
Dziennikarze  hongkońskiej
telewizji masowo rezygnują z
pracy
20 grudnia 2020
Kilkudziesięciu  dziennikarzy  Hong  Kong  Cable  Television
Limited, dużej telewizji płatnej w Hongkongu, zrezygnowało z
pracy  1  grudnia  w  proteście  po  zwolnieniu  40  pracowników
redakcji przez zarząd telewizji. Zwolnienia zostały uznane za
polityczne prześladowania.

Wśród zwolnionych znalazł się szef działu chińskiego oraz cały
zespół tworzący program „News Lancet”, który był wielokrotnie
nagradzany.  Przyczyną  zwolnień  według  nadawcy  są  problemy
finansowe. Ten argument odrzucają pracownicy redakcji.

W ramach protestu z pracy zrezygnował cały dział chiński, w
sumie  12  osób,  oraz  kierownicy  działów  międzynarodowego  i
finansowego, a także naczelny redaktor wydania.

Telewizja  Hong  Kong  Cable  Television  Limited,  nazywana  i-
Cable, znana jest z wysokiej jakości dziennikarstwa śledczego
na  tematy  Hongkongu  i  Chin  kontynentalnych.  Gdy  w  Wuhan
wybuchła pandemia COVID-19, była jedyną redakcją z Hongkongu z
korespondentami w mieście. Redakcja była chwalona za relacje z
protestów przeciwko ustawie ekstradycyjnej w 2019 i 2020.

W programie „News Lancet” zajmowano się licznymi przypadkami
brutalności ze strony policji w trakcie protestów, w tym w
trakcie ataku motłochu na stacji metra Yuen Long, do którego
doszło  21  lipca  zeszłego  roku.  Ostatni  odcinek  nadany  24
listopada  skupiał  się  na  budzących  wątpliwości  badaniach
opinii  publicznej  przeprowadzonych  przez  propekińskie
sondażownie. Jedna z firm przyznała się do prowadzenia badań

https://wolnemedia.net/dziennikarze-hongkonskiej-telewizji-masowo-rezygnuja-z-pracy/
https://wolnemedia.net/dziennikarze-hongkonskiej-telewizji-masowo-rezygnuja-z-pracy/
https://wolnemedia.net/dziennikarze-hongkonskiej-telewizji-masowo-rezygnuja-z-pracy/


za pośrednictwem aplikacji WeChat, platformy społecznościowej
szeroko bojkotowanej przez prodemokratycznych Hongkończyków.

Zwolnienia  były  nagłe  i  miały  skutek  natychmiastowy  –
zwolnieni  zostali  poinformowani,  że  muszą  opuścić  biuro
jeszcze tego samego dnia. Zaskoczeni pracownicy zgromadzili
się  pod  gabinetem  szefa  działu  informacji,  domagając  się
wyjaśnień.

Wśród  zwolnionych  znalazła  się  była  zastępczyni  redaktora
wiadomości w dziale chińskim. W wywiadzie radiowym nadanym 2
grudnia odrzuciła twierdzenie zarządu, jakoby decyzja została
podjęta ze względu na trudności finansowe. Zaznaczyła, że w
sierpniu  zarząd  zwolnił  ówczesnego  dyrektora  wykonawczego
Funga Tak-hunga, a na jego miejsce przyjęto czterech nowych
kierowników.

Wong  powiedziała,  że  nowy  zarząd  często  zgłaszał  żądania
redaktorskie,  między  innymi  dotyczące  relacji  na  żywo  z
regularnych  konferencji  prasowych  rzecznika  prasowego
chińskiego  ministerstwa  spraw  zagranicznych  czy  zmiany
nagłówków. Według Wong pracownicy redakcji nie podporządkowali
się takim żądaniom.

Stowarzyszenie  dziennikarzy  hongkońskich  opublikowało
komentarz dotyczący zwolnień: „Zważywszy na produkcje zespołu
[„News Lancet”] dotyczące policji i administracji trudno nie
dostrzec,  że  jest  to  minimalizowanie  raportów  dotyczących
wrażliwych tematów w imię cięcia kosztów”.

Autorstwo: Oiwan Lam
Tłumaczenie: Krzysztof Pawliszak
Źródło: pl.GlobalVoices.org

https://pl.globalvoices.org/2020/12/dziennikarze-hongkonskiej-telewizji-masowo-rezygnuja-po-zwolnieniu-40-wspolpracownikow/

