek
reklamy telewizyjnej. Dlatego dla obecnego zarządu tak ważne
było usankcjonowanie i wzmocnienie – dzięki nowej ustawie o
radiofonii  i  telewizji  –  dominującej  roli  na  rynku
telewizyjnym  w  Polsce.  Rola  ta  jednak  nie  zasadza  się  na
dominacji  rynkowej,  ale  na  umocowaniu  politycznym,  a  w
konsekwencji  prawnym.  Oto  dokonania  „misyjnej”  działalności
Kwiatkowskiego:  Telewizja  Edukacyjna  została  sprowadzona  do
roli  karła  –  emituje  powtórki  albo  montuje  programy  z
materiałów  archiwalnych  bądź  zaczerpniętych  z  serwisów
informacyjnych.  Pieniądze  na  bieżącą  produkcję  po  części
otrzymuje  poza  abonamentem  –  w  ramach  umów  z  rządem.
Przykładem  są  pieniądze  z  Ministerstwa  Edukacji.  Programy
kulturalne  zostały  ograniczone  do  minimum,  a  to,  co
przetrwało, zepchnięto na późne godziny nocne. Publicystyka
międzynarodowa  nie  istnieje.  Szczątkowo  realizuje  ją  tylko
Telewizyjna  Agencja  Informacyjna  –  zwykle  przy  okazji
produkcji  materiałów  informacyjnych.  Teatr  Telewizji  –  to
powtórki  albo  produkcja  o  wymiarze  symbolicznym.  Film
fabularny – jeżeli nie jest gniotem klasy C, to jest powtórką
emitowaną późną nocą. W to miejsce mamy seriale, teleturnieje
(niektóre  nie  są  aż  tak  idiotyczne  jak  u  komercyjnej
konkurencji,  ale  to  raczej  zasługa  prowadzących  i
realizatorów),  mecze  i  wypełniacze.  Z  misji  ostały  się
zepchnięty  w  kąt  „Ekspres  reporterów”  i  program  Elżbiety
Jaworowicz.  Ku  zapchaniu  próżności  polityków  prowadzi  się
także kilka tanich, studyjnych programów publicystycznych. Do
programów  misyjnych  trudno  zaliczyć  audycje  dotyczące  Unii
Europejskiej. Większość z nich powstała na zamówienie rządu
lub  ze  środków  unijnych.  Śmieszne  wydają  się  stawiane
publicznie  pytania  pojawiające  się  przy  okazji  burzy
rozpętanej przez Lwa Rywina. Czy TVP podlega kontroli jakiejś
partii bądź grupy interesów? Czy realizuje misję publiczną?
Czy  jest  nieomal  komercyjną  stacją  uprzywilejowaną
abonamentem? O tym od dawna wszyscy wiedzą. Ale dlaczego dotąd
milczała opozycja? Faktem jest, że wypływająca przy tej okazji
propozycja prywatyzacji jednego z programów nie powinna nikogo



zaskakiwać, bo nas na tak rozbuchaną telewizję publiczną po
prostu nie stać. Tylko dlaczego całkiem niedawno zbudowano
trzeci ogólnokrajowy program? Kto jak kto, ale zarząd TVP na
pewno  wiedział,  że  nie  jest  w  stanie  finansowo  udźwignąć
takiego molocha. Ale to dobra metoda – za publiczne pieniądze
zbudować nowy kanał, a później go sprywatyzować, bo nas na
niego  nie  stać.  Wstępem  do  takiego  scenariusza  mogą  być
cyniczne uwagi prezesa, że będzie realizował tyle misji, ile
ma  pieniędzy  z  abonamentu.  Rozumiem,  że  w  komercyjnej
Telewizji Polskiej możemy oczekiwać informacji typu: „Program
zaliczono  do  programów  misyjnych.  Został  sfinansowany  z
wpływów  abonamentowych”.  Gdyby  jednak  malkontentów  taka
sytuacja  nie  satysfakcjonowała,  zawsze  można  coś
sprywatyzować. Tylko trzeba w tym czasie być na właściwym
stołku. Ich zmiany nic nie zapowiada.

Autor: Mariusz Filip Raniszewski
Źródło: iThink

http://www.ithink.pl/

