
Człowiek  do  medialnego
odstrzału
3 sierpnia 2013
Prezydent Wenezueli Hugo Chávez zawsze był lekceważony i lżony
przez wielkie media. Jego śmierć stała się dla nich okazją do
podwojenia dawki.

„Zabijaka Chávez nie żyje” – tak brzmiał nagłówek w „New York
Times”, podczas gdy „Time” świętował „śmierć demagoga”, a w
„ABC  World  News”  z  zadowoleniem  obwieszczono,  że  „naród
Wenezueli nie znajduje się już pod silną kontrolą swojego
prezydenta, Hugo Chaveza” (6 marca br.) Dzień wcześniej ten
sam  kanał  telewizyjny  poinformował,  że  „wielu  Amerykanów
postrzegało go jako dyktatora” , ale już nie poinformował, kto
urobił mu taką opinię. Aby to sobie uświadomić, wystarczyło
posłuchać Michaela Shiftera, zawodowego opluskwiacza Chaveza i
osobnika skądinąd znanego jako chodzący konflikt interesów. Na
falach National Public Radio to do niego należało ostatnie
słowo. Stwierdził: „Tak więc, koniec końców, on naprawdę był
samowładcą i despotą” (5 marca br.).

Jedna jaskółka nie czyni wiosny. We Francji Bernard-Henri Lévy
skupił się na łamach Le Point na „chorobliwym antysemityzmie”
byłego prezydenta (14 marca br.). Laureat literackiej nagrody
Nobla, Mario Vargas Llosa, który za życia Chaveza wpisywał go
na łamach madryckiego El País w tradycję latynoamerykańskich
caudillos – „tych przerażających pajaców z krwią na rękach,
oszustów  rozkoszujących  się  próżnością,  którą  napełnia  ich
serwilizm i pochlebstwo otoczenia” (3 października 2010 r.) –
teraz, w tym samym duchu i w tym samym dzienniku, określił go
jako „krzyżówkę nadczłowieka i bufona” (10 marca br.).

Jeden z głównych zarzutów, stawianych Chavezowi w wielkich
mediach, brzmi: zamiast pompować rentę naftową do prywatnych
kieszeni, trwonił ją na zbędne wydatki – na edukację, ochronę

https://wolnemedia.net/czlowiek-do-medialnego-odstrzalu/
https://wolnemedia.net/czlowiek-do-medialnego-odstrzalu/


zdrowia  i  programy  żywnościowe,  z  których  korzyści,  jak
„doniosła” agencja Associated Press w depeszy godnej pisma
satyrycznego,  „były  nikłe  w  porównaniu  ze  spektakularnymi
projektami  budowlanymi,  napędzanymi  bogactwami  naftowymi  w
lśniących miastach bliskowschodnich, takimi jak najwyższy na
świecie budynek w Dubaju i jak plany budowy w Abu Zabi filii
muzeów w Luwrze i w Guggenheimie” (5 marca br.). Wiadomo – po
co zawracać sobie głowę żywieniem ludzi, gdy można budować
drapacze chmur?

W artykule wstępnym w „Wall Street Journal” zgromadzono niemal
wszystkie działa retoryczne, z których ostrzeliwały Chaveza
wielkie  media.  Zmarły  prezydent  Wenezueli  był  „klasycznym
dyktatorem  petrodolarowym”,  „charyzmatycznym  demagogiem”,  a
wyznaczony przez niego następca zapewni, iż „Chaveza przeżyje
zapoczątkowana  przezeń  kombinacja  błazenady  i  rozboju”.
Wydawcy tego dziennika tak oto skwitowali niezwykły sukces,
którym  okazały  się  wenezuelskie  programy  socjalne:  „Mimo
populizmu  i  państwowego  rozdawnictwa,  warunki  życia  w
Wenezueli  –  zwłaszcza  dla  biedoty  –  uległy  jedynie
pogorszeniu”  (6  marca  br.).

Kilka  miesięcy  wcześniej,  na  France  2,  David  Pujadas
twierdził,  że  w  Wenezueli  „80%  społeczeństwa  ciągle  żyje
poniżej  progu  ubóstwa”  (3  października  2012  r.).  Przekręt
informacyjny był tak ordynarny, że wprawił ten kanał publiczny
telewizji  francuskiej  w  zakłopotanie  i  w  tydzień  później
poczuł się on zmuszony do jego sprostowania. Wspomniany już El
País  nie  grzeszy  taką  elegancją,  toteż  po  opublikowaniu
informacji o tym, że za prezydentury Chaveza „nie zmniejszyły
się”  nierówności  społeczne  (5  października  2012  r.),
sprostowania nie opublikował. Według Komisji Ekonomicznej ONZ
do spraw Ameryki Łacińskiej i Karaibów, stopa ubóstwa zmalała
do 2010 r. (z którego pochodzą ostatnie dostępne dane) o 30%.
W ciągu minionego czternastolecia Wenezuela stała się najmniej
nieegalitarnym krajem w regionie.

Zdaniem „New York Times”, Chávez pozostawił po sobie „głęboko



podzielony naród”, gdyż jego prezydentura „pogłębiła podziały
społeczne”  (5  marca  2013  r.).  W  korporacyjnym  słowniku
medialnym  określenia  w  rodzaju:  „sprawca  podziałów”  są
zastrzeżone  wyłącznie  dla  tych,  którzy  rzucają  wyzwania
systemom władzy, dążąc do redystrybucji bogactw – a nie dla
tych, którzy sprawują władzę ekonomiczną i toczą odgórne wojny
klasowe.

Media północnoamerykańskie nigdy nie dały Chavezowi szansy.
Reporter „New York Times” w Ameryce Łacińskiej, Larry Rohter,
tak podsumował jego pierwsze zwycięstwo wyborcze: „Jak Ameryka
Łacińska  długa  i  szeroka,  prezydenci  i  przywódcy  partyjni
oglądają się za siebie. 6 grudnia swoim miażdżącym zwycięstwem
w  wyborach  prezydenckich  w  Wenezueli  Chávez  ożywił  dobrze
znane widmo, które elita panująca regionu uważała za raz na
zawsze  pogrzebane:  widmo  populistycznego  demagoga,
autorytarnego mężczyzny na koniu, znanego jako caudillo” (20
grudnia 1998 r.).

Niezależnie od dziwacznych fantazji w rodzaju przytoczonej –
że  latynoamerykańskie  „elity  panujące”  są  przeciwne
samowładztwu  –  dla  mediów  północnoamerykańskich  Chávez  od
początku  był  pajacowatym  caudillo,  składającym  odrażające
oświadczenia,  wywołującym  skandale,  rujnującym  gospodarkę,
fałszującym wybory i depczącym prawa człowieka. To, że był to
„głęboko antydemokratyczny (…) silny człowiek”, jak określono
go po śmierci na łamach „Daily Beast” (7 marca br.), było dla
nich oczywiste. To zaś, że nieustannie pokonywał on opozycję w
demokratycznych  wyborach,  które  były  prezydent  Stanów
Zjednoczonych,  Jimmy  Carter,  określił  jako  „najlepsze  na
świecie”,  nie  miało  dla  nich  żadnego  znaczenia.  Londyński
tygodnik  Economist  mógł  więc  bić  na  alarm,  że  Wenezuela
„dryfuje w stronę dyktatury” (23 września 2010 r.) i cieszyć
się z powodu dojścia do władzy we Włoszech Mario Montiego,
zaznaczając, że „pilotuje on rząd ‘technokratyczny’, którego
żaden członek nie został wybrany” (21 stycznia 2012 r.).

W rządach Chaveza zawsze było co krytykować – podobnie jak to



jest  w  przypadku  każdego  rządu.  Obserwujący  media  zespół
Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR), w którym działam,
kilkakrotnie wyrażał zaniepokojenie z powodu prób cenzurowania
przez władze wenezuelskich mediów, podkreślając jednocześnie,
że w kraju istnieją krzepkie media opozycyjne. Przypadek sędzi
Maríi  Lourdes  Afiuni,  wtrąconej  do  więzienia  za  to,  że
uwolniła osobę, którą przez prawie trzy lata więziono bez
procesu,  świadczy,  że  wenezuelskie  państwo  prawa  nie  jest
wolne od pokus autorytarnych.

Problemem nie jest zatem krytyka. Rozliczanie tych, którzy
sprawują władzę, to rzecz nieodzowna – i kropka. Sęk w tym, że
media  północnoamerykańskie  i  w  ogóle  zachodnie,  piętnując
niedomagania występujące w Wenezueli, abstrahują od kontekstu
i stosują podwójne standardy. W opublikowanym w lutym 2009 r.
studium artykułów wstępnych, poświęconych prawom człowieka w
gazetach  północnoamerykańskich,  FAIR  wykazało,  że  Wenezuelę
przedstawia się w nich jako kraj, w którym pod tym względem
dzieje się gorzej niż w niezwykle represyjnej Kolumbii – u
najbliższego  sojusznika  Stanów  Zjednoczonych  w  regionie.  W
Wenezueli  za  rządów  Chaveza  dziennikarze  czy  działacze
związkowi i polityczni nie bali się, że zostaną uprowadzeni,
poddani  torturom  i  zamordowani,  gdy  tymczasem  w  Kolumbii
dzieje  się  tak  na  porządku  dziennym.  Nie  można  jednak
oczekiwać, że dziennikarze północnoamerykańscy będą stosowali
standardy rzetelności i bezstronności, pracując dla mediów,
które służą polityce zagranicznej Stanów Zjednoczonych.

Na  łamach  postępowego  tygodnika  północnoamerykańskiego
„Nation”, historyk z Uniwersytetu Nowojorskiego Greg Grandin
wskazał,  że  w  Wenezueli  jest  co  najwyżej  11  więźniów
politycznych,  i  to  przyjmując  szerokie  kryterium,  którym
posługuje się opozycja i które obejmuje uczestników zamachu
stanu  w  2002  r.  (5  marca  br.).  Może  nawet  jeden  więzień
polityczny to za dużo, ale represje polityczne, w tym przemoc
państwowa,  ogromnie  zmalały  za  prezydentury  Chaveza.  W
raporcie  pt.  „Protest  polityczny  w  Wenezueli:  Nowości  i



ciągłości”,  opublikowanym  w  czasopiśmie  „Latin  American
Perspectives”, stwierdzono, że „prawo do protestu cieszy się
tam coraz większym uznaniem i zostało zinstytucjonalizowane”
(marzec 2005 r.).

Jednym z najważniejszych zadań zachodnich propagandzistów z
dziennikarskimi legitymacjami jest wykazywanie, że chavezowska
Wenezuela to katastrofa gospodarcza. Trudno wywiązać się z
tego  zadania,  bo  kraj  ten  wcale  tak  źle  nie  wygląda,  w
porównaniu  ze  wskaźnikami,  które  w  oczach  owych
propagandzistów wcale nie świadczą o katastrofie, gdy mowa
jest o państwach, których Stany Zjednoczone nie uważają za
swoich wrogów.

To prawda, że inflacja jest tam wysoka, że kraj cierpi na
niedostatek infrastruktury, że nadmiernie zależy od swojego
przemysłu naftowego i że w przemyśle tym występują rozmaite
niedomagania. Po tym jednak, jak Wenezuela wydobyła się z dna,
w którym znalazła się w 2003 r. w wyniku rujnującego kraj
antychavezowskiego lokautu, zorganizowanego przez opozycję do
spółki z administratorami tego przemysłu, utrzymała ona roczny
wzrost  gospodarczy  przeciętnie  na  poziomie  4,3%  oraz
zmniejszyła  ubóstwo  o  50%,  a  nędzę  aż  o  70%.

W 2012 r. stopa wzrostu gospodarczego Wenezueli wyniosła 5,8%,
a stopa bezrobocia spadła do 6,4% – o połowę odkąd Chávez
doszedł do władzy. Umieralność niemowląt spadła o 30%. W 2005
r.  UNESCO  uznało  Wenezuelę  za  „terytorium  wolne  od
analfabetyzmu”.  To  wszystko  nie  przeszkadzało  redakcji
Washington  Post  pisać  o  „katastrofalnej  sytuacji
gospodarczej”,  spowodowanej  przez  Chaveza,  ani  oskarżać
rewolucji  boliwariańskiej  o  to,  że  „zrujnowała  kwitnący
niegdyś kraj” (5 stycznia 2013 r.).

W opublikowanym w „New York Times” reportażu o kłopotach życia
codziennego w Wenezueli wyjaśniono, że Chavezowi udało się
utrzymać przy władzy dlatego, iż pozyskał „znaczną większość
społeczeństwa  swoją  nietypową  osobowością,  niepohamowanym



wydatkowaniem zasobów państwowych i umiejętnością przekonania
Wenezuelczyków,  że  zapowiadana  przez  niego  rewolucja
socjalistyczna  sprawi,  iż  będzie  im  się  lepiej  żyło”  (13
grudnia 2012 r.). Tak, jakby lud, który sam widzi, że lepiej
mu się żyje, trzeba było o tym prostym fakcie przekonywać.

Miesiąc później na portalu „ABC News” Stephen Keppel, redaktor
ekonomiczny hiszpańskojęzycznej sieci telewizyjnej Univisión,
opublikował artykuł pt. Pięć sposobów, w jakie Hugo Chávez
zniszczył gospodarkę wenezuelską (17 stycznia 2013 r.).

Skąd bierze się ta zaciekłość, z jaką demokrację boliwariańską
prezentuje  się  jako  ponurą  dyktaturę?  Z  przywiązania  do
zachodniego modelu demokratycznego? Gdyby tak było, to media
północnoamerykańskie,  poczynając  od  New  York  Times,  nie
oklaskiwałyby z zapałem zamachu stanu, w wyniku którego na
chwilę obalono Chaveza w 2002 r., i zajęłyby się przeżartym
korupcją systemem wyborczym w swoim własnym kraju. Z troski o
prawa człowieka? W takim razie poświęciłyby się piętnowaniem
naprawdę  godnych  napiętnowania  reżimów,  wśród  których
przytłaczającą  większość  stanowią  sojusznicy  Stanów
Zjednoczonych.

Wielkie  korporacje  medialne  nie  napadały  tak  na  Chaveza
dlatego, że zrujnował gospodarkę wenezuelską, lecz dlatego, że
starał się, aby bogactwo tego kraju służyło społeczeństwu – co
mu się udało. Tego nie mogły mu wybaczyć. Lżyły Chaveza za
jego cnoty, a nie grzechy.

Autor: Steve Rendall
Tłumaczenie: Zbigniew Marcin Kowalewski
Źródło: Le Monde diplomatique – edycja polska

O AUTORZE

Steve Rendall – Członek północnoamerykańskiego obserwatorium
mediów Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR).

http://monde-diplomatique.pl/

