
Izrael  oskarżony  o  „wodny
apartheid”
19 stycznia 2012
Komisja  Spraw  Zagranicznych  francuskiego  parlamentu
opublikowała  dwa  tygodnie  temu  bezprecedensowy  raport
oskarżający  Izrael  o  stosowanie  polityki  „apartheidu”  na
terenach zasobów wodnych Zachodniego Brzegu.

Ambasada Izraela w Paryżu nie wiedziała o raporcie i w związku
z tym nie mogła mu zaprzeczyć ani też zastanowić się nad
wprowadzeniem  poprawek.  Ministerstwo  Spraw  Zagranicznych
oficjalnie  nazywa  ten  incydent  „poważnym  dyplomatycznym
nieszczęściem.”

Raport mówi, że woda stała się „bronią służącą nowemu obliczu
apartheidu” i podaje przykłady i statystyki, które stały się
pretekstem do wystosowania tych pretensji.

Jak można przeczytać w raporcie „Niektórzy spośród 450 tysięcy
izraelskich osadników na Zachodnim Brzegu zużywają więcej wody
niż  2,3  miliona  Palestyńczyków  zamieszkujących  te  tereny.
Naruszeniem prawa międzynarodowego jest to, że w przypadku
suszy osadnikom przyznawane jest pierwszeństwo do korzystania
z zasobów wodnych.”

Autorem  raportu  jest  członek  Partii  Socjalistycznej  Jean
Glavany,  który  w  przeszłości  sprawował  funkcję  Ministra
Rolnictwa  w  czasach  prezydencji  Lionela  Jospina  oraz
sekretarza  gabinetu  prezydenta  Francoisa  Mitteranda.

Komisja  Spraw  Zagranicznych  przydzieliła  Glavany’emu
opracowanie sprawozdania ze zwróceniem uwagi na geopolityczne
znaczenie strategiczne zasobów wodnych w zwaśnionych strefach
na  całym  świecie.  W  dniach  17-19  maja  ub  roku  Glavany
odwiedził  Izrael  i  Okupowane  Terytoria  Palestyńskie,  gdzie
spotkał się z wieloma urzędnikami wyższego szczebla, w tym z

https://wolnemedia.net/izrael-oskarzony-o-wodny-apartheid/
https://wolnemedia.net/izrael-oskarzony-o-wodny-apartheid/


Ministrem  Energii  i  Zasobów  Wodnych  Uzi  Landauem  oraz  z
członkiem Komisji ds. Wody Uri Shanim.

Zarówno  Ministerstwo  Spraw  Zagranicznych,  jak  i  Ambasada
Izraela w Paryżu wiedziały o wizycie Glavany’ego a także o
tym,  że  planuje  on  sporządzić  raport.  Jednak  izraelski
ambasador Yossi Gal nie śledził postępów w pracy Glavany’ego.

Nikt w ambasadzie nie próbował także zdobyć kopii raportu,
zapewne nie spodziewając się, że może on być aż tak surowy.
Nie było też żadnej próby kontaktu izraelskich sprzymierzeńców
z francuską Komisją Spraw Zagranicznych w celu sprawdzenia,
czy  istnieje  możliwość  dokonania  jakichkolwiek  zmian  w
raporcie.

Ambasada dowiedziała się o raporcie dopiero kilka dni po jego
zamieszczeniu na oficjalnej stronie internetowej francuskiego
parlamentu.  Kiedy  Ministerstwo  Spraw  Zagranicznych  w
Jerozolimie dowiedziało się z zewnętrznych źródeł o istnieniu
raportu, niezwłocznie poinformowało o nim ambasadę.

Według autorów raportu, woda pochodząca z Zachodniego Brzegu
nie jest dostępna dla Palestyńczyków w takim stopniu w jakim
powinna, zabrania im się również korzystania z podziemnych
zasobów wodonośnych. Glavany twierdzi, że Izrael dopuszcza się
tym samym „wodnej okupacji” względem Palestyńczyków.

W raporcie jest również mowa o tym, że „mur zbudowany został
przez Izrael w celu kontroli dostępu do podziemnych zasobów
wodnych” oraz tak, aby „przepływ wody odbywał się dokładnie w
kierunku zachodnim”.

Raport oskarża Izrael o „systematyczne niszczenie studzienek
wykopanych  przez  Palestyńczyków  na  Zachodnim  Brzegu”,  oraz
zbiorników wodnych w Strefie Gazy, zbombardowanych celowo w
latach  2008-2009.  Raport  utrzymuje  również,  że  „budowa
zakładów  oczyszczania  wody  planowanych  przez  palestyńskie
Ministerstwo  ds.  Wody  jest  blokowana  przez  administrację
Izraela.”



Jeden  z  wysokich  rangą  urzędników  Ministerstwa  Spraw
Zagranicznych oficjalnie uznał, że ambasada w Paryżu przespała
te  kwestie.  Podkreślił  także,  że:  „Raport  jest  poważnym
nieszczęściem,  który  doprowadził  do  znaczącego  popsucia
dobrego wizerunku Izraela w oczach Francji.”

Rzecznik MSZ Yigal Palmor stwierdził, że Glavany do ostatniej
chwili tworzył raport na własną rękę i z nikim nie konsultował
swojej pracy.

Opracowanie: Karolina Kunda-Kuwieckij
Na podstawie: Haaretz
Źródło: Kampania Solidarności z Palestyną

http://www.kampania-palestyna.pl

