
Czyżby kartel?
8 maja 2009
Mała teoria spiskowa.

Z rosnącym niepokojem obserwuję polskie media. Nie, nie, wcale
mi nie chodzi o tanią pogoń za sensacją czy też niezwykle
pobieżne  traktowanie  wielu  skomplikowanych  kwestii  naszej
sfery publicznej przez prasę. Chodzi mi raczej o stosunki
(nazwijmy je tak nieładnie) wewnętrzne pomiędzy poszczególnymi
redakcjami.

W  związku  z  tym,  że  podobnie  jak  większość  z  Was  jestem
jedynie widzem mogę zatem snuć tylko domysły. Od pewnego czasu
z niepokojem obserwuję TVN 24 (myślę, że nie jestem w tym
niepokoju  odosobniony).  Otóż,  programy  publicystyczne  na
antenie tej stacji są prowadzone przez takich dziennikarzy jak
Bogdan  Rymanowski  czy  też  duet  Andrzej  Morozowski,  Tomasz
Sekielski. O ile w przypadku Rymanowskiego wiadomo od lat iż
należy  on  do  nieformalnej  grupy  tzw.  „pampersów”  (grona
dziennikarzy  o  konserwatywnych  poglądach  skupionych  niegdyś
wokół  osoby  byłego  prezesa  TVP,  Wiesława  Walendziaka),  w
związku z tym nie powinno się po nim spodziewać niczego innego
jak sympatii do PiS. O tyle w przypadku duetu Sekielski –
Morozowski można już snuć przeróżne domysły. Oto, publikujący
na  łamach  pisowskiej  „Rzepy”,  Andrzej  Morozowski  ostatnimi
czasy  właściwie  w  żadnym  programie,  który  prowadzi  lub
współprowadzi  nie  jest  w  stanie  powstrzymać  się  od  uwag
odnoszących się do artykułów czy cytatów z tego dziennika.
Wygląda to niezwykle nienaturalnie i zwyczajnie czuć pismo
nosem, Morozowski chce pomagać swoim mało popularnym kolegom
pracującym w tym tytule.

Jeszcze gorzej wygląda sprawa współpracy na linii TVN (ITI) –
„Dziennik”  (Axel  Springer),  tu  już  po  prostu  nie  sposób
powstrzymać  się  przed  wyciągnięciem  wniosku,  iż  mamy  do
czynienia z tajną umową czy też kartelem zawiązanym przez oba

https://wolnemedia.net/czyzby-kartel/


koncerny. Gdy przyjrzymy się bowiem dokładnie, kto, kogo i
kiedy cytuje, to nie będziemy mieli wątpliwości. Otóż, gazetą
codzienną  cytowaną  najczęściej  na  antenie  TVN  24  jest
springerowski  „Dziennik”,  podobnie  rzecz  się  ma  na  łamach
„Dziennika”, gdzie jeśli mowa o publicystyce telewizyjnej, to
głównie o TVN. Na antenie TVN24, możemy najczęściej wśród
zapraszanych  do  przeróżnych  dyskusji  dziennikarzy,  spotkać
właśnie dziennikarzy piszących bądź to dla „Dziennika” bądź
też innych tytułów należących do wydawnictwa Axel Springer. W
ubiegłą niedzielę w programie „Loża Prasowa” na 4 komentatorów
w studio mieliśmy aż trzech dziennikarzy związanych z Axelem,
byli to Piotr Zaremba („Dziennik”), Janusz Rolicki („Fakt”)
oraz Sławomir Sierakowski, który co prawda oficjalnie jest
redaktorem  naczelnym  nie  należącego  do  Axela  czasopisma
„Krytyka  Polityczna”,  jednak  współpracuje  również  z
„Dziennikiem”, a jego teksty są publikowane na łamach tej
gazety.  Jeśli  dodamy  do  tego,  że  czwartym  żurnalistą
uczestniczącym  w  tej  dyskusji  był  redaktor  naczelny
sympatyzującej z PiS, „Rzepy”, Paweł Lisicki, to można dojść
do wniosku, że mamy do czynienia ze starannie zaplanowaną
akcją, w której nawet wzajemne „ataki” (patrz „atak” Piotra
Zaremby na Szymona Majewskiego (TVN)) są moim zdaniem tak
przeprowadzane, aby obie firmy (to jest zarówno Axel jak i
ITI) na nich zyskiwały.

Zjawisko to niepokoi jeszcze bardziej, gdy przyjrzymy mu się
jeszcze  uważniej.  Coraz  rzadziej  możemy  bowiem  na  naszych
ekranach widzieć dziennikarzy z innych tytułów prasowych niż
„Rzepa”  i  tytuły  należące  do  Axela,  w  zamian  gazety  te
udostępniają swoje łamy dziennikarzom telewizyjnym (Grzegorz
Miecugow -„Dziennik”, Dorota Gawryluk – „Dziennik”, Andrzej
Morozowski – „Rzeczpospolita”). Jest to coś w rodzaju błędnego
koła, można czasem odnieść wrażenie, że w Polsce nie ma już
innych gazet niż dwa bankrutujące konserwatywne tytuły. Jaki
jest tego efekt? Choćby taki, że broniący Janusza Palikota
widzowie „Szkła Kontaktowego” nie mogą już go bronić przed
prowadzącym program Grzegorzem Miecugowem, a Monika Olejnik



atakuje w swoim programie Lecha Wałęsę zupełnie jakby była
częścią „legendarnego” trójkąta MZK (Michalski – Zaremba –
Karnowski) z „Dziennika”. Wszystko to, źle moim zdaniem wróży
przyszłości  wymienionych  tytułów,  nie  wspominając  nawet  o
wolności  słowa  w  Polsce  i  prawie  widzów  do  rzetelnej
publicystyki. Przyglądając się bowiem tej sytuacji uważniej
można odnieść wrażenie , że poza tytułami należącymi do Axela,
grupą stacji TVN i „Rzepą”, w Polsce już innych mediów nie ma.
Natomiast  jedyny  pozytywny  wniosek  jaki  z  tych  obserwacji
płynie jest moim zdaniem prosty; „drodzy” żurnaliści, przyroda
nie znosi próżni!

Autor: Benfranklin
Źródło: Dziennikarstwo Obywatelskie
Na  licencji  Creative  Commons  Uznanie  autorstwa-Użycie
niekomercyjne-Bez  utworów  zależnych  2.5  Polska

OD AUTORA

Proszę czytelników o to, by potraktowali ten tekst jedynie
jako  materiał  do  refleksji  i  ewentualnych  dalszych
samodzielnych  obserwacji.  To  tylko  moja  własna  teoria.

http://www.do.org.pl/

