Duda podpisał ustawę ws. megalotniska pod Warszawą

Opublikowano: 03.06.2018 | Kategorie: Gospodarka, Wiadomości z kraju

Liczba wyświetleń: 1086

W ciągu najbliższych 10 lat teren trzech podwarszawskich gmin zmieni się nie do poznania. Dziesiątki tysięcy mieszkańców zostanie wysiedlonych. Ich domy rozjadą buldożery. Na ich miejscu powstanie Centralny Port Komunikacyjny – flagowa inwestycja infrastrukturalna rządu Prawa i Sprawiedliwości.

Prezydent Andrzej Duda podpisał w sobotę specjalną ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Określa ona źródła finansowania, tempo realizacji oraz ogólne zasady i warunki inwestycji. Według informacji podanych przez Kancelarię Prezydenta, dokument reguluje zasady na jakich państwo uzyska prawo do terenów, decyzje lokalizacyjne oraz reguły funkcjonowania Spółki Celowej, która będzie głównym podmiotem prawnym kierującym pracami przy budowie CPK.

Ważnym elementem ustawy jest rozdział poświęcony ekspropriacji nieruchomości, które obecnie znajdują się na terenie wyznaczonym pod inwestycje. Wiadomo, że mieszkańcy zostaną przesiedleni i otrzymają rekompensaty za utracone ziemie i nieruchomości. Problem w tym, że nie została jeszcze ustalona dokładna lokalizacja. Wyznaczono jedynie teren inwestycyjny o gigantycznej powierzchni 66 km kwadratowych, obejmujący swoim obszarem tereny grzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Mieszkańcy tych terenów będą mogli określić swój stosunek do pomysłu stworzenia lotniska na ich ziemiach 17 czerwca, kiedy w gminach odbędzie się referendum. Plebiscyt będzie miał charakter jedynie konsultacyjny. Władza i tak zrobi to, co będzie chciała zrobić.

Nie wiadomo też czy osoby prywatne, rolnicy i przedsiębiorcy otrzymają odszkodowania wyłącznie za nieruchomości, czy również za inne straty. Ziemie rolnicze w gminie Baranów należą do najbardziej urodzajnych w Polsce. Sprzedawcy płodów rolnych mają tam też swoje rynki zbytu. Obecnie nie wiedzą czy opłaca im się inwestować w środki produkcji, bo rząd cały czas nie zdecydował się na jakim skrawku ziemi powstanie lotnisko.

Nie jest też jasne jakie będą obowiązywać stawki przy przyznawaniu rekompensat. Początkowo mowa była o 40 zł za m kw, co daje łączną kwotę 2,5 mld złotych. Do kosztów ekspropriacji należy doliczyć jeszcze odszkodowania za utracone budynki i pomieszczenia gospodarcze. Łączna kwota może więc znacznie przewyższyć zakładany budżet projektu, który, według wstępnych wyliczeń miał nie przekroczyć 30 mld zł. Projekt podpisany dzisiaj przez Dudę takich regulacji nie określa.

Mieszkańcy gmin czują się zignorowani przez władze. W rozmowach z mediami solidarnie deklarują, że w referendum zagłosują na „nie”. Choć zdają sobie sprawę, że ich głos niewiele znaczy. „Tygodnik Powszechny” przywołuje wypowiedź pani Leny, mieszkanki Baranowa, która od 30 lat prowadzi zakład fryzjerski. Usłyszała niedawno w radiu piosenkę promującą budowę lotniska. Na melodię piosenki Golec uOrkiestra ktoś śpiewał „W polu jeszcze jest obora, ale zmieni się / Przerobimy ją na hangar, żeby boeing wszedł”. “Śmieją się z nas” – mówi z goryczą pani Lena.

23 maja w Baranowie, przed siedzibą strażacką odbyło się spotkanie ministra Wilda z lokalną społecznością. Jak podaje „Gazeta Wyborcza”, przedstawiciel rządu powiedział na początku „Cieszę się, że was widzę”, na co mieszkańcy odpowiedzieli ” A my nie!”, po czym zaczęli gwizdać i buczeć oraz zaprezentowali transparenty o treści „Nie chcemy lotniska”, „Rujnujecie nam życie”, „Tracimy źródło utrzymania”, „Nie oddamy naszych ojcowizn”, „Betonujcie piachy, a nie dobre gleby”.

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać do 2027 roku. Do tego czasu ma zostać wyłączone lotnisko na Okęciu. W pierwszych latach obiekt ma obsługiwać ok. 45-50 mln pasażerów rocznie. W kolejnych dekadach – ponad 100 mln. Dojazd do CPK z każdego dużego polskiego miasta (oprócz Szczecina) zająć ma mniej niż 2,5 godziny. Obok lotniska ma powstać miasto dla jego pracowników. Jego populacja może osiągnąć nawet 50 tys.

Autorstwo: Piotr Nowak
Źródło: Strajk.eu


TAGI: , ,

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

17 komentarzy

  1. Gandzimen 03.06.2018 11:39

    Na stowe parchy pejsate zrobia sobie “lotnisko” jak w Denver!

  2. Krzysztof Zamojski 03.06.2018 16:11

    Prezydent ( chyba nasz) ostatnio użył słowa Polin. Moje pytanie: czy lotnisko to będzie dla Polaków czy dla “polaków” To że my wyłożymy kasę…to wiadomo.

  3. ZIWK 03.06.2018 17:46

    Jesteśmy bogaci…
    Budżet pęka w szwach od nadmiaru pieniędzy…
    Służba zdrowia działa perfekcyjnie…
    Emerytury rosną, Ceny paliw spadają…
    Likwidowane są kolejne podatki…
    Kto nam zabroni rozgrzebać całą gminę za min. 65 000 000 000 złotych i to bez żadnej gwarancji, że ta inwestycja ma sens – patrz przykład lotniska w Radomiu, które będzie modernizowane dla 0 (zera!) pasażerów rocznie.
    Oczywiście zła UE na tak PiSensowne wyrzucenie kasy w błocka nie da ani 1 centa.

  4. hashi 03.06.2018 23:18

    Nom będzie mega lotnisko by Israelici mogli lokować się w nowej Polszy Polin. Kwota nieduża 30 czy tam 60 mld przecież każdego roku 45 mld PLN płacimy na same odsetki od długu dla pejs.atych portfeli. 50 tys miejsc pracy na pewno uszczęśliwi wielu nowych obywateli z Ukrainy. I tak oto go.je V RP dalej będą służyć syjoni.stycznym elytom.

  5. Collega 03.06.2018 23:56

    Tylko kto obliczył, że te 40 mln Chińczyków właśnie tu będzie przylatywać? Czy inne lotniska w Europie Zachodniej zamkną swe podwoje?
    Co oni kombinują!?

  6. rumcajs 04.06.2018 11:30

    Ja nie prównywałbym tego nowobudowanego lotniska z radomskim, lub podobnymi, lotniczkami… Okęcie sie juz zablokowało, nie ma logicznej mozliwości rozbudowy. CPKma byc także lotniskiem CARGO, nie tylko ,pasażerskim. Dzisiejsze samoloty sa cvo raz wieksze, i wymagaja dłuższych pasów startowych, emitując, nawet jesli sa to najnowoczesniejsze technologie, dośc duzy hałas. Dlatego latanie takich samolotów na stosunkowo niskich wysokościach, nad terenami wysokozaludnionymi nie jest wskazane, bo jest uciążliwe dla tych ludzi. Nalezy tez brac pod uwage, że samoloty miewaja czasami katastrofy, często w trakcie podchodzenia do ladowania, zatem wskazane jest aby w poblizu mowoczesnego lotmiska nie było terenów zamieszkałych.
    Dlatego, moim zdaniem, zamiast zastanawiac sie jak rozbudować okęcie, lepiej było poszukac terenów na nowe lotnisko.. Podawane dane o zatrudnieniu, nie tycza obsługi samego lotniska, a w całości, ile może takie przedsięwzięcie wygenerowac miejsc pracy, zatem nabijanie sie z tych danych nie swiadczy zbyt pozytywnie o przesmiewcy, bo obnaża, albo zapedy polityczne, albo słabiutka znajomośc zagadnień ekonomii. O ile wiem finansowanie ma byc zapewnione przez banki Chinskie, zatem uzaleznienie sie od “pejs.atych”jest znikome..
    Szkoda tylko że powstanie to lotnisko na bardzo urodzajnych ziemiach…, ale moim zdaniem jest to inwestycja trafiona, i szybko sie zwróci… Pytanie także aktuale w takich sytuacjach, czy posiadaczom ziemi wypłaci sie nalezne odszkodowania, a nie wymuszone ochłapy “siłą” państwa…
    Lotnisko te otwiera tez nowe mozliwości, bo wymusi to koniecznośc pobudowania superszybkiej kolei, centrum Warszawy, lotnisko, bo “pindolino” raczej nie podoła…Mm tez nadzieje, że amerykanie beda madrzejsi od naszych “wodzów” i nie beda budowac tu swoich baz, bo piersze co bedzie do odstrzału w razie “w” to własnie te bazy i… to lotnisko..
    Ze bazy, to sprawiedliwe, ale lotnisko….ze strpony Rosji, strategiczny przymus, a z polskiej bezgraniczna głupota… bo utrwala to czarny scenariusz, że wojna usa-rosja, bedzie się odbywała, na obu stronach wisły..

  7. rumcajs 04.06.2018 12:43

    Najlepiej nie byc uzaleznionym finansowo od nikogo, ale jesli już, to wole jednak chiny. Zachód, to praktycznie cała finansjera w rekach pejs.atych. Kraje afryki nie sa tak drenowane przez chiny, co przez koncerny zachodnie, to nie z chin wywozone sa tysiace ton odpadów do afryki, a z europy, to nie chiny, a zachodnie koncerny produkuja kwiatki, na zyznych terenach afryki, generując głod i siejąc smierć..
    Zamieszanie o którym piszesz, wszak nie jest w interesie i ochronie tych krajów afrykańskich uzaleznionych od chin, a zaszkodzenie im, bo posrednio szkodzi sie chinom..
    Dodatkowo zachód , któremu przeszkadza ekspansja chin, wszelkimi metodami, nawet ludobójczymi, sieje dywersje tam, gdzie mozna zaszkodzic chinczykom.
    Przykłady to LIBIA, UKRAINA, gdzie po wejsciu “zachodu” przestano interesowac sie chińskimi propozycjami, bo je zablokowano, przez panów z waszyngtonu, itd…
    W przypadku LIBII zdemolowano to, co było duma tego kraju..
    Zapominasz, że Polska jest udziałowcem miedzynarodowego banku, załozonego przez Chiny, i zapewne finansowanie bedzie z niego. Lotnisko to jest nareke chinom, nawet Rosji, bo przelot cargo z cin, do polski, najbezpieczniej bedzie załatwic nad rosja. Puki usa widzi nas jako niezatapailna baze, a lotnisko, jako wygodne dla nich narzedzie straszenia Rosji, nie przeszkadza tej budowie, ale gdy lotnisko to zagrozi jakimkolowiek interesom usa, w ramach “zniszczenia zasów broni chemicznej”, składowanej tam przez rosje, albo “atomowej iranu”, gotowi sa zbombardowac je….
    Tajemnica poliszynela jest to, że na pozycję dolara i bogactwo usa, pracuje połowa swiata, a upadek dolca, to upadek usa. Mnie tam blizsza koszula ciału, niz status dolara, czy dobrobyt w usa. Mnie interesuje moja rodzina, i jesli upadek usa ja ma polepszyc, to niech to nastapi juz dziś.
    Upadek usa i dolara, to własnie odebranie mozliwości mieszania na giełdach, i rynkach “walutowych” przez jud.obanksterów..

  8. rumcajs 04.06.2018 17:29

    “”Nie życzę Ci, abyś się przekonał jak po d…e dostanie także Twoja rodzina, jeśli USD zacznie padać na pysk.””
    Zatem podaj przykłady … To taka sama gadka, jak szefa do pracownika, że nie ma ludzi niezastapionych… Juz prawie 30% ropy i gazu jest handlowane za inne waluty niz dolar…I nie głoduje, nie wywalaja mnie z chałupy… Za sporzywke, płace złotówka, bo rolnik chce złotówki.
    Nie wiem co zmieniłoby sie w systemie bankowym, jakby padł dolar, ale zapewne niewiele, bo wiele państw przygotowuje sie do tego dnia, i gromadzi złoto i inne metale szlachetne…
    Jedyne zagrozenie to wojna jaka jankesi z judeofaszystami sa gotować swiatu, za odebranie im władzy.
    Jednak na to nie mam wpływu, a wszelkie symulacje wykazuja, że w przypadku takiego konfliktu, zdecydowanie wiecej straca wysokouprzemysłowione kraje, niz takie jak Rosja…
    Wie juz o tym częśc rozsadniejszych strategów na zachodzie, i w potencjalnym starciu wywołanym przez usa, li tylko w obronie dolara i usa, częśc tych krajów zachowa sie neutralnie, bo tak jak nie chcieli umierać za “gdańsk”, ni beda skłonni umierać za “telawiw, albo usa..
    Zatem nie wiem czym mnie straszysz… chyba że cos przeoczyłem..

  9. rumcajs 04.06.2018 20:10

    To jest tylko przykład wiernopoddańczego wykonywania rozkazów z waszyngtonu, aby ratowac dolca, przez naszych judo-polinów w rzadzie, nic poza tym.. KGHM to firma stricte państwowa, zatem bardzioej kieruje sie poleceniami rzadu, niz zdrowym rozsadkiem. Inna kwestia gdzie beda kupować cos co jest im potrzebne, jesli w strefie wpływów usa, to jasne że za juany raczej jankesi im nie zechca niczego sprzedac..
    Pisałem, że prawie 30% rozliczeń za rope i gaz jest juz w innych walutach, ostatnio chiny przeszły na swego juana, rosja zaproponowała w euro, i prawdopodobnie tak sie stanie, bo coraz wyraźniejszy szantaz gospodarczy usa na europe, mozna ominąc…. rezygnując z dolara, i przechodząc na “swoja” walute, iran też juz uciekł od dolara… Do niedawna rezerwy w usd stanowiły ok 90%… dzis sam piszesz… TYLKO 35 %.Podaj procentowy udział dolara w polskich oszczednosciach, bo napisanie”spora” nic nie dowodzi, bo nawet 15, dla jednych bedzie “sporo”, a nawet 30% dla innych nic nie znaczy.jak np dla ciebie…
    Ostatnie pomachiwanie szabelka ceł, przez usa, wiele krajów mocno zniecheci do dolara… I jeszcze jedno… juz byli tacy co zainwestowali w papierowe złoto, obudzili sie z ręka w nocniku, a był to przekre jota w jote skopiowany ze sposobu lokowania w “złoto” z usa… Chiny doskonale wiedza ile warte jest złoto kupione z usa….tyle ile warty jest wolfram, bo zamiast złota to dostali.
    Czemu kraje po kolei wycofuja swoje złoto z usa i WB, ano nie dlatego, że maja na to ochotę, a dlatego, że nie chca byc szantazowani ekonomicznie przez banksterów z usa, w oparciu o….swoje złoto..
    Ludzie zawsze byli skłonni dawac sie oszukiwac wszelkiej maści podpowiadaczom, a takimi sa maklerzy, podpowiadaja to za co im płacą..

  10. Anonymous-X 04.06.2018 20:16

    Będąc gdziekolwiek na świecie, za dolara amerykańskiego coś kupisz, wymienisz go na coś, a za franka szwajcarskiego juz nie, mimo ze ma większy kurs, i to jest siła dolara i dlatego ta waluta nie padnie.

  11. lboo 04.06.2018 21:18

    Przekręt z kredytami we frankach szwajcarskich w praktyce pokazał że trzeba polegać na walucie w której się zarabia.
    Rozumiem że broniący dolara w takiej właśnie walucie pobierają swoje pensje.

  12. Anonymous-X 04.06.2018 21:41

    @lboo

    “Rozumiem że broniący dolara w takiej właśnie walucie pobierają swoje pensje.”

    Nikt nie broni dolara, tylko takie są realia, że dolar jest dla ludzi walutą pewną. Myślisz ze putin trzyma swoje oszczędności w kopiejkach?

    Sam sobie odpowiedz, w jaką walutę byś zainwestował swoje oszczędności?

    Wszyscy od lat mówią ze dolar upadnie, ale on jakoś nie upada.

  13. lboo 04.06.2018 22:10

    @Anonymous-X: Realia są takie że dolar ma wartość tylko dla tego że ludzie wierzą że takową posiada. Jak każda drukowana z powietrza waluta.
    Zabezpieczeniem wartości dolara jest siła amerykańskiej armii i siła politycznych wpływów. A to powoli się kończy.

    “Sam sobie odpowiedz, w jaką walutę byś zainwestował swoje oszczędności?”

    Na pewno nie zainwestował bym w dolary.
    Z dwóch powodów. Pierwszy i ważniejszy: zważywszy na to jak amerykanie wykorzystują swoją przewagę i to ile spowodowali śmierci zniszczeń i regresu cywilizacyjnego nie był bym w stanie moralnie dobrze się ze sobą czuć wspierając takiego potwora.
    Drugi powód to taki że wcześniej czy później dolar upadnie. I nie dlatego że ja tak chcę tylko że już skończył swoją rolę podobnie jak ameryka skończyła swoją rolę żandarma świata. Wystarczy tylko uważnie obserwować to co się dzieje na świecie żeby dojść do takiego wniosku.

    Jedynym w co warto inwestować to rozwój, poszerzanie swoich horyzontów, lepsze rozumienie procesów które kierują naszym życiem, Czy w końcu doświadczanie tego co mamy okazję doświadczyć. Nic innego w dłuższej perspektywie się nie liczy.

  14. Anonymous-X 05.06.2018 09:46

    @lboo

    “Realia są takie że dolar ma wartość tylko dla tego że ludzie wierzą że takową posiada. Jak każda drukowana z powietrza waluta.”

    Prawie wszystko ma taka wartość, na jaką się umówimy nie tylko waluta. Realną wartość posiadają tylko produkty/przedmioty potrzebne nam do przetrwania w czasie kryzysu/wojny, jeśli będziesz umierał z głodu to nawet złoto nie będzie miało wartości.

    “Zabezpieczeniem wartości dolara jest siła amerykańskiej armii i siła politycznych wpływów. A to powoli się kończy.”

    Na silę waluty wpływa jeszcze wiele, wiele innych czynników , jak pisałem wcześniej, od lat 70 kiedy dolar odszedł od pokrycia w złocie wszyscy mówią ze dolar upadnie, ale on jakoś nie upada, a na tym straszeniu zarabiają tylko spekulanci.

    “Drugi powód to taki że wcześniej czy później dolar upadnie. I nie dlatego że ja tak chcę tylko że już skończył swoją rolę podobnie jak ameryka skończyła swoją rolę żandarma świata.”

    Pewnie kiedyś upadnie, tylko co to zmieni na lepsze? myślisz ze następny żandarm świata nie będzie wykorzystywał swojej pozycji?
    Przed amerykanami byli anglicy, francuzi…. rzymianie , byli lepsi, nie wykorzystywali swojej dominacji?

    Pożyjemy zobaczymy.

  15. lboo 05.06.2018 11:20

    @Anonymous-X: “Pewnie kiedyś upadnie, tylko co to zmieni na lepsze? myślisz ze następny żandarm świata nie będzie wykorzystywał swojej pozycji?
    Przed amerykanami byli anglicy, francuzi…. rzymianie , byli lepsi, nie wykorzystywali swojej dominacji?”

    Nie wiem co będzie w przyszłości, nie wiem co było naprawdę w przeszłości (mamy tylko mocno przekłamane relacje tych którzy zwyciężyli, przepuszczone przez filtr naszego ostrzegania świata). Natomiast widzę co jest teraz i jeśli czyjeś działanie mi się nie podoba to go nie popieram. Gdyby robiła tak większość nie było by takich żandarmów.
    Są ludzie którzy dostosowują idee kierujące ich działaniem do priorytetu własnej korzyści materialnej, są i tacy którzy przedkładają życie zgodnie z własnym sumieniem nad korzyść materialną. Ja należę do tych drugich i dobrze mi z tym. Ale każdy ma prawo do własnego wyboru i nie mnie to oceniać.

  16. lboo 05.06.2018 15:10

    @Anonymous-X: “Skoro nie wiesz co będzie w przyszłości, czy będzie lepiej czy gorzej, czy nowy hegemon nie zgotuje większego piekła, a mimo to chcesz zmienić obecny „układ” dla jakiejś ide”

    Chyba się nie jasno wyraziłem, bo przekręciłeś.
    Ja nie popieram żadnego hegemona i chcę zmieniać układu.
    Ja po prostu nie chcę karmić czegoś co moim zdaniem jest szkodliwe. I z drugiej strony nie zmuszam nikogo do takiego czy innego postępowania.
    Wychodzę z założenia że im więcej ludzi zdaje sobie sprawę z mechanizmów funkcjonowania tego świata tym więcej ludzi dokona świadomie wyboru w kierunku sprawiedliwszego świata. Nie twierdzę że będzie on doskonały, wystarczy ze będzie trochę lepszy. Krew się leje jeśli ludzie nie są świadomi skutków swojego działanie i nie wiedzą kogo popierają.
    Większość protestów to tak naprawdę ludzie którzy chcą zlikwidować jakąś patologię, poprawić warunki w społeczeństwie. A najczęściej sterowani są przez takich samych a nawet gorszych niż ci których chcą obalić. A dalej to już pewnie wiesz jak to się kończy.

    Ja nie obrażam się na dolara i wiem ile od dolara zależy. Wiem tez że nie da się go uniknąć w tym momencie. Ale im więcej ludzi zdaje sobie sprawę do czego się przyczyniają popierając dolara, tym większa szansa że zmniejszy się władza tych którzy przy pomocy dolara wykorzystują społeczeństwa. I powtarzam kolejny raz, dolar to tylko narzędzie które nie może być ani dobre ani złe, natomiast za tym dolarem stoją ludzie którzy mocno wpływają na los nasz i następnych pokoleń.

  17. Anonymous-X 05.06.2018 16:29

    @lboo

    “Chyba się nie jasno wyraziłem, bo przekręciłeś.
    Ja nie popieram żadnego hegemona i chcę zmieniać układu.”

    Nie, to ja źle odebrałem twoje intencje, w twoich wypowiedziach.

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.
Jeśli już się logowałeś - odśwież stronę.