
Chińska ofensywa informacyjna
20 maja 2011
Chiny  zaznaczają  swoją  obecność  na  świecie  nie  tylko  w
domenach handlu, wielkich budów czy przemysłu wydobywczego.
Powoli rozwijają również działalność swoich państwowych mediów
poza granicami kraju. Media te spełniają podwójną funkcję –
komunikacyjną i informacyjną.

Jeśli definiujemy soft power jako rodzaj władzy dającej wpływ
na idee i zachowania, to informacja i jej dystrybucja na skalę
światową  stanowią  strategiczny  składnik  takiej  władzy.
Podpisując  umowy  o  współpracy,  przewidujące  darmowe
dostarczanie  depesz  agencyjnych,  artykułów  i  programów
radiowych,  oraz  instalując  własne  media,  Chińska  Republika
Ludowa rozpoczęła prawdziwą ofensywę przyciągania, prestiżu i
wszechobecności w licznych krajach, w których dawni wielcy
właściciele mediów zrezygnowali z braku środków lub ochoty.

1 lipca 2010 r. w Pekinie rozpoczął działalność anglojęzyczny
kanał  telewizji  informacyjnej  CNC  World,  należący  do
państwowej  agencji  prasowej  Xinhua  (Nowe  Chiny).  Jak
powiedział jego dyrektor Li Congjiun, misja kanału polega na
„prezentowaniu  wydarzeń  międzynarodowych  z  chińskiej
perspektywy”.  Wiadomości  są  dystrybuowane  przez  kabel,
satelity,  Internet  i  telefonię  komórkową,  by  konkurować  w
dziedzinie informacji z amerykańską siecią CNN i brytyjską
BBC.  Sieć  CNC  World  chce  być  obecna  na  wszystkich
kontynentach,  nadawać  w  innych  językach:  po  japońsku,
rosyjsku,  portugalsku  i  francusku.

Telewizja CNC World narodziła się z ogłoszonego w styczniu
2009 r. rządowego projektu przeznaczenia 6 mld dolarów na
rozwój 3 wielkich przedsiębiorstw medialnych: China Central TV
(CCTV),  agencji  Xinhua  i  People  Daily,  angielskiej  wersji
Dziennika  Ludowego.  Celem  tych  inwestycji  była  poprawa
wizerunku  Chin  za  granicą,  przekazywanie  głosu  władz

https://wolnemedia.net/chinska-ofensywa-informacyjna/


chińskich. Wszystkie te media należą do rządu centralnego, za
pośrednictwem Biura Informacji Rady Państwa.

Różnica w porównaniu z mediami zachodnimi jest spora, choć
podobnie  jak  gdzie  indziej  media  te  są  utrzymywane  z
abonamentu,  a  ich  kierownictwo  mianuje  władza.  Ich  linia
informacyjna  jest  po  prostu  emanacją  poglądów  chińskiego
ministerstwa spraw zagranicznych.

Celem Pekinu są inwestycje w rozpowszechnianie informacji na
wszystkich  rynkach  świata,  bez  względu  na  ich  rentowność.
Dotyczy to też radia, szczególnie w Afryce – tu radio jest
głównym środkiem masowej komunikacji. 27 lutego 2006 r. w
stolicy Kenii, gdzie znajduje się centralne biuro afrykańskie
Xinhua, Radio China International (RCI) otworzyło nową stację,
o 5 tys. kilometrów od Pekinu. Radio nadaje w paśmie FM po
chińsku, angielsku i w języku suahili. Było pierwszą z setki
podobnych stacji nadających w różnych regionach świata. Wang
Gengnian,  szef  RCI,  mówi,  że  celem  jest  „podnieść  jakość
emisji, poruszać tematy bliskie ludziom i sprawić, by stacji
dobrze ich słuchało”. W sierpniu 2010 r. sieć otworzyła stacje
w  Dakarze  (Senegal)  i  Niamey  (Nigeria),  które  nadają  w
językach  lokalnych  oraz  po  chińsku  i  francusku.  W  Afryce
decyzje podejmowane przez instancje europejskie poznaje się
teraz za pośrednictwem 10 brukselskich korespondentów agencji
Xinhua.  Lepiej:  to  właśnie  dzięki  Xinhua  i  dziesiątkom
podpisanych przez nią umów partnerskich Kameruńczycy wiedzą,
co  się  dzieje  w  Czadzie,  Kongijczycy  –  co  w  Tunezji,
mieszkańcy Zimbabwe – co w Senegalu, a Beninu – co w Egipcie…

ROZPOWSZECHNIĆ CHIŃSKIE SPOJRZENIE NA ŚWIAT

Owa  współpraca  nie  jest  niewinna.  Rozpowszechnia  chińskie,
„pragmatyczne”  spojrzenie  na  sprawy  międzynarodowe,  np.
poprzez  zachęcanie  do  wstrzymania  się  od  głosu  w  czasie
głosowania  nad  rezolucją  Rady  Bezpieczeństwa  w  sprawie
Darfuru, kluczowej dla polityki afrykańskiej. Podobnie jest z
polityką bliskowschodnią w mniej rozwiniętych krajach Azji i



Ameryki  Południowej.  10  października,  na  pierwszym  forum
współpracy chińsko-afrykańskiej, prezydent Hu Jintao nazwał to
„operacją współpracy Południe-Południe” i zapewnił, że nie ma
mowy o jakiejś „ingerencji”. Chiny nie będą dawać lekcji w
dziedzinach praw człowieka, korupcji, norm środowiskowych czy
prawa pracy.

W czasie światowego szczytu mediów, zorganizowanego w 2009 r.
przez Xinhua, na którym zjawiło się 300 dziennikarzy z ponad
170 krajów, prezydent Hu Jintao wzywał zebranych do „wspólnej
budowy harmonijnego świata trwałego pokoju i dobrobytu”.

Ten harmonijny świat właśnie się buduje. Jego budowniczymi są
dziennikarze mediów chińskich za granicą, rekrutowani raczej
ze  względu  na  wierność  reżimowi  niż  kompetencje  zawodowe.
Obecni  na  całym  świecie,  grają  rolę  agentów  wywiadu  i
reprezentantów  imperium,  promotorów  „obopólnie  owocnej
współpracy” i rzeczników linii oficjalnej.

„Jeśli chcesz, by dziennikarze pojechali na twoją konferencję
prasową, musisz im zrobić prezent” – Ahamadu, przewodniczący
stowarzyszenia z Bamako, który woli nie ujawniać nazwiska,
mówi  też  o  kopertach  rozdawanych  dziennikarzom  wraz  z
komunikatami  prasowymi,  chętnie  później  publikowanymi.  W
Afryce nietrudno spotkać dziennikarzy pytających o zapłatę w
trakcie umawiania wywiadu. Prasa afrykańska od początku żyje z
reklam  wykupywanych  przez  państwowe  przedsiębiorstwa,
kreatywnej  księgowości,  „ekskluzywnych”  wywiadów  i  reklam
przebranych  za  reportaże.  We  wrześniu  2010  r.  organizacje
dziennikarskie  z  Nigru  i  Senegalu  postanowiły  potępić  te
praktyki. Przypomniały właścicielom mediów, że to oni powinni
płacić dziennikarzom. Inaczej są oni opłacani przez sektor
państwowy i prywatny, w formie dziennej stawki lub „kosztów
transportu”.

Ten niezbyt korzystny stan rzeczy jest po części dziedzictwem
„Afryki francuskiej”, gdzie media naprawdę niezależne można
policzyć  na  palcach.  W  tworzącej  się  właśnie  „chińskiej



Afryce”  nie  jest  lepiej.  Afrykańskie  media  są  codziennie
zalewane  depeszami  agencji  Xinhua,  zatrudniającej  na
kontynencie  10  tys.  osób,  w  tym  150  korespondentów.

MEDIA AFRYKAŃSKIE, CZYLI CHIŃSKIE

W Togo, gdzie stosunki z Chinami są jak najlepsze, od 2007 r.
umowa partnerska wiąże oficjalny portal republiki z Xinhua.
Agencja podpisała podobne umowy z Tunezją, Marokiem, Algierią,
Kamerunem,  Kongo,  Gabonem,  Burundi,  Syrią,  Egiptem…  i
dziesiątkami innych krajów, dla których stała się jednym z
głównych źródeł informacji.

Xinhua publikuje za granicą 1000 depesz dziennie w 7 językach
(po  chińsku,  angielsku,  francusku,  hiszpańsku,  arabsku,
rosyjsku  i  portugalsku).  Przekazuje  również  artykuły  i
reportaże  do  150  krajów,  wymienia  zdjęcia  z  dziesiątkami
agencji prasowych i dostarcza gotowe serwisy informacyjne.

Programy wymiany obejmują też programy telewizyjne i reportaże
radiowe.  Arabskim  i  afrykańskim  agencjom  zależy  na
umieszczeniu swoich materiałów w Chinach mniej, niż Chińczykom
na  korzystaniu  z  kanałów  zagranicznych,  pozwalających
rozpowszechniać  ich  wizję  świata.

Podczas  gdy  w  prasie  europejskiej  Afryka  jest  właściwie
nieobecna (oprócz wielkich katastrof), francuska wersja strony
internetowej  agencji  Xinhua  umieszcza  kontynent  na  trzecim
miejscu, zaraz po rubrykach „Chiny” i „Świat”. Dalej mamy
„Kulturę”, „Sport”, „Społeczeństwo i zdrowie”. W sierpniu 2010
r. Dziennik Ludowy otworzył biuro w Abudży, stolicy Nigerii.
Poza  artykułami  z  nigeryjskiego  życia  politycznego  i
gospodarczego publikuje wyniki wszystkich meczów piłkarskich…
Bardzo „dbający” o swoich afrykańskich przyjaciół, dziennik
podchodzi do tej współpracy w klimacie „zaufania do wspólnej
polityki na zasadach równości, wzajemnie korzystnej współpracy
gospodarczej  i  wymiany  kulturalnej”  –  jak  powiedział  Li
Yunshan, członek Biura Politycznego KC partii komunistycznej,



przyjmując w 2007 r. 40 przedstawicieli prasy afrykańskiej.
Nieustanny balet seminariów dla afrykańskich dziennikarzy i
urzędników  służy  zdobywaniu  cennych  sojuszników  i  tworzy
stosunki  interpersonalne,  które  pozwalają  tłumić  ludowe
protesty,  regularnie  wywoływane  przez  działalność  chińskich
przedsiębiorstw.

Według  Międzynarodowej  Organizacji  Frankofonii  (OIF),
Senegalska Agencja Prasowa założona w 1959 r. jest cytowana
najczęściej  w  krajach  francuskojęzycznej  Afryki  Zachodniej.
Jej  partnerzy  to  International  Islamic  News  z  Arabii
Saudyjskiej – organ Światowej Konferencji Islamskiej, Fundacja
Konrada Adenauera – w ramach programu pomocy dla demokracji,
oraz, od niedawna, Agencja Nowe Chiny – Xinhua News.

W  październiku  2009  r.  pierwsza  na  kontynencie  prywatna
Afrykańska Agencja Prasowa z Dakaru otrzymała od ambasady Chin
w  Senegalu  6  mln  franków  CFA  pomocy  finansowej  i  kamerę
telewizyjną.  To  pierwszy  krok  do  zyskania  przychylnego
spojrzenia ze strony konkurenta mediów oficjalnych.

AGENCJA INNA NIŻ WSZYSTKIE

Agencja Nowe Chiny, która w 1949 r. była Czerwoną Chińską
Agencją Informacyjną, nie jest agencją jak inne. W swoim kraju
uważana za „uszy, oczy, gardło i język partii”, zachowuje
monopol nadawania informacji i całkowicie zależy od władz.
Funkcjonuje w randze ministerstwa. W przeciwieństwie do innych
światowych agencji prasowych, takich jak Agence France Presse
(AFP), brytyjski Reuters czy amerykańska Associated Press, nie
jest  komercyjna,  odgrywa  więc  pierwszoplanową  rolę
strategiczną.

AFP obsługuje dziś 165 krajów, ma 110 biur zagranicznych i 50
korespondentów, Reuters dysponuje siecią 150 korespondentów, a
AP ma biura w 72 krajach. Xinhua liczyła 100 biur w 2009 r. i
130 w lipcu 2010. Chodzi o strategię ciągłej ekspansji, co
może  –  według  Newsweeka  –  zakończyć  się  budową  sieci  200



zagranicznych  biur,  w  których  będzie  pracować  6  tys.
dziennikarzy.

Te  środki  nie  zagwarantują  mieszkańcom  Afryki,  Ameryki
Południowej,  Bliskiego  Wschodu  i  Azji  informacji  godnej
zaufania,  pozwolą  jednak  kierownictwu  Chin  lepiej  znać
sytuację  na  miejscu  i  efektywniej  informować  o  „wspólnych
interesach”…

Autor: Pierre Luther
Tłumaczenie: Jerzy Szygiel
Źródło: Le Monde diplomatique

http://www.monde-diplomatique.pl/

