
Dziennikarze  spierają  się  o
premie  dla  zarządu  wydawcy
„Wyborczej”
17 kwietnia 2017
Środowisko  dziennikarskie  podzieliło  się  po  ostatnich
doniesieniach  na  temat  wydawcy  „Gazety  Wyborczej”.  Zarząd
Agory przyznał sobie bowiem wysokie premie i podwyżki, podczas
gdy  równocześnie  prowadzi  program  masowych  zwolnień.
Publicysta ekonomiczny Rafał Woś uważa, że tym samym koledzy
Adama  Michnika  zaprzeczają  własnemu  obrazowi  jako  nośnika
zachodnich  i  humanistycznych  wartości.  Dziennikarz  mediów
Agory Wojciech Maziarski uznaje natomiast podobne działania za
esencję wolności ekonomicznej i element „wymarzonego Zachodu”.

Ostatnie doniesienia nie są korzystne dla „Gazety Wyborczej”,
ponieważ w niektóre dni jej średnia sprzedaż jest mniejsza niż
100  tys.  egzemplarzy,  a  ogółem  w  lutym  w  porównaniu  do
analogicznego okresu w ubiegłym roku ogólna sprzedaż dziennika
spadła o blisko 21 proc. Z tego powodu od kilku miesięcy
„Wyborcza”  redukuje  swoje  zatrudnienie,  wyprzedaje  lokalne
aktywa oraz w ramach cięcia kosztów łączy wydania regionalne.
Nie przeszkodziło to jednak zarządowi Agory podwyższyć sobie
pensji i przyznać dodatkowe premie, zaś wzrost ten wyniósł
blisko 8,5 miliona złotych. Prezes Agory Bartosz Hojka zarobił
tym samym blisko 205 tys. złotych więcej niż w 2015 r., a
pozostali członkowie władz spółki od 60 do ponad 110 tys.
złotych.

Jednocześnie w „Gazecie Wyborczej” od października do grudnia
ub.r. przeprowadzono zwolnienia grupowe, które dotknęły 176
pracowników i tym samym pochłonęły blisko 6,9 mln złotych.
Dzięki  temu  znacząco  zmniejszyły  się  koszty  wynagrodzeń  w
pionie prasowych, co było także możliwe dzięki redukcji etatów
i  zmniejszeniu  wymiaru  wynagrodzenia.  To  najprawdopodobniej

https://wolnemedia.net/dziennikarze-spieraja-sie-o-premie-dla-zarzadu-wydawcy-wyborczej/
https://wolnemedia.net/dziennikarze-spieraja-sie-o-premie-dla-zarzadu-wydawcy-wyborczej/
https://wolnemedia.net/dziennikarze-spieraja-sie-o-premie-dla-zarzadu-wydawcy-wyborczej/


nie koniec zwolnień, ponieważ na początku marca działająca w
„Wyborcze” komórka związkowa „Solidarności” poinformowała, że
chce pracuje nad zasadami dobrowolnych odejść, o ile kolejna
redukcja  liczby  pracowników  jest  w  ogóle  uzasadniona.
Dodatkowo  zarząd  Agory  miał  zgodzić  się  na  dodatkowe
wynagrodzenie dla zwalnianych i pomoc przy przekwalifikowaniu.

Doniesienia na temat wzrostu wynagrodzeń i premii dla zarządu
Agory  nie  spodobały  się  publicyście  ekonomicznego  Rafałowi
Wosiowi, publikującemu między innymi w tygodniku „Polityka”,
„Dzienniku  Gazecie  Prawnej”  i  w  dziale  opinii  Wirtualnej
Polski.  Woś  w  swoim  wpisie  na  Facebook’u  pyta  się,  czy
„Gazecie Wyborczej” rzeczywiście „nie jest wszystko jedno” jak
deklaruje  w  swoich  materiałach  promocyjnych,  ponieważ
zaprzecza  głoszonym  przez  siebie  wartościom  zachodnim  i
humanistycznym, co jest dla publicysty tym smutniejsze, iż
„Wyborcza”  jego  zdaniem  ma  nieoceniony  wkład  w  rzekome
budowanie demokracji w Polsce i ważnym punktem odniesienia w
wielu sprawach publicznych.

Tymczasem  obecnie  szczególnie  lokalni  dziennikarze  „Gazety
Wyborczej”  są  biedni  i  pracują  w  coraz  bardziej
sprekaryzowanych warunkach, a dodatkowo reszta pracowników też
nie  może  być  spokojna  o  swoje  miejsca  zatrudnienia  i  o
wysokość wierszówek. Zdaniem Wosia działania zarządu Agory są
tym  bardziej  niebezpieczne,  iż  działa  on  w  branży  mediów
opiniotwórczych,  a  podobne  działania  w  państwach  Europy
Zachodniej wywołałyby falę oburzenia. Publicysta zwraca jednak
uwagę, iż w Polsce nie zainteresowało to nikogo poza dyżurnymi
krytykami  tego  dziennika,  zaś  cała  sprawa  jak  na  dłoni
pokazuje nikłą pozycję pracownika wobec pracodawcy w Polsce.

Według  Wosia  w  naszym  kraju  nie  istnieje  solidarność
pracownicza  i  zawodowa,  bo  władza  kapitału  jest
nieograniczona.  Do  tego  przyczyniła  się  zresztą  sama
„Wyborcza”, która przez lata rozciągała parasol ochronny nad
demolowaniem  systemu  zabezpieczeń  społecznych,  atakując
związki  zawodowe,  czy  też  wychwalając  antypracowniczy



neoliberalny kapitalizm jako wymarzony system rodem z państw
zachodnich. Woś zaznaczył przy tym, że w ostatnim czasie w
gazecie zaczęły ukazywać się bardziej prospołeczne teksty, ale
samo założenie w niej związku zawodowego należało do rzeczy
wymagających nie lada odwagi.

Wpis Wosia wywołał żywą dyskusję, a znalazły się pod nim także
komentarze  zwolnionych  pracowników  „Wyborczej”.  Izabela
Michalewicz wyrzucona z dodatku „Duży Format” napisała, iż
jakość  tekstów  przestała  mieć  jakiekolwiek  znaczenie,  a
następnie  wdała  się  w  dyskusję  z  jednym  z  czołowych
publicystów tego pisma, Wojciechem Maziarskim, wypominając mu
bezceremonialne zwolnienia w kierowanym przez niego w latach
2009-2012  tygodniku  „Newsweek”,  kiedy  pismo  powiększało
zresztą swoje zyski. Zdaniem Michalewicz jeden z ówczesnych
pracowników „Newsweeka” przypłacił ówczesne zwolnienia życiem,
zaś jej pozostałe komentarze nie były wolne nawet od bluzgów.

Sam  Maziarski  napisał  natomiast,  że  sam  jest  oburzony
działaniem  zarządu  Agory,  ale  tak  jego  zdaniem  wygląda
„wymarzony Zachód”, który preferuje także wolność gospodarczą,
a same poglądy Wosia są „neosocjalistycznymi mrzonkami”. Woś
uważa  natomiast,  że  publicysta  „Wyborczej”  cierpi  na  tzw.
syndrom sztokholmski, czyli był tak długo bity przez swojego
oprawcę, aż go polubił. Maziarski odpowiedział twierdząc, że
Woś  używa  swoich  argumentów  w  celu  ideologicznej  krytyki
nielubianego  przez  siebie  kapitalizmu,  który  miał  rzekomo
przynieść po 1989 roku korzyści także najbiedniejszym Polakom.

Na podstawie: wirtualnemedia.pl, facebook.com
Źródło: Autonom.pl

http://www.autonom.pl/?p=18027

