
Jak działa brytyjska fabryka
„internetowych elfów”?
3 stycznia 2019
Na Zachodzie rozwija się skandal wokół brytyjskiej fabryki
„Internet-elfów”. Zadaniem jej było dyskredytowanie Rosji. W
rezultacie,  jak  się  okazało,  celem  ataków  „elfów”  byli
szanowani  parlamentarzyści  ze  swojego  kraju.  Założycielami
fabryki  dezinformacji  okazali  się  pracownicy  brytyjskiego
wywiadu,  finansowani  przez  brytyjskie  ministerstwo  spraw
zagranicznych.

Przez długi czas na Zachodzie pilnie poszukiwano tajemniczych
rosyjskich  hackerów,  którzy  rzekomo  wybrali  Trumpa,
doprowadzili do zwycięstwa włoskiej prawicy, zapewnili rozłam
w Katalonii i Hiszpanii i zorganizowali we Francji „żółte
kamizelki”. Ale tajemniczy Rosjanie są nieuchwytni. Zamiast
nich nagle znaleźli się hakerzy brytyjscy – bardzo realni, z
imionami, nazwiskami i kontami w sieciach społecznościowych.

Grupa sieciowych demaskatorów pod nickiem Anonymous wystawiła
w Internecie dokumenty, zgodnie z którymi MSZ UK od 2015 roku
finansuje  działanie  Integrity  Initiative.  Organizacja  ta
zasila całą sieć trolli internetowych. Tylko, że oni nazywani
są nie trollami a „elfami”. Robią w zasadzie to samo. Obecnie
zaczęło pojawiać się coraz więcej szczegółów na temat pracy
tych specjalistów od dezinformacji.

Na  przykład,  latem  2018  roku  sieciowy  atak  „elfów”  nie
pozwolił hiszpańskiemu specjaliście w dziedzinie geopolityki
Pedro  Bañosowi  stanąć  na  czele  departamentu  bezpieczeństwa
narodowego  Hiszpanii.  Cała  armia  „elfów”  prześladowała  na
Twitterze  emerytowanego  pułkownika.  Tymczasem  „niezależni
dziennikarze” przy wsparciu Integrity Initiative publikowali
„niezależne śledztwa” na temat Bañosa w czołowych hiszpańskich
mediach.

https://wolnemedia.net/jak-dziala-brytyjska-fabryka-internet-elfow/
https://wolnemedia.net/jak-dziala-brytyjska-fabryka-internet-elfow/


Nie  znaleziono  żadnych  kompromitujących  faktów  w  sprawie
Baños. Wytknięto mu tylko sympatie do Rosji, której nigdy nie
ukrywał. Dosłownie w ciągu jednego dnia histeria osiągnęła
takie  apogeum,  że  premier  Pedro  Sanchez  zmuszony  był  do
anulowania decyzji o mianowaniu Bañosa na szefa Departamentu
Bezpieczeństwa Narodowego. Biuro finansowane przez brytyjski
MSZ zdecydowało, kto zajmie jedno z najważniejszych stanowisk
w rządzie Hiszpanii.

W  hiszpańskim  gronie  Integrity  Initiative  znajdują  się
naukowcy,  wykładowcy,  dziennikarze.  Według  danych
opublikowanych przez Anonymous na czele tej organizacji stoi
klaster  o  nazwisku  Nicholas  de  Pedro,  pracownik  naukowy
Centrum  Studiów  Międzynarodowych,  z  siedzibą  w  Barcelonie.
Nicolas de Pedro specjalizuje się w krajach Azji Środkowej i
Wschodniej,  a  także  przestrzenią  postsowiecką.  Rok  temu
opublikował w hiszpańskiej El Pais artykuł, w którym oskarżył
Rosję  o  to,  że  prowadzi  wobec  Zachodu  nieformalną  wojnę
informacyjną.  Głównym  celem  Rosji,  jego  zdaniem,  jest
destabilizacja NATO i UE. Główną bronią jest dezinformacja.
„Rosyjska  machina  propagandowa  (…)  służy  do  agitacji,
dezorientacji  i  osłabienia  wroga”  –  napisał  de  Pedro.
Oczywiście, żadnych konkretnych wyjaśnień, co odnosić się do
rosyjskiej propagandy, pracownik naukowy nie wyjaśnił.

Okazuje się, że teraz de Pedro pracuje dla brytyjskiej machiny
propagandowej – i przeciwko interesom jego rodzinnego państwa
Hiszpanii. To on w czerwcu 2018 opublikował artykuł skierowany
przeciwko  Bañosowi  na  StopFake.  Z  pomocą  „elfów”  online
artykuł  został  opublikowany  na  Twitterze  i  oraz  w  innych
sieciach społecznościowych. Atak informacyjny doprowadził do
tego, że Departament Bezpieczeństwa Narodowego Hiszpanii objął
kandydat faworyzowany przez Wielką Brytanię.

W  podobny  sposób  pracują  naukowcy  i  dziennikarze
współpracujący  z  Integrity  Initiative  w  Grecji,  Niemczech,
Francji, Włoszech. W Grecji sieciowe „elfy” organizują ataki
na członków partii „Syriza”, w Niemczech rozpoczęli kampanię



przeciwko  odwołaniu  sankcji  antyrosyjskich.  Liderzy  opinii
publicznej  rekrutowani  byli  przez  Integrity  Initiative,
mobilizując swoich subskrybentów w sieciach społecznościowych.
A  ci  dalej  napędzali  falę,  tworząc  iluzję  „powszechnego
oburzenia”.

Formalnie  Integrity  Initiative  –  to  sieciowa  struktura
dziennikarzy,  polityków,  obrońców  praw  człowieka,  która
kierowana  jest  przez  brytyjską  organizację  pozarządową  o
nazwie  Institute  of  Public  Administration.  KBC  finansowane
jest  w  formie  dotacji.  Dotacje  zapewnia  brytyjskie
Ministerstwo Spraw Zagranicznych. W ciągu ostatnich dwóch lat
MSZ  przekazał  tej  organizacji  ponad  2,2  miliona  funtów
szterlingów.

Numerem jeden w najbardziej wpływowym – brytyjskim – klastrze
Integrity  Initiative  jest  dobrze  znany  William  Brauder,
obywatel amerykański, inwestor i spekulant, skazany w Rosji na
dziewięć lat więzienia za niepłacenie podatków.

Jest  autorem  antyrosyjskiego  „Aktu  Magnitskiego”.  Wśród
naszych rodaków, którzy pracowali w Integrity Initiative w
Anglii,  jest  towarzysz  broni  Nawalnego  Władimir  Aszurkow,
który  znalazł  się  na  liście  poszukiwanych  przez  władze
federalne  za  defraudację  10  milionów  rubli,  oraz  analityk
wojskowy  Igor  Sutiagin,  który  otrzymał  wyrok  w  Rosji  za
zdradę.

Dwóch byłych brytyjskich oficerów wywiadu stworzyło Instytut
Administracji  Publicznej  –  dach  dla  Integrity  Initiative.
Pułkownik  Chris  Donnelly  specjalizował  się  Związkiem
Radzieckim w erze zimnej wojny. W latach 1989-2003 był doradcą
sekretarza generalnego NATO na Europę Środkową i Wschodnią.

Jego  kolega  Daniel  Lafayadni  służył  w  jednostkach  SAS
(spadochroniarze  specjalnego  przeznaczenia)  i,  zgodnie  z
dokumentami w Scottish Daily Record, był odpowiedzialny za
kontakty z agentami brytyjskimi w ZSRR w latach 1970.



Stephen Delzil, rzecznik w 1981 roku rozpoczął pracę w centrum
radzieckich badań Królewskiej akademii wojskowej w Sandhurst.

Dzisiaj weterani wywiadu prowadzą swoje informacyjne dywersje
ze skromnego wiktoriańskiego domku – byłego młyna – w szkockim
Fife. W ubiegłym roku finansowym granty biura wynosiły poniżej
300  tysięcy  funtów.  W  tym  Integrity  Initiative  otrzymała
prawie dwa miliony. Wynagrodzenia pracowników wahają się od 2
do 3 tysięcy funtów. Tylko Chris Donnelly jako szef dostaje
ponad 8 tysięcy funtów miesięcznie.

Prawdopodobnie  pieniędzy  było  za  mało,  i  byli  oficerowie
wywiadu postanowili zwiększyć budżet. Zgodnie z tymi samymi
Anonymous,  sieciowe  „elfy”  Integrity  Initiative  prowadzili
aktywną  kampanię  w  sieciach  społecznościowych  wobec  lidera
Partii  Pracy  Jeremyiego  Corbina.  Nazywano  go  „pożytecznym
idiotą” Kremla i skarcili go za „mdlące wsparcia Sowieckiego
imperium”. Dostało się również jego sekretarzowi prasowemu,
pisarzowi Sheimasowi – rzekomo „służył agendom Kremla”. Tak
więc sieciowe „elfy” z Fife, utrzymujący się za pieniądze
angielski  podatników,  rozproszeni  na  portalach
społecznościowych oskarżali czołowych polityków brytyjskich,
liderów głównej partii opozycyjnej w państwie.

Skandal wywołany publikacją dokumentów Integrity Initiative,
już przypomina to, co działo się w Europie po publikacjach
Edwarda  Snowdena.  Deputowani  do  parlamentów  angielskiego  i
szkockiego – domagają się natychmiastowego śledztwa w sprawie
działalności Instytutu Administracji Publicznej.

„To jest po prostu niesamowite” – powiedział David Miller,
profesor  nauk  politycznych  na  Uniwersytecie  w  Bristolu,  w
wywiadzie dla Daily Record” – ministerstwo spraw zagranicznych
finansuje  NPO,  które  nie  walczy  z  rosyjską  propagandą  a
atakuje opozycję Jej Królewskiej Mości i wspiera prawicowych
radykałów na Ukrainie. Obywatele powinni wiedzieć, na pomoc
jakim poglądom politycznym idą ich podatki!”



Dzisiaj Integrity Initiative przeszła do cichej obrony. Na
witrynie  organizacji  ze  sloganem  „bronimy  demokracji  przed
dezinformacją!”  zamieszczono  oświadczenie,  którego  autorzy
wyrażają  głębokie  ubolewanie  z  powodu  utraty  swoich
dokumentów. Jednak żadnych zastrzeżeń w zasadzie nie mają.
Zdaje się, że Anonymous naprawdę dotarli do sedna prawdy i
wciąż przygotowują nowe rewelacje brytyjskich trolli.

Cała  ta  historia  beznadziejnie  kompromituje  wizerunek
patentowanych bojowników o demokrację. „Niezależni” europejscy
eksperci,  analitycy,  dziennikarze  byli  tylko  pracownikami
mętnego  brytyjskiego  biura.  Cały  strumień  antyrosyjskiej
propagandy  jest  wysyłany  do  wiodących  mediów  przez  dwóch
starszych oficerów wywiadu na emeryturze. W wolnym czasie – i
prawdopodobnie  nie  bezinteresownie  napuszczają  sieciowych
botów na czołowych polityków swojego kraju.

Kiedyś  mistrzowskie  kampanie  informacyjne  były  rzeczywiście
ważnym  elementem  „miękkiej  siły”  Zjednoczonego  Królestwa.
Dzisiaj, za całą histerią propagandową stoi stary młyn w Fife,
gdzie fałszywe wiadomości pisane są za niewielkie pieniądze, a
sieciowe  „elfy”  rozpowszechniają  je  na  portalach
społecznościowych. Najwidoczniej ta miękka siła złamała się,
dajcie drugą.

Autorstwo: Wiktoria Nikiforowa (Виктория Никифорова)
Tłumaczenie: Treborok
Źródła oryginalne: Kramola.info, Vz.ru
Źródło polskie: Treborok.wordpress.com

https://www.kramola.info/vesti/novosti/kak-rabotaet-britanskaya-fabrika-internet-elfov-po-diskreditacii-rossii
https://vz.ru/world/2018/12/14/955135.html
https://treborok.wordpress.com/jak-dziala-brytyjska-fabryka-internet-elfow/?preview=true

