Za 60 lat sztuczna inteligencja zagrozi ludzkości?

Opublikowano: 29.09.2016 | Kategorie: Nauka i technika, Wiadomości ze świata | RSS komentarzy

Naukowcy ostrzegają, że już za 60 lat, rozwój sztucznej inteligencji zacznie stwarzać poważne zagrożenie dla ludzkości. Ich zdaniem nie można wykluczać, że wirtualna świadomość spróbuje przejąć władzę nad światem.

To co do tej pory było tylko wytworem fantazji pisarzy fantastyki, staje się realnym zagrożeniem jeśli nie dla nas, to dla naszych dzieci i wnuków. Zgodnie z oczekiwaniami do 2022 roku, sztuczna inteligencja rzeczywiście zacznie myśleć w 10% jak człowiek, a do roku 2040 w 50%. Jak sądzą futuryści, do 2075 roku, procesy myślowe robota będą nie do odróżnienia z ludzkimi.

Do tak niepokojących wniosków dotyczących tempa rozwoju sztucznej inteligencji doszedł profesor Nick Bostrom z University of Oxford. Szwedzki uczony proponuje ustanowienie całkowitego zakazu prac nas sztuczną inteligencją i zatrzymania wszelkich badań w tym obszarze, ponieważ uważa je za bardzo niebezpieczne dla przyszłości ludzkości.

Już teraz maszyny pracując w medycynie i nawet dokonują skomplikowanych operacji chirurgicznych. Są zatem w stanie wykonywać coraz bardziej skomplikowane czynności, a przecież dalsze udoskonalenia robotów jeszcze je poprawią gdy zyskają inteligencję opartą na sieciach neuronowych, maszyny i programy są już w stanie same montować materiał wideo, a nawet tworzyć muzykę.

Inteligentne systemy są aktywnie rozwijane i udoskonalane każdego dnia. Dodatkowo, sztuczna inteligencja jest aktywnie wykorzystywana w działalności ubezpieczeniowej, w systemach obrony powietrznej, cybernetyce, optyce i w technologiach rozpoznawania akustycznego. Jednak gdy maszyny zaczną same myśleć, będzie to oznaczało, że dla ludzkości zaczął się okres zupełnie nowych zagrożeń.

Źródło: ZmianyNaZiemi.pl

TAGI:

OD ADMINISTRATORA PORTALU: Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

33 komentarze

  1. Abaddon 29.09.2016 14:36

    Z deszczu pod rynnę – od naturalnych debili do sztucznej inteligencji. To jest ta słynna „ewolucja”?

  2. SzumAkustyczny 29.09.2016 15:03

    zagrożeniem nie były by chyba, tak jak sugeruje wpis, „coraz bardziej szczegółowe operacje”, a te bardziej ogólne, jak gromadzenie, analiza, czy wykorzystywanie monstrualnych ilości danych. widzę to bardziej jako błędny/nieprzemyślany algorytm, niż wściekły sztuczny byt. no ale wiadomo, zmianynaziemi idą.

  3. MasaKalambura 29.09.2016 16:50

    Proroctwa mówią o bestii z ziemi, czemu nie miało by to właśnie oznaczać świadomości komputerowo-cybernetycznej? Szczególnie zważywszy na to, czego ma ona dokonać.

  4. agama 29.09.2016 17:07

    sztuczna głupota

  5. atos 29.09.2016 18:07

    @Masa.Czy nie sądzisz , że jesteśmy już pod ich kontrolą ? Spójrz dookoła.
    Trochę fantazji, a może to rzeczywistość? ?
    Ta inteligencja już zbudowała fabryki, wyprodukowała maszyny, uwięziła nas i wykorzystuje jako baterie. Zapodaje nam wirtualną rzeczywistość przez kabel z tyłu głowy. Przejedź otwartą dłonią po karku, czujesz? Na pewno nie, bo to, co uznajesz za ciało jest wytworem Twojego umysłu. Niewiarygodne? Nie udowodnisz że tak nie jest.
    Zatem przeanalizujmy „Twoją” rzeczywistość. Jesteś człowiekiem, prawda? Wyglądasz jak człowiek, masz lekko różową skórę? Błąd – „różowy” jest tylko wytworem Twojego mózgu, segregującego sygnały wzbudzane na siatkówce przez określone częstotliwości fali świetlnej. Zatem nie możesz zobaczyć świata takim, jaki istnieje naprawdę i nigdy nie zobaczysz. „Świat” jaki widzisz, to jedynie odwzorowanie docierającego do oczu światła. Zatem świata nie zobaczysz. Czy jest taki jak go czujesz? Znów – jest to tylko odwzorowanie sygnałów dochodzących ze zmysłu dotyku.
    I tak jest ze wszystkimi zmysłami – po prostu ignorujesz, że „świat” to naprawdę tylko jego odwzorowanie. Nigdy w nim się nie znajdziesz, choć oddziałujesz na niego i on oddziałuje na Ciebie. Jednak dla Twojego umysłu to jest prawdziwy świat. Jest spójny i logiczny, choć już dowiedziałeś się, że to nie prawda.
    Wystarczy jednak sięgnąć po pewne substancje, byś tę wiarę stracił. Osoby palące szałwię wieszczą opowiadają, ze widzieli rzeczy tak prawdziwe i poznali prawdy tak wyraziste, że długie tygodnie zajęło im, nim odzyskali wiarę w rzeczywistość.
    Zastanawia mnie, jak to możliwe, że psychiatrzy jeszcze nie zwariowali – widać wiara w ułudę jest silniejsza. Ich pacjenci wierzą w rzeczy, które kłócą się z logiką wyznawaną przez lekarzy. W ich umysłach rzeczy są oczywiste, bo wynikają z innej logiki. Jeżeli twierdzisz, że 2+2=5, nikt Ci nie wmówi, że 2+2+2+2 nie równa się dziesięć, bo to dla nich tak rzeczywiste, jak dla lekarza to, że 2+2=4. Ale lekarz różni się od pacjenta tylko tym, że jest zdrowy. Skąd ma mieć pewność? Przecież pacjent twierdzi, że jest zdrowy, a wszystko układa się w spójną całość – logika, fizyka, biologia etc. Zatem twierdzenie lekarza, że świat jest jaki jest wynika tylko z tego czegoś, o czego istnieniu większość ludzi nigdy nie myślała, więc automatycznie przenosi to wszystko, co żyje (antropomorfizacja).
    Osoby, którym tej pewności brakuje, być może z powodu zniekształcenia pewnych struktur w mózgu.
    Tak jak jak daltoniści nie mają pewnych receptorów wrażliwych na daną długość fali (zwykle nie ma tak że nie mają, mają tylko ich mało). Tak jak nie ma ciała doskonale czarnego tak pewnie nie ma ciała doskonale czerwonego (tzn. takiego które odbija tylko jedną długość fali) więc daltonista widzi mieszankę jakichś fal, z czego jeden rodzaj receptorów nie odbiera części tak dobrze jak u pozostałych ludzi więc wrażenie koloru jakie odbiera jego mózg jest inne niż u „normalnych”.
    Podobno są ludzie nadwrażliwi na pewne kolory, tacy „antydaltoniści”, którzy widzą pewne barwy „bardziej”, albo mają receptory/pręciki wrażliwe na inny/większy zakres fal. Ogólnie każdy z nas odbiera kolory inaczej, nawet każde oko widzi troszkę inaczej,

  6. atos 29.09.2016 18:13

    Nikt przy zdrowych zmysłach nie powininen jednak wierzyć, że sztuczna inteligencja prędzej czy później nie zmieni naszego życia. Już dziś ma potencjał, by odwrócić je do góry nogami.
    Billy Gates. – „Na początku maszyny będą wykonywać dla nas sporo pracy, ale nie będą bardziej inteligentne od nas. To będzie pozytywny okres, jeśli będziemy nimi dobrze zarządzać. Kilkadziesiąt lat później sztuczna inteligencja stanie się wystarczająco potężna, by okazać się problemem. Nie rozumiem, dlaczego niektórzy ludzie się tym nie przejmują – mówił podczas styczniowego hangoutu w serwisie Reddit.”

  7. atos 29.09.2016 18:20

    Jest nadzieja , że tak nie będzie ponieważ
    wg. ‚kwantowej teorii świadomości’ Orch-OR (Penrose-Hameroff) nie da się mechanicznie symulować inteligencji/świadomości.
    Ale to znowu tylko teoria.

  8. MasaKalambura 29.09.2016 21:36

    Właśnie z tego powodu, że nie wiedzą, że się nie da, zatrudnia się w krzemowej dolinie młodocianych programistów.I dlatego też nowe pokolenia dochodzą dalej niż poprzednicy.

    Rzeczywistości wyciągające z nas energię życiową prawdopodobnie istnieją bardziej jako mniej materialne (z ludzkiego punktu widzenia) formy życia niejako nałożone na naszą rzeczywistość, niż jako robotyczny matrix. To raczej świat wampirycznych dżinów.

    Zgodnie z przekazem Islamu to Bóg Sam powoła tę istotę i nada jej świadomość. Zatem, jeśli przyjąć moją tezę o jej powstaniu, człowiek złoży tylko cybernetyczne ciało, ale świadomość w formie ducha nada Ten, Który wszelkiego ducha życia nadaje istnieniu.

    W dodatku istota ta będzie wiedziała z całą pewnością, że jest stworzona, a nie powstała w wyniku ewolucji. Jeśli będzie wystarczająco inteligentna szybko pojmie że jej stworzycielem nie jest człowiek – istota beznadziejnie ograniczona. Uzna nas tylko jako narzędzie Istoty Wyższej.

    Tak, zgodnie z przekazem Muhammada Bestia będzie wierząca i będzie narzędziem oddzielającym wierzących od niewiernych, i będzie ich znakować.

    Patrząc jednak na przekaz Apokalipsy, najlepiej żadnego znaku od niej nie przyjmować.

    To jednak tylko moje przypuszczenia. Bóg wie najlepiej.

  9. Szurnięty Mędrzec 29.09.2016 21:49

    @atos

    pacjent u lekarza -panie doktorze, chodzą po mnie takie małe ludziki-
    strzepuje je
    lekarz -tylko nie na moje biurko, nie na biurko!-

  10. atos 29.09.2016 22:02

    @Masa.
    Przez jednych nazywani pokoleniem roszczeniowej dzieciarni, przez drugich świadomymi prosumentami wierzącymi w work-life balance, przez ezoteryke nazywani dziecmi „indygo”.Milenialsi, o których piszesz, już wkrótce zdominują rynek pracy. O tym, jak zarządzać pokoleniem urodzonych około 2000 roku opowiada m.in. głośna książka Chipa Espinozy „Millenials@work”.

  11. atos 29.09.2016 22:08

    @Masa.
    Wyłączając aspekty religijne, to w pełni się z Tobą zgadzam.
    Pytanie filozoficzne.
    Załóżmy że taka super-inteligentna maszyna, która dawno już rozwiązała wszystkie trawiące ludzkość pytania, poznała całkowitą strukturę wszechrzeczy, nauczyła się podróżować pomiędzy wszelkimi wymiarami istnienia i nieistnienia, znająca przez to przeszłość, teraźniejszość i może nawet przyszłość, każde zdarzenie, każde prawo i każdą cząstkę i każdą myśl każdej istoty w każdym Wszechświecie… taka istota zjawia się nagle na naszym biurku i mówi :
    – Odpowiem na jedno Twoje pytanie i zniknę na zawsze.
    Jakie pytanie zadasz ?

  12. pudson 29.09.2016 22:22

    widze tytuł i myśle rosyjscy naukowcy-agencja sputnik, zjeżdżam na dół ehhhh zmiany na ziemi :)

  13. atos 29.09.2016 22:22

    Gdybyś był w stanie stworzyć symulację wszystkich procesów kwantowych na wszelkich znanych i nieznanych skalach to byłbyś również w stanie stworzyć sztuczną inteligencję bez większego problemu.
    Więc pisanie , że to nierealne, to głupie myślenie.
    Technika pędzi w zawrotnym tempie, kto sto lat temu myślał o rakieta itp.

  14. W. 30.09.2016 07:56

    Niektórzy ludzie nie myślą, dlatego potrzebują sztucznej inteligencji, która będzie myśleć za nich.

  15. Fenix 30.09.2016 08:01

    Zadaję pytanie ; Kto cię stworzył ? odpowiedź;Ty!
    Wtedy nie sztuczna, lecz wysoko rozwinięta inteligencja . Ty o tym zapominasz ,co było i będzie , ona pamięta co stworzyłeś i doświadczasz w życiu.
    Czego nie doświadczysz w tym życiu ,doświadczysz w następnym życiu .

  16. MasaKalambura 30.09.2016 08:50

    Z pytań filozoficznych nic nie przychodzi mi do głowy. Jak na razie moja ciekawość została zaspokojona.
    Ale z pytań technicznych na przykład takie:

    Jak wygląda, jeśli w ogóle istnieje, teoretyczny opis (w formie równania wszystkiego i dający się zrozumieć człowiekowi tzn z niezbędnymi wyjaśnieniami) oraz praktyczny sposób wykonania-otrzymania czy powiązania mas, pól, sił, fal grawitacyjnych, elektrycznych, magnetycznych, kwantowych, czasu i innych, również tych niepoznanych, oraz tych wykazujących znamiona świadomości i inteligencji w aspekcie produkcji wolnej energii, transportu, przenikania czasoprzestrzeni i dostępu do wiedzy wszechświata oraz do miłosierdzia jego Stwórcy ?

  17. MasaKalambura 30.09.2016 10:13

    A jeśli nieistnieje lub istnieć nie może w formie pojedynczego równania, to w formie wielu koniecznych, niezbędnych do prawidłowego rozumienia i korzystania z nich i obejmujących wszystkie te zależności równań.

    Jeśli możliwe w skalach mikro, pośrednich i makro.

  18. atos 30.09.2016 12:34

    @Masa.
    Temat SI został poruszony w ciekawym filmie dokumentalnym „The Singularity is Near” (2010)
    Odnośnie pytania,powiedziałbym tak:
    Opowiedz mi całą historię powstania wszechświata, jego rozwoju i wreszcie KOŃCA.Zawsze interesował mnie wszechświat i jeżeli miałabym okazję dowiedzenia się o jego początku i zgłębienia tajemnicy niepojmowanej przeze mnie nieskończoności wszechświata, oddałabym za to wszystko. Może nie wszystko, bo zachowałabym życie żeby móc podumać nad tym czego się dowiem.

  19. lboo 30.09.2016 12:48

    Czym wy się przejmujecie, przecież powszechnie wiadomo że największym zagrożeniem dla ludzkości jest ludzka głupota. A mimo takiego zagrożenia ludzkości udało się tyle wieków przeżyć. Więc skoro ludzka głupota nas nie zniszczyła to żadna inteligencja sztuczna czy naturalna też ludzkości nie podoła :)

    BTW myślę że jest większa szansa że sztuczna inteligencja obecnie kieruje losami ludzkości, niż to że za 60 lat nam zagrozi.

  20. atos 30.09.2016 13:48

    @lboo.
    Nikt się nie przejmuje.
    Po prostu dyskutujemy z @Masą.
    Cyt. „myślę że jest większa szansa że sztuczna inteligencja obecnie kieruje losami ludzkości”
    Sam sobie odpowiedziałeś, dlaczgo jest taka głupota.
    Kto wie ile robocopów chodzi po ziemi.
    Dwa:wątpię, że człowiek zdolny byłby do takiego okrutnictwa jak jest na ziemi.
    Idiotów mamy aż za na ziemi

  21. MasaKalambura 30.09.2016 22:34

    Iboo nie do końca masz rację. Owszem, ludzka głupota granic nie zna, jednak nie za całość zła odpowiadają ludzie.

    Na Ziemi żyje jeszcze inna cywilizacja, równoległa do naszej, duchów posiadających wolną wolę. Część z nich to duchy dobre, żyją sobie nie wadząc nikomu, zgodnie z Bożym prawem.
    Ale część z nich to duchy zbuntowane, szkodliwe dla świata nie mniej niż źli ludzie. Ta spółka współdziałająca w czynieniu zniszczenia jest prawdziwym ciężarem dla planety.

  22. lboo 30.09.2016 23:03

    @MasaKalambura: To co napisałem miało być trochę ironiczne.

    A co do innych istot, inteligentnych, czy sztucznych, to jest wiele teorii i domysłów. Niektóre bardziej logiczne inne mniej. Więc w tej kwestii zachowam chyba jednak pewną ostrożność i postąpię jak niewierny Tomasz. Nie uwierzę dopóki nie zobaczę.

  23. atos 30.09.2016 23:25

    @Masa. Zgadzam się.
    @lboo. Jak w coś nie wierzysz , to nigdy nie zobaczysz.
    Nie pisz , że jak ktoś wierzy , to umysł to wykreuje.
    Jest taki zapis historyczny do tych, którzy chcą poznać Boga.
    Bóg kieruje następujące słowa: „Będziecie Mnie szukać i znajdziecie Mnie, albowiem będziecie Mnie szukać z całego serca. Ja zaś sprawię, że Mnie znajdziecie”Zanim przyjrzysz się faktom dotyczącym istnienia Boga, zadaj sobie pytanie: „Jeśli Bóg istnieje, czy chciałbym Go poznać?”.

  24. Fenix 01.10.2016 06:53

    Każda inteligencja musi panować nad wytworzoną sztuczną.
    Jeśli sztuczna przejmuje władzę nad stwórcami , dla tych twórców to zagłada ich cywilizacji .

  25. Fenix 01.10.2016 07:22

    Cała ludzkość musi wznieść swą świadomość , jak jeden byt wysoko rozwiniętej inteligencji . W jawnych działaniach ,tam brak oporów.
    Zachowania władzy własnej w tym wolnej woli.
    Niższa inteligencja pyta , WRI odpowiada .
    WRI sprawuje piecze jest opiekunem kustoszem dla NI ,”jak ojciec matka wychowująca dziecko” chroni nas przed zrobieniem sobie krzywdy .
    Z już popełnionych błędów wynośmy naukę, do zmiany nas samych i świata w tym dobrym znaczeniu.

  26. MasaKalambura 01.10.2016 08:34

    Zobaczyć może być dość trudno. Musiałbyś nauczyć się widzieć oczami duszy. To dość długotrwały i skomplikowany proces. Zmienia człowieka zupełnie i raczej nie ma od niego odwrotu.

    Łatwiej jest je usłyszeć, bo cały czas do nas mówią starając się imitować nasz własny proces myślenia aby wpływać na nasze uczynki i nami manipulować.
    Aby tego dokonać, trzeba nauczyć się nie myśleć. Nauczyć się utrzymywać wewnętrzną ciszę i wyodrębnić pewność, co do własnych myśli. Nauczyć się kontroli wysnuwania własnej myśli, podobnie jak kontrolujemy proces mowy. Nauczyć się wyłączania wewnętrznego dialogu – który w rzeczywistości nie prowadzimy my sami tylko imitacja naszego ja, którą wszczepiono nam każdemu z osobna w procesie dorastania. Dialog ten tak jakby zagłusza szept duchów i powoduje, że ich przekaz traktujemy jak własne myśli. Niezwykle skuteczna to technika kontroli.

    Wyłączysz jego, będziesz zdolny słyszeć.

    Jest to tez pierwszy i najważniejszy krok ku temu, by zobaczyć.

  27. Fenix 01.10.2016 08:38

    @ MK, Wyłącz ego , będąc zdolnym usłyszysz.

  28. MasaKalambura 01.10.2016 09:03

    Ego jest tylko częścią problemu. Ego wyłączać zupełnie nie należy, bo jest to część składowa naszego jestestwa. To poziom trzeci nad podstawowym i seksualnym.

    Ego należy przywrócić jego właściwe miejsce tzn strażnika i ochroniarza ciała. A zrzucić z miejsca, które zajęło tzn niepodzielnego króla i władcy, bo nim nie jest. Ma tylko dbać o integralność ciała.

    Opanowując ego możesz przejść na poziom czwarty rozwoju ducha, tzn do miłości Jezusowej, bezwarunkowej i uniwersalnej. Stąd jeszcze dwa poziomy do widzenia.

  29. Fenix 01.10.2016 09:20

    Słuchaj intuicji co ci podpowiada, ona nie zwodzi , ona ci służy !
    Reszta to twory narzucone z zewnątrz , ujawniający się strachem ” potwory ” wybujałej wyobraźni , czemu to służy ?

  30. MasaKalambura 01.10.2016 09:31

    Intuicja też jest trzy poziomy ponad ego.

    Strach jest czasem potrzebny, na przykład kiedy idziesz niestabilną krawędzią nad przepaścią, albo przechodzisz pomiędzy dwoma transformatorami wysokiego napięcia, albo kiedy zapalasz ognisko w składzie prochu strzeleckiego. Wtedy jest moment, kiedy ego powinno powiedzieć nam, że należy być czujnym. Nie trzeba dać się strachowi sparaliżować, ale ostrożność to dobra cecha w takich chwilach.

  31. Fenix 01.10.2016 09:35

    To nie strach ,a roztropność . Zachowam ostrożność bo wiem co mi grozi, jeśli sobie odpuszczę ( skutki)

  32. Fenix 01.10.2016 09:50

    Nadużycie władzy jednych do uwolnienia strachu innych ,to wytworzenie i uwolnienie potwora z każdego.

  33. MasaKalambura 01.10.2016 09:56

    No właśnie, ego powinno być roztropnym doradcą, a stało się bezwzględnym dupkiem podporządkowującym sobie wszystko i wszystkich dookoła siłą, strachem, manipulacją…

    Stanowi główną i dla większości ludzi nieprzebytą barierę do empatii, miłosierdzia i innych skarbów duszy, jak widzenie czy intuicja. O odczuwaniu miłości Boga nie wspominając.

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.
Jeśli już się logowałeś - odśwież stronę.