
Jak „Guardian” chciał zrobić
z Assange’a „agenta Putina”
7 grudnia 2018
Czołowy brytyjski dziennik wypuścił taki bubel dziennikarski,
że nawet pokrewne ideowo media nie chcą w niego wierzyć. „The
Guardian” nie udźwignął zmasowanej krytyki. Nawet część tych,
którzy  dotychczas  wierzyli,  że  Trumpa  do  Białego  Domu
wprowadzili Rosjanie, nie była w stanie przełknąć andronów
oczerniających twórcę „WikiLeaks”.

Niewykluczone,  że  krucjata  anglojęzycznych  w  sprawie  tzw.
Russiagate  będzie  powoli  zmierzać  do  śmierci  naturalnej  w
wyniku znużenia tematem. Teoria spiskowa mówiąca, że w 2016 r.
Federacja Rosyjska celowo i we współpracy ze sztabem Donalda
Trumpa przyłożyła rękę do kompromitacji Hillary Clinton, żeby
wprowadzić do Białego Domu „swojego człowieka”, zdecydowanie
nie trzyma się kupy, a szyta jest nićmi tak grubymi, że jej
polityczny  charakter  jest  aż  nadto  dostrzegalny.  Owszem,
liberalna opinia publiczna żyje w przekonaniu, że wrogi spisek
miał miejsce, bo jej faktografię tworzą sensacyjne tytuły w
„New York Times”, „Washington Post”, „The Guardian” i ich
pomniejszych klonach np. w „Gazecie Wyborczej”.

Tyle, że oprócz tytułów głoszących, że „Rosja się mieszała”,
że  „hakerzy  Purina  wykradli”,  że  „FBI  ustaliło”,  że  „CIA
ujawnia”, nigdy nie otrzymaliśmy cienia dowodów, ani chociażby
przekonujących poszlak.

Bolszewika goń, goń, goń!
Niezwykłą jest furia, z jaką liberałowie i NATO-lewica, żywiąc
zrozumiały  sentyment  wobec  Clinton,  powtarzają,  że  Ameryka
tkwi w szponach Putina, a każdy, kto twierdzi inaczej, jest
pionkiem  Moskwy.  Faktycznie  jednak  raporty  służb
wywiadowczych,  które  zresztą  powstały  z  naruszeniem  zasad,

https://wolnemedia.net/jak-guardian-chcial-zrobic-z-assangea-agenta-putina/
https://wolnemedia.net/jak-guardian-chcial-zrobic-z-assangea-agenta-putina/


albo pozostawały na takim poziomie ogólności jak teksty w
wymienionych mediach, albo zostały wyśmiane przez specjalistów
od  służb  i  cyberbezpieczeństwa.  Wątpliwym  pozostaje  nawet
twierdzenie, że serwery Demokratów zostały zhakowane – e-maile
Clinton skopiował prawdopodobnie na pamięć zewnętrzną jakiś
insider.  Jeżeli  dokumenty  CIA  mające  czegokolwiek  dowodzić
opierają się na twierdzeniach, że wszechobecność rosyjskich
agentów  wpływu  potwierdza  samo  istnienie  telewizji  RT,  to
jednoznacznie polityczna rola służb, mająca na celu urobienie
opinii  publicznej,  jest  tu  rozbrajająco  oczywista,  choć
jednocześnie całkiem skuteczna.

Nie ma lepszego dowodu braku dowodów niż prawie zupełny brak
efektów pracy komisji Muellera, która jest oficjalnym organem
prowadzącym postępowanie w sprawie Russiagate. Niedługo miną
dwa lata, a nie nie poznaliśmy ani jednego uczestnika zdrady
stanu. Paul Manafort, który w 2016 r. odpowiadał za kampanię
Donalda Trumpa i który wcześniej był powiązany z rosyjskimi
oligarchami, siedzi obecnie w areszcie, oskarżony o korupcję i
przekręty podatkowe, nie o spisek mający na celu manipulację
wyborczą. Jest to jedyny praktyczny rezultat działania słynnej
komisji.

Ponieważ  jednak  Manafort  pozostaje  jedyną  oficjalnie
oficjalnie  oskarżoną  „szychą”,  mającą  „powiązania  z
Rosjanami”, media rozpaczliwie próbują coś z tej gliny ulepić
i  chętnie  wykorzystują  jego  postać  do  pisania  kolejnych
rozdziałów  swojej  teorii  spiskowej.  Ale  „paliwa”  coraz
bardziej brakuje…

Kompletną  kompromitację  zaliczył  ostatnio  „The  Guardian”,
który  postanowił  „udowodnić”,  że  Manafort  w  ramach
„rosyjskiego  spisku”  spotykał  się  Julianem  Assange’em,
założycielem  „WikiLeaks”  i  jedną  z  głównych  postaci
oskarżanych przez media o zmowę z Rosją przeciwko USA. Assange
od  2010  r.  ścigany  jest  przez  CIA  za  ujawnienie  tajnych
dokumentów  świadczących  o  zbrodniach  USA  w  Afganistanie  i
Iraku. Od 2012 r. nie opuszcza ambasady Ekwadoru w Londynie,

https://www.thenation.com/article/a-new-report-raises-big-questions-about-last-years-dnc-hack/
https://www.thenation.com/article/amid-russiagate-hysteria-what-are-the-facts/
https://www.thenation.com/article/amid-russiagate-hysteria-what-are-the-facts/


korzystając z azylu udzielonego mu tam przez lewicowy rząd
Rafaela Correi.

27 listopada „Guardian” opublikował na swojej witrynie tekst
autorstwa Luke’a Hardinga i Dana Collynsa, którzy twierdzili,
że wiosną 2016 r. Manafort w tajemnicy odwiedzał Assange’a w
londyńskiej ambasadzie i miało to związek z planami ujawnienia
przez  „WikiLeaks”  materiału  obciążającego  Hillary  Clinton.
Wymowa  artykułu  była  oczywista.  Tym  bardziej  w  kontekście
faktu, że ten wiodący w UK „lewicowy” tytuł już kilkukrotnie
obsmarowywał twórcę WL jako „agenta Putina”. Redakcja liczyła
pewnie  na  to,  że  w  obecnej  atmosferze  da  radę  opchnąć
publiczności dowolną bzdurę łączącą Assange’a z Rosją. I tu
się pomylili.

Kompromitacja
Harding i Collyns, powołując się na nieokreślone „źródła”,
utrzymują w swojej publikacji, że Paul Manafort widział się z
Julianem Assangem trzykrotnie: w 2013, 2015 i po raz ostatni w
„okolicach marca 2016 r”., czyli w okresie, kiedy Manafort
objął kierownictwo nad kampanią Trumpa. Publicyści „Guardiana”
nie  napisali  wprost,  że  dwaj  „spiskowcy”  snuli  plany
przysłużenia się Rosji przez umyślną kompromitację Clinton,
zasugerowali  jednak,  że  zaszła  zbieżność  czasowa,  która
uprawdopodabnia taki scenariusz. Nie omieszkali przypomnieć,
że WL od dawna podejrzewane jest o udział w rosyjskim zamachu
na amerykańskie wybory i że nazwisko Assange’a pojawia się w
tzw.  Trump  Dossier,  autorstwa  byłego  brytyjskiego  szpiega
Christophera  Steele’a,  które  stało  się  podstawą  wielu
sensacyjnych  doniesień  na  temat  Russiagate.

Harding i Collyns nie podali żadnych szczegółowych informacji
dotyczących rzekomej wizyty Manaforta, z wyjątkiem tego, że
trwała 40 minut. Twierdzą również, że widzieli listę gości
odwiedzających Assange’a w jego azylu, udostępnioną im przez
ekwadorską  agencję  wywiadowczą  Senain.  Odnotowali  też,  że

https://www.theguardian.com/us-news/2018/nov/27/manafort-held-secret-talks-with-assange-in-ecuadorian-embassy
https://www.theguardian.com/us-news/2018/nov/27/manafort-held-secret-talks-with-assange-in-ecuadorian-embassy


oprócz Manaforta w spisie znajdowały się „znane osobistości”
oraz  –  uwaga!  –  „Rosjanie”.  Jakichkolwiek  konkretów  brak.
Tekst  jest  nadzwyczaj  ogólnikowy  i  spekulatywny,  jednak
redakcja  najważniejszego  brytyjskiego  dziennika,  kierowana
najwidoczniej niezachwianą wiarą we własną markę, uznała, że
będzie on hitem.

I był. Doniesienia Hardinga i Collynsa momentalnie rozniosły
się po mediach społecznościowych, jednak wbrew oczekiwaniom
autorów i redakcji, błyskawicznym rykoszetem uderzyły w nich
samych. Tekst spotkał się taką falą krytyki podkreślającej
bezpodstawność  domysłów  „Guardiana”,  że  nawet  media
tradycyjnie  „pompujące”  Russiagate  podjęły  temat  bardzo
nieśmiało i z dużą rezerwą. Wyjątkiem były CNN i MSNBC, które
rewelacje Hardinga i Collynsa powtarzały entuzjastycznie.

„WikiLeaks” publikację wyśmiało, jako nierzetelną i amatorską.
Ekipa outletu przeciekowego oświadczyła, że gotowi są założyć
się o milion dolarów i „głowę naczelnej Guardiana”, że żadne
spotkanie między Manafortem a ich „ojcem założycielem” nie
miało miejsca. Niedługo potem WL oświadczyło, że rozpoczyna
zbiórkę pieniędzy na pozew cywilny przeciwko dziennikowi. Po
stronie drużyny Assange’a opowiedzieli się nawet dziennikarze
dający do tej pory wiarę wszelkim rewelacjom o spisku Trump-
Putin-WL, a magazyn „The Hill” podsumował tę wymianę ciosów
jednoznacznie: „WikiLeaks miażdży Guardiana”.

W wiarygodność Brytyjczyków powątpiewał Preet Bharara, którego
Trump pozbawił stanowiska nowojorskiego prokuratora i który
wcześniej wiernie kibicował komisji Muellera. Były brytyjski
dyplomata, dzisiaj uznany aktywista na rzecz praw człowieka
Craig  Murray  nie  zostawił  suchej  nitki  na  rzeczonym
„raporcie”, twierdząc wprost, że „Guardian” publikuje coraz
bezczelniejsze kłamstwa podsuwane im przez wywiad. Przypuszcza
również, że Harding i Collyns są kryci przez MI6, skoro nie
pierwszy już raz wypuszczają bzdurę na temat Assange’a i nie
ponoszą żadnych konsekwencji.

https://thehill.com/policy/cybersecurity/418435-wikileaks-rips-guardian-report-bets-1m-there-was-no-manafort-assange
https://twitter.com/PreetBharara/status/1067450481650409472
https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/11/assange-never-met-manafort-luke-harding-and-the-guardian-publish-still-more-blatant-mi6-lies/


Eks-pracownik  „Guardiana”Jonathan  Cook  uznał  publikację  za
dziennikarski  bubel,  który  mógł  zostać  „przyklepany”  przez
redakcję  wyłącznie  dzięki  temu,  że  w  „ciemno”  przyjmują
wszystko, czym nęcą ich służby. Najczęściej cytowaną krytykę
przedstawił Glenn Greenwald z magazynu The Intercept, który
wypłynął  na  sprawie  innego  słynnego  sygnalisty  Edwarda
Snowdena („Jedynym powodem, by zakładać, że to prawda, bez
żądania dowodów, jest fakt, że duża liczba ludzi chce, by to
była prawda. I „Guardian” o tym wie”). „News Sniffer”, serwis
monitorujący media, opublikował z kolei wykaz korekt, jakie w
toku narastającej krytyki „Guardian” wprowadzał na bieżąco do
problematycznego  tekstu.  Zmiany  ewidentnie  dążyły  do
osłabienia początkowego przekazu, a redakcja nie informowała o
nich czytelników. Wszystko to wyglądało źle. Na tyle źle, że
po kilku dniach „Washington Post”– dotychczas dumna awangarda
pościgu  za  „agentami  Putina”  –  przyznał,  że  twierdzenia
brytyjskiego dziennika są nie do obrony.

Tekst Hardinga i Collynsa posiada w istocie tyle słabości, że
bronić się nie ma czym. Po pierwsze: brak jakiejkolwiek próby
sprecyzowania  źródeł  informacji.  Powołanie  się  w  jednym
miejscu  na  Senain  pozwala  się  domyślać,  że  są  to  źródła
wywiadowcze. Jednak bezkrytyczne traktowanie otrzymanego przez
nich  materiału  świadczy  o  niepoważnym  traktowaniu  zawodu
dziennikarza. Jak przytomnie przypomniał Glenn Greenwald – w
rządzie Ekwadoru toczy się ostry spór w sprawie stosunku do
Assange’a. Azylu udzielił mu bezkompromisowy Rafael Correa,
zaś Lenin Moreno, który przejął po nim ster kraju, znacznie
bardziej ugodowy względem USA, nie jest wobec Australijczyka
tak  przychylny.  Greenwald  zauważa,  że  Senain  od  początku
zaciekle  zwalczał  Assange’a.  „Dowody”  podsuwane  przez  tę
agencję należało traktować z dużą dozą ostrożności, bo jasne
było,  że  twórca  WikiLeaks  jest  przedmiotem  gry  wywiadów.
Służby  realizują  cele  polityczne.  Cóż,  „The  Guardian”
najwidoczniej  też.

„New York Times” doniósł poza tym ostatnio, że w maju 2017 r.

https://www.jonathan-cook.net/blog/2018-11-28/guardian-vilification-julian-assange/
https://theintercept.com/2018/11/27/it-is-possible-paul-manafort-visited-julian-assange-if-true-there-should-be-ample-video-and-other-evidence-showing-this/
https://www.newssniffer.co.uk/articles/1706143/diff/0/1
https://www.washingtonpost.com/gdpr-consent/?destination=%2flifestyle%2fstyle%2fthe-guardian-offered-a-bombshell-story-about-paul-manafort-it-still-hasnt-detonated%2f2018%2f12%2f03%2f60e38182-f71c-11e8-863c-9e2f864d47e7_story.html%3f&utm_term=.123071457572
https://www.nytimes.com/2018/12/03/us/politics/manafort-assange-wikileaks-ecuador.html?fbclid=IwAR0Nf23gFoHJK1byYaTym1MXHkvmVd3CEJlSDu3J9yzX1OLlaf6jLNw-aMY


Paul Manafort wybrał się do stolicy Ekwadoru Quito, gdzie
proponował  prezydentowi  Moreno  osobiste  pośrednictwo  w
przekazaniu  Assange’a  Stanom  Zjednoczonych.  Czemu  miałby
zabiegać  o  sprowadzenie  do  swojego  kraju  (i  jednocześnie
postawienie  przed  sądem)  człowieka,  z  którym  miał  rzekomo
współpracować przy zdradzie stanu?

Po drugie, już w 2015 r. magazyn Wired ocenił, że Londyn jest
najbardziej monitorowaną stolicą świata, utkaną kamerami do
granic możliwości. Greenwald twierdzi, że wnętrze tamtejszej
ambasady Ekwadoru znajduje się pod obserwacją absolutną, a
potwierdza  to  ekwadorski  dyplomata  Fidel  Narváez.  Goście
przechodzą bardzo rygorystyczną kontrolę i niemożliwe, żeby
nie znaleźli się na zapisie z kamer. W tej sytuacji wydaje się
więc  skrajną  nieodpowiedzialnością  ze  strony  Hardinga  –  a
zwłaszcza Collynsa, który jest korespondentem z Quito – żeby
nie  starać  się  sięgnąć  po  ewentualne  nagrania,  celem
sprawdzenia  wersji  służb.

Co z oficjalnym spisem gości ambasady w 2016 r.? Manafort na
niej nie figuruje i „Guardian” to przyznaje, ponieważ już
wcześniej  wszedł  w  jej  posiadanie.  Jeżeli  człowiek  Trumpa
został z niej wykreślony, to w jakim celu? Żeby go kryć w
ramach  spisku?  To  niedorzeczne  –  wiosną  2016  r.  ambasada
reprezentowała  rząd  Correi,  wroga  twardej  amerykańskiej
prawicy, jaką uosabia Manafort.

Po trzecie wreszcie, napomknięcie niby to mimochodem, że na
liście  ludzi  odwiedzających  Assange’a  znajdowali  się
tajemniczy „Rosjanie”, bez podania jakichkolwiek szczegółów,
jest  już  chyba  wyrazem  autoironii,  zagrywką,  którą  trudno
nawet nazwać naiwną. W świetle antyrosyjskiej obsesji, jaką
„Guardian” prezentuje co najmniej od 2014 r., w tym również
ich  wcześniejszych  nieprawdziwych  doniesień  o  rzekomej
„przyjaźni” Assange’a z rządem Putina, nieokreśleni „Rosjanie”
jawią się równie złowieszczo, co tajemniczy Don Pedro, szpieg
z Krainy Deszczowców z cudownej PRL-owskiej bajki „Porwanie
Baltazara Gąbki”.

https://www.wired.co.uk/article/one-nation-under-cctv
https://www.thecanary.co/exclusive/2018/12/03/former-diplomat-challenges-fake-guardian-claims-about-julian-assange-meeting-paul-manafort/


Okazało  się  jednak,  że  kompromitacja  „Guardiana”  to  dla
mainstreamu ciągle za mało. 28 listopada na portalu Politico
ukazał się artykuł niejakiego Alexa Finleya, który cierpliwie
tłumaczył opinii publicznej, że jeżeli publicyści „Guardiana”
opublikowali nieprawdę, to tylko dlatego, że zostali wrobieni
przez  rosyjską  agenturę.  Tego  już  było  zbyt  wiele.  O  ile
Greenwald swoje zarzuty pod adresem Hardinga i Collynsa ujął w
kurtuazyjnej  formie,  to  redakcję  „Politico”  na  „Twitterze”
uznał za idiotów, a ich tekst za fake news.

Niefalsyfikowalny charakter teorii odbiera jej wszelkie pozory
racjonalności, zaś twierdzenie, że kiedy nie ma dowodów, to
jest  to  dowód  na  istnienie  spisku,  zalicza  się  do
podręcznikowych symptomów paranoi. A wszystko to w sytuacji,
gdy Politico otwarcie napisało, że Finley to pseudonim byłego
agenta  CIA.  Krótko  mówiąc:  amerykański  szpieg  tłumaczy
czytelnikom,  że  wszystkiemu  są  z  założenia  winni  szpiedzy
Putina. To nie był prima aprilis. Opublikowali to na serio.
Sprawa  ma  oczywiście  wymiar  całkiem  poważny:  Greenwald
podlinkował  artykuł  Carla  Bernsteina,  laureata  Pulitzera,
napisany jeszcze w 1977 r. Jego tekst uzmysławia, że agenci
podszywający  się  pod  dziennikarzy  zawsze  byli  sprawdzoną
metodą urabiania opinii publicznej przez CIA.

Za każdym j…nym razem
Nie był to pierwszy raz, kiedy „Guardian” próbuje na siłę
wmawiać czytalnikom konszachty Assange’a z Rosją. Pod koniec
2016  r.  zaliczyli  podobną  wpadkę.  Ben  Jacobs  napisał,  że
założyciel WL chwali Trumpa, a w wywiadzie udzielonym włoskiej
La  Repubblica  promienieje  miłością  do  Rosji.  Miał  rzekomo
powiedzieć,  że  w  Rosji  nie  trzeba  WikiLeaks  ani  żadnych
sygnalistów, bo wszystko jest w najlepszym porządku. Sęk w
tym,  że  żadnej  z  tych  rzeczy  nie  powiedział  –  dziennik
wierutnie kłamał. Po zdemaskowaniu artykuł zniknął z witryny
internetowej (czasowo).

https://www.politico.com/magazine/story/2018/11/28/paul-manafort-julian-assange-222694
http://www.carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php
https://www.theguardian.com/media/2016/dec/24/julian-assange-donald-trump-hillary-clinton-interview


Jeszcze we wrześniu tego roku Harding i Collyns wypuścili
przez nikogo nie potwierdzoną „sensację”, że na początku 2017
r.  istniał  plan  „przeszmuglowania”  Assange’a  do  Rosji.
Wspomniany  już  Fidel  Narváez,  którego  dziennik  oskarżył  o
udział w tym „spisku”, wytykał artykułowi bezpodstawność tych
domniemywań,  żądając  jednocześnie  publicznych  przeprosin.
Roztropnie  przy  tym  zauważył,  że  wniosek  o  zapewnienie
Australijczykowi  ochrony  dyplomatycznej  ze  strony  UK  po
opuszczeniu ambasady Ekwadoru trudno uznać za dowód na próbę
„przeszmuglowania” go w ramach kremlowskiego spisku.

Dodać do tego należy, że redaktorzy „Guardiana” brali udział w
powielaniu w social mediach fake newsów o „rosyjskich botach”,
a  gdy  ich  fałszywość  wyszła  na  jaw,  szefowa  działu
politycznego Heather Stewart tłumaczyła się głupio, że „to nie
była jej analiza, tylko rządu”.

Trudno  wyjaśnić,  dlaczego  akurat  teraz  „poważne”  media
ośmieliły sie wątpić w doniesienia „Guardiana”, skoro wiele
wcześniejszych  było  równie  bezpodstawnych.  Czy  zbieżność
czasowa  z  ogłoszeniem  przez  komisję  Muellera,  że  Manafort
dopuścił się przed nią krzywoprzysięstwa, została uznana za
zbyt grubymi nićmi szytą? Czy media ogólnie poczuły, że temat
Russiagate  się  wyczerpuje  z  powodu  rozczarowującego  braku
dowodów i nie warto ciągnąć go w nieskończoność?

Uwagę na pewno zwracał fakt, że autorem lipnego artykułu był
Luke  Harding,  autor  książki  pt.  „Collusion”  (Zmowa),
bestsellera New York Timesa, w którym przedstawił swoją wizję
spisku Trumpa z Rosją. Być może media oczekiwały po nim więcej
profesjonalizmu. Że mu go brak, okazało się już wcześniej. W
rozmowie wideo z Aaronem Maté z „The Real News”, gdy ten
wytykał Hardingowi luki we wnioskowaniu zawartym w książce,
autor plątał się bezradnie w odpowiedziach, aż w końcu się
poddał i przerwał połączenie.

https://www.theguardian.com/world/2018/sep/21/julian-assange-russia-ecuador-embassy-london-secret-escape-plan
https://www.youtube.com/watch?v=9Ikf1uZli4g


Championi neoliberalnego porządku
Pojawiły się w ostatnim czasie sygnały, że rząd Moreno rozważa
możliwość  wydania  Assange’a  Amerykanom.  Toporna  propaganda
„Guardiana” mogła być zatem próbą skorzystania z sytuacji, by
wywrzeć w tej sprawie nacisk na polityków. Zadufane w sobie
medium zostało wyśmiane, jednak pierwsza jaskółka wiosny nie
czyni.  Z  pomocą  podobnych  tekstów  czołowe  liberalne  media
świata zdołały faktycznie przekonać ludzi, że Zachód opanowali
„Ruscy”. Do dziś brakuje wiarygodnych dowodów, ale spiętrzenie
oskarżeń i spokojne lekceważenie kontrargumentów wystarczyło,
by inżynieria umysłów zadziałała.

Tym  bardziej  warto  nagłaśniać  sprawy  spektakularnych
kompromitacji, podkopujących wiarygodność gigantów prasowych,
które okazują się de facto tubami stronnictw politycznych.
Skutek nie będzie natychmiastowy, ale kropla drąży skałę.

„The Guardian” nie jest tym, czym był niegdyś i bardzo myli
się polska lewica ślepo wierząc temu tytułowi. Gazeta bez
skrupułów  uczestniczyli  w  nagonce  na  Jeremy’ego  Corbyna,
rozpętanej przez ekspozytury rządu Izraela. Ich narracja na
temat Ameryki Łacińskiej, szczególnie Wenezueli, nie różni się
od  The  Fox  News.  Publicyści  o  zapatrywaniach
antyimperialistycznych zestarzeli się i odeszli, młodsi byli
systematycznie „wycinani” przez redakcję. Dziennik w pełnej
rozciągłości  popiera  dziś  euroatlantycki  imperializm,  linię
obozu  Clinton  i  CIA,  czyli  „obronę  demokracji”  poprzez
bombardowania i destabilizację odległych, uboższych krajów o
słabych instytucjach.

Nie bez powodu Jonathan Cook, który przez lata pracował dla
„Guardiana”  określa  dziś  ten  dziennik  mianem  „championów
neoliberalnego  porządku”.  Nic  dziwnego,  że  w  sprawie
Assange’a,  człowieka  niezwykle  zasłużonego  dla  idei
demokratycznych, twardo stoją po stronie zaprzysięgłych wrogów
pokoju i równości.

https://www.truthdig.com/articles/u-k-and-ecuador-conspire-to-deliver-julian-assange-to-u-s-authorities/
https://strajk.eu/antysemityzm-i-antysemityzm-polowanie-na-corbyna/


Autorstwo: Paweł Jaworski
Źródło: Strajk.eu

https://strajk.eu/media-klamia-jak-guardian-chcial-zrobic-z-assangea-agenta-putina/

