Istnieje ryzyko wprowadzenia podatku katastralnego

Opublikowano: 10.08.2015 | Kategorie: Gospodarka, Prawo, Wiadomości z kraju

Liczba wyświetleń: 868

Nawet kilkudziesięciokrotnie mogą wzrosnąć obciążenia nakładane na właścicieli nieruchomości, jeśli w Polsce zostanie wprowadzony podatek katastralny. Może to nastąpić przed 2020 r. Danina ta zastąpiłaby podatek od nieruchomości, a pobierana byłaby od wartości, a nie od powierzchni nieruchomości. Szczególnie dotknęłoby to właścicieli mieszkań w starych kamienicach w centrach miast.

– Podatek katastralny to podatek od wartości nieruchomości, a zatem im droższa nieruchomość, tym większy podatek – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria dr Rafał Parvi z Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu. – Podatek ten w krajach Unii Europejskiej wynosi średnio 2-3 proc. wartości nieruchomości, a zatem roczny podatek od mieszkania ok. 100-metrowego wartego 350 tys. zł w starym budownictwie wyniesie 7 tys. zł przy 2 proc. obciążenia. Obecnie podatek od nieruchomości wynosi kilkaset złotych, ok. 200-300 zł.

Podatek od nieruchomości jest obecnie podatkiem lokalnym, a jego wysokość jest ustalana przez samorządy. Jego podstawą jest powierzchnia nieruchomości. Jest to obciążenie nieprzekraczającej w większości przypadków kilkuset złotych rocznie.

Wprowadzenie podatku katastralnego to temat, który wraca w dyskusji publicznej co jakiś czas, szczególnie w kontekście podreperowania budżetów samorządowych. W większości krajów UE obowiązuje już podatek naliczany od wartości nieruchomości i zwykle jest znacznie wyższy niż podatek od nieruchomości. Sposoby wyliczania wysokości tej daniny są jednak bardzo różne – w Niemczech to średnio 2 proc. wartości nieruchomości, w Wielkiej Brytanii stosowany jest system progresywny, a średnia to ok. 1 proc. Z kolei we Francji płaci się daninę od hipotetycznego przychodu z wynajmu. Kataster stosują też m.in. Czesi, Litwini i Łotysze.

– Istnieją różne rodzaje podatku katastralnego i różnie się je wylicza w krajach Unii Europejskiej, lecz mechanizm pozostaje zawsze ten sam – kwota liczona jest od wartości nieruchomości. To rozwiązanie jest nie do przyjęcia w państwie będącym w trakcie rozwoju gospodarczego, w którym poziom emerytur i płacy minimalnej nie pozwala na godne życie – ocenia Parvi.

W Polsce podatek katastralny może zostać wprowadzony do 2020 r. zgodnie z Krajową Polityką Miejską. Jednak rząd zaprzecza, by planował wprowadzić taką daninę i podkreśla, że podatki nie podlegają harmonizacji na poziomie UE. Dlatego nawet jeśli inne kraje wspólnoty wybierają kataster, Polska nie ma takiego obowiązku.

Parvi ocenia, że jeśli władze mimo to zdecydowałyby się wprowadzić taki podatek, mogłoby to spowodować problemy właścicieli nieruchomości.

– Kataster w Polsce może wywołać eskalację protestów, a co najgorsze wymusi zamiany mieszkań z większych na mniejsze, gdyż osoby nieposiadające wystarczającej liczby środków pieniężnych nie będą w stanie zapłacić podatku. Obecnie podatek od nieruchomości jest dziesięciokrotnie niższy niż podatek katastralny. Przy podatku katastralnym trzeba będzie przeznaczyć co najmniej jedną pensję na jego zapłatę przy większym i droższym mieszkaniu, domu itp. – podkreśla Parvi. – Jeśli podatek wyniesie 1 proc. wartości nieruchomości, to mieszkanie 100-metrowe w większej aglomeracji, które jest warte 1 mln zł, będzie oznaczać koszt 10 tys. zł. Dziś płacimy 75 zł podatku od nieruchomości.

Wprowadzenie podatku katastralny szczególnie dotknęłoby mniej zamożne osoby mieszkające np. w mieszkaniach w kamienicach w centrach miast. Nawet jeśli ich powierzchnia jest nieduża (przez co podatek od nieruchomości nie jest wysoki), to wartość jest bardzo duża. Dlatego kataster oznaczałby wielokrotny wzrost obciążeń.

Źródło: Biznes.Newseria.pl


TAGI: , ,

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

12 komentarzy

  1. agama 10.08.2015 11:01

    emigranci, nie wracajcie

  2. Maximov 10.08.2015 11:26

    Niech wprowadzą jak najszybciej.
    Wtedy będziemy mieli w Polsce z miejsca rewolucję.
    Niech wprowadzą…

  3. Komzar 10.08.2015 14:31

    Nie będziemy, Polacy to lubią jak się ich doi i jeszcze nie stanęli przeciwko władzy. Od lat są oszukiwani, okradani i przymierają głodem a jak widzisz Maximov jedyne co zrobili to powyjeżdżali. Ja z resztą też, bo zdecydowana większość rodaków nie chce zrozumieć gdzie jest problem i go rozwiązać.
    Wolą jeść trawę niż ukarać złodziei i morderców.
    Jak mi nie wierzysz to zapytaj się znajomych ilu z nich jest w stanie własnoręcznie dokonać samosądu na tych potworach z rządu. Oczywiście zakładamy tu, że nikt potem go nie będzie ścigał prawnie za ten chwaleby czyn.

  4. MichalR 10.08.2015 16:47

    Może lepszy taki podatek katastralny nie tylko od podatku od nieruchomosci ale i od podatku dochodowego. Dziś podatek dochodowy PiT i CiT razem, to wpływy do kasy państwa rzędu 2000zł od mieszkańca rocznie (po uwzględnieniu odliczeń). Jeśliby więc zlikwidować podatek dochodowy oraz podatek od nieruchomości i zastąpić go podatkiem katastralnym rzędu 1-2% to mogłoby się okazać, że niosłoby to za sobą duże oszczędności zarówno dla państwa jak i podatników. Jednocześnie byłby nieomijalny dla zagranicznych firm.

  5. Piechota 10.08.2015 17:00

    Kto ci w Polsce zlikwiduje podatek dochodowy??? Do władzy musieliby dojść prawdziwi narodowi komuniści i socjaliści z krwi i kości, wtedy w ogóle niepotrzebny byłby żaden podatek! Przy okazji przykładnie i surowo ukarani zostaliby Antypolacy wyprzedający Rzeczpospolitą, zdrajcy i sprzedawczyki!!!

  6. RobG56 10.08.2015 17:48

    Założeniem dla wprowadzenia podatku katastralnego nie był wzrost dochodów państwa lecz sprawiedliwsze obciążenia.
    Dziś podatek wynosi (przykładowo) 100 złotych, niezależnie czy wartość nieruchomości wynosi 10.000 czy 10.000.000!
    Stawka powinna być tak skonstruowana, by nie było wzrostu obciążeń dla małych majątków ale były znaczące dla większych.
    To również metoda zapełniania kasy budżetu kosztem tych firm, które uchylają się od płacenia podatków (np sieci handlowe, firmy ubezpieczeniowe czy telekomunikacyjne, etc).
    Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach, a te nie muszą byś zatrważające dla Kowalskiego. Nawet wręcz przeciwnie…
    A jaka jest intencja artykułu?
    – nie uważam by była uczciwa.

  7. kudlaty72 10.08.2015 19:27

    @ Maximov “Wtedy będziemy mieli w Polsce z miejsca rewolucję.”
    @Piechota “…narodowi komuniści…”
    @RobG56 “Założeniem dla wprowadzenia podatku katastralnego nie był wzrost dochodów państwa…”

    Fala upałów na Wolnych Mediach!

  8. emigrant001 10.08.2015 20:08

    Podatek katastralny w krajach Unii Europejskiej nie wynosi średnio 2-3 proc tylko 0,1-0,3% zależne od wartości nieruchomości a to spora różnica.
    Dla niedowiarków:
    http://www.citizensinformation.ie/en/money_and_tax/tax/housing_taxes_and_reliefs/local_property_tax.html

  9. kudlaty72 10.08.2015 20:20

    @W. Ogólnie masz rację.Dodam tylko,że w mojej skromnej ocenie nie ma sprawiedliwych podatków ponieważ sam podatek jest kradzieżą efektów Twojej pracy.Zlikwidować lichwę światową,pieniądz fiduacyjny i nie trzeba będzie płacić podatków.Rząd i wojsko można opłacić z akcyzy na używki(jedyny podatek ,który dopuszczam) i ceł importowych.Należy odświeżyć ustawę z dnia 18 marca 1921 r. o zwalczaniu przestępstw z chęci zysku, popełnionych przez urzędników (Dz.U. 1921 nr 30 poz. 177 1921.04.06)

    (…) Art. 2. Urzędnik, winny:

    przyjęcia bądź podarunku lub innej korzyści majątkowej, bądź obietnicy takiego podarunku lub innej korzyści majątkowej, danych w zamiarze skłonienia go do pogwałcenia obowiązków urzędowych lub służbowych, albo żądania takiego podarunku lub korzyści majątkowej;
    innego przestępstwa służbowego, popełnionego z chęci zysku i z pogwałceniem obowiązków urzędowych lub służbowych w b. dzielnicach rosyjskiej i pruskiej, a w b. dzielnicy austriackiej nadużycia władzy urzędowej, popełnionego z chęci zysku – będzie karany śmiercią przez rozstrzelanie.

    To jest recepta na lepsze jutro.
    Podatek katastralny tak jak napisałeś wywłaszczy najbiedniejszych Polaków.

  10. Maximov 10.08.2015 22:33

    @W.
    Świetnie to opisałeś.
    Pełna zgoda.

    @kudlaty72

    Masz rację.
    Ten podatek jest ewidentną kradzieżą efektów pracy ciężko pracujących ludzi.
    I przeliczając po minimalnej stawce to przekłada się (przynajmniej dla mnie) na 500-1000 zł miesięcznie.
    Nie jestem w stanie płacić takiego podatku i, co oczywiste, nie zamierzam.
    Nawet jak go uchwalą.
    A co do kary śmierci za łapówkarstwo to pozostaje nam obecnie tylko pomarzyć.

  11. dagome12345 11.08.2015 01:01

    Przeciętny dom w Polsce po remoncie ( ocieplenie, nowe centralne itd) kosztuje razem z działka jakieś 350-500 tyś zł. W okolicach dużych aglomeracji, przy dobrych drogach dojazdowych ceny wahają się w granicach 500-850 tys zł.Domek w centrum mojego miasta kosztuje 1 mln-1,2 mln ( taki ostatnio sprzedała kuzynka babci).
    Wychodzi z tego ,że większość ludzi musiała by się wyprowadzić bo kogo stać na zapłatę 10 000 zł samego podatku od nieruchomości.

    @W fajnie to opisałeś.

  12. Piechota 11.08.2015 13:32

    To będzie zamach antypolskiego rządu na społeczeństwo polskie! Wtedy jedynym rozwiązaniem będzie kontr-zamach i obalenie rządu!

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.
Jeśli już się logowałeś - odśwież stronę.