
Ćwierć wieku manipulacji
9 maja 2014
Minęło 25 lat od powstania „Gazety Wyborczej”, czyli organu
prasowego  beneficjentów  polskiej  transformacji.  Choć  „Nowy
Obywatel”  nie  podziela  prawicowych  obsesji  na  tle  Adama
Michnika i jego środowiska, już od kilkunastu lat krytykuje je
za  bardzo  konkretne  grzechy,  zwłaszcza  ograniczanie  debaty
publicznej  –  np.  poprzez  wyrafinowane  uciszanie  krytyków
niesprawiedliwych stosunków społeczno-ekonomicznych. Z okazji
rocznicy publikujemy wywiad ze Stanisławem Remuszką z maja
2001  r.  opublikowany  w  „Obywatelu”.  Jeden  z  współtwórców
czołowej polskiej gazety wspomina w nim co najmniej dwuznaczne
początki  imperium  medialnego  Agory  oraz  haniebne  próby
uciszania przez nie swoich krytyków. Ze Stanisławem Remuszką
byłym dziennikarzem „Gazety Wyborczej” i autorem książki o
niej rozmawiają Tomasz Lisiecki i Remigiusz Okraska.

„GAZETA WYBORCZA”: ŁATWE POCZĄTKI, DZIWNE OKOLICE

– Zacznijmy niejako od końca: czy wydając książkę o „ciemnych
stronach” „Gazety Wyborczej” spodziewał się Pan tak nikłego
odzewu? Sugerował Pan w jej zakończeniu, że sam Michnik i
spółka prawdopodobnie ją przemilczą. W czym upatrywałby Pan
braku reakcji ze strony „Wyborczej” i innych redakcji?

– To książka, która jest i której nie ma. Jest, bo 10 000 jej
egzemplarzy sprzedało się w ciągu jednego miesiąca. Nie ma, bo
kilkadziesiąt  największych  krajowych  gazet,  radyj  i  stacji
telewizyjnych  publicznych  i  prywatnych  ani  słowem  nie
poinformowało  o  jej  istnieniu  swoich  odbiorców.  Czemu?  Ze
strachu  przed  tematem.  Jaki  jest  temat?  Wszystko  wyjaśnia
tytuł: „Gazeta Wyborcza. Początki i okolice (kalejdoskop)”. Do
czasu konferencji prasowej, na której zaprezentowałem książkę
nikt  postronny  nie  mógł  jeszcze  wiedzieć  o  SAMYM  JEJ
ISTNIENIU; po drugie żaden, powtarzam, ŻADEN egzemplarz nie
trafił w postronne ręce do chwili rozpoczęcia konferencji,

https://wolnemedia.net/cwierc-wieku-manipulacji/


czyli do godziny 12.00 w niedzielę 19 grudnia 1999 r. Tak oto
dyktowaną strachem przed potęgą „Wyborczej” zmowę milczenia
wokół książki (a więc i pogardę wobec własnych odbiorców…)
zademonstrowały solidarnie i bez żenady m.in. publiczne radio
i  telewizja,  najbardziej  ponoć  obiektywny  i  miarodajny
dziennik „Rzeczpospolita”, zajmujący się sprawami dziennikarzy
prestiżowy  miesięcznik  „Press”,  renomowane  tygodniki
„Polityka” i „Wprost” oraz wszyscy wielcy (czołowi) nadawcy i
wydawcy prywatni w tym także ci, którzy reklamują się jako
ideowi  przeciwnicy  Michnika  (katolickie  radio  „Plus”,
centroprawicowy  dziennik  „Życie”  i  takiż  tygodnik  „Nowe
Państwo” czy nawet legendarny „Tygodnik Solidarność”).

– Chyba nie chce Pan powiedzieć, że książką o największej
polskiej gazecie nikt się nie zainteresował?

– Na konferencję przybyło ostatecznie kilkadziesiąt osób (w
większości  starych  przyjaciół),  ale  dziennikarzy  zaledwie
siedmioro. Lecz i to jest „za dużo powiedziane”, skoro JEDYNYM
efektem  konferencji  okazały  się:  spokojna  jednostronicowa
depesza PAP (o ile wiem, nikt jej później nie przedrukował
nawet  we  fragmentach),  relacja  w  radiu  WAWA,  recenzje  w
prawicowym tygodniku „Gazeta Polska” i katolickim piśmie „Nasz
Dziennik”  oraz  spora  i  rzetelna  informacyjna  nota  w…
postkomunistycznej  „Trybunie”.

– Zastanawiał się Pan nad przyczyną takiego stanu? Bo teorie
spisku to chyba za mało, żeby wytłumaczyć zaistniałą sytuację?

– Cała ta historia stanowi niesamowity, ale też i najlepszy
dowód  prawdziwości  zawartego  w  książce  opisu  wpływów
środowiska „Gazety Wyborczej”. Powtórzmy z naciskiem, bo ma to
znaczenie kluczowe: przyczyną zbiorowego bojkotu promocyjnej
konferencji oraz zbiorowego ocenzurowania przez polskie media
samej  informacji  o  książce  nie  mogła  być  znajomość  jej
treści!!!  Pozostaje  jeden  jedyny  logiczny  powód:  strach,
bojaźń, lęk i obawa przed opisaną w niej „Gazetą”. Czy można
coś zarzucić temu wywodowi? „Dni 19 i 20 grudnia 1999, to



prawdziwe  moralne  Waterloo  polskiej  żurnalistyki.  Jako
dziennikarz nie wierzyłem, że w wolnej III Rzeczypospolitej
doczekam  tak  upokarzającego  nasz  zawód  wydarzenia.  Teraz
dopiero  rozumiem,  jak  daleko  nam  do  starych  demokracji
Zachodu” pisałem, zdumiony i rozgoryczony, w skierowanym do
kolegów  po  fachu  liście  otwartym  z  datą:  „Wigilia  1999”.
Okazało się, mówiąc wprost, że w moim kraju dziesięć lat po
symbolicznym upadku komunizmu CENZURA ŻYJE, czego wyraziście
dowiódł opisany sojusz milczenia niemal wszystkich mediów w
państwie,  mediów  publicznych  i  prywatnych!  Nadto  nie
zadziałały  zaprojektowane  na  taką  okoliczność  mechanizmy
bezpieczeństwa. A to już świadczy o ciężkim schorzeniu całej
niezmiernie  ważnej  sfery  życia,  jaką  jest  komunikacja
społeczna. Skąd wziąć pewność, że w tej chwili, teraz, ktoś
przed nami ZNÓW czegoś nie ukrywa i nie ma jak o tym się
dowiedzieć?

– Czy Pana zdaniem „Gazeta Wyborcza” wykorzystała w dosłownym
tego  słowa  znaczeniu  kapitał  zaufania,  jaki  otrzymała  od
społeczeństwa i poniekąd od elit politycznych tworzącej się w
Polsce po 1989 roku demokracji?

–  Żadne  inne  pismo  nie  miało  ani  nie  mogło  mieć  takiego
kapitału  zaufania  jak  „Gazeta”.  Nie  mogło  też  mieć  tak
sprzyjających  okoliczności  politycznych,  technicznych,
finansowych  i  gospodarczych.  „Wyborcza”  wzięła  wszystko,
oczywiście  powstały  też  inne  pisma,  no  bo  przecież  w
gospodarce wolnorynkowej nie mogła być monogazetą, tak jak
„Trybuna Ludu” kiedyś. Przez okrągły rok, po ukazaniu się
pierwszego numeru dzięki wytężonym staraniom członków GW nie
dopuszczono  do  ukazania  się  żadnej  innej  gazety.  Nie
dopuszczono do konkurencji. To nie był tydzień czy miesiąc to
był  rok.  W  tym  czasie  była  więc  „Wyborcza”,  rządowa
„Rzeczpospolita”  i  „Życie  Warszawy”.  Z  pewnego  dystansu
oceniając, można powiedzieć, że w kwietniu 1989 roku, kiedy
powstawała spółka Agora nie było takich możliwości, żeby trzy
osoby mogły się zrzucić po 5 złotych i założyć spółkę. Żadna



inna  grupa  nie  mogła  tak  zrobić.  Pozwolenie  na  to  było
wynikiem  kontraktu  okrągłego  stołu.  Również  na  mocy  tego
kontraktu „Gazeta” dostała papier, kolportaż, lokal, transport
i druk. Wszystko za friko, ale mimo wszystko był to ciągle
pewien kapitał społecznego zaufania. Nigdy więcej nic takiego
się nie wydarzyło.

– Sugeruje Pan, że środowisko „Wyborczej” przygotowało grunt
pod „miękkie lądowanie” komunistów, choćby poprzez zohydzenie
idei lustracji, dekomunizacji czy reprywatyzacji. Jak jednak
doszło do tego, że największym pismem wywodzącym się z kręgów
opozycji  kierowali  ludzie  o  takich  właśnie  poglądach  i
zamiarach? Ten proces nie mógł dokonać się z dnia na dzień,
powstaje zatem pytanie, czy Michnik i spółka nie szykowali się
do czegoś takiego znacznie wcześniej czy to możliwe, czy Pan
poczynił  w  schyłkowym  okresie  „komuny”  jakieś  obserwacje
mogące  to  potwierdzać?  Dlaczego  steru  „Wyborczej”  nie
dzierżyli  np.  zwolennicy  natychmiastowej  i  głębokiej
dekomunizacji?

–  Przypuszczam,  że  Wałęsa,  Geremek,  Michnik  i  inni
przedstawiciele tzw. strony opozycyjno-solidarnościowej przy
Okrągłym  Stole  dostatecznie  przekonująco  zapewnili  swoich
rozmówców podczas dyskrecjonalnych narad, iż żadne radykalne
działania  rozliczeniowe  nie  wchodzą  w  rachubę.  Ci,  którzy
przekazywali władzę Kiszczak, Ciosek czy Jaruzelski musieli
bardzo dobrze wiedzieć, komu tę władzę przekazują. Gdyby ci
wytrawni  gracze,  którzy  ryzykowali  przyszłością  swoją  i
swojego  środowiska,  mieli  wątpliwości,  czy  Adam  Michnik  i
spółka zrobią im krzywdę, to by im tej władzy po prostu nie
przekazali.  A  takiej  wiedzy  o  głębokich  wewnętrznych
nastawieniach ideowo-moralnych innych ludzi nie zdobywa się
przecież  w  ciągu  paru  godzin  czy  dni.  Przypomnijmy,  że
przygotowania  do  Okrągłego  Stołu  czyli  m.in.  wzajemne
wybadywanie się trwały przynajmniej pół roku. Czasu było dość,
by  dokładnie  rozpoznać  „przeciwnika”.  Cudzysłów  nie  jest
przypadkowy.



– Czy i na ile Pańska krytyka „rozmiękczania” stosunku do PRL-
u  i  jego  włodarzy  przez  „Wyborczą”  wpisuje  się  w  szerszą
krytykę samego „Okrągłego Stołu”? Z Pańskiej książki można
wywnioskować, że oto nagle dobry Michnik zmienił się w złego
Michnika.  Tymczasem  inni  krytycy  ówczesnej  polskiej
rzeczywistości  wskazują,  iż  taka  linia  „Wyborczej”  była
pochodną  linii  dominującego  w  opozycji  nurtu  „ugodowego”,
reprezentowanego przez Wałęsę, a krytykowanego choćby przez
Andrzeja  Gwiazdę.  Nam  ta  druga  wersja  wydaje  się  bliższa
prawdy, bo trudno uwierzyć w tak nagłe przeistoczenie się
Adama  Michnika.  Chyba,  że  za  tą  zmianą  linii  kryłyby  się
pieniądze…

–  Rysują  się  tu  dwie  hipotezy.  Po  pierwsze,  wszystko  od
początku było zaplanowane. Adam Michnik et consortes dobrze
wiedzieli, w co wchodzą i jakie z tego będą mieli profity i
jak będą kolejne etapy tej rozgrywki nakręcać i podsumowywać .
Podług  hipotezy  drugiej,  nikt  tego  nie  planował  w  sposób
cyniczny i bezwzględny, ale ponieważ warunki stwarzają ludzi,
to jak można zdobyć władzę, wpływy i majątek za friko, choć w
sposób nieuczciwy, to wielu ludzi skorzysta z takiej okazji.
Na całe szczęście nie wszyscy. Rozgraniczmy dwie rzeczy, ja
piszę  o  grzechu  pierworodnym  „Gazety”,  nie  zaś  o  tym,  co
„Gazeta” zrobiła później. „Wyborcza” odgrywa olbrzymią rolę w
kształtowaniu dzisiejszego stosunku społeczeństwa do historii.
Zgadzają się z tym wszyscy jej zwolennicy i przeciwnicy. Ta
rola nie mogłaby być tak wielka, gdyby nie pierwotny monopol
„Gazety”, gdyby nie ten rok bez konkurencji, ten przysłowiowy
„ukradziony  pierwszy  milion”.  Ludzie  mają  bardzo  krótką
pamięć. Niestety.

– Nam w książce brakuje szerszego ujęcia problemu. Pisze Pan
co  prawda,  że  „Wyborcza”  jest  organem  nieformalnej  partii
Geremka,  Michnika,  Wujca  i  Bujaka,  ale  nie  znajdujemy
refleksji nad tym, dlaczego jest to w ogóle możliwe. Pan pisze
tak, jakby stronniczość „Gazety” była ewenementem na skalę
światową,  a  przecież  wszystkie  duże  pisma,  w  Polsce  i  na



świecie, są de facto organami jakichś, formalnych lub nie,
partii,  i  trudno  mówić  o  rzeczywiście  pluralistycznym
podejściu którejś z tych gazet, o równym traktowaniu przez ich
redakcje wszystkich opinii i środowisk. Może zatem taka droga
rozwoju  „Wyborczej”  od  dziennika  całej  opozycji  do  pisma
wąskiej grupy interesu jest naturalna, zgodna z panującymi
dzisiaj trendami?

– Takie pokusy ma chyba każda grupa. Ale praktyczne działanie
w konkretnej sytuacji zależy od moralno-ideowego kośćca, od
wizji  obywatelskości  i  patriotyzmu,  którą  mieli  twórcy
„Gazety”.  Oczywiście  proszę  pamiętać,  że  przykładam  tutaj
swoją  miarę  i  mówię  podług  tego  czym,  dla  mnie  jest
patriotyzm. Panów porównanie jest ahistoryczne. Prasa światowa
zawsze rozwijała się w warunkach konkurencji i wolności, i o
to, że jedna gazeta zdobyła przewagę nad inną w uczciwej walce
o czytelnika, nikt nie może mieć pretensji. W Polsce roku 1989
i  1990  było  inaczej.  „Wyborcza”  powstała  ze  środków  i
możliwości  ofiarowanych  jej  na  zasadach  monopolu  przez
ówczesne  władze  PRL.  Ale  grupie  Michnika  przydzielono  nie
prywatny papier Jaruzelskiego, dano do dyspozycji nie prywatną
drukarnię  Kiszczaka,  zaproponowano  nie  prywatny  lokal
redakcyjny  Cioska,  itp.,  itd.  Wszystko  to  było  własnością
społeczną. Wykorzystując tę własność oraz wymierny, ponieważ
wyrażany  poprzez  kupowanie  „Gazety”,  kapitał  społecznego
zaufania,  „Wyborcza”  w  ciągu  kilku  miesięcy  dorobiła  się
gigantycznego majątku, po czym tym majątkiem jej kierownictwo
natychmiast uwłaszczyło się prywatnie, niczym klasyczna spółka
nomenklaturowa.  To  właśnie  uważam  za  nieuczciwe.  To  była
zwykła, a raczej przeciwnie: właśnie niezwykła kradzież, rzecz
jasna nie w sensie prawnym, tylko moralnym. To był największy
w dziejach medialnego świata skok na kasę i władzę. Trudno nie
nazwać  tego  ewenementem.  Co  zaś  się  tyczy  ewolucji
programowej, to pozwolą Panowie, że zacytuję swą książczynę
(str. 81): „Adam i jego team nie dostali „Gazety” na własność,
za  zasługi  (olbrzymie  i  niepodważalne),  w  charakterze
królewskiego serwitutu, lecz jedynie POD ZARZĄD, W ARENDĘ,



niczym  agent  podejmujący  się  prowadzenia  restauracji.  Otóż
skoro restauracja miała wykarmić cały solidarnościowy naród,
nie  wolno  było  jej  dzierżawcy-monopoliście  narzucać
konsumentom żadnej konkretnej diety. Odwrotnie, poprzez bogato
zróżnicowane menu winien on zaspokajać większość różnorodnych
gustów. Uważam, że nie jest w porządku stawiać głodnych ludzi
przed  wyborem:  albo  jecie  to,  co  ja  lubię,  albo  idźcie
naprzeciwko, do komunisty (…)” I dalej: „Do czasu najbliższej
elekcji  parlamentarnej  „Gazeta”  powinna  jedynie  zapewnić
społeczeństwu  optymalne  warunki  wyboru  poprzez  RÓWNORZĘDNE
prezentowanie  licznych  i  zróżnicowanych  opinii,  głosów,
projektów,  programów.  Stało  się,  łagodnie  mówiąc,  jakby
inaczej…”

–  Chcielibyśmy,  aby  powiedział  Pan  coś  więcej  o  dwóch
charakterystycznych  cechach  „Gazety  Wyborczej”,  czyli
starannym przemilczaniu niewygodnych faktów i opinii, oraz o
obdarzaniu gdy już czegoś przemilczeć się nie da wszelkich
swych adwersarzy etykietkami „oszołomów” itp. Jak to wyglądało
w czasach, gdy jeszcze pracował Pan w „Gazecie Wyborczej”? A
może  podobne  postawy  pojawiały  się  już  w  łonie  prasy
podziemnej?

– Może to jest kwestia doboru ludzi. Trzon pierwszej redakcji
„Gazety”  stanowili  ludzie  z  „Tygodnika  Mazowsze”.  Do  tego
zaproszono innych dziennikarzy, byłem wśród nich, choć do dziś
nie wiem dlaczego. Potem przeprowadzano wśród nich staranną
selekcję.  W  redakcji,  w  zespole,  zauważyłem,  że  większość
dziennikarzy niemal ze szczurzą zręcznością „domyślała się”, o
jakich  tematach  należy  pisać,  a  które  lepiej  pomijać
milczeniem;  jeśli  pisać,  to  jak  pisać;  albo  kto  dla
zwierzchności jest „be”, a kto „cacy”. Nie było oczywiście
żadnych  oficjalnie  sformułowanej  „linii  pisma”,  żadnych
„zapisów” czy „wytycznych”. Po prostu „było wiadomo”, że są
ludzie albo sprawy, od których jeśli już w ogóle się o nich
pisze  trzeba  się  odciąć  na  dzień  dobry.  Mam  taki  pomysł,
byłaby z tego bardzo ciekawa praca magisterska a może nawet



doktorska:  trzeba  by  przeprowadzić  analizę  statystyczną
nazwisk,  które  się  pojawiały  w  „Gazecie”  i  kiedy  zaczęły
znikać z jej łamów.

–  Jak  często  polskie  media  miast  pełnić  szacowną  rolę
„czwartej  władzy”  próbują  być  „pierwszą  władzą”?

–  Ogromnym  niepokojem  napawają  mnie  jako  obywatela  próby
wkraczania  mediów  w  kompetencje  innych  władz.  Uważam,  że
prasa,  radio  i  telewizja  powinny  pełnić  rolę  jedynie
informacyjną, kontrolną i opiniotwórczą NIC POZA TYM. Powody
są  proste:  ludzie  mediów  nie  pochodzą  z  demokratycznej
elekcji,  po  drugie  w  odróżnieniu  od  władzy  wykonawczej,
ustawodawczej  i  sądowniczej,  media  za  swą  działalność  nie
ponoszą  praktycznie  żadnej  prawnej  ani  politycznej
odpowiedzialności. Niedawnym i doprawdy dramatycznym dla mnie
(jako dziennikarza, jako czytelnika i przede wszystkim jako
obywatela właśnie) przykładem prasowego wyręczania polityków
było doprowadzenie przez „Rzeczpospolitą” do dymisji wojewody
śląskiego Marka Kempskiego.

–  Kto  mógłby  ewentualnie  zagrozić  hegemonii  środowiska
„Wyborczej”? A może jest szansa, że pod wpływem krytyki dokona
się „nawrócenie” jej twórców?

–  Trudno  uwierzyć,  że  ci  sami  ludzie  z  kierownictw
najważniejszych polskich mediów, którzy aktywnie lub biernie
biorą dziś udział w wyrafinowanym systemie nieformalnej, lecz
skutecznej neocenzury, albo skrupulatnie dbają o poprawność
medialnych nazwisk, albo sprawują sądy bez odpowiedzialności
że  ci  ludzie,  nagle,  oświeceni  Duchem  Świętym,  zaniechają
swych  Orwellowskich  praktyk  i  z  dnia  na  dzień  zaczną
społeczeństwu  służyć  jak  należy.  Przypuszczam  raczej,  że
świadomi  uczestnicy  istniejącego  systemu  niewidzialnych
powiązań,  nieformalnych  ustaleń  i  niepisanych  sojuszy
medialnych zrobią wszystko, by zachować korzystny dla siebie
status quo. Właśnie dlatego obecna sytuacja wymaga kroków na
tyle śmiałych i skutecznych, by wręcz WYMUSIŁY poprawę złego



stanu rzeczy.

– Co Pan konkretnie ma na myśli na przykład?

– To, rzecz jasna, temat na oddzielną rozmowę, więc tu, w
największym  skrócie,  powiem  tylko,  iż  widzę  cztery  takie
melioracyjne przedsięwzięcia. Oto ich hasłowe wyliczenie: Po
pierwsze  jeśli  nowa  Rada  Etyki  Mediów  ma  cieszyć  się
autentycznym i powszechnym autorytetem środowiskowym nie może
być  powołana  jak  dotychczasowa  (przez  pracodawców),  lecz
trzeba ją wybrać ODDOLNIE, przez szarych dziennikarzy, przez
ogół ludzi pióra, mikrofonu i kamery. Po drugie obok Centrum
Monitoringu Wolności Prasy powinno jak najszybciej zaistnieć
coś w rodzaju Centrum Monitoringu RZETELNOŚCI Prasy, które,
rozpatrując  uwagi  czytelników,  radiosłuchaczy,  telewidzów  i
samych dziennikarzy, pełniłoby rolę swoistej „książki skarg i
zażaleń”, rolę Rzecznika Praw Odbiorcy, a uogólnione wnioski
regularnie  przedstawiałoby  kierownictwom  mediów,
parlamentarnym  komisjom  oraz  opinii  publicznej.  Po  trzecie
należy  rozważyć  ewentualność  wprowadzenia  ustaw
antytrustowych, które zabraniałyby posiadania przez ten sam
medialny koncern więcej niż na przykład 25% rynku odbiorców
danej kategorii. Po czwarte musi powstać i trwale funkcjonować
konkretne  miejsce  środowiskowej  i  obywatelskiej  dyskusji  o
krajowych środkach masowego przekazu. Nasuwa się tu szereg
pomysłów, ale za jeden z najważniejszych uważam jak najszybsze
założenie  wolnej  od  cenzury,  od  personalnych  uprzedzeń  i
firmowych powiązań, internetowej „Gazety Dziennikarskiej”, w
której rzeczowy głos mogłaby zabierać każda osoba zatroskana
stanem polskich mediów.

– Na koniec chcielibyśmy zapytać o to, jaką radę dałby Pan,
doświadczony dziennikarz i były pracownik „Gazety Wyborczej”,
młodym  adeptom  dziennikarstwa,  którzy  chcą  pisać  prawdę  a
jednocześnie  marzy  im  się  praca  w  jednej  z  największych
polskich gazet, w zespole dowodzonym przez Adama Michnika?

– Odpowiedzialne zadanie. Powiem najszczerzej jak umiem. Po



pierwsze,  trzeba  sobie  jasno  i  uczciwie  powiedzieć,  że
dziennikarstwo  to  drugi  pod  względem  długowieczności  zawód
świata (jaki jest najstarszy wszyscy wiemy). Po drugie, trzeba
równie  świadomie  wyznaczyć  sobie  taki  prywatny  poziom
kompromisu,  powyżej  którego  po  prostu  rezygnuje  się  ze
zrobienia kariery w danej redakcji. Po trzecie, trzeba mieć
dość siły, by w razie potrzeby to wewnętrzne postanowienie
zrealizować. Dziennikarz, który konsekwentnie przyjmuje taką
postawę zawodową i poniekąd życiową jest dla mnie osobą godną
prawdziwego szacunku.

– Dziękujemy za rozmowę.

Ze Stanisławem Remuszką rozmawiali Tomasz Lisiecki i Remigiusz
Okraska
Data i czas wywiadu: Warszawa, 25.05.2001 r.
Źródło: Nowy Obywatel

http://nowyobywatel.pl/2014/05/08/cwierc-wieku-manipulacji/

