
Frontstory.pl  –  atak  na
prawicę  za  pieniądze  od
Sorosa
3 stycznia 2022
Za  pieniądze  pochodzące  z  zagranicznych  fundacji  chcą
prowadzić  niezależne  śledztwa.  Przypadkiem  wszystkie
skierowane  w  środowiska  konserwatywne.  Przewodzi  nimi
kilkukrotnie  skazywany  za  pisanie  fałszywych  informacji
Wojciech Cieśla – były dziennikarz „Gazety Wyborczej”. Nie
cofną się przed niczym. Oto OKO.press na sterydach. Witajcie w
świecie „Front Story”.

Kto stoi za Frontstory.pl?
Frontstory.pl to świeże internetowe medium działającej od 2010
roku Fundacji Reporterów. Na wejściu, na stronie internetowej
wita  nas  wypatroszona  ryba  i  hasła:  „Władza,  środowisko,
radykalizmy, dezinformacja, przestępczość”. Rozumiemy, że nie
to jest misją tworzących portal dziennikarzy, a jak można się
domyślać walka z pewnymi wskazanymi tutaj problemami.

Co więc piszą sami o sobie, o swojej misji? „Każdego dnia
świat  zalewa  masa  cyfrowych  śmieci,  kłamstw  i  teorii
spiskowych. Rośnie populizm i polaryzacja społeczna, jakość
dziennikarstwa spada. To krytyczny czas, w którym waży się
przyszłość  dostępu  do  wiarygodnej  informacji.  Potrzebujemy
niezależnego, rzetelnego dziennikarstwa, bo wszyscy mamy prawo
do dobrego państwa i przejrzystego życia publicznego”. W tym
przekazie  położono  szczególny  naciska  na  niezależność  i
rzetelne dziennikarstwo i temu właśnie się przyjrzymy.

Na  wstępie  możemy  dowiedzieć  się,  że  organizacja  prowadzi
również stronę Vsquare.org, na której po angielsku publikuje
teksty  o  Europie  Centralnej.  Jest  partnerem  konsorcjum

https://wolnemedia.net/frontstory-pl-atak-na-prawice-za-pieniadze-od-sorosa/
https://wolnemedia.net/frontstory-pl-atak-na-prawice-za-pieniadze-od-sorosa/
https://wolnemedia.net/frontstory-pl-atak-na-prawice-za-pieniadze-od-sorosa/


ośrodków śledczych Organized Crime and Corruption Reporting
Project  (OCCRP),  a  ta  z  kolei,  jak  dowiadujemy  się  z
ogólnodostępnych informacji jest finansowana m.in. przez Open
Society Foundation George’a Sorosa. I tu zapala się pierwsze
światełko  dotyczące  niezależności  i  rzetelności
dziennikarskiej  tworzących  medium.

Miliarder  i  spekulant  znany  z  wyraźnie  określonej  linii
ideowej niekryjący swoich poglądów, wspierający założenia tzw.
społeczeństwa otwartego, rozumianego na swój sposób. Robiący
się na obrońcę demokracji, przez wiele ośrodków uważany jest
za największe zagrożenie dla niej. Idźmy dalej, co jeszcze
przekazuje  nam  organizacja?  Otóż  szczyci  się,  we  własnym
uznaniu, publikacjami w mediach takich jak: „Gazeta Wyborcza”,
„Newsweek”,  TVN24.pl,  „Onet”,  „WP”,  „The  Guardian”,
„Washington  Post”  i  „Buzzfeed”.  To  dość  jednolite,
ideologiczne  media,  mające  określone  powiązania  i  służące
określonym grupom politycznym, jak na przekaz, o niezależnym i
rzetelnym dziennikarstwie śledczym.

Naczelny wyrobnik fake newsów
Redaktor  naczelny,  Wojciech  Cieśla  (powiązany  z  takimi
tytułami jak: „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Dziennik”,
„Newsweek”), zasłynął m.in. tym, że został skazany prawomocnie
z tytułu 212 kk za zniesławienie, do którego doszło w drodze
napisania nierzetelnych artykułów prasowych.

Ponadto po artykule Cieśli w „Newsweek Polska” zarzucającym
przedsiębiorcy  Markowi  Jakubiakowi,  powiązania  z  gdańską
mafią,  zapadł  wyrok  nakazujący  tygodnikowi  przeproszenie
Jakubiaka.

Oprócz tego po artykule, w którym Cieśla sugerował nadużywanie
uprawnień  przewodniczącego  “Solidarności”,  Piotra  Dudy  w
związku  z  luksusowymi  wakacjami  w  sanatorium  „Bałtyk”  w
Kołobrzegu, zapadł wyrok na mocy którego tygodnik „Newsweek
Polska” miał sprostować i przeprosić pomówionego.



W  2009  roku  Stowarzyszenie  Dziennikarzy  Polskich  (SDP)
przyznało mu również tytuł Hieny Roku za „niezwykłe zdolności
bajkopisarskie  w  dziennikarstwie”,  które  potem  odebrało  i
przyznało  całej  redakcji  „Dziennik  Polska-Europa-Świat”  za
wypuszczenie  niesprawdzonych  informacji.  To  dość  ciekawy
dorobek, jak na lidera grupy dziennikarzy śledczych, którzy
jak  również  podkreślają  w  swojej  misji  chcą:  opisywać
wydarzenia  bez  podsycania  emocji,  podawać  fakty,  odzyskać
zaufania  społeczne  dla  zawodu  dziennikarza  oraz  promować
wiarygodne i jakościowe dziennikarstwo.

Przyjrzyjmy się powiązaniom pozostałych dziennikarzy:

–  Anna  Gielewska  („Wprost”,  „DGP”,  „Dziennik”,
„Rzeczpospolita”),

–  Urszula  Kifer  („Rzeczpospolita”,  „Newsweek”,  Gazeta.pl,
Wirtualna Polska),

– Konrad Szczygieł (OKO.press, „Superwizjer TVN”),

–  Julia  Dauksza  (współpracująca  z  organizacją  pozarządową
“Otwarte klatki”),

– Mariusz Sepioło („Tygodnik Powszechny”, „Polityka”),

– Anastasiia Morozova (Radio Free Europe w Kijowie),

–  Paweł  Reszka  („Polityka”,  „Rzeczpospolita”,  „Dziennik”,
„Tygodnik Powszechny”, „Newsweek”),

– Michał Woźniak (Dyrektor ds. Bezpieczeństwa Informacji w
OCCRP).

Przegląd tych tytułów wskazuje na dość jednolity powiązania
mediów w sferze ideologicznej. Nie uświadczysz tu ludzi z
różnych  środowisk,  połączonych  misją  tropienia  faktów
wszystkich i wszędzie, bez względu na powiązania polityczne.
Warto o tym wiedzieć, obserwując działalność tego medium.



Uderzyć w prawicę
Wśród artykułów przebijają się tematy powiązań Ordo Iuris,
biznesów Adama Hofmana i sytuacja na Białorusi. Nie sposób
oprzeć się wrażeniu wybiórczego traktowania tematów pod kątem
uderzeń w rząd Prawa i Sprawiedliwości wraz z koalicjantami,
oraz  ogólnie  w  środowiska  chrześcijańskie,  narodowe,
konserwatywne w Polsce. Można wręcz podejrzewać pewną obsesję.
Np.  w  kwietniu  niemal  wszystkie  artykuły  Frontstory.pl
dotyczyły Adama Hofmana.

Co nieco o nastawieniu ideologicznym Frontstory.pl mogą nam
powiedzieć  tytuły  artykułów,  np.  „Nazizm  pod  flagą  biało-
czerwoną”  o  corocznej  patriotycznej  manifestacji  Marsz
Niepodległości. O uczestnikach Marszu Niepodległości możemy tu
przeczytać, że są „ekstremistami” czy „radykałami”. Trudno o
lepszy dowód na nierzetelność i kierowanie się uprzedzeniami w
swoich tekstach przez Frontstory.pl.

Z  kolei  pisząc  o  Instytucie  Ordo  Iuris,  „Front  Story”  co
chwila używa epitetu „ultra”. Wszystko, co związane z Ordo
Iuris, zdaniem „dziennikarzy śledczych”, nie jest po prostu
katolicyzmem,  po  prostu  prawicowością,  czy  po  prostu
konserwatyzmem.  Podkreślają,  że  to  ultra-katolicyzm,  ultra-
prawica, ultra-konserwatyści. Tego, kto ich zdaniem jest po
prostu prawicą, czy po prostu konserwatystą, albo po prostu
katolikiem, już nie precyzują.

Drogi prowadzą do Sorosa
Jak  mogliśmy  się  dowiedzieć  na  początku  grudnia  Fundacja
Reporterów wraz z OBC Transeuropa z Włoch i the Baltic Center
for  Investigative  Journalism  Re:Baltica  z  Łotwy  otrzymały
łącznie  75  tysięcy  euro  na  wzmocnienie  współpracy
dziennikarskiej  i  dziennikarstwa  śledczego  w  Europie
Środkowej.



Granty  przyznawane  przez  Collaborative  and  Investigative
Journalism Initiative (CIJI) wraz z Reporterami bez Granic
(Reporters Without Borders – RSF), Free Press Unlimited (FPU)
i  Tactical  Tech  (TT)  mają  na  celu  wsparcie  dziennikarzy
śledczych.

Fundacja  Reporterów,  która  powstała  11  lat  temu,  jest
finansowana również m.in. przez organizację Luminatów, ta z
kolej jest powiązana z Global Witness, która natomiast jest
powiązana z większą grupą 120 fundacji na całym świecie. Jak
wynika  ze  strategii  Luminate  Group  na  lata  2018-2022,  do
głównych wyzwań, którym organizacja chce stawić czoło należą:
wzrastający  populizm  który  prowadzi  do  rozłamów  w
historycznych partiach politycznych, społeczeństwo cywilne w
obliczu  zagrożeń  szeroko  pojętych  wolności,  niezależność
mediów,  narodowe  treści  które  docierają  do  coraz  większej
grupy ludzi, wpływ indywidualnych liderów na społeczeństwa.

Strategia Luminate Group zakłada także budżety na poszczególne
cele. Na „niezależne media” to kwota 32 mln USD na kilka
obszarów ich działania. Fundacja Reporterów otrzymała od nich
grant w wysokości 160 tys. dolarów.

Wśród  celów  Luminatów  jest  m.in.  wywieranie  wpływu  na
polityków  w  kwestiach  demokratycznego  manifestowania,
wspieranie  szkolnictwa  akademickiego,  wspieranie  wolnych  i
niezależnych  mediów  na  określonych  obszarach  geograficznych
(m.in. wschodnia i centralna Europa) i wiele innych.

A zatem kontekst przedsięwzięcia jest dużo szerszy niż tylko
pozornie spontaniczna platforma dziennikarzy śledczych. Widać,
że organizacje na szczeblu międzynarodowym sponsorujące tego
typu  działania  mają  za  zadanie  zbadanie  lokalnych  spraw,
problemów i liderów, którzy promują treścią narodowe, a nie
liberalne.

Autorstwo: Piotr Motyka
Źródło: MediaNarodowe.com

https://medianarodowe.com/2022/01/03/frontstory-pl-czyli-atak-na-prawice-za-pieniadze-od-sorosa-tylko-u-nas/

