
Hakerzy  z  Chin  szpiegują
amerykańską prasę
2 lutego 2013
Chińscy  hakerzy  atakowali  systemy  informatyczne  gazet,  aby
wykradać  pliki  związane  z  przygotowywanymi  materiałami  –
twierdzą „New York Times” oraz „Wall Street Journal”. Innego
zdania są oczywiście władze Chin, które mówią o nieostrożnym
przedstawianiu poważnych zarzutów.

„New  York  Times”  poinformował,  że  hakerzy  z  Chin  na
przestrzeni  ostatnich  czterech  miesięcy  penetrowali  jego
systemy  informatyczne.  Zdaniem  gazety  miało  to  związek  z
badaniem przez dziennikarzy fortuny zgromadzonej przez rodzinę
Wen Jiabao, jednego z czołowych chińskich polityków.

Chińscy  hakerzy  mieli  wykradać  hasła  dziennikarzy,  aby  w
systemie  informatycznym  „New  York  Times”  szukać  plików
związanych ze sprawą Wen Jiabao. Informatycy wynajęci przez
gazetę  stwierdzili,  że  atak  był  prowadzony  przy  pomocy
komputerów chińskich uczelni używanych już wcześniej do ataków
przeciwko kontrahentom armii USA. W atakach miały też brać
udział  komputery  uczelni  amerykańskich,  na  których
zainstalowano  złośliwe  oprogramowanie  powiązane  z  chińskimi
hakerami.

Mimo to gazeta twierdzi, że nie wyciekły żadne wrażliwe dane
jej  klientów  lub  innych  osób  powiązanych  z  gazetą,  a
przynajmniej  nic  na  to  nie  wskazuje.

O sprawie pisze również „Wall Street Journal”, który nadaje
sprawie jeszcze większy zasięg.

„Wall Street Journal” wie od swoich anonimowych źródeł, że
chińscy hakerzy powiązani z armią tego kraju przeprowadzają
szerzej zakrojoną akcję cyberataków na systemy amerykańskich
mediów. Chodzi tu o systemy służące do gromadzenia informacji.

https://wolnemedia.net/hakerzy-z-chin-szpieguja-amerykanska-prase/
https://wolnemedia.net/hakerzy-z-chin-szpieguja-amerykanska-prase/


Dzięki  temu  hakerzy  mogą  mieć  dostęp  m.in.  do  danych  o
źródłach  dziennikarskich  i  artykułach  czekających  na
opublikowanie.

Łatwo sobie wyobrazić, po co Chiny miałyby robić coś takiego.
W  kraju  tym  można  odpowiedzieć  za  przekazywanie  prasie
niektórych informacji. Reporterzy pracujący w Chinach od dawna
podejrzewali,  że  są  nadzorowani  przez  władze.  Prowadzenie
podobnego  nadzoru  poza  granicami  Chin  byłoby  bardziej
niepokojące.

Oczywiście  to  nie  wystarczy,  by  coś  Chinom  zarzucić.
Przedstawiciele  chińskich  władz  stanowczo  zaprzeczają
doniesieniom  prasy.  Ich  zdaniem  gazety  w  sposób  bardzo
nieodpowiedzialny  połączyły  cyberprzestępstwa  z  Chinami,  a
chińskie prawo przewiduje kary za takie czyny.

W tej sprawie jeszcze jedna strona poczuła się urażona – firma
Symantec,  z  której  oprogramowania  antywirusowego  korzystał
„New  York  Times”.  To  oprogramowanie  nie  zapewniło  gazecie
wystarczającej ochrony.

Przedstawiciele  Symantec  wydali  oświadczenie,  w  którym
przypomnieli, że żaden program antywirusowy nie zapewnia 100%
ochrony  przed  zagrożeniami.  Zdaniem  Symanteca  konieczne  są
„kompleksowe rozwiązania”. To oświadczenie jest dość ciekawe,
bo producenci antywirusów z reguły nie lubią mówić o tym, że
ich oprogramowanie zdaje egzamin tylko w przypadku już znanych
zagrożeń.

Całą sprawę na chwilę obecną trudno ocenić, bo mamy tylko
doniesienia mediów i liczne do nich komentarze. Obserwując to
z boku, łatwo jednak zauważyć, że sprawa wywołuje naprawdę
wiele szumu.

Historie robaków takich, jak Stuxnet, każą nam sądzić, że w
przyszłości więcej będzie podobnych oskarżeń o cyberataki na
zlecenie rządów.



Opracowanie: Marcin Maj
Na podstawie: New York Times, Wall Street Journal
Źródło: Dziennik Internautów

http://www.di.com.pl

