
Czwarta  władza  w  służbie
kapitału
27 lipca 2016
Najnowsza  fala  protestów  społecznych  we  Francji  wywołała
wściekłość mediów. W nagonce na strajkujących związkowców nie
ma  wprawdzie  nic  nowego,  ale  jej  skala  oraz  skrajnie
antydemokratyczna retoryka każą mówić o nowej jakości. Poziom
antypracowniczego zaangażowania mediów odpowiada poziomowi ich
podporządkowania wielkiemu kapitałowi.

„Francji  zagrażają  obecnie  dwie  rzeczy,  różne,  lecz  obie
narażające jej integralność: ISIL (Państwo Islamskie) i CGT
(Powszechna Konfederacja Pracy)”. Wielkie dzięki dla Franza-
Oliviera Giesberta, że wyraził w ten sposób ducha francuskiego
dziennikarstwa,  pozostającego  dziś  na  usługach  polityki  i
finansów. „To dopiero początek naszej walki z CGT” – zapowiada
gwiazda  dziennikarstwa  z  Le  Point  w  artykule  otwierającym
numer  o  „Prawdziwej  historii  francuskiej  choroby.  Blokada,
przemoc, CGT, model społeczny” (2 czerwca 2016).

Od referendum dotyczącego traktatu w Maastricht w 1992 r., do
referendum z 2005 r. w sprawie konstytucji europejskiej, od
strajków  w  listopadzie  i  grudniu  1995  r.  do  tych  przeciw
„prawu  pracy”  w  2016  r.,  analitycy  i  zwykli  odbiorcy
medialnego  przekazu  łatwo  dostrzegali  rozbieżność  między
faktycznym przebiegiem społecznych konfliktów a ich medialnym
obrazem. Całe półki uniwersyteckich bibliotek zalegają analizy
„wybiegów”,  „wykrętów”,  „dysproporcji”,  „podwójnych
standardów”  –  stosowanych  prawie  zawsze  na  niekorzyść
protestujących.

PRASA NICZYM SIŁA POLITYCZNA

Jednak  ta  rozbieżność  między  redakcyjnymi  praktykami  a
zawodowymi normami wiązała się kiedyś z wiarą w pewną zasadę,
w to, że pole dziennikarstwa, od początku ściśnięte między

https://wolnemedia.net/czwarta-wladza-w-sluzbie-kapitalu/
https://wolnemedia.net/czwarta-wladza-w-sluzbie-kapitalu/


światami polityki i finansjery [1], dysponuje jednak autonomią
wystarczającą,  by  dokonać  autokorekty,  by  zminimalizować
przepaść  i  wrócić  do  normy.  Mediatyzacja  konfliktu  wokół
„prawa pracy” i to, co się dzieje w związku z przyszłymi
wiosennymi  wyborami  prezydenckimi  we  Francji  sugeruje,  że
mechanizm  autokorekty  przestał  działać.  W  redakcjach-
korporacjach,  poddanych  coraz  straszliwszym  ekonomicznym
naciskom,  a  jednocześnie  coraz  bardziej  zależnych  od
publicznych pieniędzy, szefowie nie grzeszą brakiem równowagi,
bo nigdy nie chcieli jej znaleźć. Jak przyznaje Giesbert,
media nie obserwują, lecz toczą „walkę”. Działają jako siła
polityczna.

„Prawo  ulicy”  (7  kwietnia  2016),  „Rządy  demagogii”  (27
kwietnia),  „Przywrócić  porządek”  (18  maja),  „Społeczny
terroryzm” (24 maja), „Dyktatura związkowców z CGT” (26 maja),
„Wandale  republiki”  (18  czerwca):  artykuły  na  pierwszych
stronach Le Figaro przypominające kolekcję ulotek nawołujących
do  „wyeliminowania  lewicy  i  złamania  władzy  związków
zawodowych” (10 czerwca) wpisują się w tradycję tej zawsze
trzymającej  prawicowy  kierunek  gazety.  Jednak  teraz  nawet
media, które dotąd nie uchodziły za tak jednostronne, ostro
atakują  przeciwników  nowego  „prawa  pracy”  (stanowiących
większość  mieszkańców  kraju),  a  zwłaszcza  Powszechną
Konfederację Pracy, najważniejszy związek zawodowy we Francji.
Nathalie Saint-Cricq, odpowiedzialna na polityczne wiadomości
w publicznej telewizji France 2, w czymś tak zdawałoby się
zwyczajnym jak prawo do strajku widzi „postępującą na wszelkie
sposoby radykalizację i dobrze zgraną rewolucyjną technikę,
czyli jak sparaliżować kraj mimo skarlałej bazy, mimo że ruch
ledwie  zipie  (…)  Konfederacja  Philippe’a  Martineza  chce
wszystko wysadzić w powietrze” („Journal de 20 heures”, 23
maja). 15 czerwca „debata dnia” na i-Télé nosi tytuł: „Czy
należy  zakazać  demonstracji?”  Na  swoim  twitterowym  koncie
dziennikarz  Europe  1  Jean-Michel  Aphatie  niemal  dostaje
apopleksji:  „CGT  chce  rozszerzyć  strajki  na  elektrownie
termiczne i jądrowe. Jaki będzie następny krok? Wojna domowa?



Wezwanie do broni?” (25 maja).

W  książce  „Stopień  zero  pisania”  („Le  Degré  zéro  de
l’écriture”,  1953),  Roland  Barthes  zauważa  á  propos
stalinowskiej  logomachii,  że  funkcją  pisania  jest  ekonomia
procesu, że ma ono na celu przedstawienie rzeczywistość w
postaci  już  osądzonej,  narzucenie  bezpośredniej  lektury
potępienia.  Opisany  tu  styl  „edytokratyczny”  i
rozpowszechniane w kółko przez BFM-TV i France Info półprawdy
dobrze  podpadają  pod  taką  definicję.  „Część  wandali,
rozgrzanych  do  czerwoności  przez  nienawiść  i  zachęconych
bezkarnością  może  ulec  pokusie  stania  się  terrorystami  –
straszy pisarz Pascal Bruckner – Nie sposób nie martwić się
ich ewentualnym przyłączeniem się do szaleńców bożych” (Le
Figaro, 21-22 maja). 15 czerwca, nazajutrz po najważniejszym
związkowym  proteśie,  jaki  w  całej  historii  V  Republiki
zorganizowano  przeciwko  rządowi  (przynajmniej  z  nazwy)
lewicowemu,  najwięszą  uwagę  dziennikarzy  przyciągała  fasada
szpitala  Neckera,  uszkodzona  podczas  starcia  z  siłami
porządku. Dyskusja została wywołana poprzedniego dnia przez
premiera  i  prezydenta.  Zrzucając  całą  odpowiedzialność  za
„dewastowanie  budynku  na  CGT,  zagrozili  całkowitym  zakazem
demonstracji związkowych. Prezenter telewizyjnych wiadomości
we France 2 David Pujadas bezwiednie wskazał na ironię losu,
mówiąc do zaproszonego przez siebie sekretarza generalnego CGT
o  „ncydentach,  które  przesłoniły  istotę  rzeczy.  Lecz  kto
zajmuje si tym „przesłanianiem istoty rzeczy?

Od  ministerialnych  gabinetów  poprzez  biura  Medefu
(stowarzyszenia  pracodawców)  po  redakcyjne  pokoje  krążą
powtarzane w kółko takie same zdania. Naprawdę trudno się
domyślić, czy wezwanie do „zrobienia wszystkiego, by nie ulec
szantażowi,  przemocy,  zastraszaniu,  terrorowi”  CGT,  którego
aktywiści  „zachowują  się  trochę  jak  łobuzy,  trochę  jak
terroryści”,  pochodzi  od  skwaszonego  dziennikarza,  członka
rządu, gwiazdy opozycji czy rzecznika pracodawców [2].

Niechęć „Le Monde” wobec „parlamentaryzmu zracjonalizowanego,



czyli poddanego pałacowi Elizejskiemu, przez długi czas była
elementem  politycznej  tożsamości  tego  dziennika.  „Nie
przestaniemy powtarza, że robienie uzytku z artykułu 49.3 [3]
konstytucji w sytuacji, gdy władza wykonawcza ma absolutną
większość,  może  być  postrzegane  tylko  jak  zamach  na
demokrację” – uważał jeszcze 10 lat temu (3 kwietnia 2006)
szef „Le Monde”. Jednak dziennik wykonał efektowną woltę i
wychwala dziś autorytarny socjal-liberalizm w osobie Manuela
Vallsa. „Wiwat artykuł 49.3!” – 13 maja 2016 r. czytamy w
gazecie  usprawiedliwienie  sztuczek,  jakich  użyto  w  czasie
parlamentarnej  debaty,  by  przepchnąć  nowe  „prawo  pracy”:
„Byłoby  absurdem  –  niebezpiecznym  absurdem  –  mówić  w  tym
wypadku o zamachu na demokrację. Jak dobrze wiemy, władza
wykonawcza wypływa, w pierwszym rzędzie, z wyborów prezydenta
Republiki.  I  władza  ta  nie  jest  mniej  demokratyczna
(delikatnie  rzecz  ujmując)  niż  władza  związkowa,  a  tym
bardziej władza ulicy”. Lecz „jak dobrze wiemy”, zmiany w
kodeksie pracy nie figurowały pośród 60 obietnic wyborczych
kandydata na prezydenta François Hollande’a. Nie figurowały
też w programie socjalistycznych posłów, którzy w czerwcu 2012
r. weszli do Zgromadzenia Narodowego – gdyby tak było zapewne
nie  zostaliby  wybrani  na  posłów.  Na  kongresie  Partii
Socjalistycznej w 2015 r. przegłosowano nawet rezolucję idącą
w przeciwnym kierunku.

SZCZEKACZKI PARTII PORZĄDKU

Prasa działa jak pudło rezonansowe frakcji politycznej – tylko
której? Frakcji bez imienia, bez twarzy. Takiej frakcji, która
nie wystawi nigdy kandydata. Niemniej rządzi… zachowaniami i
sumieniami.  A  przynajmniej  próbuje  to  robić.  Ta  partia
porządku obejmuje szerokie spektrum polityczne, łączy świat
pracodawców  i  reformistycznych  związkowców,  wysokiej
administracji  i  finansjery,  rynkowego  dziennikarstwa  i
intelektualistów  u  władzy.  Pojawiła  się  w  czasie
ideologicznego upadku, jaki dokonał się we Francji w latach
1980.,  w  czasie,  gdy  partie  władzy  skupiły  się  na  bloku



oczywistych  problemów:  wolny  rynek,  europejska  integracja,
atlantyzm, wojny „humanitarne”.

Ten sam ruch dokonał się w prasie. Tam, gdzie przed zwrotem z
1983  r.  różnice  dzielące  „Le  Monde”,  „Le  Figaro”,
„Libération”,  RTL  i  France  Inter  wytyczały  dość  szeroką
ideologiczną przestrzeń, dziś mainstreamowe media, poza paroma
tematami dotyczącymi społeczeństwa, zajmują tę samą pozycję.
Pluralizm znajdziemy teraz tylko na marginesach – u niektórych
niezależnych  dziennikarzy,  w  dysydenckich  sieciach
informacyjnych,  alternatywnych  agencjach  prasowych.  Zaś
zjednoczona,  uproszczona  partia  porządku  jednoczy  dwa
skrzydła,  prawe  i  lewe,  by  stać  się  jednym,  drapieżnym
ptakiem.  Nieformalna,  trudna  do  uchwycenia  –  a  przecież
wyznacza  ramy  możliwych  rozłamów  i  dopuszczalnych  debat.
Jednak  w  razie  wybuchu  poważnego  konfliktu  społecznego,
politycznej  walki,  w  której  mogą  ujawnić  się  klasowe
rozwarstwienie, siła mas i słabość władzy, ta partia porządku
ścina się, jak białko jajka wrzucone na gorącą oliwę.

„Jak miło byłoby rządzić, gdyby nie ten przeklęty francuski
naród!”  –  wzdycha  Giesbert  („Le  Point”,  10  marca  2016).
„Francja nie dostała pomocy, lecz sama sobie też nie pomaga.
Francuskie społeczeństwo nie stanęło na wysokości zadania, czy
może  przynajmniej  się  zmienić?”.  No  cóż,  ludzie,  którzy
oczywiście nie myślą, jak należy, którzy nie są zdolni wspiąć
się  na  wyżyny,  na  jakich  przebywają  ich  przewodnicy,  nie
zasługują na uwagę. Bernard-Henri Lévy głosił, że „nie wolno
nigdy  traktować  przeciwnika  animalnie,  zoologicznie,
fizjologicznie  –  to  złota  zasada”.  Zasada  ta  jednak  nie
stosuje  się  do  związkowców,  a  zwłaszcza  do  Philippe’a
Martineza.  Albowiem  tenże  sam  Lévy  widzi  w  sekretarzu
generalnym Powszechnej Konfederacja Pracy „zbitego psa”, i to
psa rasy reprezentującej „rzeszę, bezkształtną, nieuformowaną
masę, pre- lub postpolityczny tłum, karykaturę siebie samej,
gotową stać się sforą” (Le Point, 9 czerwca). Rozumie się samo
przez się, że próba odpowiedzenia eseiście w tym samym tonie



zostałaby nazwana powrotem totalitaryzmu i najczarniejszych-
chwili-naszej-historii.

Tworzenie medialnego obrazu sprzeciwu wobec projektu Myriam El
Khomri polega – poza poniżaniem protestujących – na ustawianiu
po swojemu głównych figur biorących udział w grze. Począwszy
od  przedefiniowania  samej  stawki  walki.  Walka  przeciwników
„prawa pracy” ze zjednoczonymi siłami pracodawców i rządu,
przepuszczona  przez  dziennikarskie  sito  staje  się  serią
konfliktów między różnymi frakcjami w społeczeństwie [4]. A
nawet między samymi pracownikami. O ósmej wieczorem 26 maja
2016 r., po dniu strajku, w telewizyjnych wiadomościach kanał
France 2 poświęcił 3 minuty i 20 sekund protestom, zaś 21
minut  i  25  sekund  „przemocy”,  „blokadom”,  małym
przedsiębiorcom, brakowi benzyny i „szantażowi”, do jakiego
CGT posuwa się wobec osób zarządzających mediami. Los członka
CGT, na którego wpadł samochód forsujący związkowe zapory w
Marsylii  przedstawiony  jest  w  8  sekund  –  w  chwili,  gdy
oddajemy ten artykuł związkowiec wciąż jest w śpiączce. Ważne
jest też, by skłócić strajkujących z kibicami futbolu: 10
czerwca,  w  dzień  rozpoczęcia  odbywających  się  we  Francji
mistrzostw  Europy,  Échos  na  pierwszej  stronie  pisze,  jak
„szantaż społeczny zepsuł nam święto”, zaś Figaro podkreśla,
że „związkowe licytowanie się padło cieniem na otwarcie Euro”.

W końcu chodzi o rozwodnienie sprawy akcji protestacyjnych
przez pokazywanie ich jako bijatyk, przedstawianiu ich tak,
jak gdyby protesty polegały na walce sił chaosu z rządami
rozumu. 1 maja 2016 r. na kanale BFMTV prezenterka Apolline de
Malherbe  osiem  razy  dopytywała  swojego  gościa  Oliviera
Besancenota,  byłego  rzecznika  Nowej  Partii
Antykapitalistycznej,  czy  potępia  przemoc,  a  potem  z
jedenaście razy o to, czy „wandale są częścią manifestacji?”
Jednak jej uparta dociekliwość, której nie miała dość, by
zapytać ministra spraw wewnętrznych o przemoc ze strony sił
porządkowych, tym razem się nie sprawdziła. „Też trochę znam
się na medialnych gierkach, wiem, kiedy ktoś chce ze mnie coś



wycisnąć” – Besancenot nie ukrywa, że pokrzyżował dziennikarce
plany.  Temu,  o  co  chodzi  protestującym  poświęcono  cztery
minuty, przez jedenaście próbowano wydusić z gościa audycji
przyznanie się do winy [5].

Od czasu amerykańskiej studenckiej rewolty w latach 1960. [6],
analiza pracy dziennikarskiej w okresach społecznego wrzenia
pokazuje  pewien  niezmienny  kierunek.  Mass  media  bywają
życzliwe jedynie wobec tych ruchów, które obiecują nigdy nie
przekroczyć pewnej liczby uprzednio przez nich wyznaczonych
czerwonych linii: nie organizować strajków (a jeśli już, to
tak,  żeby  nikomu  nie  zawadzać),  nie  blokować  transportu,
portów,  rafinerii,  nie  zakłócać  porządku  publicznego,  nie
przerywać przedstawień teatralnych, zawodów Tour de France… A
przecież w kraju, w którym prezydent i jego sztab generalny
każdego 14 lipca z wielką pompą obchodzą rocznicę zbrojnego
ataku,  jaki  w  1789  r.  „wandale”  przypuścili  na  państwowe
więzienie,  chyba  wszyscy  wiedzą,  że  niewiele  społecznych
postulatów, dziś oczywistych, udałoby się spełnić (także w
ramach  demokracji)  bez  przekroczenia  granic  legalności.  I
dotyczy to także innych krajów, dotyczy ruchu związkowego,
ekologicznego,  walki  czarnych  i  homoseksualistów  o  prawa
człowieka w USA, walki kobiet o dostęp do legalnej aborcji.
Lecz twórców medialnej historii historia niczego nie nauczyła.
Kto przekroczy narysowane przez nich granice, naraża się na
medialne gromy, na przywołanie do porządku.

W  lutym  2013  r.  rozmawiającemu  z  przedstawicielem
strajkujących  pracowników  PSA-Aulnay  [7]  Jean-Pierre’owi
Elkabbachowi  świetnie  udało  się  połączyć  dwie  role:
dziennikarza prowadzącego wywiad i oskarżyciela publicznego.
Przerywając co chwilę wypowiedź związkowca, tłumaczył mu, czym
powinna  być  walka:  „Sprzeciw  bywa  potrzebny.  Ale  wrzaski,
inwektywy, groźby, ciosy – są raczej bezużyteczne!” (Europe 1,
4 lutego 2013). Trzy lata później Elkabbach strofuje z kolei
ministra  transportu,  zbyt  ustępliwego  na  jego  gust:  „Czy
państwo zachowuje się odpowiedzialnie? Dlaczego nie zażąda –



skoro najwyraźniej jest to konieczne – powrotu do pracy? (…)
Co musi się stać, żeby władze to zrobiły? Czego jeszcze wam
trzeba?  Śmieci  się  pięrzą,  roznoszone  są  infekcje,  siedem
milionów szczurów w tej chwili biega po Paryżu. Tak, tak, na
jednego  Paryżanina  wypadają  trzy  szczury”  (Europe  1,  10
czerwca).

WE WŁADZY UDZIAŁOWCÓW

Lecz kogo lub co właściwie reprezentują Giesbert i Elkabbach?
Czy da się zredukować dziennikarstwo do ich ziem plemiennych,
wyznaczonych i utrzymywanych przez akcjonariuszy, skoro zawód
ten oficjalnie wykonuje prawie 36 tys. osób? Tuż po II wojnie
światowej  dziennikarze  mieli  władzę  podzieloną  na  główne
tytuły prasowe. Stworzyli stowarzyszenie i postanowili odtąd
„kwestionować  struktury,  który  nie  gwarantują  czytelnikom
sprawdzonych  i  pełnych  informacji”  [8].  Jednak  ich
determinacja w walce o to, by „interes prywatny nie przeważał
w prasie nad publicznym” osłabła w latach 1980., co miało
związek  z  transformacją  sektora  medialnego:  z  kryzysem
czytelnictwa,  spadkiem  dochodów  z  reklam,  rozkwitem
technologii cyfrowej, koncentracją przemysłu. Upowszechnianej
przez  wiele  filmów  ikonicznej  wizji  wolnej  jednostki  jako
przeciwwagi dla władzy przeciwstawia się posępna rzeczywistość
multimedialnych  wyrobników  skazanych  na  produkowanie
„kontentu”  pełnego  słów-kluczy  wyskakujących  w  mediach
społecznościowych. Zdając sobie sprawę z dyskredytacji tego
zawodu, grupa „odważnych dziennikarzy” zwróciła się w maju
tego roku z apelem: „Ciągle jesteście pod presją, wymaga się
od  was  coraz  większej  wydajności  (coraz  więcej  artykułów,
reportaży do napisania). (…) Nie macie już ani czasu, ani
możliwości, żeby prowadzić dziennikarskie śledztwa. Nie macie
środków  ani  czasu,  żeby  starannie  sprawdzać  informacje.
Musicie  wybierać  takie  tematy,  które  będą  się  cieszyć
największym zainteresowaniem” [9]. Odpowiedzi napłynęły wielką
falą.

Gazety wyprzedawane za kromkę chleba; dziennikarze wciągnięci



w  wir  prekariatu,  gotowi  na  wszelkie  ustępstwa  wobec
biznesmenów godzących się podreperować finansowo ich firmę:
układ sił stał się tak korzystny dla właścicieli, że trudno
już zliczyć szefów gazet i innych mediów, których nie chce
miażdżąca  większość  ich  ekip,  a  jednak  zachowują  swoje
stanowiska dzięki decyzjom akcjonariuszy. W krótkim okresie od
11  maja  do  10  czerwca  2016  r.  szefostwo  gazety  „L’Obs”
(dawniej „Le Nouvel Observateur”), kanałów France Télévisions
oraz  i-Télé  dostały  wotum  nieufności.  Nie  przyniosło  to
żadnego efektu. W październiku 2015 r. redakcja „L’Expressu”,
tytułu niedawno kupionego przez Patricka Drahiego, dała wyraz
braku zaufania do redaktora naczelnego Christophe’a Barbiera.
Mimo fatalnego bilansu swoich działań, naczelny wciąż siedzi
na swoim stołku. Podobnie w 2011 r. właściciel „La Libération”
zostawił na stanowisku Nicolasa Demoranda, choć dziennikarze
byli przeciwko niemu.

Fakt,  że  protesty  udaje  się  tłumić  w  zarodku  rozzuchwala
właścicieli  dzienników,  więc  oczywiście  coraz  bardziej
wykorzystują swoją przewagę. Prawicowy senator Serge Dassault
mógł się przekonać, że Le Figaro pobłażliwie traktuje jego
problemy z wymiarem sprawiedliwości (jeśli w ogóle się do nich
odnosi), że jego umowy na sprzedaż broni będą emocjonalnie
chwalone [10] i że do państw kupujących samoloty myśliwskie
Rafale podchodzi się delikatnie. „Nie mamy już prawa mówić źle
o krajach, w których Dassault robi swoje interesy” – zdradza
nam pewien dziennikarz [11]. Na dodatek Dassaultowi udało się
sprawić (a redaktorzy nie mają sobie nic do zarzucenia), że
jego dziennik zmienia jest z regularnością metronomu w sługę
miliarderów-przemysłowców, przyjaciół producenta samolotów i
wielkich reklamodawców Le Figaro.

Ta naga, brutalna władza właściwie nie musi niczego żądać. Bo
przecież jej życzenia odgadywane są z wyprzedzeniem; boimy się
tym bardziej, że nie bardzo pojmujemy jej racje, oraz dlatego,
że nie musi ona przedstawiać żadnych racji. Weźmy przykład
„L’Obsa”. Od lat gazeta ta jest w coraz gorszej kondycji:



sprzedaż spada, jest coraz mniej opiniotwórcza. Bo też jakim
cudem  tygodnik,  który  przedstawia  się  jako  „lewicowy,
obywatelski, realistyczny, postępowy” mógłby zdobywać nowych
czytelników,  skoro  dwa  lata  temu  szef  redakcji  Matthieu
Croissandeau życzył „bez podtekstów i dwuznaczności, sukcesu
Manuelowi  Vallsowi  i  jego  nowemu  ministrowi  gospodarki,
Emmanuelowi Macronowi” [12]?

ZDEJMIJMY MASKI

Najdelikatniej  rzecz  ujmując,  związania  się  „L’Obsa”  z  tą
marną  władzą  nie  zwieńczył  bynajmniej  „pełen  sukces”.  W
grudniu 2015 r. słupek sprzedaży zaczął obniżać się jeszcze
gwałtowniej.  Akcjonariusze  dali  więc  redaktorowi  naczelnemu
miesiąc  na  przedstawienie  projektu  naprawy  sytuacji  pisma
[13].  Termin  faktycznie  był  bardzo  krótki,  zadanie  prawie
niewykonalne, kredyt tygodnika mocno nadwerężony – tak więc
wszyscy  wyobrażali  sobie,  że  dni  Croissandeau  na  czele
„L’Obsa”  są  już  policzone.  Tymczasem  było  zgoła  inaczej.
Dzielny naczelny wykaraskał się, pozbywając się dwójki swoich
zastępców, przy czym bardziej lewicową od niego Aude Lancelin
po prostu wyrzucił – co stanowiło pewne novum w dziejach tej
redakcji. 11 maja 2016 r. 80% dziennikarzy pracujących w tym
piśmie zażądało odejścia Croissandeau. Jednak z pomocą znów
nadciągnęli  akcjonariusze:  Xavier  Niel  (partner  Delphine
Arnault,  córki  Bernarda  Arnault),  Pierre  Bergé,  Matthieu
Pigasse i Claude Perdriel, niezwłocznie oznajmiając, że mają
do redaktora naczelnego „całkowite zaufanie”.

Podczas  gdy  Croissandeau  mówił  o  „decyzjach
administracyjnych”,  pan  Perdriel  usprawiedliwiał  je
politycznie.  Bo  przecież  blisko  związana  z  ruchem  „Nuit
debout”  Aude  Lancelin  przekroczyła  (wytyczoną  przez  niego)
socjaldemokratyczną linię dziennika, publikując w działach, za
które była odpowiedzialna, „antydemokratyczne artykuły”, które
„złamały mu serce”. W tym kontekście wspomniał o artykułach
Alaina Badiou, Jacquesa Rancière’a, Emmanuela Todda, Yanisa
Varoufakisa… Z kolei Matthieu Pigasse przekonywał, że „nie ma



żadnego problemu z linią polityczną Aude Lancelin, albowiem
sam podziela jej poglądy” [14]. A jakie było zdanie – czy też
werdykt  –  Xaviera  Niela,  najbardziej  znaczącego  spośród
akcjonariuszy? Czyżby biznesmen działający w sektorze, który
bardzo zależy od decyzji fiskalnych, prawnych i gospodarczych
rządu, uległ żądaniom Pałacu Elizejskiego, który niecierpliwi
się, by ujrzeć, jak L’Obs zwalcza radykalną lewicę i wpiera
prezydenta republiki? Tak zdaje się sądzić związek zawodowy
redaktorów  pisma  L’Obs,  podkreślając,  że  istnieje  „poważne
podejrzenie  nieakceptowanej  interwencji  politycznej  na  rok
przed wyborami prezydenckimi”. Z całej tej sytuacji płynie
jedna nauka: bez względu na deklarowaną niezawisłość, szef
redakcji mianowany przez akcjonariuszy i w ten sposób zdany na
ich  (interesowną)  wielkoduszność,  pozostaje  zależny  od  ich
interesów, od ich przyjaźni i od ich kaprysów.

Zdejmijmy  maski!  [15]  Wiedzieliśmy,  że  media  sprzyjają
neoliberalnym  zasadom  –  z  gorącego  przyjęcia,  jakiego
doczekało  się  zniszczenie  kodeksu  pracy  [16]  możemy
wnioskować, że tej postawy będą trzymać się uparcie i perinde
ac cadaver [17], rozciągając ją tak daleko, jak tylko mogą
sięgać powodowane przez nią polityczne i społeczne katastrofy.
Wiedzieliśmy, że media niezbyt troszczą się o demokrację w
chwilach, gdy wybory powszechne sprzeciwiały się ich planom
europejskiego  zjednoczenia.  Kolejnym  krokiem,  jaki  zrobiły
media było życzliwe przyjęcie wprowadzenia stanu wyjątkowego
oraz wsparcie zawieszenia prawa głównych central związkowych
do manifestowania w stolicy (rzecz, jaka nie wydarzyła się od
1967 r.). Ideologiczne jądro prasy broniącej demokratycznych
zasad  i  wolności  obywatelskich  przestało  być  nienaruszalną
świątynią. Obecnie dziennikarze wspierają autorytarny kierunek
działań władzy, a robią to tym skwapliwiej, im mocniej na ich
szyjach zaciskają sznur ich właściciele – przemysłowcy.

Autorstwo: Serge Halimi, Pierre Rimbert
Tłumaczenie: Anastazja Dwulit
Źródło: Monde-Diplomatique.pl

http://www.monde-diplomatique.pl/


PRZYPISY

[1]  Patrick  Champagne,  La  Double  Dépendance.  Sur  le
journalisme,  Raisons  d’agir,  Paryż  2016.

[2] Chodzi o Pierre’a Gattaza, przewodniczącego Medefu, Le
Monde, 31 maja 2016.

[3] Artykuł 49 francuskiej konstytucji i jego trzeci ustęp,
daje rządowi możliwość wprowadzania i uprawomocniania swych
decyzji  na  swoją  polityczną  i  prawną  odpowiedzialność  bez
zgody  parlamentu  –  Manuel  Valls  wykorzystał  ten  artykuł
wprowadzając zmiany w prawie pracy.

[4] Patrz: Gilles Balbastre, „Les médias, gardiens de l’ordre
social”, Le Monde diplomatique, wrzesień 2003.

[5]  Frédéric  Lemaire,  Mathias  Reymond,  „Loi  travail:
matraquages médiatiques sur les manifestations”, Acrimed.org,
11 maja 2016.

[6] Todd Gitlin, The Whole World is Watching. Mass Media in
the  Making  &  Unmaking  of  the  New  Left,  University  of
California  Press,  Berkeley  1980.

[7] Zob. film Françoise’a Davisse’a Comme des lions, 2016.

[8] Jean Schwoebel, La Presse, le Pouvoir et l’Argent, Seuil,
Paryż  1968.  Patrz:  Sociétés  de  rédacteurs,  un  un  rêve  de
journalistes, Le Monde diplomatique, maj 2007.

[9] Apel na stronie: Journalistesdebout.com.

[10]  Patrz:  Cet  avion  qui  émerveille  Le  Figaro,  Le  Monde
diplomatique, marzec 2016.

[11] Le Monde, 2 października 2008.

[12] Matthieu Croissandeau, Le PS, ses totems, ses tabous,
L’Obs, Paryż, 4 września 2014.



[13] Patrz: Enguérand Renault, „L’ultimatum du trio Bergé-
Niel-Pigasse au directeur de L’Obs”, Le Figaro, Paryż, 17
grudnia 2015.

[14] Libération, Paryż, 20 maja 2016.

[15]  Bas  des  masques  –  to  francuski  tytuł  filmu  Richarda
Brooksa Deadline – U.S.A (1952) traktujący o wolności prasy.

[16] Patrz: Gilles Balbastre, Combien de pages valez-vous?, Le
Monde  diplomatique,  listopad  2014;  także:  Julien  Salingue,
Trois mois de couverture médiatique des mobilisations contre
la „loi travail”, Acrimed.org, 6 czerwca 2016.

[17] Według jezuickiej zasady „na podobieństwo trupa”, czyli
ze ślepym posłuszeństwem.


