
Imperium  medialne  Lorda
Vadera
20 marca 2010
Niedawny raport brytyjskiej komisji parlamentarnej oskarżający
głównych  menadżerów  i  dziennikarzy  światowego  medialnego
giganta News International o „nielegalne podsłuchiwanie osób
publicznych  na  masową  skalę”  udowadnia,  że  po  trzydziestu
latach  brytyjski  establishment  zrozumiał  w  końcu,  że  w
Wielkiej Brytanii premier jest tylko figurantem. Tak naprawdę
społeczeństwem  na  Wyspach  rządzi  medialny  imperator  z
australijskiego  importu.

Raport parlamentarnej komisji liczy 167 stron i jest nieco
spóźniony.  Dokładnie  o  jakieś  kilka  miesięcy.  Już  latem
zeszłego  roku  „The  Guardian”  ogłosił,  że  wydawca  brukowca
„News  of  the  World”  –  News  International  zapłacił  milion
funtów po tym, jak jego dziennikarzom zarzucono nielegalne
podsłuchiwanie  rozmów  telefonicznych.  Afera  wybuchła  i  w
przeciwieństwie do innych skandali szalejących w ostatnim roku
na  Wyspach,  a  które  media  wałkowały  przez  wiele  tygodni,
szybko  zgasła.  „Guardian”  ugryzł  bowiem  prawdziwą  szarą
eminencję  brytyjskiej  polityki,  medialnego  Darhta  Vadera  i
mistrza ciemnej tabloidowej mocy – Ruperta Murdocha.

VADER PODSŁUCHUJE

Chociaż  skandal  już  dawno  rozpłynął  się  w  medialnym
zapomnieniu warto go nieco odkurzyć, gdyż zarzuty stawiane
News  International  są  poważne.  „The  Guardian”  napisał,  a
parlamentarna komisja powtórzyła, że brukowiec „News of the
World” wchodzący w skład imperium medialnego Murdocha zlecał
prywatnym  detektywom  podsłuchiwanie  rozmów  telefonicznych,
przechwytywanie prywatnych SMS-ów i zbieranie danych z kont
bankowych  brytyjskich  celebrytów,  sportowców  i  polityków.
Podsłuchiwani  byli  m.in.  były  wicepremier  John  Prescott,

https://wolnemedia.net/imperium-medialne-lorda-vadera/
https://wolnemedia.net/imperium-medialne-lorda-vadera/


burmistrz  Londynu  Boris  Johnson,  aktorka  Gwyneth  Paltrow,
piosenkarz George Michael, trener piłkarskiego mistrza Anglii
Manchesteru  United  sir  Alex  Ferguson,  obiekt  westchnień
nastolatek, piłkarz oraz ikona pop kultury David Beckham i
inni.

Według „Guardiana” detektywi inwigilowali od dwóch do trzech
tysięcy osobistości publicznych w UK. Wszystko zaczęło się od
dochodzenia Scotland Yardu w 2006 roku, w wyniku którego w
styczniu  2007  r.  za  nielegalne  podsłuchiwanie  Królowej
Brytyjskiej skazano dziennikarza „News of the World” Clive’a
Goodmana i pracującego dla niego prywatnego detektywa Glena
Mulcaire’a. Goodmana skazano na cztery, a Mulcaire’a na sześć
miesięcy pozbawienia wolności. Policja nie zainteresowała się
jednak  innymi  wątkami  pojawiającymi  się  w  śledztwie  i
zarzuciła  postępowanie  w  sprawie  pozostałych  podsłuchów.
Dziennikarze  „Guardiana”  dotarli  jednak  do  jednego  z
funkcjonariuszy biorących udział w dochodzeniu, który zgodził
się  mówić.  Dowiedzieli  się,  że  News  International  zawarło
finansowe ugody z trzema podsłuchiwanymi osobami, aby afera
nie ujrzała światła dziennego. Najwyższe „zadośćuczynienie” w
wysokości  700  tys.  funtów  dostał  Gordon  Taylor,  członek
Angielskiego Związku Piłki Nożnej.

VADER NAKAZUJE CISZĘ W ETERZE

Rewelacje  największego  lewicowego  dziennika  na  Wyspach  nie
trafiły jednak na czołówki innych tytułów i to pomimo tego, że
w aferę zamieszany był jeden z najbliższych doradców lidera
konserwatystów i prawdopodobnie przyszłego premiera Wielkiej
Brytanii Davida Camerona. Andy Coulson, który obecnie jest
doradcą medialnym w gabinecie cieni torysów w latach 2003–2007
był  redaktorem  naczelnym  „News  of  the  World”.  Coulson
zrezygnował z tej posady po wykryciu podsłuchów u rodziny
królewskiej  przekonując,  że  nie  miał  pojęcia  o  metodach
stosowanych przez Goodmana. To jednak mało prawdopodobne, żeby
Coulson będąc przez cztery lata redaktorem naczelnym „News of
the Word”, nie wiedział, co robią jego dziennikarze i w jaki



sposób zdobywają informacje, zwłaszcza że sam zaczynał swoją
błyskotliwą karierę jako reporter prasy brukowej. Do gardła
doradcy lidera opozycji nie rzuciły się także słynące ze swej
krwiożerczości  brytyjskie  media,  które  kilka  miesięcy
wcześniej doprowadziły do dymisji Damiana McBraida, jednego z
najbardziej  zaufanych  doradców  premiera  Gordona  Browna.
McBraid  musiał  ustąpić  z  urzędu  po  opublikowaniu  jego
prywatnych  e-maili,  w  których  proponował  posłom  Labour
przeprowadzanie bezpardonowych ataków na torysów. Tzw. afera
e-mailowa w porównaniu z nielegalnym podsłuchiwaniem trzech
tysięcy osób wydaje się dziecinną igraszką, a mimo to znacznie
bardziej wstrząsnęła brytyjską polityką. W sprawie Coulsona
brytyjscy dziennikarze byli nad wyraz wyrozumiali. Zresztą w
ogóle reakcja na skandal była letnia. Policja oświadczyła, że
nie zamierza ponownie otwierać śledztwa przeciwko „News of the
Word”,  BBC  zajmowała  się  aferą  raptem  przez  dwa  dni,  a
tabloidy nienależące (jeszcze) do News International tematem
właściwie nie zainteresowały się wcale.

Brak  jakiejkolwiek  reakcji  brytyjskiej  prasy  brukowej  na
rewelacje  „Guardiana”  wydaje  się  zrozumiały.  Tabloidy  na
Wyspach robią wszystko, żeby zdobyć newsa, o czym otwarcie
mówi były reporter i autor książki „Dog Eat Dog: Confessions
of a Tabloid Journalist”, Wensley Clarkson. Zeszłoroczna afera
związana z wydatkami brytyjskich parlamentarzystów wyszła na
jaw tylko dlatego, że „Daily Telegraph” zapłacił niebagatelną
sumę  250  tys.  funtów  za  listę  parlamentarnych  wydatków
potajemnie wyniesioną z Izby Gmin.

Pozostałe brukowce także nie przebierają w środkach. Trudno
zatem krytykować konkurencję za metody, których samemu się
używa. Powściągliwi w krytyce praktyk stosowanych przez News
International byli również brytyjscy politycy. W ich przypadku
działał polityczny instynkt samozachowawczy. Orientujący się w
mechanizmach  nowoczesnej  medialnej  postpolityki  wytrawni
polityczni gracze wiedzą doskonale, że co prawda przywódców
państw wybierają obywatele, ale ich decyzjami kieruje Rupert



Murdoch.

VADER WYBIERA

78–letni  Australijczyk  z  amerykańskim  paszportem  w  swoim
medialnym imperium zatrudnia 60 tys. osób, zarabia 27 mln
dolarów rocznie, a jego medialna korporacja uzyskuje roczny
dochód  w  wysokości  33  mld.  Murdoch  wpływa  na  brytyjską
politykę, życie społeczne i gospodarcze od ponad 30 lat. W
skład imperium Murdocha na brytyjskim rynku mediów wchodzą
cztery tytuły prasowe „The Sun”, „News of the World”, „The
Times”  i  „The  Sunday  Times”,  a  także  największa  płatna
telewizja  satelitarna  na  świecie  British  Sky  Broadcoasting
(BSkyB), oraz popularny serwis internetowy MySpace.

Medialną  i  polityczną  siłę  Murdocha  w  Wielkiej  Brytanii
pierwsza  poznała  Margaret  Thatcher.  Żelazna  dama  i  magnat
medialny przez lata żyli w idealnej symbiozie. On pozwalał jej
rządzić państwem, ona umożliwiała mu rozwój biznesu. Kiedy
Unia  Europejska  próbowała  zablokować  wejście  Murdocha  z
telewizją SKY na brytyjski rynek Thatcher wywalczyła w UE
specjalne  zwolnienie  z  europejskich  regulacji,  aby  Murdoch
mógł uruchomić kanał w wersji niemal całkowicie amerykańskiej.
Później wziął pod swoje skrzydła następcę Żelaznej Damy. Do
czasu. W swoich wspomnieniach John Major napisał, że zaczął
liczyć dni do swojego politycznego upadku w momencie, kiedy
wszechpotężny Murdoch pokazał mu kciuk skierowany w dół na
wzór  rzymskich  cesarzy.  Były  premier  wiedział,  co  to
oznaczało.  Siłę  medialnego  imperatora  poznał  w  1992  roku,
kiedy to Murdoch pozwolił mu wygrać wybory. Potem postawił na
innego  konia  i  zaczął  wspierać  Blaira.  Oczywiście  nie  za
darmo.

Blairowi nie pozwolono anulować Broadcasting Act z 1996 –
ustawy, która dała Murdochowi prawie całkowitą kontrolę nad
przyszłością telewizji cyfrowej w Wielkiej Brytanii, a w nocy
przed  decydującym  głosowaniem  w  sprawie  inwazji  na  Irak
podczas spotkania niemal całego gabinetu pieczę nad podjęciem



odpowiedniej decyzji sprawował ówczesny naczelny „The Sun” –
David  Yelland.  Nawet  wydawałoby  się  nie  mający  nic  do
stracenia urzędujący premier Gordon Brown, mimo że Murdoch
skazał go już dawno na polityczny niebyt uważnie nasłuchuje co
też medialny magnat myśli o jego polityce i w ogródku przy
Downing Street 10 do niedawna konsultował swoje decyzje z byłą
naczelną  „The  Sun”  –  Rebeką  Wade.  Niewiele  mu  to  pomaga.
Murdoch zdecydował, że następnym premierem Wielkiej Brytanii
będzie David Cameron.

Lider torysów już zaczął się odwdzięczać. W czerwcu zeszłego
roku  brytyjski  regulator  mediów  elektronicznych  Offcom
opublikował raport dotyczący płatnej telewizji na brytyjskim
rynku.  Dochodzenie  wykazało,  że  telewizja  SKY  ma  w  tym
sektorze pozycję monopolistyczną. BSkyB posiada 80 proc. praw
do pokazywania piłkarskich meczów angielskiej ekstraklasy oraz
100 proc. praw do Hollywoodzkich filmów produkowanych przez
duże studia, które odsprzedaje później pozostałym telewizjom
po  zawyżonych  kosztach.  Orzeczenie  Offcom  nakazuje  BSkyB
odsprzedaż tych praw za kwotę o 30 proc niższą. Kilka dni
później Cameron po konsultacjach z prawicowym think tankiem
zwołał konferencję prasową, na której oznajmił, że nadmierne
regulacje krępują biznes oraz że instytucje rządowe mają za
dużo  władzy.  Obiecał  zmianę.  Po  wyborach  wygranych  przez
torysów Offcom ma przestać odgrywać istotną rolę w regulacji
rynku medialnego i ograniczyć się do „miękkiej kontroli” i
„spraw technicznych”.

VADER KRÓL

Siła polityczna Murdocha tkwi w jego olbrzymich możliwościach
wpływania  na  opinię  publiczną  za  pośrednictwem  środków
masowego przekazu, dzięki czemu ugruntowuje pozycję osobliwego
„królotwórcy” – człowieka, którego poparcie kreuje lub niszczy
polityków. W USA przez lata wspierał Georga Busha Juniora. W
2003  roku  jego  175  gazet  rozproszonych  po  całym  świecie
agitowało na rzecz wojny w Iraku. Nie udało mu się co prawda
przekonać  europejskiej  opinii  publicznej,  ale  w  Stanach



Zjednoczonych nawet dziś prawie 80 proc. osób, których głównym
źródłem informacji jest jego telewizja Fox News, wciąż jest
święcie  przekonanych,  że  w  Iraku  znaleziono  broń  masowego
rażenia.  W  Australii  podobnie  jak  i  w  Wielkiej  Brytanii
Murdoch  raz  popierał  Partię  Pracy,  raz  konserwatystów.  W
kwietniu 2007 roku gościł w swojej nowojorskiej siedzibie News
Corporation Building świeżo wybranego premiera Kevina Rudda,
żeby  porozmawiać,  jak  stwierdził  australijski  premier,  o
„życiu, świecie i polityce”. W sierpniu 2008 roku zafundował
darmowy lot swoim prywatnym odrzutowcem liderowi brytyjskiej
opozycji Davidowi Cameronowi, aby uciąć z nim sobie prywatną
pogawędkę.  Latem  zaś  tego  samego  roku  zaaranżował  tajne
spotkanie z Barackiem Obamą. Wpływy tego medialnego oligarchy
wydają się olbrzymie.

Raport  brytyjskiego  parlamentu  oskarżający  jego  imperium
świadczyć  może  więc  o  tym,  że  Labour  nie  ma  już  nic  do
stracenia i decyduje się na otwartą wojnę z Murdochem tuż
przed  wyborami  parlamentarnymi.  To  spora  odwaga  stawać
naprzeciw ciemnej, tabloidowej mocy medialnego Dartha Vadera.
Zwłaszcza  że  zazwyczaj  Murdochowe  Imperium  szybko  i
śmiertelnie  kontratakuje.

Autor: Radosław Zapałowski
Źródło: eLondyn

http://elondyn.co.uk

