
Gates  i  strażnicy
dziennikarstwa
16 września 2020
W  sierpniu  ubiegłego  roku  NPR  (National  Public  Radio,
amerykańska organizacja medialna non profit, utrzymująca się
ze  środków  publicznych  i  wsparcia  prywatnych  darczyńców)
opublikowało analizę eksperymentu prowadzonego przez Harvard,
którego  celem  było  wsparcie  rodzin  o  niskich  dochodach  w
znalezieniu mieszkań w bogatszych okolicach, co dawałoby ich
dzieciom dostęp do lepszych szkół oraz możliwość „przerwania
cyklu ubóstwa”. Według badaczy cytowanych w artykule, dzieci
te mogłyby liczyć w swoim dalszym życiu na zarobki większe o
183 000 dolarów – bardzo dziwna prognoza, biorąc pod uwagę, że
dotyczy programu mieszkaniowego, który jest nadal w stadium
eksperymentalnym.

Czytając ten materiał, zauważymy, że każdy zacytowany w nim
ekspert ma powiązania z Bill and Melinda Gates Foundation,
która  to  fundacja  pomaga  finansować  wspomniany  projekt
mieszkaniowy. A jeśli naprawdę uważnie się wczytamy, zauważymy
notę  edytorską  na  końcu  artykułu,  z  której  wynika  ze  NPR
również otrzymuje pieniądze od Gatesa.

Fundusze  otrzymywane  od  Gatesa  „nie  były  czynnikiem
wpływającym na fakt lub sposób opisania tej historii”, mówi
reporter Pam Fessler, i dodaje, że jej reporterska praca nie
ograniczyła  się  wyłącznie  do  cytowania  cudzych  opinii  w
artykule. Nie zmienia to faktu, że ten materiał jest jednym z
setek,  jakie  NPR  zrobił  o  Gates  Foundation  czy  też
finansowanych przez nią projektach, włączając w to niezliczone
przychylne artykuły pisane z perspektywy Gatesa lub odbiorców
jego grantów.

To pokazuje nam szersze zjawisko – etyczny problem, który
powstaje,  kiedy  to  filantropijni  miliarderzy  finansują

https://wolnemedia.net/gates-i-straznicy-dziennikarstwa/
https://wolnemedia.net/gates-i-straznicy-dziennikarstwa/


tworzenie i przekazywanie informacji. The Broad Foundation, do
której filantropijnych celów zalicza się promocja tzw. charter
schools  (szkół,  które  otrzymują  fundusze  od  rządu,  lecz
działają niezależnie od ustalonego systemu szkół państwowych),
swego  czasu  finansowała  dział  „Los  Angeles  Times”
odpowiedzialny  za  reportaże  o  edukacji.

Charles  Koch  przekazuje  pieniądze  takim  instytucjom
dziennikarskim,  jak  Poynter  Institute,  a  także  organizacji
newsowej Daily Caller News Foundation. Obie popierają jego
konserwatywne  poglądy  polityczne.  Rockefeller  Foundation
funduje  Vox’s  Future  Perfect,  projekt  reporterski,  który
opisuje świat „przez pryzmat efektywnego altruizmu” – często
nagłaśniając postawy filantropii.

Bogaci darczyńcy coraz bardziej wypełniają luki w finansowaniu
podmiotów newsowych – i jest prawie pewne, że ich rola będzie
rosła, biorąc pod uwagę straty mediów wynikające z pandemii
koronawirusa. Niepokojące jest, że nikt nie zbadał jeszcze,
jak to wpłynie na sposób, w jaki newsroomy przedstawiają w
mediach  swoich  darczyńców.  Nigdzie  ta  kwestia  nie  jest
wyraźniejsza  niż  w  przypadku  fundacji  Gatesa,  która  jest
wiodącym  darczyńcą  dla  newsroomów  i  częstym  obiektem
przychylnego  opisu  prasowego.

Przeanalizowałem  niemal  20  tysięcy  dotacji,  które  Gates
Foundation rozdała do końca czerwca 2020 roku i dowiedziałem
się,  że  ponad  250  milionów  dolarów  zostało  w  ich  ramach
przeznaczonych na dziennikarstwo. Wśród obdarowanych znajdują
się BBC, NBC, Al Jazeera, ProPublica, „National Journal”, „The
Guardian”,  Univision,  Medium,  „The  Financial  Times”,  „The
Atlantic”, „The Texas Tribune”, Gannett, „Washington Monthly”,
„Le Monde” i Centrum Reportażu Śledczego, a także organizacje
charytatywne powiązane z mediami, jak BBC I Media Action oraz
„New  York  Times”  i  Neediest  Cases  Fund.  Poza  tym  firmy
medialne  jak  Participant,  której  dokument  „Czekając  na
Supermana”  wspiera  agendę  Gatesa  w  stosunku  do  charter
schools.  Dalej  –  organizacje  dziennikarskie  takie,  jak



Pulitzer  Center  on  Crisis  Reporting,  The  National  Press
Foundation i The International Center for Journalists; różne
inne  grupy,  które  tworzą  treść  newsów  lub  zajmują  się
dziennikarstwem, jak na przykład Leo Burnett Company, agencja
reklamowa,  którą  Gates  najął  do  stworzenia  strony  z
wiadomościami,  aby  promowała  sukcesy  organizacji
charytatywnych.  W  niektórych  przypadkach  otrzymujący  granty
mówią, że rozdzielili część funduszy jako mniejsze granty dla
innych  dziennikarskich  organizacji  –  co  bardzo  utrudnia
zobaczenie pełnego obrazu tego, w jaki sposób Gates finansuje
czwartą władzę.

Fundacja pomogła nawet opłacić raport American Press Institute
z 2016 r., który stał się podstawą opracowania wytycznych co
do  tego,  w  jaki  sposób  newsroomy  mogą  zachować  edytorską
niezależność  od  filantropijnych  darczyńców.  Najważniejszy
wniosek raportu: „nie ma wielu dowodów na to, że darczyńcy
mają jakikolwiek udział w redagowaniu treści lub nalegają, by
go mieć”. Warto zauważyć, że dane z badania, które stało się
podstawą  tego  studium,  pokazuje,  iż  prawie  jedna  trzecia
darczyńców  potwierdza,  że  widziała  przed  publikacją  co
najmniej część materiałów, których powstanie opłacili.

Hojność  Gatesa  wydaje  się  wspomagać  pielęgnowanie  coraz
bardziej  przyjaznego  środowiska  medialnego  dla  najbardziej
widocznej na świecie organizacji charytatywnej. 20 lat temu
dziennikarze  krytykowali  Gatesa  za  wkroczenie  w  świat
filantropii, traktując to jako narzędzie do wzbogacenia się
jego firmy lub PR- owe ćwiczenie, ratujące jego reputację
nadszarpnięta po zawziętej batalii Microsoftu z amerykańskim
Departamentem Sprawiedliwości w sprawie nielegalnych praktyk
monopolistycznych.  Dzisiaj  fundacja  Gatesa  najczęściej  jest
tematem łagodnych artykułów i czołobitnych kolumn opisujących
jej wspaniałą pracę.

W czasie pandemii media powszechnie traktowały Billa Gatesa
jako eksperta od zdrowia publicznego w temacie COVID-19 –
chociaż Gates nie ma wykształcenia medycznego ani też nie



sprawuje  publicznego  urzędu.  PolitiFact  i  USA  Today
(prowadzone przez Poynter Institute i Gannet, które otrzymały
fundusze  z  Gates  Foundation)  użyły  swoich  „platform  do
sprawdzania  faktów”,  aby  bronić  Gatesa  przed  „fałszywymi
teoriami spiskowymi” i „fałszywymi informacjami”, na przykład,
że fundacja ma finansowe inwestycje w firmach, które pracują
nad szczepionką i terapiami na COVID. W rzeczywistości strona
internetowa fundacji i najnowsze zeznania podatkowe wyraźnie
pokazują inwestycje w takie firmy, w tym Gilead i CureVac.

W ten sam sposób, w jaki media dały Gatesowi ogromny głos
podczas  pandemii,  fundacja  od  dawna  używała  swoich
charytatywnych datków do kształtowania debaty publicznej na
przeróżne  tematy,  od  światowego  zdrowia  do  edukacji  i
rolnictwa – ten poziom wpływów zapewnił Gatesowi miejsce na
liście najpotężniejszych ludzi na świecie według „Forbesa”.
Gates  Foundation  może  pochwalić  się  ważnymi  charytatywnymi
osiągnięciami w ciągu ostatnich dwóch dekad – jak np. pomoc w
likwidacji  polio  i  przeznaczanie  funduszy  na  zwalczanie
malarii – lecz nawet te wysiłki zostały poddane krytyce przez
ekspertów.  Twierdzą  oni,  że  sposób  działania  Gatesa  może
właściwie powodować szkody lub odwracać uwagę od ważniejszych,
ratujących życie projektów zdrowia publicznego.

W praktycznie każdym z dobrych uczynków Gatesa reporterzy mogą
znaleźć  problemy  wynikające  z  nieproporcjonalnie  wielkiej
władzy fundacji, jeżeli oczywiście zechcą ich poszukać. Lecz
czytelnicy nie słyszą tych krytycznych głosów w wiadomościach
tak często lub tak głośno, jak słyszą głosy Billa i Melindy.
Wiadomości o Gatesie są często pisane z perspektywy wielu
ludzi nauki, organizacji non profit i think tanków, które
Gates finansuje. Czasami wiadomości te są podawane przez media
finansowo powiązane z fundacją.

Gates  Founation  odmówiła  wielu  prośbom  o  wywiad  do  tego
artykułu i nie przedstawiła własnych rozliczeń co do tego, ile
pieniędzy  przeznaczyła  na  dziennikarstwo.  W  odpowiedzi  na
pytania wysłane w e-mailu, rzecznik fundacji powiedział, że



przewodnią zasadą finansowania dziennikarstwa przez fundację
jest  „zapewnienie  twórczej  i  wydawniczej  niezależności”.
Rzecznik dodał również, że z powodu ograniczeń finansowych
istniejących  w  dziennikarstwie,  wiele  problemów,  którymi
zajmuje się fundacja „nie otrzymuje dogłębnej, stałej analizy
w mediach, jaką dostawały w przeszłości. Kiedy powszechnie
szanowane media mają możliwość zaprezentować materiał na temat
niedostatecznie  poznanych  i  niedostatecznie  opisanych
problemów, mają one władzę, aby wyedukować opinię publiczną i
zachęcić do przyjęcia i wdrożenia polityki opierającej się na
danych empirycznych, w obu sektorach, publicznym i prywatnym”.

W czasie, kiedy Columbia Journalism Review kończył sprawdzanie
faktów z niniejszego artykułu, Gates Foundation zaoferowała
bardziej  dokładną  odpowiedź:  „Odbiorcami  dziennikarskich
grantów  fundacji  były  i  są  nadal  niektóre  z  najbardziej
szanowanych  na  świecie  organizacji  medialnych.  Sposób
zadawania pytań dla potrzeb niniejszego artykułu sugeruje, że
te organizacje naraziły swoją uczciwość i niezależność poprzez
informowanie  o  zdrowiu,  rozwoju  i  edukacji,  a  będąc
finansowanymi przez fundację. Stanowczo sprzeciwiamy się takim
sugestiom”.

Odpowiedź  fundacji  rzuca  również  światło  na  inne  związki,
które  ma  ona  z  mediami  newsowymi,  włączając  w  to  „branie
udziału w tuzinach konferencji, takich jak Perugia Journalism
Festival, the Global Editors Network albo the World Conference
of Science Journalism, jak również pomoc w tworzeniu takich
możliwości  poprzez  miedzy  innymi  fundusz  Innovation  in
Development Reporting”.

Pełny obraz darowizn Gatesa dla mediów newsowych pozostaje
nieznany,  ponieważ  fundacja  publicznie  ujawnia  pieniądze
przyznane  tylko  poprzez  charytatywne  granty,  a  nie  na
podstawie  umów.  W  odpowiedzi  na  pytania  fundacja  Gatesów
ujawniła tylko jeden kontrakt, z „Vox” – ale opisała też, jak
niektóre z kontraktowych pieniędzy są wydawane: na produkcję
sponsorowanego  materiału  i  okazjonalne  fundowanie



„pozamedialnych jednostek non profit służących do wspierania
zadań takich jak szkolenie dziennikarzy, kongresy mediów i
obecność na imprezach”.

W  przeszłości  reporterzy  zauważyli  bardzo  oczywistą
stronniczość  w  sposobie,  w  jaki  Gates  Foundation  jest
pokazywana w mediach newsowych, jednak taki rodzaj refleksji
zanikł  w  ostatnich  latach.  W  2015  r.  wspomniany  „Vox”
opublikował artykuł badający liczne bezkrytyczne doniesienia
mediów otaczające fundację – pozytywny stosunek, który nie
zmienia się nawet, kiedy wielu ekspertów i naukowców zgłasza
poważne zastrzeżenia. „Vox” nie przywołał dotacji Gatesa dla
organizacji newsowych jako czynnika sprawczego ani też nie
odniósł się do trwającego miesiąc okresu, kiedy to Bill Gates
był  gościnnie  wydawcą  „The  Verge”,  który  jest  przybudówką
„Voxa”.  Mimo  to  jednak  medium  to  zadało  ważne  pytania
dotyczące  panującej  wśród  dziennikarzy  tendencji  do
przedstawiania Gates Foundation jako bezstronnej organizacji
charytatywnej, a nie narzędzia wpływów.

Pięć lat wcześniej, w 2010 r., Columbia Journalism Review
opublikował  dwuczęściową  serię,  która  zajmowała  się  między
innymi badaniem sprawy milionów dolarów płynących do programu
PBS  NewsHour,  który,  jak  dowiedziała  się  CJR,  unika
krytycznego  przedstawiania  Gatesa.

W 2011 r. „The Seattle Times” szczegółowo wyliczył powody do
niepokoju i sposoby, w jakie opłacanie przez Gates Foundation
może  zrujnować  niezależne  dziennikarstwo:  „Aby  przyciągnąć
uwagę  opinii  publicznej  do  spraw,  na  których  jej  zależy,
fundacja zainwestowała miliony w szkolenia dla dziennikarzy.
Funduje  też  badania  dotyczące  poszukiwania  najbardziej
skutecznych  metod  tworzenia  przekazu  medialnego.  Popierane
przez Gatesa think tanki produkują zestawy faktów medialnych i
opiniotwórcze  artykuły  w  gazetach.  Eksperci  wyszkoleni  w
fundowanych  przez  Gatesa  programach  piszą  treści,  które
pojawiają  się  w  mediach  od  »The  New  York  Times«  po  »The
Huffington Post«, a portale cyfrowe zacierają linię pomiędzy



dziennikarstwem a propagandą”.

Dwa  lata  po  publikacji  tej  historii  „The  Seattle  Times”
przyjął  znaczące  fundusze  od  Gates  Foundation  na  projekt
edukacji reporterskiej…

Wszystkie te historie wykazują kompleksowe dowody na wpływ
Gatesa  na  świat  dziennikarstwa,  lecz  nie  pokusiły  się  o
śledztwo  nad  całością  zasięgu  finansowego  fundacji  i  jej
wpływu na czwartą władzę. Dla porównania, 250 milionów dolarów
to taka sama suma, jaką Jeff Bezos zapłacił za „Washington
Post”.

Kiedy  Gates  daje  pieniądze  mediom,  dyktuje  też  jak  te
pieniądze są używane – często ze wskazaniem tematów, takich
jak globalne zdrowie i edukacja, nad którymi pracuje fundacja
– pomaga to agendzie fundacji uzyskać prominentne miejsce w
mediach i newsach.

W 2015 r. Gates przekazał 383 tys. dolarów Poynter Institute,
która  to  organizacja  jest  szeroko  cytowanym  autorytetem  w
dziedzinie etyki dziennikarskiej (czasami też współpracuje z
CJR) i przeznacza fundusze na „poprawę w światowych mediach
ws. rzetelności informacji związanych z globalnym zdrowiem i
rozwojem”.

Zastępczyni dyrektora Poyntera, Kelly McBride, powiedziała, że
pieniądze Gatesa zostały przekazane do platform, które zajmują
się sprawdzaniem faktów podawanych w mediach (fact checking),
włączajac w to Africa Check; stwierdziła przy tym, że jest
całkowicie  pewna  tego,  iż  nie  wynikła  z  tego  żadna
stronniczość lub zatajanie prawdy, chociaż przyznała, że nie
sprawdziła tego osobiście.

Tymczasem znalazłem 16 przykładów, gdy Africa Check sprawdza
informacje medialne związane z Gatesem. Praca Africa Check w
ogromnej większości wydaje się wspierać lub bronić Billa i
Melindy Gates i ich fundacji, która wydała miliardy na rozwój
Afryki. Jedyny przykład, jaki znalazłem, gdy Africa Check w



minimalnym  stopniu  nie  zgadza  się  ze  swoim  darczyńcą,  to
sytuacja,  gdy  pracownik  fundacji  zatweetował  niepoprawne
statystyki – że dziecko umiera na malarię co 60 sekund, a nie
co 108.

Africa Check twierdzi, że otrzymała od Gatesa dodatkowe 1,5
miliona dolarów w latach 2017 i 2019.

„Nasi darczyńcy i ci, którzy nas wspierają, nie mają wpływu na
to, jakie informacje sprawdzamy po kątem ich prawdziwości ani
na  wnioski,  do  jakich  dochodzimy  w  naszych  raportach”  –
powiedział Noko Makgato, dyrektor wykonawczy Africa Check w
oświadczeniu dla CJR. „Do wszystkich fact checków związanych z
naszymi darczyńcami dołączamy oświadczenie, aby poinformować
czytelnika, o kogo chodzi”.

Wcześniej tego roku McBride dodała do listy swoich obowiązków
stanowisko  publicznej  wydawczyni  NPR,  jako  część  kontraktu
pomiędzy NPR i fundacją Poynter. Od 2000 r. Gates Foundation
przekazała  NPR  17,5  miliona  dolarów  w  formie  grantów  –
wszystkie one przeznaczone były na informowanie o globalnym
zdrowiu  i  edukacji,  czyli  dokładnie  o  tych  sprawach,  nad
którymi pracuje Gates.

NPR dużo miejsca poświęca Gates Foundation. Pod koniec 2019 r.
rzecznik NPR powiedział, że NPR wspomniał fundację w swoich
reportażach ponad 560 razy, włączając w to 95 razy na Goats
and Soda, blogu poświęconemu zdrowiu i rozwojowi na świecie,
prowadzonemu  przez  NPR,  który  Gates  pomaga  opłacać.
„Finansowanie przez korporacyjnych sponsorów i filantropijnych
darczyńców nie ma nic wspólnego z podejmowaniem decyzji przez
wydawcę w newsroomie NRP”, przekonuje rzecznik.

Rzadkie są przypadki, gdy NPR przygląda się krytycznie Gates
Foundation. We wrześniu zeszłego roku NPR donosiło o decyzji
fundacji,  by  przyznać  humanitarną  nagrodę  premierowi  Indii
Narendrze Modiemu, pomimo tego, że Modi ma fatalną kartę w
zakresie  łamania  praw  człowieka  i  wolności  przekonań  (ta



sprawa była nagłośniona w mediach – to bardzo rzadki przypadek
negatywnego opiniowania poczynań Gatesa).

Tego  samego  dnia  fundacja  pojawiła  się  w  innym  nagłówku
prasowym NPR: „Gates Foundation twierdzi, że świat nie zbliża
się do celu wyeliminowania biedy przed 2030 r.”. Ten reportaż
przytacza tylko dwa źródła: Gates Foundation i przedstawiciela
z Center for Global Development, finansowanej przez Gatesa
organizacji  pozarządowej.  Braku  niezależnej  perspektywy  nie
sposób tu nie zauważyć. Bill Gates jest drugim najbogatszym
człowiekiem świata i całkiem słusznie mógłby być postrzegany
jako symbol nierówności ekonomicznej, jednak NPR przedstawia
go jako moralny autorytet w kwestii biedy…

Biorąc pod uwagę znaczące finansowanie NPR przez Gatesa, można
by  sobie  wyobrazić,  że  wydawcy  nalegają,  aby  reporterzy
szukali  niezależnych  finansowo  głosów  lub  posługiwali  się
źródłami, które oferują krytyczną perspektywę. Wiele artykułów
w  NPR  tego  nie  robi.  Ponadto  NPR  mogłoby  postarać  się  o
niezależność  od  Gatesa  poprzez  odrzucenie  darowizn
przeznaczonych na robienie reportaży na ulubione przez Gatesa
tematy.

Nawet kiedy publikuje krytyczne materiały na temat Gatesa,
mogą  się  one  wydawać  wyreżyserowane.  W  lutym  2018  r.  NPR
opublikował  historię  zatytułowaną  „Bill  Gates  odpowiada  na
trudne pytania o biedę i władzę”. „Trudne pytania”, jakie NPR
zadało mu podczas sesji pytań i odpowiedzi, były w większości
oparte na liście stworzonej przez samego Gatesa, odpowiedział
on też na nie uprzednio w liście zamieszczonym na stronie
własnej fundacji. W jednym z pytań reporter Ari Shapiro bez
śladu ironii zwraca się do Gatesa: „Jak zachęca pan ludzi do
szczerości z panem, nawet jeśli mieliby ryzykować zrażenie
sobie darczyńcy?”. W tym samym wywiadzie Gates powiedział, że
krytycy wyrażają swoje poglądy, a fundacja ich słucha.

W 2007 roku „Los Angeles Times” opublikował jedyną krytyczną
serię  śledczych  artykułów  na  temat  Gates  Foundation,  jaka



kiedykolwiek powstała. Część serii analizowała udział kapitału
fundacji  w  firmach  krzywdzących  tych  samych  ludzi,  którym
fundacja  ma  pomagać,  jak  na  przykład  firmy  produkujące
czekoladę, mające powiązania z wykorzystywaniem pracy dzieci.
Charles Piller, główny reporter tej serii, mówi, że poczynił
ogromne starania, aby otrzymać odpowiedź z Gates Foundation
podczas śledztwa dziennikarskiego. „Przez większość czasu nie
chcieli mieć ze mną nic do czynienia. Nie chcieli odpowiadać
na pytania związane z moimi reportażami i w ogóle odmówili
odpowiedzi,  z  wyjątkiem  najbardziej  lakonicznych”,  mówi
Piller. „To bardzo typowe dla wielkich firm, agencji rządowych
– mają one nadzieję, że jakiekolwiek kontrowersyjne sprawy,
które  zostaną  poruszone  przez  reporterów,  wzbudzą  tylko
krótkotrwałe zainteresowanie, a potem będą mogli oni wrócić do
swoich zwykłych zajęć”.

Zapytany  o  brak  zaawansowanych  reportaży  na  temat  Gatesa,
Piller  mówi,  że  bycie  finansowanym  przez  fundacje  może
spowodować,  iż  media  będą  wolały  poszukać  innych  obiektów
zainteresowania. „Myślę, że oszukiwaliby sami siebie, gdyby
sugerowali,  że  te  pieniądze  dla  ich  organizacji  nie  mają
wpływu na decyzje wydawnicze” – mówi. „Tak jest ten świat
urządzony”.

Dwóch  dziennikarzy,  którzy  niedawno  prowadzili  śledztwo  na
temat Gatesa, podaje przykład na to, co wydaje się metodą w
egzekwowania takich wpływów. Piszący dla „De Correspondent”,
Robert  Fortner  i  Alex  Park  zbadali  ograniczenia  i
niezamierzone  konsekwencje  nieprzerwanych  wysiłków  Gates
Foundation,  aby  zwalczyć  polio.  W  „HuffPost”  ci  dwaj
dziennikarze pokazali, jak ogromne fundusze przeznaczane przez
Gatesa na globalne inicjatywy zdrowotne przekierowały światowe
programy  pomocowe  w  kierunku  partykularnych  celów  fundacji
(jak zwalczanie polio) i tym samym powodowały ich odwrót od
spraw takich, jak przygotowanie do nagłych wybuchów epidemii
takich  jak  ebola.  Tego  typu  zastrzeżenia  nie  są  nawet
wspominane  w  bieżących  doniesieniach  medialnych  na  temat



COVID-19,  ponieważ  media  przedstawiają  Gatesa  w  kwestii
pandemii jako wizjonerskiego lidera.

Podczas  gdy  Fortner  i  Park  zajmowali  się  tymi  kwestiami,
fundacja Gatesa poprosiła ich przełożonych o rozmowę. Autorzy
publikacji mówią, że rodzi to poważne pytania na temat prób
wpływania przez Gatesa na decyzje dotyczące tekstów na jego
temat.  „Zbyli  nasze  pytania  i  starali  się  podważyć  nasze
reportaże” – mówi Park.

Podczas  śledztwa  Parka  i  Fortnera  dla  „De  Correspondent”
Rachel Lonsdale, szefowa zespołu do spraw komunikacji o polio
w  fundacji  Gatesa,  złożyła  wydawcy  dwóch  dziennikarzy
niezwykłą propozycję, pisząc: „Zwykle rozmawiamy przez telefon
z wydawcą gazety zatrudniającej freelanceerów, z którymi mamy
do czynienia, a czynimy tak z dwóch powodów – aby w pełni
zrozumieć, jak możemy pomóc w tym specyficznym projekcie i aby
zapoczątkować długoterminową relację, który mogłaby wykraczać
poza wyznaczone zadanie freelancera”. Redakcja odrzuciła tę
propozycję z powodu możliwości narażenia na szwank własnej
niezależności i uczciwości ich pracy dziennikarskiej.

W wydanym oświadczeniu fundacja mówi, że Lonsdale „wykonywała
swoje  normalne  obowiązki  jako  wyższy  urzędnik  programu
współpracy z mediami. Jak napisaliśmy do Tima w grudniu 2019
r.  –  tak,  jak  w  przypadku  wielu  organizacji,  fundacja  ma
własny zespół do spraw kontaktu z mediami, który pielęgnuje
związki  z  dziennikarzami  i  wydawcami,  aby  służyć  im  jako
źródło  informacji  i  ułatwiać  dogłębne  i  rzetelne
przedstawianie  naszych  spraw”.

Park  twierdzi,  że  wydawcy  byli  po  jego  stronie,  lecz  nie
lekceważy wysiłków fundacji, aby „wbić klin pomiędzy nas i
redakcję, jeśli nawet nie po to, aby wpływać na nas od razu,
to w celu otwarcia sobie takiej możliwości na później”.

Fortner tymczasem powiada, że stara się unikać sprzedawania
artykułów  do  mediów  fundowanych  przez  Gatesa  z  powodu



powstającego w ten sposób konfliktu interesów: „Finansowanie
mediów przez Gatesa sprawia, że oferowanie im przeze mnie w
dobrej wierze materiału na sprzedaż jest niemożliwe’.

Fortner, który jest autorem materiału dla CRJ z 2010 r. na
temat finansowania dziennikarstwa przez Gatesa, samodzielnie
opublikował  dalszy  ciąg  w  2016  r.  Badał  w  nim,  jak
finansowanie  przez  Gatesa  nie  zawsze  jest  ujawniane  w
artykułach newsowych, włączając w to 59 historii, za które
Pulitzer  Center  on  Crisis  Reporting  zapłaciło  częściowo
pieniędzmi  Gatesa.  Organizacja  ta  odmówiła  wyjaśnienia
Fortnerowi, które z 59 artykułów powstały za pieniądze Gatesa.

Jeśli nawet krytyczne materiały na temat Gates Foundation są
rzadkością, to i tak nie ma to znaczenia w „dziennikarstwie
rozwiązań”, nowym rodzaju dziennikarstwa, który skupia się na
rozwiązaniach problemów, a nie po prostu problemach samych w
sobie. Ta optymistyczna orientacja przyciągnęła patronat Gates
Founation, która skierowała 6,3 milionów dolarów do Solutions
Journalism  Network  (SJN),  aby  szkolić  dziennikarzy  i
finansować  projekty  reporterskie.  Gates  jest  największym
darczyńcą SJN – dostarczył około jednej piątej funduszy tej
organizacji w ciągu całego czasu jej istnienia. SJN zdradza,
że więcej niż połowa tych pieniędzy została rozprowadzona w
formie subgrantów, włączając w to te dla Education Lab, jej
partnerskiej inicjatywy z „Seattle Times”.

SJN przyznaje na swej stronie internetowej, że „potencjalny
konflikt  interesów  jest  nieodłączny”,  jeśli  chodzi  o
pobieranie  filantropijnych  funduszy,  aby  produkować
„dziennikarstwo rozwiązań”, o czym współzałożyciel SJN David
Bronstein wypowiadał się w wywiadzie. „Jeśli zajmujesz się
globalnym zdrowiem lub edukacją i piszesz o interesujących
modelach – mówi Bornstein – to istnieje bardzo duża szansa, że
organizacja, którą się interesujesz, otrzymuje pieniądze od
Gates Foundation. Dzieje się tak dlatego, że oni ze swoimi
funduszami sięgają na cały świat i są poważnym inwestorem w
tych  dwóch  dziedzinach”.  Zapytany,  czy  może  dać  przykłady



krytycznych reportaży o Gatesie pochodzących z SJN, Borstein
miał  problem:  „Większość  historii,  które  opłacamy,  jest
historiami  obrazującymi  wysiłki  w  kierunku  rozwiązywania
problemów,  dlatego  też  nie  są  one  aż  tak  krytyczne  jak
tradycyjne dziennikarstwo”, powiedział.

Tak też dzieje się w przypadku tekstów, które Bornstein i
współzałożycielka  SJN  Tina  Rosenberg  tworzą  dla  „New  York
Timesa”. Jako kontraktowi autorzy „Fixes”, kolumny z opiniami,
oboje przychylnie opisali fundowane przez Gatesa programy –
edukacji,  rolnictwa  i  globalnego  zdrowia  –  na  przestrzeni
wielu lat, bez ujawnienia, że pracują dla organizacji, która
otrzymuje miliony dolarów od Gatesa. Na przykład w 2019 r. dwa
razy  kolumna  Rosenberga  chwaliła  World  Mosquito  Project,
którego strona sponsorska po otwarciu prezentuje zdjęcie Billa
Gatesa.

„Nie  ujawniamy  naszego  związku  z  SJN  w  każdej  kolumnie,
zresztą  darczyńcy  SJN  są  wymienieni  na  naszej  stronie
internetowej. Masz rację, że kiedy piszemy o projektach, które
funduje Gates, powinniśmy napisać też wyraźnie, że SJN także
otrzymuje fundusze od Gatesa” – napisał Rosenberg w e-mailu.
„Nasze  zasady  w  »The  New  York  Times«  w  przyszłości  będą
bardziej jasne i zapewniam, że to ujawnimy”.

Pobieżnie przejrzałem kolumnę „Fixes” i znalazłem 15 odcinków,
gdzie autorzy wyraźnie wymieniają Billa i Melindę Gates, ich
fundację lub organizacje fundowane przez Gatesa. Bornstein i
Rosenberg  mówią,  że  prosili  swoich  wydawców  w  „NYT”,  aby
ujawnili  informację  o  źródłach  finansowania  i  dodali  ją,
uaktualniając w ten sposób kilka ich kolumn. Wymieniają oni
także sześć, co do których uważają, że nie potrzebują one
takiej deklaracji. Tekst Rosenberga z 2016 r. na temat Bridge
International Academies na przykład odnotowuje, że Bill Gates
osobiście pomaga fundować ten projekt. Autorzy argumentują, że
SJN  ma  związki  z  Gates  Foundation,  a  nie  z  samym  Billem
Gatesem, zatem taka deklaracja nie jest potrzebna. „To bardzo
znacząca różnica”, napisali w e-mailu Rosenberg i Bornstein.



Sporo czasu po tym, jak Bornstein i Rosenberg powiedzieli, że
prosili  swoich  wydawców,  aby  dodali  deklaracje  o  źródłach
finansowania  do  ich  kolumn,  teksty  te  nadal  nie  zostały
uzupełnione o takową deklarację. Marc Charney, wyższy rangą
wydawca w „NYT”, powiedział, że nie jest pewien, czy i kiedy
gazeta dodałaby takie deklaracje, wymieniał przy tym trudności
techniczne i inne priorytety w newsroomie.

NPR  również  zapewniało,  że  doda  deklarację  finansową  do
artykułu o Gates Foundation z 2012 r., ale nie wywiązało się z
obietnicy.

Nawet całkowite ujawnienie bycia finansowanym przez Gatesa nie
oznacza,  że  pieniądze  nadal  nie  spowodują  stronniczości.
Równocześnie  sam  fakt  bycia  opłacanymi  przez  Gatesa  nie
wyjaśnia w pełni, dlaczego aż tyle wiadomości o fundacji jest
pozytywnych. Nawet newsy bez oczywistych finansowych powiązań
z Gatesem – a trzeba dodać, że fundacja nie ma obowiązku
publicznie  ogłaszać  wszystkich  kwot,  które  przeznacza  na
dziennikarstwo,  co  sprawia,  że  całościowy  obraz  tego
finansowania jest nieznany – mają tendencje do przychylnego
traktowania fundacji. Przyczyną może być fakt, że rozdawanie
pieniędzy przez Gatesa przez dziesięciolecia pomogło wpłynąć
na ogólny ton mediów wypowiadających się na temat fundacji.
Może być też tak dlatego, że newsowe media zawsze, a zwłaszcza
teraz, szukają bohaterów.

Większym zmartwieniem jest to, że sposób przedstawiania Gatesa
w mediach w jednym dominującym tonie stanowi precedens co do
tego, jak wypowiadamy się na temat następnego pokolenia tech
billionaires  (technologicznych  miliarderów),  którzy  zajmują
się  filantropią,  włączając  w  to  Jeffa  Bezosa  i  Marka
Zuckerberga.  Bill  Gates  udowodnił,  że  możliwe  jest,  aby
najbardziej  kontrowersyjny  z  „kapitanów”  tego  przemysłu
nowoczesnej technologii niepostrzeżenie zmienił swój publiczny
wizerunek  z  czarnego  charakteru  epoki  technologii  w
dobrodusznego  filantropa.



Jeżeli my, dziennikarze, mamy za zadanie krytykować bogactwo i
władzę,  Gates  prawdopodobnie  powinien  być  jednym  z
najdokładniej obserwowanych ludzi na ziemi – nie zaś jednym z
najbardziej podziwianych.

Autorstwo: Tim Schwab
Tłumaczenie: Magdalena Bienczak
Źródło oryginalne: CJR.org
Źródło polskie: NowyObywatel.pl

https://nowyobywatel.pl/2020/09/16/gates-i-straznicy-dziennikarstwa/

