
Interesy  PiS-owskiej
telewizji „publicznej”
19 listopada 2021
W  2014  r.,  ostatnim  roku  rządów  Platformy  Obywatelskiej
telewizja publiczna TVP S.A. uzyskała jeszcze zysk netto w
wysokości  blisko  6,3  mln  zł.  Potem  nastąpił  zjazd,  bo
wprzęgnięcie  telewizji  w  służbę  propagandową  Prawa  i
Sprawiedliwości  doprowadziło  do  olbrzymich  strat.  Programy
misyjne  kosztują  –  a  faktyczną,  choć  nie  zapisaną  w
dokumentach misją PiS-owskiej telewizji „publicznej” stało się
doprowadzenie  do  sukcesów  wyborczych  partii,  która  ją
zawłaszczyła.

W kolejnych dwóch latach spółka poniosła już stratę. W 2015 r.
strata  TVP  S.A.  wyniosła  36,6  mln  zł,  a  w  2016  r.,  gdy
nominaci PiS-owscy obsiedli już znaczące stanowiska w dawnej
telewizji „publicznej”, strata wzrosła aż do 176,7 mln zł.

Jak stwierdza Najwyższa Izba Kontroli, wpływ na to załamanie
miały w szczególności niższe przychody abonamentowe, niższe
przychody z reklamy i sponsoringu, dodatkowe koszty z tytułu
programu  dobrowolnych  odejść  pracowników,  wycena  produktów
gotowych i produkcji w toku, jak również wprowadzone zmiany w
ustawie  o  podatku  od  towarów  i  usług  (zmiana  kalkulacji
wskaźnika proporcjonalnego odliczenia podatku VAT – dodatkowe
koszty w wysokości 66 mln zł).

„Stwierdzone  w  toku  kontroli  nieprawidłowości  dotyczyły
zarówno zarządzania majątkiem, jak i gospodarowania środkami
finansowymi  przez  TVP  S.A.”  –  podkreśla  NIK.  Zewnętrzne
produkcje, realizowane przez krewnych i znajomych królika były
wyceniane tak, żeby „swoi” mogli dobrze zarobić.

NIK  ustaliła,  że  koszty  umów  zawieranych  z  kontrahentami
zewnętrznymi na potrzeby produkcji w 2014 r. wyniosły tylko
3,8 mln zł. W 2015 r. – 3,9 mln zł, 2016 r. – 3,1 mln zł, w

https://wolnemedia.net/interesy-pis-owskiej-telewizji-publicznej/
https://wolnemedia.net/interesy-pis-owskiej-telewizji-publicznej/


2017 r. – 122,1 mln zł, 2018 r. – aż 587,9 mln zł, 2019 r. –
407,3 mln zł, w 2020 (I półrocze) – 207,2 mln zł. Wyraźnie
widać, że od 2017 r. ogromnie wzrosły koszty umów zawieranych
z  kontrahentami  zewnętrznymi.  Było  za  co  je  zawierać,  bo
również od tego roku zaczęto przyznawać TVP S.A. rekompensatę
z tytułu „utraconych w poprzednich latach wpływów z opłat
abonamentowych”.

Najwyższa Izba Kontroli zainteresowała się na przykład filmem
„Zenek”, poświęconym kulturze, za jaką w TVP S.A. uważa się
disco polo. Umowę na koprodukcję filmu „Zenek” podpisano w
2018 r. pomiędzy TVP S.A. a firmą zewnętrzną, która była jego
koproducentem wiodącym. W związku z problemami z zapewnieniem
finansowania  filmu  przez  koproducenta  wiodącego,  TVP  S.A.
przejęła ogół praw do filmu oraz zapewniła środki na jego
produkcję. Spółka pokryła też koszty toczących się przeciwko
firmie  zewnętrznej  postępowań  egzekucyjnych  oraz  dodatkowo
przekazała  firmie  zewnętrznej  100  tys.  zł,  które  zostały
zajęte przez organ egzekucyjny. Kwota ta nie została zwrócona
TVP S.A. Ponadto firma zewnętrzna przy produkcji wykorzystała
utwory, do których nie posiadała autorskich praw majątkowych.
W 2020 r. Zarząd TVP S.A. zwiększył budżet filmu, uzasadniając
to „niedoszacowaniem kosztów produkcji” – a przecież chodziło
o dzieło filmowe tak ważne dla Polski i Polaków.

Ale chodziło też oczywiście i o to, by ci, którzy powinni,
dobrze  zarobili.  Dlatego  przy  produkcji  filmu  „Zenek”
najdroższe były wynagrodzenia ekipy filmowej stanowiące 28,5
proc. ogólnych kosztów filmu. Ponadto TVP S.A., w związku z
promocją filmu, zamówiła za ponad 500 tys. zł usługi, których
przedmiotem  były  przede  wszystkim  tzw.  „działania
marketingowe”, takie jak stworzenie projektów graficznych i
zwiastunów,  marketing  szeptany,  prowadzenie  kont  filmu  w
serwisach  internetowych  i  generowanie  komentarzy  na  nich,
obsługa gości, a także działania zwalczające czarny PR filmu.
Jak  widać,  wymyślano  dość  wyrafinowane  powody  mające
uzasadniać  wydawanie  pieniędzy  publicznych.



Jak podkreśla Izba, generalnie w odniesieniu do telewizyjnej
produkcji  zewnętrznej  stwierdzono  szereg  nieprawidłowości:
występowały przypadki koncentracji zamówień u grupy podmiotów
zewnętrznych,  współpracę  z  producentami  zewnętrznymi  w
znikomym  stopniu  podejmowano  w  trybie  konkursowym,  nie
przestrzegano obowiązku nadawania w czasie przeznaczonym na
audycje europejskie co najmniej 50 proc. audycji wytworzonych
w okresie pięciu lat przed rozpowszechnieniem, przyjmowano do
realizacji filmy i audycje bez dokonania merytorycznej oceny
propozycji  w  Systemie  Rejestracji  i  Oceny  Propozycji
Telewizyjnych  (system  ROPAT).

NIK wykryła na przykład, że w TVP S.A. doszło do naruszenia
procedur  przy  zakupie  i  zlecaniu  usług  producenckich.  Nie
powołano  formalnie  Zespołu  Negocjacyjnego,  nie  było
zatwierdzonej procedury negocjacyjnej, brakowało wzorów umów
oraz  katalogu  istotnych  warunków  naborów  scenariuszy  i
pakietów  produkcyjnych,  nie  przygotowywano  kosztorysów  za
pośrednictwem tzw. platformy zakupowej, realizowano produkcje
bez  uzyskania  uprzedniej  zgody  członka  zarządu  TVP,
rozpoczynano realizowanie seriali przed podpisaniem porozumień
w  sprawie  produkcji,  nierzetelnie  dokonywano  przesunięć
pomiędzy  kosztami,  bez  zgody  zarządu  podpisywano  umowy
zawierające zwiększone progi zmian w kosztorysach.

W rezultacie, koszty działalności operacyjnej spółki w roku
2019 były wyższe o 67 proc. w porównaniu do 2014 r. (wyniosły
one: w 2014 r. – 1,46 mld zł, w 2015 r. – 1,52 mld zł, w 2016
r. – 1,65 mld zł, w 2017 r. – 1,69 mld zł, w 2018 r. – 2,07
mld zł i w 2019 r. – 2,44 mld zł). W 2019 r. najwyższe pozycje
tych  kosztów  stanowiły  usługi  obce  (27,5  proc.)  oraz
wynagrodzenia (21 proc.). Koszty usług obcych w 2019 r. były
wyższe w stosunku do 2014 r. aż o 82 proc. Nastąpił wzrost
kosztów  usług  technicznych  (więcej  o  151  mln  zł),  usług
aktorów  i  scenografów  (więcej  o  95,8  mln  zł),  kosztów
związanych z wynajmem i wypożyczeniem sprzętu (więcej o 10 mln
zł). Oczywiście wzrosły także koszty delegacji krajowych i



zagranicznych (też o 10 mln zł). W stosunku do 2014 r. koszty
podróży służbowych krajowych i zagranicznych zwiększyły się o
prawie  83  proc.  Podróże  samego  prezesa  zarządu  TVP  SA
kosztowały 489,26 tysięcy złotych w latach 2014 – 2019.

NIK wykryła też, że część postępowań zakupowych w centrali TVP
S.A.  przeprowadzono  niezgodnie  z  wewnętrznymi  zasadami.
Ponadto  w  9  spośród  16  oddziałów  TVP  S.A.  Izba  ujawniła
naruszenia przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz
innych procedur zakupowych.

Przemiana telewizji w machinę propagandową partii rządzącej
powoduje  niechęć  wielu  telewidzów.  Razi  ich  propaganda
sukcesu,  tak  bardzo  wzorowana  na  czasach  Polskiej
Rzeczpospolitej Ludowej. Wpływy z abonamentu zaczęły spadać. W
roku 2014, ostatnim sprzed upartyjnienia telewizji, wpływy z
abonamentu TVP SA wyniosły 444 miliony złotych. W 2019 r.,
czwartym roku pod panowaniem PiS, zmniejszyły się do zaledwie
331,4 mln zł.

Przychody z reklam spadły, bo część przedsiębiorstw wolała nie
promować się w tak jednostronnej telewizji – a przekierowanie
do niej strumienia pieniędzy ze spółek państwowych wymagało
trochę czasu. Wiadomo było jednak, że Prawo i Sprawiedliwość
zadba o swój aparat propagandowy.

Gdy jeszcze nie było telewizji, Włodzimierz Lenin mówił: „Ze
wszystkich sztuk najważniejszy jest dla nas film”. Po latach
prezes  Jarosław  Kaczyński,  sprawiając  wrażenie  człowieka
niesłychanie  inspirującego  się  leninowskimi  wzorcami
propagandowymi,  mógłby  powiedzieć:  „Dla  Prawa  i
Sprawiedliwości najważniejsza jest telewizja”. Dlatego na jej
czele postawił człowieka wiernie odgadującego jego myśli i
uczucia.

PiS-owska  władza  pomogła  i  w  kolejnych  latach  partyjna
telewizja „publiczna” osiągała już zysk. W 2017 r. zysk netto
wyniósł 564 tys. zł, w 2018 r. blisko 3,5 mln zł, a w 2019 r.



– 89 mln zł. Znaczący wpływ na poprawę sytuacji finansowej
spółki  miały  środki  stanowiące  rekompensatę  z  tytułu
utraconych  w  poprzednich  latach  wpływów  z  opłat
abonamentowych. W latach 2014 – 2020 przychody z tytułu opłat
abonamentowych wyniosły łącznie 5,98 mld zł (w 2020 r. TVP
S.A.  otrzymała  skarbowe  papiery  wartościowe  o  nominalnej
wartości  1,7  mld  zł,  stanowiące  rekompensatę  za  utracone
wpływy z opłat abonamentowych w latach 2018–2020).

W ostatnich latach finanse TVP S.A. opierają się w głównej
mierze na corocznych rekompensatach z budżetu państwa – w
latach 2017 – 2020 wyniosły one łącznie gigantyczną kwotę 3,7
mld  zł!.  Bez  tego  państwowego  wsparcia  spółka  ponosiłaby
straty, tak jak to było w latach 2015–2016, tym bardziej, że
wpływy z reklamy i sponsoringu zmalały w badanym okresie o 3
proc.  Zmieniła  się  też  struktura  finansowania  produkcji
wpływami  abonamentowymi.  Główny  strumień  pieniędzy  –  ponad
połowa środków – płynie na programy kulturalne i rozrywkowe,
mniej  pieniędzy  procentowo  przeznaczono  na  informację  i
publicystykę.

Zwraca  uwagę  zmiana  struktury  finansowania  produkcji
przychodami abonamentowymi. W 2014 r., gdy TVP S.A. jeszcze
rzetelnie  zajmowała  się  informowaniem,  najwięcej  środków
przeznaczono na programy informacyjne – blisko 135 mln zł
(32,8 proc.). Potem, na rozrywkę – 87 mln zł (21,2 proc.),
kulturę – ponad 55 mln zł (13,4 proc.), publicystykę – blisko
52 mln zł (12,6 proc.) oraz na sport – ponad 45 mln zł (11
proc.).

Natomiast  za  panowania  PiS,  w  2019  r.  najwięcej  środków
przeznaczono na audycje związane z kulturą – 362 mln zł (25,8
proc.),  następnie  na  rozrywkę  –  345  mln  zł  (24,6  proc.),
informację – blisko 223 mln zł (15,9 proc.), sport – ponad 220
mln zł (15,7 proc.) oraz publicystykę – prawie 142 mln zł
(10,1 proc.). Obok potężnego rozbuchania kosztów widać zatem
wyraźnie, że główny strumień pieniędzy – ponad połowa środków
–  płynie  na  programy  kulturalne  i  rozrywkowe,  a  mniej



pieniędzy  procentowo  przeznaczono  na  informację  i
publicystykę.

„Przy czym za kulturę Telewizja Polska uważa także transmisje
i relacje z uroczystości i wydarzeń artystycznych związanych
ze  świętami  narodowymi  i  innymi  ważnymi  wydarzeniami”  –
podkreśla Najwyższa Izba Kontroli. Jakoś tak, w tym momencie
przypomina się słynne stwierdzenie hitlerowskiego pisarza i
gruppenfuhrera SS Hannsa Johsta: „Gdy słyszę słowo kultura,
odbezpieczam  rewolwer”,  bardzo  często  przypisywane  Josefowi
Goebbelsowi.

NIK  postanowiła  zbadać  m.in.  działalność  Belsat  TV,
wpływającej na stan relacji Polski z państwem białoruskim.
Belsat TV jest współfinansowana przez TVP S.A. i ministra
spraw  zagranicznych  przy  wsparciu  różnych  międzynarodowych
donatorów.  Otrzymana  dotacja  pochodząca  z  budżetu  państwa,
stanowiła główne źródło finansowania działalności Belsat TV.
Jej budżet w latach 2018–2019 wyniósł łącznie ponad 71,6 mln
zł.

„W toku kontroli ustalono, że wskutek braku właściwego nadzoru
Prezesa Zarządu oraz nadzorującego jednostkę członka Zarządu
nad prowadzeniem kanału Belsat TV, w latach 2018-2019 o prawie
14  mln  zł  przekroczony  został  planowany  budżet  tego
przedsięwzięcia.  Tym  samym  naruszono  wewnętrzne  wytyczne
dotyczące realizacji planu ekonomiczno – finansowego TVP S.A.
i naruszono dyscyplinę finansową spółki” – zwraca uwagę NIK. W
marcu 2020 r. zawieszono członka zarządu odpowiedzialnego za
nadzór nad działalnością Belsat TV.

TVP S.A. w rozliczny sposób korzystała i korzysta ze wsparcia
PiS-owskiej władzy. W latach objętych kontrolą (2014 – 2020)
TVP S.A. udzielono kredytów na działalność bieżącą w wysokości
od 20 mln zł do 85 mln zł. W latach 2014 – 2019 odsetki od
kredytów wyniosły 1,7 mln zł. W lipcu 2016 r. spółka zawarła z
Bankiem  Gospodarstwa  Krajowego  umowę  programową  dotyczącą
programu  emisji  obligacji  do  kwoty  300  mln  zł.  Okres



obowiązywania programu trwa do końca 2022 r. Koszty emisji
obligacji do końca 2019 r. wyniosły 17,5 mln zł.

Ponadto w lipcu 2017 r. TVP S.A. pożyczyła od Skarbu Państwa
800 mln zł z Funduszu Reprywatyzacji. Koszty odsetek w 2019 r.
wyniosły ponad 17 mln, a opłaty za gotowość blisko 1,5 mln zł.
Środki  z  pożyczki  spółka  przeznaczyła  m.in.  na  seriale
historyczne,  transmisje  wydarzeń  sportowych,  koncerty  i
festiwale, budowę oferty programowej nowych anten.

NIK wykryła również nierzetelne zawieranie umów na organizację
imprez. Jako „niecelowy i niegospodarny” uznała zakup w 2015
r. wyposażenia dla studia telewizyjnego. Do czasu zakończenia
kontroli NIK w listopadzie 2020 r. wyposażenie to nie było w
ogóle  wykorzystywane  i  utraciło  gwarancję  producenta.
Działaniem niegospodarnym było także sfinansowanie opracowania
projektu  technologicznego  instalacji  telewizyjnej  bez
posiadania  tytułu  prawnego  do  nieruchomości,  w  której
projektowana  instalacja  miała  się  znaleźć.

Wątpliwości kontrolerów wzbudził również zakup i instalacja
stacji ładowania samochodów elektrycznych na terenie centrali
TVP S.A. w Warszawie. Projekt ten wprowadzono w życie mając na
uwadze  nowoczesne  trendy,  jednakże  bez  poprzedzenia  go
rachunkiem  efektywności  inwestycji.  Spółka  od  2018  r.
dysponuje tylko jednym samochodem elektrycznym, w dodatku od
sierpnia  2020  r.  stacja  była  wyłączona  z  eksploatacji  na
skutek niewykonania obowiązkowych badań technicznych.

W wyniku ustaleń dokonanych w trakcie kontroli NIK skierowała
do  prokuratury  zawiadomienie  o  podejrzeniu  popełnienia
przestępstwa,  do  Prezesa  Urzędu  Zamówień  Publicznych
zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia czynów podlegających
karze, a do policji i do nadzoru budowlanego, zawiadomienia w
sprawie  podejrzenia  popełnienia  wykroczeń.  Dopóki  jednak  w
Polsce  panuje  PiS,  władze  TVP  S.A.  nie  muszą  się  obawiać
skutków ewentualnych postępowań.



Kamil  Durczok  w  swoim  ostatnim  wywiadzie,  opublikowanym  w
„Onecie”  powiedział:  „W  tej  chwili  nie  ma  już  mediów
publicznych. Jest goebbelsowska szczekaczka i szczujnia, zwana
wdzięcznie od nazwiska jej szefa Kurwizją. Chorowałem na raka
i  widziałem  dzieciaki  z  wenflonami  w  główkach.  Jak  sobie
pomyślę, że na Kurskiego, zamiast na te chore dzieci, idą
rocznie  2  mld  zł,  to  brak  mi  słów.  To  jest  więcej  niż
zbrodnia”.

Autorstwo: Andrzej Leszyk
Źródło: Trybuna.info

https://trybuna.info/gospodarka/boja-sie-ale-sa-juz-przyzwyczajeni/

