
Domeny polska.pl i poland.pl
w rękach Agory. Dzięki komu?
5 grudnia 2011
Jak informuje „Gazeta Polska Codziennie”, jedne z najstarszych
polskich domen w internecie zmieniły właściciela – została nim
Agora SA, główny wydawca „Gazety Wyborczej”. Wcześniej domeny
polska.pl  i  poland.pl  za  pośrednictwem  Naukowo-Akademickiej
Sieci Komputerowej (NASK) były zarządzane przez państwo.

Na tę chwilę nie wiadomo dlaczego, w jakich okolicznościach
oraz  za  jaką  sumę  pieniędzy  NASK  sprzedał  Agorze  obydwie
domeny. Wiadomo jednak, że zgodę na tę transakcję wydał szef
instytucji zarządzającej dotychczas rzeczonymi domenami – płk
Michał  Chrzanowski.  Jest  on  byłym  oficerem  Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w której pełnił funkcję dyrektora
bezpieczeństwa  teleinformatycznego;  do  Naukowo-Akademickiej
Sieci Komputerowej przeszedł w 2009 roku.

Zdaniem „GPC”, przejęcie przez byłego oficera ABW instytucji
NASK  było  dla  wielu  osób  sygnałem,  że  ten  dotychczas
niezależny ośrodek – odgrywający kluczową rolę w kontroli i
organizacji  polskiej  przestrzeni  internetowej  –  został
zawłaszczony  przez  podlegające  premierowi  Tuskowi  służby
specjalne.  Sprawy  coraz  większego  widma  cenzury  w  polskim
internecie, a także wystawienia na sprzedaż tak ważnych domen
pokazują, że nie były to bezpodstawne obawy.

Fakt wykupienia przez Agorę SA adresów polska.pl i poland.pl
zbulwersował  środowisko  inwestorów  domenowych,  zawodowo
zajmujących się handlem domenami internetowymi. Zdaniem części
tego środowiska, komentującej sprawę na forum di.pl, tak ważne
dla  polskich  internautów  domeny  w  ogóle  nie  powinny  być
wystawiane  na  sprzedaż  dla  prywatnych  firm,  a  jeżeli  już
zaszła taka możliwość, to fakt ich wystawienia powinien zostać
odpowiednio nagłośniony – tak, aby każdy zainteresowany mógł

https://wolnemedia.net/domeny-polska-pl-i-poland-pl-w-rekach-agory-dzieki-komu/
https://wolnemedia.net/domeny-polska-pl-i-poland-pl-w-rekach-agory-dzieki-komu/


złożyć  swoją  ofertę.  Z  kolei  sprzedaż  domen  polska.pl  i
poland.pl Agorze odbyła się „po cichu”.

Cała  sprawa  może  wydawać  się  błaha  –  szczególnie,  iż  pod
względem oglądalności obydwie domeny na tle innych serwisów i
stron  internetowych  nie  mogą  pochwalić  się  oszałamiającą
oglądalnością. Chodzi w niej jednak o to, że wszystko to może
doprowadzić do sytuacji, w której internauci pragnący wyszukać
jakichkolwiek  informacji  o  Polsce  (np.  jej  historii),  po
wklikaniu  w  internetową  wyszukiwarkę  hasła  „Polska”  w
pierwszej kolejności trafią na strony zarządzane przez Agorę –
np. gazeta.pl.

Źródło: Autonom

http://autonom.pl

