Jak hiszpanskie media
manipuluja informacjami

2 pazdziernika 2018

Wedtug najnowszego raportu Europejskiego Centrum Pluralizmu
Informacyjnego i Wolnosci Stowa Hiszpania zajmuje pierwsze
miejsce na liscie krajow, w ktdorych zagrozona jest ,polityczna
niezaleznos¢” medidw.

-

L& 2 —u o
il . B

|

W hiszpanskich mediach trzy gtdéwne grupy wydawcéw tworza
opinie publiczng: Planeta - najwiekszy wydawca w
hiszpanskojezycznym swiecie, Vocento, ktéry jest wtascicielem
14 publikacji i PRISA, ktdra jest wtascicielem kilkudziesieciu
gazet, czasopism, radia i stacji telewizyjnych, w tym El Pais,
ktéra jest drugg pod wzgledem naktadu gazeta w kraju (po
sportowej Marca) z historycznie lewicowymi pogladami.

N

-

Sytuacja z prywatnymi mediami nie jest lepsza: grupy Mediaset
i Atresmedia majg klasyczny duopol — ,trzymaja” 55% prywatnej
telewizji.

oW Hiszpanii jest tylko kilka firm, ktére kontroluja interesy
i nie ma zadnego pluralizmu. Sa to grupy komercyjne, ktodre
informujg tylko o tematach, ktdore pokrywajg sie z ich
zainteresowaniami. Kazdy wie, ze kto ptaci, ten decyduje, jak


https://wolnemedia.net/jak-hiszpanskie-media-manipuluja-informacjami/
https://wolnemedia.net/jak-hiszpanskie-media-manipuluja-informacjami/

i o czym méwic¢. Jedynym sposobem, aby rzetelnie informowad
ludzi, jest zapewnié¢, aby za mediami nie staty bogate firmy” —
méwi eurodeputowana Mariana Albiol (Zjednoczona Lewica) w
wywiadzie dla Sputnika.

Przypadek RTVE

Panstwowa stacja telewizyjna RTVE (Radio i Telewizja
Hiszpanii) ma tylko 10% przestrzeni medialnej. Ale wtasnie od
RTVE zaczety naptywal pierwsze skargi i oskarzenia o
manipulowanie SwiadomosScig publiczng.

oW ciggu ostatnich szesciu lat odnotowalismy wiele réznych
przypadkéw manipulacji. Wszelkie informacje, ktore mogtyby
zaszkodzi¢ Partii Ludowej Hiszpanii, nie trafiaty na antene,
byty cenzurowane lub sprowadzaty sie do krétkich relacji.
Gtoéwnymi wytycznymi dziatania byto opublikowanie krétkiej
wiadomosci wtedy, gdy najmniej sie jej spodziewa publika i nie
udzielania zadnych wyjasnien” — méwi w wywiadzie dla Sputnika
Alejandro Caballero, przewodniczgcy Rady Programéw
Informacyjnych korporacji Radio i Telewizja Hiszpanii (RTVE).

José Javier Esparza, dziennikarz, ktéory od lat byt synonimem
konserwatywnej telewizji Intereconomia, zapewnia, ze wraz z
dojsciem do wtadzy Partii Socjalistycznej ,sytuacja sie tylko
pogorszyta” 1 ,kraj juz pogodzit sie z tym, ze konieczne jest
utrzymanie niezwykle Kkosztownego aparatu publicznej
komunikacji”.

Jak to sie wszystko zaczeto

W pierwszych latach swojej pierwszej kadencji prezydenckiej
(2011-2015) Mariano Rajoy, omijajagc normalng procedure,
zmienit mechanizm wyboru szefa stacji telewizyjnej. Ta
ingerencja w ustawe o mediach data poczatek szeregowi razgcych
naruszen w obiektywnosci przekazywania informacji. Schemat byt
prosty: przedstawi¢ informacje w korzystnym dla obecnego rzadu



(Partii Ludowej) sSwietle.

Na przyktad pracownicy TVE nazywali relacjonowanie referendum
w Katalonii nieobiektywnym 1 stronniczym, gdzie telewizja
dziatata jako przedstawiciel rzadu.

= EL PAIS @n ‘?.'IF"’,E., T

PORTADG

b= Comptage officiel de la
#manifestation des #catalans &

jl fiBruxelies &d 45 000 manifestants
R & Officisle telling van de #batoging
: B van de #catalanen te #Brussel B3 45
2B 000 betogers

La policia belga cifra en
mas de 10.000 personas
la asistencia a la
manifestacion
independentista en
Bruselas

Hroadtobrusselas #OmplimBruselie:s

Po lewej: Wedtug belgijskiej policji ponad 10 000 osdéb wyszto
protestowa¢ w celu poparcia niepodlegtosci Katalonii. Po
prawej: wedtug oficjalnych danych 45 000 os6b uczestniczyto w
katalonskim wiecu w Brukseli.

JWstyd, to jest to, co czuje, bedac dziennikarzem dla TVE,

kiedy widze stronnicze traktowanie, ktdre przekazuje serwis
informacyjny. To jest manipulacja.”

0 przypadkach korupcji, w ktdre zaangazowani byli wysokiej
rangi urzednicy z Partii Ludowej, mdéwito sie jak najmniej.
Podczas gdy Mariano Rajoy zeznawatl w sadzie w sprawie Gurtela
(najwiekszy skandal korupcyjny we wspotczesnej historii
Hiszpanii, ktéry potozyt kres karierze Rajoya), pierwszy kanat
pokazywat program o zbozu.

Tweet pracownicy RTVE: ,Powiedziatam Montoro (Minister Partii
Ludowej do czerwca 2018 roku) o przypadkach manipulacji
informacjami w RTVE, o ktéorych informujg pracownicy pod
hashtagiem AsiSeManipula. OdpowiedZ brzmiata: jesli ci sie nie
podoba, idZ do innej stacji.”



Lara Preto, dziennikarka zajmujgca sie kwestiami gospodarczymi
w codziennych serwisach TVE, wiceprzewodniczgca Rady Programéw
Informacyjnych w TVE:

.Protesty w TVE rozpoczety sie okoto 6 lat temu. 0d samego
poczatku zdawalismy sobie sprawe, ze nie powinnis$my milczec,
ze powinnismy otwarcie méwi¢ o tym, co sie tutaj dzieje, ze
tworzymy niepetnowartosciowy produkt informacyjny. Nie nalezy
zapominaé, ze jestesmy telewizjg publicznag, a nasi wtasciciele
to hiszpanscy podatnicy.

Rownolegte redakcje

Jedng ze strategii obecnego rzadu w pracy z korporacja RTVE
byto pozbycie sie starych pracownikéw i zastgpienie 1ich
nowymi, bardziej lojalnymi dziennikarzami z regionalnych
medidéw. Ofiary takich manipulacji nazwali to stworzeniem
»rownolegtych redakcji”.

,Prowadzono bardzo wyrazny kurs polityczny, podczas ktdrego
nowe kierownictwo zmienito gtoéwnych redaktordéw. Dobrych
specjalistéw zwolniono bez wzgledu na ich poglady polityczne,
przetasowania dotknety zardéwno przedstawicieli postepowych,
jak i przedstawicieli konserwatywnych sit. Zasadniczo stawiano
na postusznych dziennikarzy” — wyjasnia Alejandro Caballero.

,Kiedy cie zmuszaja do zakonAczenia tematdéw opiniami, ktdre sg
korzystne dla rzadu, a ty odmawiasz, to w koncu i tak zrobig
to inni dziennikarze..”

,Podstawowy rdzen byt gotowy do podporzadkowania sie i nie
angazowania sie w dziatalnos¢ dziennikarska jako takg. Gtoéwna
cechg tych pracownikéw byta ich podatnos¢ z punktu widzenia
zatrudnienia, dzieki czemu mozna byto nimi kierowacd”
opowiada Caballero.



Decydujace dziatania

Pracownicy hiszpanskiego radia i telewizji postanowili
wspdlnie poinformowa¢ o manipulacji wtasnie w momencie, gdy
Partia Ludowa blokowata odnowienie skt*adu Rady
Administracyjnej i Prezydium publicznej korporacji.

Dziennikarze postanowili zatozy¢ czarne ubrania jako oznake
zatoby. Poczawszy od kwietnia, w kazdy pigtek dziennikarze
ubierali sie na czarno, aby wyrazi¢ swoje niezadowolenie.
Inicjatywa zostata nazwana ,czarny pigtek” i przyciggneta
szeroka uwage.

W tym samym czasie pod hashtagiem #AsiSeManipula
(TakSieManipuluje) pracownicy zaczeli opowiadac¢ o przypadkach
1 metodach cenzury.

,Kiedy kierownictwo wzywa cie do biura, aby zapytaé, z kim sie
kumplujesz. Chca widzie¢, czy nalezysz do ich zespotu”.

.Prosimy przedstawicieli Partii Ludowej o0 przeczytanie
AsiSeManipula. Nikt nie moze pozostal obojetny, gdy dziejag sie
takie niegodne rzeczy. Jak mozna nadal blokowa¢ odnowe
korporacji Radio i Telewizja Hiszpanii? Czy to jest to BBC,
ktérego chcieliscie?”

Manipulacja na globalnym poziomie

W maju 2018 roku skandal nabrat miedzynarodowego charakteru.
Marina Albiol wyjasnia, ze [JJsprawa TVE dotarta do Parlamentu
Europejskiego, poniewaz cenzura osiggneta juz poziom, ktéry
narusza europejskg ustawe medialng, ktdra wyraznie stwierdza,
ze [JOmedia publiczne powinny kierowa¢ sie ,interesami
publicznymi i by¢ bezstronne”.

»My ze Zjednoczonej Lewicy ztozylismy akt oskarzenia, a
pracownicy kanatu jednoczesnie ztozyli swoja skarge. Parlament



Europejski postanowit rozpoczgé¢ przestuchania w tej sprawie i
zorganizowa¢ komisje, ktdéra zbadataby stopieA paranoi
dziennikarzy piszgcych o rzekomych atakach ze strony Rosji.
Powiedzielismy, ze zanim spojrzysz na czyjes podwlrze, musisz
zobaczy¢, co dzieje sie w naszym domu. Na przyktad, co dzieje
sie w Hiszpanii” — méwi Albiol.

,Kiedy moéwimy tylko dobrze o krajach ,przyjaciotach” i tylko
Zle o krajach ,ztoczyncach””

»TYylLko 57% ankietowanych w Hiszpanii odpowiedziato, ze
generalnie ufa informacjom prasowym Kkorporacji Radio 1
Telewizja Hiszpanii, czyli znacznie mniej niz 79%
Brytyjczykéw, ktérzy ufajg BBC, czy 80% Niemcow, ktdrzy ufaja
ARD” — pisat wéwczas El Pais.

1 czerwca 2018 roku ogtoszono wotum nieufnos$ci wobec Mariano
Rajoya 1 Parlament zdymisjonowat go. Wtadze kanatu natychmiast
zostaty zdymisjonowane, ale niepewnos¢ nie znikneta do dzis.

Efekt bumerangu

Sputnik skontaktowat sie z Raménem Moreno, rzecznikiem
hiszpanskiej Partii Ludowej w Komisji RTVE w Kongresie i z
jego stuzbg prasowg w celu uzyskania informacji na temat
ujawnionych przypadkéow manipulacji informacjami i oceny
obecnej sytuacji. Raméon Moreno przez dtugi czas odktadat
wywiad i ostatecznie odméwit nawet rozmowy telefonicznej z
nami, powotujgc sie na ,osobiste powody”. Sputnik prdébowat
uzyska¢ komentarz od Partii Ludowej Hiszpanii, ale ani Moreno,
ani inni cztonkowie partii nie odpowiedzieli na nasze pytania.

Jednak w Kongressie Moreno zaatakowat* obecne kierownictwo
medidéw publicznych ostrg krytyka: ,Nowe kierownictwo RTVE
bardziej interesuje sie Sciganiem i wydalaniem specjalistéw
niz oferowaniem uczciwego i niezaleznego serwisu publicznego”.
Jego zdaniem ,manipulacja w TVE jest niepokojaca, skandale 1
przypadki milczenia w wiadomosciach akumulujg sie”.



Przypadek korporacji Radio i1 Telewizja Hiszpanii to tylko
jeden z przyktadow. Problem manipulowania informacjami
wykracza poza ramy telewizji, a nawet poza ramy przestrzeni
publicznej. Sama zmiana rzgdu jest niewystarczajagca, aby
rozwigza¢ ten problem. Na poziomie spotecznos$ci
autonomicznych, w ktérych korporacja zwerbowata nowych
pracownikéw do realizacji planu manipulowania, sytuacja
pozostaje taka sama. Dotyczy to nie tylko Partii Ludowej, ale
takze innych sit politycznych.

Autorstwo: Diego Gonzales
Zdjecie: Enric Archivell (CC BY-NC-SA 2.0)
Zrédto: pl.SputnikNews.com



https://www.flickr.com/photos/enricarchivell/8127845712
https://pl.sputniknews.com/swiat/201810028902229-sputnik-hiszpania-media-manipulacja/

