
Jak  Al  Jazeera  rewolucję  w
Egipcie robiła
14 października 2019
Kiedy  w  zeszłym  miesiącu  wybuchły  stosunkowo  niewielkie
protesty przeciwko prezydentowi Egiptu Abdelowi Fattahowi Al-
Sisiemu,  wielu  islamistów  miało  nadzieję,  że  to  początek
kolejnej rewolucji – pisze Hany Ghoraba, dziennikarz „Al-Ahram
Weekly” (anglojęzyczne wydanie gazety, której arabska wersja
jest kontrolowana przez egipskie ministerstwo informacji).

W 2011 r. długoletniego prezydenta Hosniego Mubaraka zastąpił
rząd zdominowany przez Bractwo Muzułmańskie, które w ciągu
niecałego  roku  zdołało  zrazić  do  siebie  miliony  Egipcjan,
którzy ponownie wyszli na ulice, domagając się zmian. Egipska
armia pod dowództwem gen. Al-Sisiego wyparła Bractwo. Niedługo
potem został wybrany na prezydenta.

Katarska telewizja Al Jazeera zachowała się podczas ostatnich
protestów tak, jakby były początkiem kolejnej wielkiej zmiany
w Egipcie. Sieć nadała materiał filmowy z rzekomo masowej
demonstracji  ulicznej  przeciwko  Sisiemu.  W  rzeczywistości
filmy pokazywały fanów piłki nożnej, świętujących zwycięstwo w
Superpucharze Egiptu. Al Jazeera przyznała się do błędu dzień
później.

Przed tym wszystkim sieci Bractwa Muzułmańskiego, takie jak
Mekameleen TV i El Sharq, wezwały do buntu przeciwko Sisiemu.
Program z 20 września pod tytułem „Ostatnie godziny Sisiego”
poprowadził  wybitny  przywódca  Bractwa  Muzułmańskiego  Hazem
Zobaa. Strona internetowa Bractwa, Ikhwan Online, opublikowała
23  września  artykuł  opisujący  powody  odejścia  Sisiego  z
urzędu.

Spikerzy i reporterzy Al Jazeery nakręcali kampanię Bractwa na
swoich osobistych kontach na Twitterze. „Egipcjanie przełamali
barierę strachu, Al Sisi nie aresztuje milionów, jeśli wyjdą

https://wolnemedia.net/jak-al-jazeera-rewolucje-w-egipcie-robila/
https://wolnemedia.net/jak-al-jazeera-rewolucje-w-egipcie-robila/


na ulice i podda się” – pisał na Twitterze Jammal Rayyan,
urodzony  w  Palestynie  korespondent  z  Jordanii.  „Al  Sisi
wygłosi przemówienie z hotelu Al Masa należącego do wojska –
napisał  25  września.  –  Czy  to  będzie  jego  pożegnalne
przemówienie?” Nie było. Sisi był tego dnia na Zgromadzeniu
Ogólnym ONZ i nic nie wskazywało na to, że rząd upadnie.

„Pokonany Al Sisi nie wróci do domu [ze spotkania ONZ], to
jest pewne” – napisała z kolei jemeńska laureatka pokojowego
Nobla, Tawakkol Kerman.

W tygodniach poprzedzających te wydarzenia liczba anonimowych
kont  na  „Twitterze”  wzrosła,  poinformował  saudyjski
dziennikarz  Tarrad  al-Asmari.  Napisał,  że  komitety  Bractwa
Muzułmańskiego  zorganizowały  kampanię  z  hashtagiem
„#TahrirSquare”.  Z  tysięcy  ujawnionych  przez  niego  tweetów
ponad połowa miała podobne profile i wiadomości. Wymyślone
hashtagi, takie jak „Opuść Sisiego” i „Sisi jesteś skończony”,
były nagłaśniane przez Al Jazeera Mubasher, siostrzaną sieć,
która służy agendzie islamistycznej.

Al  Jazeera  od  dawna  sprzeciwia  się  zarzutom,  że  jest
stronnicza i wspiera Bractwo Muzułmańskie. Ponad dwudziestu
pracowników opuściło sieć w 2013 roku po utracie przez Bractwo
władzy w Egipcie, podając właśnie ten powód.

Al  Sisi  po  powrocie  z  Nowego  Jorku  powiedział  o  kampanii
Bractwa:  „Egipcjanie  strzeżcie  się,  oni  nigdy  was  nie
zostawią.  Nigdy  nie  pozwolą  wam  cieszyć  się  żadnym
osiągnięciem czy sukcesem. To wojna między nami a nimi”.

Autorstwo: Hany Ghoraba
Tłumaczenie i opracowanie JotPe
Źródło oryginalne: InvestigativeProject.org
Źródło polskie: Euroislam.pl

https://www.investigativeproject.org/8102/al-jazeera-caught-hyping-a-revolution-that-wasnt
https://euroislam.pl/jak-al-jazeera-rewolucje-w-egipcie-robila/

