
„Gazeta  Wyborcza”  –  drugie
dno
5 czerwca 2018
Aby napisać o „Gazecie Wyborczej” nie starczy jeden artykuł.
Ilość  informacji  oraz  mitów  i  legend  jest  tak  duża,  że
przekracza pojemność zwykłego artykułu. Na dodatek w prawie
30-letniej  historii  tej  gazety  pojawia  się  tyle  ważnych
nazwisk  i  faktów,  które  wymagają  osobnego  omówienia,  że
problemem jest zdecydowanie się gdzie zacząć całą historie i
jak głęboko w niej kopać. Faktem jednak jest, że aby zrozumieć
fenomen  „Gazety  Wyborczej”  należy  przedstawić  różne  strony
medalu, co z pewnością spotka się z mieszanym reakcjami części
czytelników.  My  zdecydowaliśmy  się  najpierw  obalić  mity
narosłe wokół „Gazety Wyborczej” a dopiero na następnym etapie
przejść do historii.

„GAZETA WYBORCZA” – OBALANIE MITÓW

Adam Michnik (Szechter) to samodzielny polityk i jedna z ikon
walki z komunizmem w Polsce. FAŁSZ. Michnik nigdy nie był
samodzielny i nigdy nie walczył z komunizmem, jako takim. Jego
guru  i  szefem  zawsze  był  Jacek  Kuroń  [Icek  Kordblum],  za
którym  Michnik  podążał  jak  cień.  Gdy  go  zabrakło  została
pustka i kontynuacja raz obranego kierunku. Kuroń był szefem
Michnika w czasach Czerwonego Harcerstwa 1954 – 1961. Gdy
Kuroń pisał list z Modzelewskim (Cyryl Budniewicz) do KC PZPR
Michnik zajmował się przekazywaniem dalej tego listu. Wzorem
swego mistrza zaliczył członkostwo w PZPR i został z partii
wydalony,  bo  prezentował  podobnie  jak  Kuroń  odchylenie
trockistowskie.  Kuroń  już  w  pierwszym  rozdaniu  układu
magdalenkowego  był  przewidziany,  jako  jeden  z  czołowych
przedstawicieli nowego rządu. O funkcję dla Michnika musiał on
walczyć wraz z Lechem Wałęsą.

Adam Michnik był od początku szefem „Gazety Wyborczej”. FAŁSZ.

https://wolnemedia.net/gazeta-wyborcza-drugie-dno/
https://wolnemedia.net/gazeta-wyborcza-drugie-dno/


Michnik  nigdy  nie  był  szefem  gazety.  Od  zawsze  w  gazecie
rządziła Helena Łuczywo (Chaber). To ona zasiadała i nadal
zasiada  w  kierownictwie  Fundacji  Batorego  –  organizacji
opłacanej przez Sorosa. Misja Heleny, która jest stuprocentową
Żydówką, polegała zawsze na chronieniu polskich Żydów przed
jakimkolwiek złym losem. Michnik w Gazecie Wyborczej był i
jest komisarzem politycznym, który przez swoich cyngli, czyli
Pawła Smoleńskiego i Agnieszkę Kublik sprawował nadzór nad
polityczną linią gazety.

„Gazeta Wyborcza” od zawsze jest w konflikcie z PiS. CZĘŚCIOWA
PRAWDA. Często opisywany konflikt ma swoje podłoże personalne.
Gazeta tak często zmieniała swój profil, że pewnie gdyby nie
konflikt personalny pogodziłaby się też z PiS gdyby miało to
przynieść wymierne korzyści. Niestety Adam Michnik szczerze od
lat nienawidzi Jarosława Kaczyńskiego i to nie bez powodu. W
sierpniu  1989  r.  misję  tworzenia  nowego  rządu  powierzono
przedstawicielowi opozycji Tadeuszowi Mazowieckiemu. „Gazeta
Wyborcza” zaczęła wspierać nowego premiera i systematycznie
powiększała  swój  dystans  do  przewodniczącego  związku  Lecha
Wałęsy. Ten ostatni rzeczywiście poczuł się coraz bardziej
marginalizowany, ale Michnik nie miał wyboru. Musiał wspierać
swojego  guru  Jacka  Kuronia,  który  wszedł  w  skład  rządu.
Efektem tego było to, że w drugiej połowie 1989 r. „Gazeta
Wyborcza”  weszła  również  w  ostry  konflikt  ze  środowiskiem
„Tygodnika  Solidarność”.  Redaktorem  naczelnym  „Tygodnika
Solidarność” był w tym czasie Jarosław Kaczyński. Od tej pory
w obozie solidarnościowym trwa walka między frakcją lewicową
reprezentowaną przez UW a później przez PO i frakcją centrową
mającą swe zaplecze w PC a obecnie w PiS. W walce padły ostre
słowa, które zostały zapamiętane przez jedną i drugą stronę.
Na dodatek Michnik oskarża Jarosława Kaczyńskiego o to, że
przez  niego  „Gazeta  Wyborcza”  nie  może  już  nigdy  używać
argumentu, że ma związek z opozycją post solidarnościową.

„Gazeta  Wyborcza”  od  początku  swego  istnienia  walczyła  z
wpływami komunistów w Polsce. FAŁSZ. Adam Michnik od razu po



otrzymaniu stanowiska redaktora naczelnego w Gazecie Wyborczej
udał się z swoją pierwszą misją do Moskwy gdzie spotkał się z
szefem  Wydziału  Zagranicznego  KPZR  Jurijem  Graczowem.  Jak
głoszą miejskie legendy wizyta ta uczyniła z Michnika jednego
z nienaruszalnych i dzięki uzyskanym w Moskwie papierom Adaś
może do dziś spokojnie siedzieć w fotelu szefa. Trzeba dodać,
że sojusz największej gazety w Polsce z władzami w Moskwie
trwał aż do przewrotu na Ukrainie, czyli do 20 lutego 2014.
Wtedy to lewicowe środowisko w Polsce zostało postawione przed
zerowym  wyborem.  Albo  zachodnie  źródła  finansowania  albo
dalsza pro moskiewska polityka. Wygrały pieniądze.

„Gazeta  Wyborcza”  powstała  dzięki  staraniom  Solidarności.
PRAWDA  POŁOWICZNA.  „Gazeta  Wyborcza”  tak  jak  zresztą  cały
układ  Okrągłego  Stołu  była  efektem  zgniłego  kompromisu
pomiędzy  kontraktową  opozycją  i  aparatem  partii
komunistycznej. Dowodów na to nie trzeba szukać daleko. Na
pierwsze wydanie gazety dostarczono papier, który wtedy był
reglamentowany na osobiste polecenie generała Kiszczaka. Przez
długi czas gazeta była też drukowana w tych samych miejscach
gdzie  Trybuna  Ludu.  Rzeczywiście  można  to  nazwać  powiewem
wolności.

Dzięki nadzwyczajnej popularności „Gazeta Wyborcza” zaczęła od
razu na siebie zarabiać. FAŁSZ. Gdyby nie zewnętrzne źródła
finansowania  i  przydział  reglamentowanych  środków  gazeta
padłaby po miesiącu. Tu trzeba czytelnikom przypomnieć, że w
tych czasach papier i farba drukarska były towarami ciężkimi
do zdobycia i reglamentowanymi. Wszystkie znaczące drukarnie
były państwowe i pod ścisłą kontrolą SB. Na dodatek gazeta
wcale nie oszczędzała pieniędzy na starcie. Od samego początku
tylko  sztab  piszących  dla  gazety  przekraczał  20  osób.  Na
potrzeby  działalności  gazeta  zajęła  budynek  dawnego  żłobka
przy ulicy Iwickiej.

„GAZETA WYBORCZA” – HISTORIA

Najpierw  mianowano  Adama  Michnika  na  redaktora  naczelnego



„Gazety Wyborczej”. Była to nazwa tymczasowa. Docelowo gazeta
miała  mieć  tytuł  „Gazeta  Codzienna”.  Nazwa  Wyborcza  miała
funkcjonować  tylko  do  wyborów  do  sejmu  kontraktowego.  W
założeniu  wstępnym  „Gazeta  Wyborcza”  miała  być  organem
prasowym  Klubu  Obywatelskiego  przy  przewodniczącym
„Solidarności”  Lechu  Wałęsie.  Jednak  już  po  pierwszym
zebraniu, które odbyło się przy ul. Stawki w gmachu ówczesnego
Wydziału Psychologii UW było jasne, że team Kuroń i Michnik
miał inne plany.

Pierwszym  ruchem  Michnika  była  wspomniana  już  wizyta  w
Moskwie.  Jednocześnie  zatrudniono  Helenę  Łuczywo  i  Ernesta
Skalskiego  (Wilker),  jako  zastępców  redaktora  naczelnego.
Bieżącą kontrolę nad działalnością gazety sprawowała Helena
Łuczywo i jej bardzo bliska „przyjaciółka” Wanda Rapaczyńska
(Gruber).  W  skład  zespołu  wchodzili  między  innymi:  Anna
Bikont, Seweryn Blumsztajn, Edward Krzemień (Feuerberg), Ewa
Milewicz, Piotr Pacewicz, Jerzy Jachowicz, Stanisław Remuszko,
Joanna Szczęsna, Stanisław Turnau, Lidia Ostałowska, Juliusz
Rawicz,  Tomasz  Burski,  Krzysztof  Leski,  Danuta  Zagrodzka,
Małgorzata Szejnert, Jacek Żakowski. Rolę przewodnią w zespole
stanowili byli lewicujący działacze KOR (trockiści) głównie
pochodzenia żydowskiego.

Nic, więc dziwnego, że linia programowa gazety zamiast skupiać
się  na  programowej  idei  Solidarności  oscylowała  wokół
problematyki tropienie ksenofobii, antysemityzmu i wszelkich
zagrożeń ze strony Kościoła i prawicy.

Nominalny wydawcą „Gazety Wyborczej” była Agory sp. z o.o.
zarejestrowana 10 kwietnia 1989 r. przez reżysera Andrzeja
Wajdę,  opozycjonistę  Zbigniewa  Bujaka  oraz  dziennikarza
Aleksandra  Paszyńskiego.  Kapitał  początkowy  spółki  wynosił
równowartość dzisiejszych 15 złotych. W maju 1990 r. do grona
udziałowców  spółki  „dokooptowano”  16  wybrańców  spośród
dziennikarzy  gazety.  Byli  wśród  nich  Anna  Bikont,  Stefan
Bratkowski, Tomasz Burski, Zofia Bydlińska, Zofia Floriańczyk,
Wojciech  Kamiński,  Edward  Krzemień,  Tomasz  Kuczborski,



Krzysztof  Leski,  Grzegorz  Lindenberg,  Helena  Łuczywo,  Adam
Michnik, Piotr Pacewicz, Piotr Niemczycki, Juliusz Rawicz i
Ernest Skalski.

Tu trzeba napisać słowo o pierwszych akcjonariuszach Agory.
Najważniejszym  z  nich  był  Andrzej  Wajda  –  ikona  polskiej
kinematografii.  Wajda  zrealizował  w  swoim  życiu  wiele
wybitnych  filmów  i  niewątpliwie  jest  jednym  z
najwybitniejszych polskich reżyserów. Do chwili obecnej jego
film „Ziemia obiecana” uchodzi za jedną z najlepszych polskich
produkcji. Tu trzeba zaznaczyć również, że ten wybitny reżyser
miał też drugą, często przemilczaną historię. Po za filmami,
które przeszły do kanonu kinematografii Wajda zrealizował też
sporo filmów z pogranicza socrealizmu lub po prostu kiczów.
Zawsze był ulubieńcem władz. Jemu się nie odmawiało. Prawie od
początku  swej  kariery  (  1951  r.)  dostawał  pieniądze  na
realizację złożonych przez siebie projektów bez ograniczeń.
Mówiono wręcz, że budżet na realizację nowych filmów w dużej
mierze zależał od planów Andrzeja Wajdy. Pozwalano mu też w
dobie totalnej cenzury na delikatne wychodzenie po za ramy
ogólnie przyjętej poprawności. Np. filmy o Armii Krajowej. To
specjalne traktowanie reżysera tłumaczono z reguły sukcesami
na rynku zagranicznym, lecz faktem jest, że wielu reżyserów o
podobnym talencie było szykanowanych lub wręcz zmuszanych do
emigracji. Estyma ogólnie rozumianej władzy do Andrzeje Wajdy
była zaraźliwa, bo po okresie prosperity za czasów PRL wszedł
w świetny kontakt z władzami wyłonionymi przy okrągłym stole.
Jego nienaruszalność przetrwała do dziś. O Wajdzie mówi się
dobrze lub nie mówi się w ogóle.

Zbigniew Bujak ma bujny życiorys. Niewątpliwie był jednym z
najbardziej „legendowanych” działaczy Solidarności za czasów
PRL, którego SB „ nie dała rady” złapać. Działał w Zakładach
Mechanicznych Ursus. Brał udział w obradach okrągłego stołu i
demonstracyjnie  odcinał  się  od  współpracy  z  kontraktową
opozycją. Nie przeszkodziło mu to by z czasem przystąpić do
Polskiej  Unii  Socjaldemokratycznej  i  UW.  W  1999  został



mianowany  prezesem  Głównego  Urzędu  Ceł  w  rządzie  Jerzego
Buzka. W czasach nowego rozdania strategicznie usunął się w
cień, lecz wcześniej zdążył udzielić wywiadu pod znamiennym
tytułem „Przepraszam za Solidarność”.

Aleksander Paszyński[ Finkelstein] był dziennikarzem, ale nie
wybitnym. Kombinował na dwie strony. Z jednej wiele lat był
dziennikarzem „Polityki” z drugiej publikował w drugim obiegu.
Wilk był syty i owca cała. Pełnił funkcję ministra gospodarki
przestrzennej i budownictwa w rządzie Tadeusza Mazowieckiego,
bo załapał się na obrady okrągłego stołu. Niewątpliwie udział
w założeniu Agory był szczytowym momentem w jego życiu.

To, co łączy założycieli Agory to poparcie dla rządu Tadeusza
Mazowieckiego  i  działalność  na  rzecz  rozbicia  NSZZ
Solidarność,  która  ich  zdaniem  straciła  rację  bytu  po
zakończeniu  obrad  okrągłego  stołu.

„GAZETA WYBORCZA” – AFERA RYWINA

Skandal wybuchł na tle propozycji korupcyjnej, którą Lew Rywin
złożył Adamowi Michnikowi 22 lipca 2002. Chodziło o korupcyjną
propozycję związaną z restrukturyzacją własności w polskich
mediach. Na kanwie tej historii utworzono bajkę o uczciwym
Michniku, który pierwszy raz spotkał się z niesprawiedliwością
i zareagował jak porządny obywatel.

Przebieg afery. 11 lipca Lew Rywin spotkał się z prezes Agory
Wandą  Rapaczyńską  w  kawiarni  hotelu  Bristol  gdzie  dostaje
kartkę z oczekiwaniami Agory, jeśli chodzi o ustawę medialną.
15 lipca Rywin ponownie spotyka się z Rapaczyńską. Powołując
się na ustalenia z Leszkiem Millerem Rywin składa propozycję,
którą można streścić w 3 punktach. Agora przekaże 17,5 miliona
dolarów (przy ówczesnym kursie dolara chodziło o 60 milionów
złotych) na konto Heritage Films. Pieniądze te miały trafić do
SLD. „Gazeta Wyborcza” przestanie krytykować premiera i SLD.
Po  przejęciu  przez  Agorę  Polsatu,  Lew  Rywin  zostanie
zatrudniony w tej stacji. Jak ustaliła komisja śledcza, między



innymi w celu pilnowania interesów SLD. 22 lipca Rywin spotkał
się  z  redaktorem  naczelnym  „Gazety  Wyborczej”  –  Adamem
Michnikiem. Michnik nagrywa rozmowę i z nagraniem biegnie do
starego przyjaciela z Klubu Krzywego Koła – Jerzego Urbana.
Następuje seria spotkań z politykami SLD w tym z Kwaśniewskim.
Szczegóły sytuacji ujawnia w rubryce „Życie koalicji” tygodnik
Wprost.

Wątpliwości.  Jak  Rywin  mógł  sprzedawać  Polsat  skoro  jego
właścicielem był Solorz? Czemu swoje pierwsze kroki Michnik
skierował  do  Urbana  a  nie  do  własnej  redakcji  lub  do
prokuratury? Czemu właśnie ta rozmowa została nagrana i czemu
wypuszczono ją w świat właśnie w tym momencie? Skąd Agora,
której kapitał zakładowy jeszcze parę lat temu wynosił 15 zł
miała zdobyć 17 milionów dolarów?!

Wyjaśnienie mijające się z wersją oficjalną. Jak się wszyscy
przekonaliśmy  po  aferze  taśmowej  takie  rozmowy  w  światku
politycznego bagna Warszawy nie należą do rzadkości. Jest to
raczej  codzienność.  Trzeba  mieć  pecha  żeby  treść  rozmowy
wyciekła do mediów albo musi na tym komuś bardzo zależeć. W
przypadku  tej  afery  zagrano  o  całą  pulę  a  nagrodą  było
przejęcie sterów na polskiej lewicy. Jak już w tym artykule
napisano Platforma Obywatelska to centro lewica. W tym czasie
SLD zdając sobie sprawę, że czysta lewica nie jest w stanie na
dłuższą metę funkcjonować w zmieniającej się Polsce powoli
zaczęła dryfować w kierunku centrowym. Dwie partie w tej samej
niszy znaczyło jedno – podział elektoratu a co za tym idzie
klęskę  wyborczą  lub  wątpliwy  sojusz.  Ktoś  kogoś  musiał
wykończyć, aby zgarnąć całą pulę. W tym wypadku PO dostała od
swojego żołnierza Adama Michnika prezent – pretekst. Dzięki
niemu  rozpętano  burzę  medialną,  która  doprowadziła  do
powstania najbardziej spektakularnej komisji śledczej. Efektem
była szambo burza, która zmiotła SLD na długie lata ze sceny
politycznej i pozostawiła cały lewicujący elektorat Platformie
Obywatelskiej. W ten sposób można powiedzieć, że 8 lat rządów
PO było kluczowym sukcesem „Gazety Wyborczej”.



„GAZETA WYBORCZA” I POLITYKA

Tzw. środowisko „Gazety Wyborczej” od zawsze było związane z
jedną opcją polityczną. Związki te ciągną się od początku lat
70 – tych a nawet dłużej. Większość komentatorów politycznych
nie dostrzega tych zależności, ponieważ w Polsce nadal króluje
wbijany nam schemat, że państwa Układu Warszawskiego to była
komuna a wszystko na zachód to była prawica i kapitalizm.
Teraz  po  latach  widać  jak  naprawdę  wygląda  sytuacja.  Kto
rządzi w UE i kto steruje takimi krajami jak np. Szwecja,
która  powoli  dąży  do  samozagłady.  Wtedy  podziały  tworzone
przez oficjalne media były dużo prostsze. Źli i dobrzy, prawo
i lewo. Jeśli ktoś zainteresowany przeczyta manifest Altiero
Spinelliego – jednego z ojców założycieli UE przekona się, że
lewica w zachodniej Europie nie odbiegała daleko w swoich
ideach od naszych rodzimych komunistów. Różnica polegała na
tym,  że  idee  na  zachodzie  nie  miały  wpływu  na  gospodarkę
kapitalistyczną a u nas królowała gospodarka planowa.

Przełomowym momentem w Polsce był rok 1968 i totalna klęska
frakcji puławskiej w PZPR. Frakcja ta składała się głównie z
komunistów  przywiezionych  z  ZSRR  i  robiących  kariery  w
komunistycznym  aparacie  (  głównie  resortach  siłowych).  Po
przemianach  roku  1953  i  56  frakcja  zaczęła  się  chylić  ku
upadkowi. Powody były dwa. Po pierwsze radzieccy towarzysze
zrezygnowali z bezpośredniej ingerencji w zarządzanie państwem
wasalskim i wycofali większość swoich przedstawicieli – czyli
grupa puławska straciła swoich najważniejszych sojuszników. Po
drugie proces destalinizacji doprowadził do czystek w aparacie
bezpieczeństwa,  których  ofiarą  padli  oczywiście  najbardziej
opresyjni  kaci  ludności  polskiej,  którzy  zarazem  byli
członkami grupy puławian. Do władzy dochodzili lokalni polscy
komuniści jak na przykład partyzanci z grupy Moczara. W tej
sytuacji puławianie nie mieli szans na normalne funkcjonowanie
na starych warunkach. Trzeba było zaakceptować zmiany i się do
nich dostosować.

Brak  bezpośredniego  parasola  z  Moskwy  spowodował,  że



członkowie tej grupy, którzy po 1968 roku pozostali w kraju
przeszli  na  pozycje  liberalno  lewicowe,  co  równało  się
przejściu do opozycji wobec władzy. Ponieważ starzy działacze
byli  zbyt  skompromitowani,  więc  na  pierwszą  linię  ognia
wypchnęli swoje dzieci. Tym sposobem Michnik został łącznikiem
z Maisons-Laffitte prowadzonym przez Jerzego Giedroycia. W ten
sposób  rasowi  komuniści  stali  się  dla  państw  zachodnich
licencjonowaną opozycją w Polsce, która była warta poparcia i
finansowania. Dlatego tak wielu prominentnych dziś polityków i
przedstawicieli mediów ma kłopoty, jeśli wchodzi się na temat
koligacji rodzinnych. Dlatego opozycja w Polsce składała się z
dwóch części. Prawdziwej robotniczej opozycji będącej efektem
buntu przeciw panującemu w Polsce ustrojowi i drugiej, która
wywodziła  się  z  przegranej  frakcji  komunistów,  którzy  po
prostu znaleźli sobie nowe źródło finansowania. Ponieważ ta
druga grupa wywodziła się z dawnych elit komunistycznych, więc
dysponowała  dobrym  wykształceniem  i  solidnym  zapleczem
intelektualnym.  Nic,  więc  dziwnego,  że  z  czasem  grupa  ta
zmarginalizowała  zupełnie  prawdziwych  działaczy  związkowych
pchając się po ich plecach na poczesne stanowiska a ich samych
usunięto, jako zagrożenie dla istniejącego układu.

Przykładem tego mechanizmu w pigułce jest „Gazeta Wyborcza”.
Miała być organem robotników, którzy własną krwią odsunęli
komunistów od władzy. Zamiast tego powstała tuba żydowskich
post  komunistów  i  tych,  którzy  zapewniali  im  dobrobyt  w
Polsce.  Wystarczy  spojrzeć  na  znany  wszystkim  życiorys  i
koligacje  Adama  Michnika  i  wpisać  w  wyszukiwarkę  nazwisko
Szechter. Jeden przykład to jednak zbyt mało, więc podajmy
następne. Edward Krzemień (Feuerberg) – dziennikarz Wyborczej
od  początku  jej  istnienia.  Jest  synem  Ignacego  Krzemienia
(Feuerberga)  –  uczestnika  wojny  domowej  w  Hiszpanii  i
funkcjonariusza stalinowskiego aparatu represji w Polsce. GW
nie chwali się tym, że Krzemieniowi poświęcony był cały wątek
z raportu z likwidacji WSI (str. 74-75). Helena Łuczywo z domu
Chaber do 1967 należała do Związku Młodzieży Socjalistycznej.
Później  przeszła  przez  KOR.  Była  przy  obradach  okrągłego



stołu. Aktywnie działa w fundacji Batorego. W 2002, 2004 i
2005 była notowana na liście najbogatszych Polaków. Helena
Łuczywo  jest  córką  działaczy  komunistycznych  żydowskiego
pochodzenia, Ferdynanda Chabera – zastępcy kierownika wydziału
KC PZPR i Debory z domu Guter. Były zastępca red. naczelnego
„GW”  Ernest  Skalski  to  syn  szefa  personalnego  Komendy
Wojewódzkiej MO w Krakowie Jerzego Wilkera (Skalskiego). Ma
teczkę w IPN, ale podobno nie współpracował. Dawid Warszawski,
syn jednego z najgroźniejszych agentów sowieckich w USA –
dziennikarz „Gazety Wyborczej”. Ludmiła Wujec – związana z
środowiskiem gazety. Córka pracownicy UB – Reginy Okrent. Anna
Bikont,  córka  współzałożycielki  „Trybuny  Ludu”  Wilhelminy
Skulskiej. Czy to wystarczy do udowodnienia tezy? Cóż jak na
jedną  redakcję  pewnie  tak,  ale  gwarantuję  wam,  że  gdyby
poszukać  znalazłoby  się  więcej  takich  kwiatków.  I  taka
dygresja na boku – a później dziwicie się, że dziennikarz TVN
Andrzej Morozowski prawi nam dziś moralne morały, choć jego
ojcem był nie, kto inny jak były pracownik bezpieczeństwa
Mordechaj Moses.

Wiadomym  jest,  że  aby  przekonać  społeczeństwo  do
niekorzystnych dla niego zmian trzeba mieć sprawne i bogate
media.  Aby  przekonać  Polaków  do  chorego  kompromisu  z
Magdalenki, którego efektem była prezydentura Jaruzelskiego i
Wałęsy,  reforma  Balcerowicza  i  wyprzedaż  majątku  polskiego
stworzono  TVN,  Polsat  i  przejęto  „Gazetę  Wyborczą”.  Co
mieliśmy do wyboru w latach 1990.? Media, które niby były nowe
i niezależne, lecz nieformalnie współpracowały z układem i
media  postkomunistyczne,  których  twarzą  był  Jerzy  Urban.
Dzięki temu do dziś mamy układ polityczny i konstytucję, które
skutecznie paraliżują jakąkolwiek naprawę państwa.
Pierwszym  i  to  pokazowym  numerem  Michnika  i  spółki  było
faktyczne rozwalenie jedności w NSZZ Solidarność.

Tylko głupcy twierdzą, że związek zawodowy to był jeden mózg i
jedno  ciało.  Od  dłuższego  czasu  wśród  czołowych  działaczy
narastał konflikt. Z jednej strony stali lewicujący działacze



KOR i kontraktowa opozycja zrzeszona wokół haseł powstałych w
Magdalence  z  drugiej  zaś  grupa  działaczy  skupionych  wtedy
wokół Tygodnika Solidarność i opcji radykalnie odbiegających
od ustaleń okrągłego stołu. Potrzebny był tylko zapalnik a do
tego świetnie nadawał się Michnik i jego gazeta. 3 lipca 1989
r. Adam Michnik opublikował swój sztandarowy artykuł „Wasz
prezydent, nasz premier”. Był to pierwszy namacalny dowód na
zawarcie  przez  grupę  działaczy  i  doradców  Solidarności
kontraktu  z  władzami  PRL.  Był  to  jednocześnie  sygnał  do
rozbicia  związku  zawodowego  i  ukształtowania  nowej  elity
władzy.  Solidarność  powoli  traciła  zaufanie  społeczne  bo
wszystkie  symptomy  wskazywały  na  to  że  poszła  na  układ  z
komunistami.

Jak pamiętamy o stanowisko dla Michnika zabiegał na prośbę
Jacka Kuronia Lech Wałęsa. Kuroń nie musiał długo zabiegać, bo
Michnik trzymał haki na Wałęsę już od jakiegoś czasu. Gdy
wywołany został konflikt Michnik i towarzystwo z nim związane
poparło Tadeusza Mazowieckiego i jego rząd, czyli praktycznie
Michnik  zdradził  swojego  dobroczyńcę.  Nie  miał  on  też
skrupułów  by  wraz  z  kolegami  zniszczyć  SLD,  z  którego
działaczami się przyjaźnił a generała Kiszczaka określał, jako
człowieka honoru. Po latach układy polityczne w kraju się
zmieniły. W tym czasie Lech „Bolek” Wałęsa z największego
wroga stał się wiernym przyjacielem, którego należało bronić
za wszelką cenę.

Gazecie Wyborczej i środowisku z nią związanym „zawdzięczamy”
też po części plan Balcerowicza. Kulisy tej sprawy opisuje w
swoich  wspomnieniach  pod  tytułem  „Launching  the  Plan”
faktyczny autor planu Jeffrey Sachs. Mimo młodego wieku był on
wykładowcą w Harvard University i zaufanym człowiekiem Georga
Sorosa.  To  ten  ostatni  skontaktował  młodego  wykładowcę  ze
swoim przyjacielem Bronisławem Geremkiem, który dalej wysłał
go do mieszkania Jacka Kuronia. To Kuroń zadecydował, że plan
jest  potrzebny  „na  wczoraj”  i  zabrał  Sachsa  oraz  jego
współpracownika Liptona do siedziby „Gazety Wyborczej”. Tam w



ciągu niewielu godzin powstał plan, który zaakceptowali Kuroń,
Michnik  i  Geremek.  To  wybitne  dzieło  przypisano
Balcerowiczowi, bo przecież plany dla Polski musiał napisać
jakiś „wybitny” „polski” ekonomista. Skutki działania planu
możemy ocenić z perspektywy lat, jako antypolską dywersję.

„Gazeta  Wyborcza”  nie  zakończyła  na  tym  swej  roli  w
dewastowaniu Polskiej gospodarki. To właśnie w tej gazecie
mogliśmy wkrótce przeczytać artykuły pod znamiennymi tytułami
„Plan Sachsa” i „Czy Sachs powtórzy sukces Grabskiego?” w
których  jednoznacznie  sugerowano,  że  plan  Balcerowicza  to
jedyna słuszna droga do sukcesu w reformowaniu komunistycznej
gospodarki.

FINANSE

Jak wcześniej napisano „Gazeta Wyborcza” była na swym początku
bankrutem z wysokimi aspiracjami. Wydawcą była Agora sp. Zoo,
której właściciele wnieśli kapitał zakładowy, czyli 5 nowych
złotych każdy ( wówczas to było 50 tysięcy złotych). Pierwsze
trudne  lata  „Gazeta  Wyborcza”  przeżyła  dzięki  zastawianiu
maszyn  drukarskich,  które  otrzymała  w  prezencie  od
francuskiego dziennika Le Monde. Tu trzeba zaznaczyć, że Le
Monde to francuski pierwowzór „Gazety Wyborczej”. Dziennik ten
w swej historii popierał Związek Lewicy – koalicję Partii
Socjalistycznej,  Radykalnego  Ruchu  Lewicy  i  Partii
Komunistycznej.  Popierała  kandydaturę  socjalisty  François
Mitterranda.  Według  materiałów  z  tzw.  Archiwum  Mitrochina
dwóch głównych dziennikarzy „Le Monde” pracowało dla ZSRR. Od
1993 roku udziałowcem w spółce Agora została firma COX która
objęła  13,2  procent  udziałów.  Kontakt  załatwiła  Wanda
Rapaczyńska – współlokatorka Heleny Łuczywo. W 1998 roku AGORA
sp. z. o.o. zmieniła szyld na AGORA Holding sp. z. o.o. i
została głównym udziałowcem spółki akcyjnej. Zdecydowano też,
że  udziałowcami  AGORY  Holding  zostanie  czterech
dotychczasowych  udziałowców  (Rapaczyńska,  Rawicz,  Łuczywo,
Niemczycki), pozostałym zaproponowano specjalne pakiety akcji
AGORA SA. Od 2004 roku Cox rozpoczął proces wycofywania się z



akcjonariatu  AGORY  S.  A.,  sprzedając  swoje  akcje  AGORZE
Holding. Aktualnie akcjonariat AGORY zasilił osobiście Georg
Soros, który nabył 11% akcji.

EPILOG

Dalszą część historii „Gazety Wyborczej” zna chyba każdy. Po
śmierci Jacka Kuronia w 2004 roku i Bronisława Geremka w 2008
zabrakło wizjonerów. Na posterunku został komisarz polityczny,
który pilnuje by powierzona mu wartość nie wpadła w wrogie
ręce i by nie zmieniła swojego politycznego kursu.

Potraktujmy  rzeczywistość  bardziej  kompleksowo.  Były  lata
1990. Przeciętny Polak dawno zgubił się w meandrach polityki i
strategii. Po początkowym szale zainteresowania wszystkim, co
wiązało się z polityką temat spowszedniał. Jednocześnie źródła
dostępu  do  informacji  były  mocno  ograniczone.  Powstałe  za
pieniądze  służb  Polsat  i  TVN  oraz  „Gazeta  Wyborcza”
reprezentująca określoną koterię polityczną miały monopol na
prawdę. Telewizja publiczna w tych czasach walczyła by zdjąć z
siebie odium komunizmu i nie stanowiła żadnej konkurencji dla
nowych „ niezależnych” mediów. Trzeba napisać to wprost –
NORMALNY OBYWATEL MIAŁ PRZECHLAPANE!

Autorstwo: M
Źródło: Anty-News.waw.pl

http://anty-news.waw.pl/2018/05/31/gazeta-wyborcza-drugie-dno/

