
CIA, media i polska polityka
19 marca 2022
Ostatnimi  czasy  wpadł  mi  w  rękę  „Przewodnik  po  świecie”,
ilustrowana encyklopedia amerykańskiego wydawnictwa „Reader’s
Digest” z 2000 roku.

Jest to polskojęzyczne wydanie książki, która w USA po raz
pierwszy ukazała się w roku 1987. Wersja polskojęzyczna z roku
2000  została  w  opcji  angielskiej  wydana  5  lat  wcześniej.
Jednak  ponieważ  w  tym  wydaniu  prezydentem  Rosji  jest  już
Władimir Putin więc została ona najwidoczniej zaktualizowana.
No  ale  nie  traćmy  czasu  na  nic  nie  znaczące  szczegóły  i
przejdźmy do sedna problemu.

Świat  to  naprawdę  piękna  sprawa  –  tyle  znakomitych
krajobrazów,  zabytków,  dzieł  sztuki,  kultur,  tradycji  itd.
Można uchwycić i ubogacić nimi książkę pełną zdjęć i obrazków.
Niestety nie każdemu krajowi przyszło się cieszyć pozytywnym
wizerunkiem w amerykańskiej encyklopedii.

Wydawcom książki bardzo nie spodobały się niektóre państwa.
Jak możemy się rzecz jasna domyśleć, kraje te musiały zostać
dobrane  z  jakiegoś  klucza.  No  bo  przecież  głupotą  byłoby
zachęcać  czytelników  do  odwiedzania  jednego  państwa  a

https://wolnemedia.net/cia-media-i-polska-polityka/


zniechęcać  do  podróżowania  do  drugiego,  nie  mając  w  tym
konkretnego celu. Ja przynajmniej głęboko wierzę, że poważni
ludzie na tym świecie kierują się swoim interesem a zwalczają
interes swojej konkurencji.

W  amerykańskiej  encyklopedii  uchwycono  wiele  pięknych
krajobrazów.  Bardzo  dużo  krajów  zostało  wyróżnionych
kolorowymi fotografiami, wzbudzającymi pozytywne emocje – w
liczbie nawet 4-6 sztuk. Jednak niektóre kraje, mimo swojej
powierzchni, ludności czy też oddziaływania na resztę świata
zostały zmarginalizowane. Takim krajem jest Rosja.

Pomimo, iż książka ta została wydana ponad 20 lat temu, kiedy
to Władimir Putin i KGB dopiero wprowadzało się na Kreml,
Amerykanie nie mogli odpuścić sobie okazji, aby dokopać tym
złym  ruskim.  W  encyklopedii  tej  największy  pod  względem
powierzchni kraj naszej planety otrzymał jedynie 2 fotografie
– na obu widnieje zdjęcie soboru Wasyla Błogosławionego. Przy
czym jedno z nich jest bardzo charakterystyczne…

Widnieje na nim rosyjska świątynia, otoczona szarością zimowej
pory  roku  i  dwoma  mało  sympatycznymi  panami,  na  twarzy
pozbawionymi emocji, którzy wpatrują się prosto w obiektyw
aparatu, który to zdjęcie zrobił.

Chyba  nie  trzeba  nikomu  mówić,  że  kolory  takie  jak  szary



wzbudzają negatywne emocje, oznaczają słabość, brak ambicji,
apatię,  smutek  a  także  starość  czy  też  zanieczyszczenie
środowiska. Krótko mówiąc: wszystko to co najgorsze.

Kiedy przyjrzymy się zdjęciom obrazującym inne kraje zobaczymy
tego dokładne przeciwieństwo: mnóstwo ciepłych barw, przede
wszystkim czerwieni, która powszechnie wykorzystywana jest w
branży  reklamowej  jako  kolor  skupiający  uwagę  konsumenta,
pobudzający do działania i generujący pozytywny nastrój.

Francja:

Maroko:



Stany Zjednoczone:

Japonia:

Polska:



Londyn:

Chicago:



Można by tak wklejać cały dzień. Wiele krajów europejskich
(ale nie tylko) jest ukazywanych za pomocą kolorów ciepłych i
powszechnie kojarzonych z czymś pozytywnym. Tymczasem Rosja
nie  dość,  że  jeżeli  chodzi  o  ilość  obrazków  jest
zmarginalizowana,  pomimo  swojej  powierzchni  i  historycznego
znaczenia, to jeszcze na jednym z dwóch obrazków ukazano 2
typów  przypominających  oficerów  KGB  z  zimnowojennego
hollywoodzkiego filmu „Rocky IV” z Sylvestrem Stallone, którzy
zimnym wzrokiem spoglądają na nas i zniechęcają nas do tego
kraju. A w tle smutek szarości zimy.

Krótko mówiąc: w Rosji na was będą patrzeć „spode łba”, będzie
zimno i szaro a władze dzierżyć będzie cerkiew i jakieś typy
spod ciemnej gwiazdy.

Oprócz Federacji Rosyjskiej w całej encyklopedii tylko dwa
inne kraje są ukazane wyraźnie w negatywnym świetle. Jest to
oczywiście  Wietnam  (jak  Jankesi  by  mogli  zapomnieć
Wietnamczykom,  że  pogonili  ich  żołdactwo)  oraz  Libia
Kaddafiego. Wietnam zaprezentowano z portretem Lenina (jakby
nie było ciekawszych miejsc w tym kraju)…



…a Libię z czołgami jako symbolem wojskowej dyktatury.

Jeszcze Angolę, gdzie Amerykanie walczyli z socjalistycznym
rządem ukazano w sposób nie zachęcający do podróży…



…no ale kogo obchodzi jakiś tam podrzędny kraj w południowej
Afryce?

Pewnie czytelnicy artykułu zastanawiają się jaki jest sens
opisywania  wnętrza  jakiejś  tam  starej  encyklopedii,  którą
pewnie mało kto w tym kraju posiada. Otóż wydawnictwo które
wydało encyklopedię a więc Reader’s Digest Association zostało
założone  przez  Lilę  i  DeWitta  Wallace’ów  w  1922  roku.
„Reader’s Digest” przez cały okres zimnej wojny służyło jako
organ propagandowy amerykańskiego wywiadu i kontrwywiadu.

John Heidenry w swojej pracy pt. „Theirs was the Kingdom. Lila
and DeWitt Wallace: The Story of the Reader’s Digest” pisze:
„Wkrótce  potem  nowo  powstała  Centralna  Agencja  Wywiadowcza
zwróciła się do „Digestu” z propozycją przekazania pieniędzy
na  założenie  kolejnych  biur  zagranicznych.  Wally  stanowczo
odrzucił tę ofertę. Rozumował, że czasopismo nie tylko ma
mnóstwo własnych pieniędzy, ale przyjęcie pomocy finansowej od
rządu naraziłoby na szwank jego rzetelność redakcyjną. Jednak
to, czego nie można było kupić, można było zdobyć w inny
sposób. W następnych dekadach, gdy kraj i świat wkroczyły w
okres zimnej wojny, Digest stał się niezależnie od tego bardzo
cennym źródłem propagandy dla CIA i, w mniejszym stopniu, dla
Federalnego Biura Śledczego”.



W  dalszej  części  książki  czytamy:  „The  Digest  oczywiście
uruchomił wiele swoich zagranicznych wydań we współpracy z
Departamentem  Stanu  w  ramach  działań  wojennych.  Jednak
wsparcie materialne ze strony rządu z pewnością nie wykraczało
poza zgodę na priorytetowe traktowanie przesyłek papierowych i
wykorzystywanie  sił  powietrznych  oraz  innych  środków
transportu  kontrolowanych  przez  służby  do  dystrybucji
oddziałów i innych wydań. Ponadto „Digest” odrzucił propozycję
dotacji  ze  strony  rządu  USA  na  wydanie  międzynarodowe.
Nieoficjalna współpraca redakcyjna była jednak inną sprawą. Po
wojnie wiele wydań międzynarodowych nadal służyło jako główne
fronty  propagandy  antykomunistycznej  –  w  szczególności
Selecciones,  wydanie  latynoamerykańskie,  oraz  Selezione,
wydanie włoskie, które powstało bezpośrednio w odpowiedzi na
zagrożenie, jakie w wyborach krajowych w 1948 roku stanowiła
partia komunistyczna. Oprócz Terence’a Harmona, byłego oficera
wywiadu brytyjskiego, który założył włoskie wydanie, a później
został  mianowany  dyrektorem  generalnym  ds.  operacji
międzynarodowych, wielu innych redaktorów Digesta w wydaniach
zagranicznych również miało doświadczenie w pracy wywiadowczej
lub propagandowej – zwłaszcza Dennis McEvoy i Mateo Okini w
Japonii;  Eduardo  Cardenas,  pierwszy  dyrektor  Selecciones,
który  wcześniej  kierował  Editor’s  Press  Service,
zidentyfikowany przez byłego agenta Jamesa Agee’a w książce



„CIA Diary” jako własność agencji; Alain de Lyrot, redaktor
Selection  we  Francji;  Andre  Visson,  również  z  Selection,
rzemieślnik  redakcyjny,  który  wcześniej  pracował  dla  Radia
Liberty, również własności CIA, oraz Adrian Berwick, który
wcześniej  kierował  Biurem  Wiadomości  i  Felietonów
Zagranicznych  Biura  Informacji  Wojennej”.

Następnie  czytamy:  „Wielu  innych  członków  wydania
amerykańskiego było absolwentami OSS (wywiad USA w trakcie II
wojny  światowej  –  przyp.  aut.),  Biura  Wywiadu  Marynarki
Wojennej lub innych agencji rządowych związanych z wywiadem.
Byli to ludzie przyciągnięci do Pleasantville nie w ramach
oficjalnego porozumienia między magazynem a CIA czy FBI, ale
po prostu dlatego, że Digest był dobrym miejscem do pracy i
oferował atmosferę, która dla prawdziwych zimnych wojowników
była  ideologicznie  sprzyjająca.  W  latach  pięćdziesiątych  i
sześćdziesiątych J. Edgar Hoover (dyrektor FBI – przyp. aut.),
przy otwartej aprobacie i zachęcie Wally’ego, wykorzystywał
waszyngtońskie biuro tak, jakby było jego własną firmą PR. W
takim  klimacie  było  chyba  nieuniknione,  że  niektórzy
dziennikarze Digesta – zwłaszcza redaktorzy i autorzy tekstów
w biurze waszyngtońskim, a także wolni strzelcy obsługiwani
przez to samo biuro – nawiązali bliższe stosunki zarówno z
FBI, jak i z CIA”.



Jednym z dziennikarzy pracujących dla „Reader’s Digest”, który
w trakcie zimnej wojny był szczególnie zainteresowany Polską,
był John Fox.

John Fox studiował na Oxford University, jednak w trakcie
drugiego roku musiał owe studia przerwać. Następnie ukończył
studia na Princeton University. W latach 1989-1993 pracował w
Sztabie  Planowania  Politycznego  Departamentu  Stanu,  gdzie
zajmował  się  rzecz  jasna  sprawami  Europy  Środkowej  i
Wschodniej. Następnie został zatrudniony w Banku Światowym.
Został  w  latach  1990.  także  prawą  ręką  George’a  Sorosa,
kierując waszyngtońskim biurem Open Society Foundation. Dekadę
wcześniej  ożenił  się  z  działaczką  nowojorskiego  Komitetu
Poparcia  dla  Solidarności  Martyną  Szałańską,  która  została
następnie urzędniczką w Departamencie Stanu.

Według Ireny Lasoty, działaczki nowojorskiego Commiittee in
Support of Solidarity Fox mógł pracować dla Centralnej Agencji
Wywiadu Stanów Zjednoczonych.

Polski  historyk  Paweł  Zyzak  w  swojej  książce  pt.  „Efekt
Domina” opisuje Foxa jako kogoś w rodzaju wolnego strzelca –
dziennikarza, który w latach 1980. miał bardzo dużo pieniędzy,
jeździł po Europie i spotykał się z różnymi ludźmi.

Lasota w wywiadzie z Zyzakiem twierdzi, że Fox wielokrotnie



próbował od niej wyciągać interesujące go informacje, a nawet
próbował  ją  szantażować.  Oddajmy  głos  byłej  działaczce
nowojorskiego komitetu poparcia dla Solidarności: „Johna Foxa
poznałam w Nowym Jorku w jakimś 1982 roku lub 1983 roku.
Pojawił  się  jako  dziennikarz.  Potem  ożenił  się  z  Martyną
Szałańską  […].  Fox  pisał  jakieś  artykuły,  których  nigdzie
specjalnie  nie  było.  Spotykaliśmy  się  w  różnych
okolicznościach. […] John zaczął mnie podchodzić, za wszelką
cenę chciał wyciągnąć ode mnie skąd miałam ta informację.
Bardzo  mi  się  to  nie  podobało,  ponieważ  100  razy  mu
odpowiedziałam, że mu nie powiem. Strasznie mu zależało do
tego  stopnia,  że  próbował  mnie  moralnie  szantażować.  […]
»Reader’s Digest« słusznie uchodził za miejsce styku z CIA.
Jedno nie wykluczałoby drugiego: facetowi łatwiej jest jeździć
po  świecie,  jako  reporterowi  »Reader’s  Digest«,  niż
reporterowi  CIA”.

John Fox w latach 1980. sfinansował działalność czasopisma
„Głos”, którego redaktorem naczelnym był Antoni Macierewicz a
publicystami z nim związanymi m.in. Jarosław Kaczyński, Piotr
Naimski czy też Zbigniew Romaszewski, mąż obecnej doradczyni
prezydenta RP Andrzeja Dudy Zofii Romaszewskiej oraz ojciec
dyrektorki  Telewizji  Biełsat  Agnieszki  Romaszewskiej-Guzy,
która  w  2013  roku  otrzymała  tytuł  Europejczyka  Roku
miesięcznika…  „Reader’s  Digest”.



Widzimy  więc,  że  elita  obecnie  rządzącego  w  Polsce  obozu
politycznego mogła prowadzić swoją działalności w latach 1980.
dzięki  pieniądzom,  które  przekazał  im  najprawdopodobniej
człowiek związany z amerykańskim wywiadem.

Kiedy zajrzymy więc w przeszłość naszej klasy politycznej,
właściwie  chyba  nie  powinno  nikogo  dziwić,  że  polityka
zagraniczna prowadzona przez elity III RP, prowadzona jest „na
kolanach” a obozy polityczne które podzieliły się władzą po
1989 roku różni jedynie lojalność wobec innych zagranicznych
ambasad.

Jarosław Kaczyński w swojej autobiografii tak wspomina lata
1990.: „W pewnym momencie zostaliśmy obaj zaproszeni przez
ambasadora  USA  Nicholasa  Reya.  […]  Rozmowa  kurtuazyjna,
sondażowa,  bez  znaczenia,  poza  samym  faktem,  że  do  niej
doszło. Ale później wizyta u mnie, w siedzibie na Wspólnej,
panów  z  niższego  szczebla  hierarchii  w  ambasadzie,
dopytujących się o sprawę tak zwanej „opcji zero” wobec służb.
[…] Panowie poinformowali mnie o bardzo dobrej współpracy z
istniejącymi  służbami  i  wyraźnie  dali  do  zrozumienia,  że
bardzo nie chcą, by ustała. Krótko mówiąc: „opcja zero” –
nie”.

Takie  uprawianie  polityki  „na  kolanach  przed  obcymi”  jest



zwłaszcza niebezpieczne w czasach kryzysu.

Józef Piłsudski słusznie ostrzegał, że w czasach kryzysowych
strzeżmy się agentury. Kiedy słyszymy w mediach sugestie o
możliwości wprowadzania wojsk NATO-wskich na Ukrainę w trakcie
trwania konfliktu zbrojnego, można zadać pytanie: czy jest to
suwerenna narracja osób je wygłaszających czy jednak pieniądze
konkretnych  organizacji  czy  też  ich  presja  związana  z
wydarzeniami z przeszłości, wciąż wpływa na ich decyzję.

Chyba nikt nie ma wątpliwości, że służby specjalne nie są
organizacjami,  z  którymi  można  tak  po  prostu  zerwać
współpracę.  Każda  poważna  tajna  struktura  władzy  działa
skrycie ale kiedy już obiera sobie cel i stara się przeciągnąć
na swoją stronę jakiegoś delikwenta to produkuje na niego taki
materiał do nacisku, aby ten już nigdy nie mógł zerwać się z
jej smyczy.

Ojciec  obecnie  rządzącego  Polską  Mateusza  Morawieckiego
spotkał się w latach 1980. w USA z funkcjonariuszem tajnych
służb amerykańskich i prosił go o pomoc finansową oraz sprzęt,
jak mniemam poligraficzny. Amerykanie wówczas odmówili, gdyż
władzę w Waszyngtonie przejęła frakcja mniej jastrzębia wobec
ZSRR, której organizacje radykalnie antykomunistyczne w Polsce
nie były już do niczego potrzebne.



CIA  oraz  inne  amerykańskie  mniej  lub  bardziej  tajne
organizacje  rządowe  prawdopodobnie  przez  całe  lata  1980.
przerzucały do Polski sprzęt poligraficzny, pieniądze a nawet
schematy  produkcji  broni.  Solidarność  Walcząca,  której
przewodził Kornel Morawiecki a w której działał jego syn a
obecny premier Polski, również tak ową otrzymywała.

Zorganizowała  nawet,  w  drugiej  połowie  lat  1980.,  dzięki
sprzętowi  amerykańskiego  wywiadu,  zamach  terrorystyczny  w
Gdyni.

Biorąc pod uwagę tak rozwinięte kontakty amerykańskich agencji
z rodziną obecnego polskiego premiera oraz jego organizacją



nasuwa się pytanie: jak dużo materiału do szantażu mogli oni
na  nich  wyprodukować?  Samo  spotkanie  z  funkcjonariuszem
agencji, zapewne bardzo dobrze obfotografowane mogło stanowić,
w  epoce  sprzed  Internetu  i  telefonii  komórkowej  (ale  nie
tylko), solidny materiał do wywierania politycznego nacisku. A
spotkań z amerykańskimi agentami było więcej.

A o ilu rzeczach jeszcze nie wiemy? Aż strach pomyśleć…

Autorstwo: Terminator 2019
Źródło: WolneMedia.net

Źródłografia
1.
https://www.salesbook.com/pl/blog//wplyw-kolorow-na-percepcje-
czerwony/

2.
https://www.press.pl/tresc/30411,agnieszka-romaszewska-guzy-eu
ropejczykiem-roku-wedlug-reader’s-digest

3. https://en.wikipedia.org/wiki/Reader%27s_Digest

4. https://princeton1960.org/sachs/35th.pdf



5. Heidenry J., „Theirs was the Kingdom”, Nowy Jork 1993 r.

6.  Janke  I.,  „Twierdza.  Solidarność  Walcząca  –  Podziemna
Armia”, Warszawa 2014 r.

7.  Kaczyński  J.,  „Porozumienie  przeciw  monowładzy”,  Poznań
2016 r.

8.  „Reader’s  Digest”,  „Przewodnik  po  Świecie.  Ilustrowana
Encyklopedia Geograficzna”, Warszawa 2000 r.

9. Surdy G., Brożek K., „Solidarność Walcząca”, Warszawa 2020
r.

10. Zyzak P., „Efekt Domina”, Warszawa 2016 r.


