
Czy  Danuta  Holecka  poniesie
odpowiedzialność za TVP?
17 czerwca 2020
Polska telewizja publiczna, choć to jeden z najważniejszych
nadawców w kraju, budzi coraz większe zażenowanie. Kolejne
dotacje  z  budżetu  państwa  przeznaczane  są  na  ewidentną
propagandę  partii  rządzącej,  co  szczególnie  widać  przed
wyborami. Tymczasem emitowane przez nią materiały regularnie
budzą wątpliwości natury nie tylko etycznej, ale i prawnej.
Sprawa  pozwu  złożonego  przez  wieloletniego  korespondenta
rosyjskich mediów w Warszawie Leonida Swiridowa, wydalonego z
Polski bez podania przyczyn w 2015 roku, przeciwko insynuacjom
TVP,  jakoby  był  podejrzewany  o  szpiegostwo,  wywołała  falę
komentarzy  w  polskich  mediach  różnych  nurtów.  Uosobieniem
telewizji  czasów  PiS  stała  się  Danuta  Holecka,  redaktor
naczelna „Wiadomości” w TVP1. Wspomniany pozew dotyczy jednak
całej  instytucji,  a  nie  jakiejś  odosobnionej  wpadki  jej
dziennikarki i redaktorki. O charakterze tych komentarzy i
odbiorze społecznym całej sprawy z politologiem dr. Mateuszem
Piskorskim rozmawia Igor Stanow.

—  Czołowe  polskie  media  zareagowały  błyskawicznie  na
informację o tym, że Leonid Swiridow złożył pozew cywilny
związany  z  naruszeniem  jego  dóbr  osobistych  przez  polską
telewizję publiczną. Skąd to ogromne zainteresowanie?

—  Trzeba  szerzej  omówić  kwestię  funkcjonowania  mediów
publicznych w Polsce, szczególnie od momentu, gdy stery nad
nimi z politycznego nadania przejął propagandzista PiS Jacek
Kurski.  Właściwie  wszystko  już  na  ten  temat  napisano  i
powiedziano, i to wielokrotnie na przestrzeni ostatnich lat.
Nieufność i fatalna ocena TVP nie jest czymś nowym. Nowość
polega na tym, że po raz pierwszy obcokrajowiec odważył się
wystąpić na drogę sądową przeciwko nadawcy z Woronicza. To
jest rzeczywiście precedens, bo do tej pory kłamstwa telewizji

https://wolnemedia.net/czy-danuta-holecka-poniesie-odpowiedzialnosc-za-tvp/
https://wolnemedia.net/czy-danuta-holecka-poniesie-odpowiedzialnosc-za-tvp/


pod  rządami  PiS  były  demaskowane  raczej  tylko  przez
miejscowych,  polskich  polityków  i  osoby  publiczne.  Stąd
wynikało  przerażające  poczucie  bezkarności  kierownictwa  tej
instytucji, przekonanych o tym, że nikt zagranicą ich wybryków
nawet nie zauważy. Przytrafił im się jednak ogromny błąd i ta
kalkulacja  wzięła  w  łeb,  bo  na  antenie  głównego  wydania
„Wiadomości”  oraz  na  stronie  internetowej  stacji  pomówiono
dziennikarza, który doskonale włada językiem polskim i śledzi
polską  debatę  publiczną  od  wielu  lat.  Swoją  drogą,  taka
nieostrożność  to  kolejne  świadectwo  całkowitego  braku
profesjonalizmu PiS-owskiego szefostwa telewizyjnego aparatu
propagandowego. Buta i zadufanie w sobie doprowadziły do tego,
że nie konsultują emitowanych i publikowanych kontrowersyjnych
materiałów  z  prawnikami.  To  część  szerszego  zjawiska:
wszechobecnego poczucia bezkarności obecnych elit władzy.

— Zwróciliśmy w Moskwie uwagę, że wśród komentarzy znalazł się
również ten opublikowany przez dziennik „Rzeczpospolita” z 14
czerwca br. pod tytułem „Wymowne milczenie Kremla”. O co w nim
chodzi?

— Tak, czytałem. Komunikat przekazywany w tym tekście jest
taki, że Kreml rzekomo prowadzi swoje działania propagandowe
za  pośrednictwem  dziennikarzy  z  różnych  zaprzyjaźnionych  i
związanych z nim redakcji. Autor zachował pozornie ostrożność
„procesową”,  bo  nie  wymienił  z  nazwiska  ani  rosyjskiego
dziennikarza, ani polskiego politologa, ani nazwy medium, w
którym znalazł materiał, do którego się odniósł. To pokazuje,
że  jeden  przypadek  wejścia  na  drogę  sądową  jest  już
wystarczającym  sygnałem  dla  niektórych,  że  jednak  nie
wszystkie chwyty w publicystyce są dozwolone. Dziwne jest też
to,  że  za  komentowanie  takich  spraw  bierze  się  młody
białoruski  dziennikarz,  którego  chyba  jedynym  atutem  jest
biegła znajomość języka rosyjskiego. Ale sytuacji politycznej
w krajach rosyjskojęzycznych, ani w Polsce już nie rozumie.

— Jak wyglądała reakcja polskich mediów na doniesienia o tym,
że obywatel Rosji wystąpił przeciwko TVP?



— W publikacjach mediów mniej lub bardziej prorządowych w
zasadzie powielono, może w bardziej zawoalowanej formie, to za
co TVP trafi przed sąd. No i przedstawienie całej sprawy w
nagłówkach  jest  absurdalne,  bo  mówi  się  w  nich  o  pozwie
przeciwko Danucie Holeckiej, gdy tymczasem pozew Swiridowa nie
dotyczy  jej  prywatnie,  tylko  TVP,  jako  instytucji,  której
redaktorem  naczelnym  czołowego  programu  informacyjnego  jest
właśnie ona. Takich nieścisłości jest więcej, co często chyba,
niestety,  świadczy  o  kompletnym  analfabetyzmie  prawnym
piszących.  A  przecież  to  właśnie  oni,  jako  dziennikarze,
powinni  rozróżniać  podstawowe  pojęcia  z  zakresu  prawa
prasowego i kodeksu cywilnego w dziedzinie prawa do obrony
dóbr osobistych i sfery odpowiedzialności za treść emitowanych
i  publikowanych  w  mediach  materiałów.  Z  drugiej  strony
wspomniana Holecka jest pewnym symbolem rządowej propagandy,
zresztą zasłużenie, bo daje do tego wszystkiego swoje nazwisko
i  twarz.  Czytając  wiele  komentarzy,  np.  na  stronie
internetowej  proPiSowskiego  tygodnika  „Do  Rzeczy”,
przecierałem czasem oczy ze zdumienia. Niektóre z wypowiedzi
czytelników  pod  artykułem  to  przykłady  kompletnego
zezwierzęcenia, do którego doprowadziła przez ostatnie lata
retoryka obozu rządowego. To nie tylko teorie spiskowe różnej
maści,  ale  także  ewidentne  nawoływanie  do  waśni
narodowościowych;  nie  tylko  rusofobia,  ale  też  skrajny
antysemityzm  i  germanofobia.  Przyznam  jednak,  że  byli  też
internauci  dostrzegający  fakt,  że  TVP  jest  instytucją
propagandową  –  to  chyba  nieco  bardziej  wyrobiona  część
sympatyków partii rządzącej.

— Jako pierwszy informację o pozwie rosyjskiego dziennikarza
opublikował tygodnik „Myśl Polska”, a następnie również portal
Onet. Czy ich relacje były bardziej wyważone?

— Szczerze mówiąc, nieco zaskoczył mnie w miarę obiektywny ton
relacji red. Bartosza Węglarczyka z Onetu, bo temu portalowi w
przeszłości  często  zdarzało  się  zbyt  duże  emocjonalne  i
polityczne  zaangażowanie  w  sprawach  stosunków  polsko-



rosyjskich. Tym razem wiadomość była przygotowana bez zbędnych
wtrętów  i  komentarzy.  Zresztą  to  stało  się  przyczynkiem
komentarzy  niektórych  prorządowych  internautów,  którzy
tradycyjnie atakowali Onet za rzekomą prorosyjskość, choć to
oczywisty absurd. „Onet” w odróżnieniu od mediów prorządowych
zrezygnował z używania określeń wartościujących, z retoryki o
Sputniku,  jako  medium  „kremlowskiej  propagandy”.  Niestety,
polskie  środowiska  dziennikarskie  zbliżone  do  prawicy  nie
potrafią  nawet  w  sposób  normalny  zredagować  najzwyklejszej
depeszy informacyjnej. I to jest też problem TVP, tyle, że tam
jest  to  zjawisko  spotęgowane  na  niespotykaną  w  najnowszej
historii Polski skalę.

— Czy proces stanie się głośnym precedensem?

— Powinien. Ja przynajmniej zachęcam wszystkich dziennikarzy
do śledzenia jego przebiegu, jak tylko ruszy. Mam nadzieję, że
znanemu  rosyjskiemu  dziennikarzowi  uda  się  pociągnięcie  do
odpowiedzialności ludzi, którzy od kilku lat sączą nienawiść i
manipulują  umysłami  mniej  wyrobionych  odbiorców.  Jestem
przekonany, że wielu – nawet, jeśli po cichu – kibicuje w tej
sprawie  rosyjskiemu  dziennikarzowi.  Bo  położenie  kresu
bezkarności TVP leży przede wszystkim w interesie Polaków.

Z Mateuszem Piskorskim rozmawiał Igor Stanow
Źródło: pl.SputnikNews.com

https://pl.sputniknews.com/opinie/2020061712594941-czy-danuta-holecka-poniesie-odpowiedzialnosc-za-tVp-sputnik/

