Ideologizowanie gender jest nadużyciem moralnym

Opublikowano: 03.02.2014 | Kategorie: Społeczeństwo, Wiadomości z kraju

Liczba wyświetleń: 555

Ideologizowanie pojęcia “gender” m.in. przez przypisywanie mu obszarów, które nie wchodzą w jego zakres, a przede wszystkim obwinianie o pornografię i pedofilię, jest nadużyciem nie tylko intelektualnym, ale i moralnym – przekonuje środowisko naukowe zajmujący się problematyką gender.

31 stycznia przedstawicielki i przedstawiciele środowiska naukowego pedagogów zajmujący się problematyką gender wystosowali list otwarty, w którym przekonują m.in., że działania edukacyjne ukierunkowane na przeciwdziałanie seksizmowi nie mają nic wspólnego ze zmianami w zakresie identyfikacji z płcią biologiczną.

Ich zdaniem zarzucanie nauczycielom, którzy realizują takie projekty, braku kompetencji i poczucia odpowiedzialności jest wyrazem nieufności wobec środowiska oświatowego.

“To nie badaczki i badacze płci społeczno-kulturowej, autorki programów edukacyjnych czy nauczycielki i nauczyciele prowadzący zajęcia antydyskryminacyjne krzywdzą dzieci, ale ci, którzy blokując te działania, dążą do przywrócenia XIX-wiecznego, patriarchalnego porządku społecznego. Wychowanie utrwalające anachroniczne stereotypy płci jest sprzeczne z zasadami demokracji, podstawami aksjologicznymi polskiego systemu edukacji, a przede wszystkim szkodzi rozwojowi młodych ludzi, ponieważ nie przygotowuje ich do życia we współczesnym świecie” – piszą naukowcy.

W liście tłumaczą, że gender, w odróżnieniu od płci biologicznej, oznacza płeć społeczno-kulturową, czyli to, jakie znaczenie w danym społeczeństwie przypisuje się pojęciom kobiecości i męskości, jakie role wyznacza się jego członkom w zależności od ich płci biologicznej oraz w jaki sposób się je wartościuje. “Płeć społeczno-kulturowa występuje w każdym społeczeństwie, jednak to, jaką jest wypełniona treścią, zależy od kultury i zmienia się w czasie trwania i rozwoju społeczeństwa” – przypominają.

Naukowcy zwracają także uwagę, że choć państwo polskie zobowiązało się zarówno w konstytucji, jak i w innych dokumentach krajowych i międzynarodowych, nie tylko do przestrzegania zasady równości kobiet i mężczyzn, ale i do podejmowania działań, które by tę równość rzeczywiście gwarantowały, nadal w wielu obszarach życia społecznego zauważalna jest dyskryminacja ze względu na płeć.

Ich zdaniem osiągnięcie pełnego równouprawnienia kobiet i mężczyzn wymaga zmiany świadomości społecznej, a ta możliwa jest dzięki edukacji na każdym poziomie kształcenia i wychowania – od przedszkoli po uniwersytety. Podkreślają, że jest to trudne zadanie, ponieważ wiąże się ze zmianą społeczną, a ta wymaga przełamania dotychczasowych przyzwyczajeń i stereotypów.

“Dlatego ważne jest budowanie pozytywnego klimatu w przestrzeni społecznej, medialnej i politycznej dla działań podejmowanych w trosce o demokratyczny i egalitarny charakter polskiej szkoły, a w konsekwencji – polskiego społeczeństwa” – przekonują naukowcy, dodając, że celom tym nie służy kampania przeciw idei gender prowadzona przez niektórych polityków i księży.

Podkreślają, że ideologizowanie pojęcia gender, m.in. przez przypisywanie mu obszarów, które nie wchodzą w jego zakres, czyli edukacji i orientacji seksualnej oraz transseksualizmu, a przede wszystkim obwinianie o pornografię, “rozpustę” i pedofilię, jest nadużyciem nie tylko intelektualnym, ale i moralnym.

“Zawłaszczanie dyskursu publicznego w tej kwestii poprzez ignorowanie dorobku nauki oraz faktów społecznych prowadzi do dezinformacji i tworzenia atmosfery zagrożenia, uniemożliwiając jednocześnie rzetelną dyskusję na temat możliwości przeciwdziałania dyskryminacji” – czytamy w liście.

List podpisali m.in. prof. Zbigniew Izdebski z Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Zielonogórskiego, prof. Zbigniew Kwieciński, przewodniczący Komitetu Rozwoju Edukacji Narodowej PAN, dr Izabela Desperak (na zdjęciu) z Uniwersytetu Łódzkiego, dr Maciej Duda z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, prof. Mariola Chomczyńska-Rubacha z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, prof. Maria Czerepaniak-Walczak z Uniwersytetu Szczecińskiego.

Autor: jkl
Źródło: Lewica.pl


TAGI: , , ,

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

14 komentarzy

  1. edek 03.02.2014 13:15

    Następny wydumany PROBLEM. Dlaczego ci plofesolowie nie zajmą się problemem upadku naszego kraju, bezrobocia i kolonizacji przez międzynarodowy kapitał. Dlaczego nie interesuje ich zwiększająca się nędza wielu Polaków, bez względu na płeć? Dlaczego nie szukają przyczyn i lekarstw na to, że w Polsce tysiące dzieci ( i dorosłych) głoduje?
    Link pierwszy z brzegu:
    http://www.pck.pl/pages,135.html

  2. lboo 03.02.2014 13:33

    @edek: Bo nie za to im płacą …

  3. Szaman 03.02.2014 14:32

    edek a dlaczego ty się nie zajmiesz tylko marnujesz czas na nienawistne hasła do wszelkiej formy działalności ludzkiej której nie pojmujesz ?

    Jak dla mnie kwestia patriarchalnego ustroju społecznego to jedna z podstaw takiego stanu rzeczy o którym mówisz. Patriarchat to zaburzenie społeczne takie samo jak alkoholizm itp. I tak samo jak alkohol w nadmiarze tak i dominacja pierwiastka męskiego w społeczeństwie złożonym z mężczyzn i z kobiet jest przyczyną dewiacji społecznych. A gdzie te dewiacje się odbijają? No właśnie o nich mówisz. Sprowadzenie kobiety do roli reproduktorki i sprzętu kuchennego. To nie tylko jakiś tam “gender” a SPOSÓB PATRZENIA NA ŚWIAT.

    Od kiedy pojawił się patriarchat pojawiło się również podejście że nasza planeta to “nasza własność”, brak szacunku dla przyrody, a także wojny o dominację. Które to cechy są typowe dla męskiego myślenia i postrzegania świata. I dopóki oba pierwiastki trwaja w równowadze to jest dobrze:P Mężczyzna przyłoży tygrysowi który ich zaatakował a kobieta powstrzyma go od wytępienia wszystkich w lesie i tym samym będą zyć w zgodzie z naturą.

    To też nie demonizuje tu niczego ponieważ bez tych cech ludzkość by pewno nie przetrwała ALE tu właśnie wchodzi pierwiastek żeński jako rodzicielki i cyklicznej istoty rozumiejącej istotę kreacji która ma równoważyć męską popędliwość i chęć dominacji wykształtowaną na przestrzeni dziejów z powodu roli jaką musiał pełnić w społeczności jako silniejszy i wytrzymalszy fizycznie.

    Jednak dominacja tego podejścia to właśnie twój “upadek kraju”- który wynika z braku szacunku do ojczystej ziemi czyli niejako “rodzicielki” 😛

    Rabunkowa gospodarka na tej ziemi spowodowana właśnie między innymi chęcią dominacji finansowej:P

    Brak szacunku i współczucia do drugiego człowieka który tak jak ta kobieta też jest traktowany przez patriarchalne jednostki u władzy przedmiotowo, jako wróg lub przeszkoda w realizacji celów. Co również jest cechą typowo męską, bo jak wiemy kobiety zawsze były wrażliwsze na krzywdę innych. Działa tu forma empatii matki która kocha swoje dziecko i przez to ma większą empatię do dzieci innych matek.

    A w końcu dochodząc do twojej kolonizacji przez międzynarodowy kapitał która również jest wynikiem dominacyjnego podejścia szefów zarządów korporacji które kierują się po prostu zasadą “podboju rynku” 😛

    Nędza natomiast to wynik powyższych bo na zdewastowanej, zatrutej radioaktywnej ziemi, gdzie nikt ci nic nie da bez walki na “maczugi”, jednostki słabsze popadają w nędzę gdyż przegrywają w naturalnym wyścigu “zbrojeń” 😛

    A to ostatnie słowo “zbrojeń ” myślę ze właśnie odnosi się do naszego kraju. Nie mamy arsenału nuklearnego, ani super odrzutowców najnowszej generacji, ani też nawet super siatki szpiegowskiej czy też licznej armii, których w tym patriarchalnym świecie moglibyśmy użyć do “zastraszenia” innych więc nie mamy tym samym czym negocjować tylko posłusznie odsprzedajemy wszystko po co się zgłoszą za kolejne chwile spokoju 😛

    Tak więc rozwiązanie tego “wydumanego problemu” może w przyszłości przynieść więcej niż ci się wydaje bo sposób jaki patrzymy na świat i siebie samych jako ludzkość, o raz na swoja rolę w społeczeństwie, to sposób w jaki ten świat organizujemy i w jaki się do niego odnosimy.

  4. jestemtu 03.02.2014 15:15
  5. Martinus 03.02.2014 17:02

    Szanowne profesorostwo i doktorostwo! Nie po to Naród polski składa się na wasze utrzymanie byście mu zmieniali świadomość. Czasy inżynierii społecznej skończyły się. Każdy może mieć stereotypy jakie mu się podobają i nie wam o tym decydować. A już szczególnie obrzydliwa jest próba manipulowania małymi bezbronnymi dziećmi!

  6. edek 03.02.2014 18:34

    @Szaman
    Zajmuję się jak potrafię. Np. uświadamiając ludzi, kupując POLSKIE PRODUKTY by moja kasa szła na pensje Polaków nie Chińczyków (do których nic nie mam, potrafią po prostu zadbać o swoje). Itp.
    Znam sporo kobiet, ba, zdarzyło mi się być podwładnym kobiet i powiem, że wciskanie kitu, że to mężczyźni są źli, a kobiety takie ciepłe i współczujące to BZDURA. Mało tego, kobiety na stanowiskach często są bardziej zawistne i pamiętliwe niż faceci. I tak samo egoistyczne. Ludzkość dzieli się na s…ów i ludzi. Bez względu na płeć. Wiele kobiet jest współtwórczyniami całego syfu na tym świecie. Jak ktoś tego nie dostrzega, to jest zaślepiony następną chorą ideologią.
    A to że faceci polowali a kobiety rodziły dzieci i je wychowywały to coś dziwnego? To logiczne. Ludzkość nie dorosła po prostu do technologii. Płeć nie ma tu nic do rzeczy.
    Rozwój technologiczny powinien współgrać z rozwojem duchowym. Niestety żądza pieniądza, chciwość i egoizm zawsze obecne w świecie, teraz zostały wyniesione na piedestały. Też przy współudziale kobiet… A ludzkość żeby przetrwać potrzebuje współpracy i rozwoju nie dla zysku, ale dla lepszej przyszłości.
    Dzielenie ludzi na kobiety i mężczyzn jest takie samo mądre, jak dzielenie na białych, czarnych czy żółtych. I tak powinno być traktowane. Bo feministki na siłę chcą ten podział utrzymać. Z powodów ideologicznych. A jak już napisałem. Kobieta i mężczyzna są tym samym gatunkiem, tyle że są uwarunkowani biologicznie. A to pociąga inne uwarunkowania. Tylko tyle i aż tyle.

  7. narajana 03.02.2014 19:44

    @edek
    Popieram, dodam tylko, że na większość par jakie znam to właśnie kobiety pełnią rolę dominującą w związku ponieważ lepiej umieją manipulować za pomocą wykorzystania empatii, która u nas facetów jakoś zanikła…

  8. Szaman 03.02.2014 23:16

    nie nie chodzi tu wcale o manipulację empatią albo tego typu dominację a o chęć kontroli za sprawą przemocy, i zastraszania. Chyba mi nie powiecie że w tym kobiety królują 😛

    Co do wrednych kobiet na stanowiskach.. Dam wam zagadkę: Mamy ten chory materialny system i wszystkie ważne pozycje są obstawione przez psychopatów, nagle stara się dostać do środowiska kobieta. Zestaw jakich cech będzie prezentowała szczęśliwa wybranka? 😛

    a po za tym nigdzie nie napisałem ze wychwalam kobiety:P Uważam że matriarchat prowadził by do takiej samej katastrofy jak patriarchat 😛 i właśnie zwracam tu uwagę że tylko równowaga i zrównanie kobiety i mężczyzny jako ludzi a nie 2 różnych gatunków może nas do czegoś doprowadzić ale może się niejasno wyraziłem bo widzę niezrozumienie.

    Co do reszty to powiem tak.. może się tu troszkę bawię w adwokata diabła ale moim celem jest jest zwrócenie uwagi na wszechobecną płyciznę oceny przyczyny i skutku po przez model:

    Problem- przyczyna bez próby ugryzienia tematu od innej strony lub poszukania przyczyny tej przyczyny.

    hasła “wydumany problem” padają tu niestety zbyt często i to o zbyt wielu kwestiach które takimi problemami nie są.

    W tym przypadku problem polega na narzucaniu kobiecie i mężczyźnie pewnych cech i zadań nie ze względu na jego cechy i uzdolnienia fizyczne i chociaż z pozoru wydaje się to właśnie problemem błahym i bez 2 dna to należy zdać sobie sprawę że przez postrzeganie świata przez pryzmat takiej właśnie ideologii jest jednym z elementów składowych przyczyny stanu rzeczy jaki mamy dziś 😛

    I teraz co z tego wynika? a no to że jeśli chcemy zmienić obecną konsumpcjonistyczną kulturę to niemożna tego zrobić nie usuwając z piedestału również tego typu wzorców. To też w tym kontekście, gdy sobie to uświadomić, ten “wydumany problem” przestaje nim być.

  9. Perun 04.02.2014 00:32

    “Ich zdaniem zarzucanie nauczycielom, którzy realizują takie projekty, braku kompetencji i poczucia odpowiedzialności jest wyrazem nieufności wobec środowiska oświatowego.”

    Kompetencje dzisiejszych nauczycieli najlepiej widać w odpowiedziach ich uczniów(zaraz po wyjściu z egzaminu gimnazjalnego) na pytanie: co jest cięższe? kilogram pierza, czy kilogram kamieni? Materiał do znalezienia na You Tube.
    @Szamanka
    To nie literówka. Pojechało Kazimierą równiutko( swoją drogą, bardzo fajna babka).
    Gdzie Ty kobieto widzisz patriarchat??
    Chiny – 51% stanowisk kierowniczych zajmują kobiety, Polska – 48%, kraje bałtyckie- 48%
    http://natemat.pl/53537,financial-times-48-proc-osob-na-stanowiskach-kierowniczych-w-polsce-to-kobiety-lepsze-sa-tylko-chiny
    Reszta wypowiedzi to uczta po prostu! Pasjami wręcz uwielbiam te babskie filozofie domowego chowu! Taki uroczy, milusi, różowiutki torcik! Delicje!
    A!
    Co to jest, do k**** nędzy, cykliczna istota rozumiejąca istotę kreacji ??????

  10. narajana 04.02.2014 06:32

    W zasadzie to w szpitalach to jakiś olbrzymi faszyzm panuje bo pielęgniarki opanowały go praktycznie całkowicie, musimy dążyć do równo uprawnienia także połowa do zwolnienia i przyjąć pielęgniarzy… tylko za raz, za raz ilu mamy pielęgniarzy?… i w zasadzie to ja wole ładne panie pielęgniarki 🙂

  11. edek 04.02.2014 11:04

    Naprawdę dawno już filozofowie (chińscy) zauważyli, że równowaga, środek jest tym, co najlepiej funkcjonuje i sprawdza się. W większości dziedzin życia tak społeczeństw jak i każdego człowieka to się sprawdza. To samo dotyczy relacji między płciami.
    A, Szaman. Nie zgodzę się, że kobiety zdobywające stanowiska są złe dlatego, że tak trzeba. To ta sama argumentacja, jak i esesmanów oskarżanych o zbrodnie. “My wypełnialiśmy tylko rozkazy”. Sorry za porównanie, ale samo się nasuwa. Okoliczności nie są usprawiedliwieniem dla sk…wa. Nawet w niedoskonałym prawie karnym jest to widoczne. Podobno choroba psychiczna jest jakimś usprawiedliwieniem. Ale też uważam, że nie do końca…

  12. Szaman 04.02.2014 12:14

    “Gdzie Ty kobieto widzisz patriarchat??”

    XDXD ale sie uśmiałem 😀 jak jakiś koleś już stanie po stronie kobiet to albo posądzają ze to nie facet albo insynuują mu brak obfitego przyrodzenia XD

    Gdzie ja widzę patriarchat? no cóż powiem to tak… ile mieliśmy ostatnio pań prezydentów? ile pań jest w rządzie? a teraz ile ROZPOZNAWALNYCH pań jest w rządzie? ale pomijając to.. od ilu lat dopiero kobiety mają równe prawa ? 20? 40? Oczywiście że teraz tendencja się zmienia bo rzeczywiście jest w tym temacie lepiej 😛 Ale stare struktury żyją i to dosłownie jako dziadki które wywodzą się jeszcze z innych czasów. oraz w takich ludziach jak ty od których aż bije ignorancja:P
    Te procenty to sobie możesz wsadzić w D bo nie pokazują faktycznego zatrudnienia z podziałem na sektory i stanowiska 😛
    W chinach np oczywiście kobiet jest pełno… na hali produkcyjnej 😛 to takie “stanowiska kierownicze” jak kierownik biedronki XD który tak naprawdę ma mniejszy wpływ na swój przybytek niż pracownicy bo jest tam osłem wykonującym rozkazy który po prostu obrywa cała odpowiedzialnością za zmniejszenie przychodów i wszystkie nieprawidłowości 😛 w h*j kierownicze stanowisko:P

    “A, Szaman. Nie zgodzę się, że kobiety zdobywające stanowiska są złe dlatego, że tak trzeba.”

    Nigdzie nie napisałem ze tak trzeba. To jedynie twoja odpowiedz na moje pytanie. Powiedziałbym ze nie do końca przemyślana.

    Są różne typy ludzi w różnych warstwach społecznych jakich więc będą chcieli widzieć psychopaci w zarządzie swoich spółek,korporacji ect ? empatycznych i współczujących? ludzi z zasadami ? moralnie poprawnych? czy też bezwzględnych i pozbawionych skrupułów?

    Podpowiem że to nie tyczy się nawet tylko odnośnie rekrutacji kobiet tylko ogólnie nowych kandydatów.

    “Okoliczności nie są usprawiedliwieniem dla sk…wa. ”
    Jak najbardziej nie są i zgadzam sie w 100% ale nigdzie nie napisałem że są 😉

  13. Perun 04.02.2014 12:36

    @Szamanka
    “Te procenty to sobie możesz wsadzić w D ….”
    Jeżeli statystyki można wsadzić sobie w d, to Twoje dziewczęce gawędy tym bardziej.

  14. Szaman 04.02.2014 13:00

    Ciekawa konkluzja 😛 No niemniej jak najbardziej wsadzaj se gdzie chcesz ja tu nikogo nie nawracam 😛

    Co do statystyk to twoja wiara mnie zdumiewa 😀 Narzędzie współczesnej manipulacji społecznej, robione najczęściej na zamówienie, przyjaciel każdego zamożnego polityka i koncernu a ty stawiasz je na piedestale jak bożka 😛

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.
Jeśli już się logowałeś - odśwież stronę.