
Brytyjczycy  organizowali
propagandę  syryjskiej
opozycji?
21 lutego 2020
Portal „Middle East Eye” twierdzi, że począwszy od 2012 roku
Wielka  Brytania  organizowała  w  Syrii  sieć  „dziennikarzy
obywatelskich”, rekrutując do niej często nieświadome osoby. W
ten  sposób  Brytyjczycy  chcieli  wpływać  na  postrzeganie
syryjskiej wojny domowej, aby promować swoje interesy w Syrii
i  na  całym  Bliskim  Wschodzie.  Całą  operację  miał  z  kolei
nadzorować brytyjski resort obrony.

„Middle  East  Eye”  to  jeden  z  najpopularniejszych  portali
analitycznych zajmujących się sytuacją w regionie Bliskiego
Wschodu. Co ciekawe, jego siedziba znajduje się w Londynie, a
jej założycielem jest były dziennikarz gazety „The Guardian”.
Zapewne z tego powodu dziennikarze portalu dotarli do poufnych
informacji,  które  dotyczą  brytyjskiego  zaangażowania  w
konflikt w Syryjskiej Republice Arabskiej.

Według  portalu,  inicjatywa  związana  z  promowaniem
„dziennikarstwa obywatelskiego” rozpoczęła się w 2012 roku.
Nabrała ona jednak tempa rok później, gdy brytyjska Izba Gmin
nie wydała zgody na wysłanie brytyjskich żołnierzy do Syrii.
Właśnie  wówczas  kontrahenci  rządu  Wielkiej  Brytanii,
korzystający także z finansowego wsparcia Stanów Zjednoczonych
i  Kanady,  założyli  specjalne  biura  w  tureckim  Stambule  i
jordańskim Ammanie.

To właśnie na ich zlecenie syryjscy obywatele tworzyli szereg
materiałów: programów telewizyjnych, audycji radiowych, wpisów
w  mediach  społecznościowych,  plakatów,  czasopism,  a  nawet
komiksów dla dzieci. Z dokumentów do jakich dotarło „Middle
East Eye” wynika, że brytyjskie władze wykorzystywały aktywizm

https://wolnemedia.net/brytyjczycy-organizowali-propagande-syryjskiej-opozycji/
https://wolnemedia.net/brytyjczycy-organizowali-propagande-syryjskiej-opozycji/
https://wolnemedia.net/brytyjczycy-organizowali-propagande-syryjskiej-opozycji/


medialny Syryjczyków, zaś wielu z nich nie wiedziało o ich
wykorzystywaniu przez Brytyjczyków.

Celem  Wielkiej  Brytanii  było  promowanie  jej  interesów  na
Bliskim  Wschodzie.  W  kwestii  samej  Syrii  zależało  jej
zwłaszcza na oczernianiu prezydenta Baszara al-Assada, aby w
ten sposób promować „bardziej stabilną i demokratyczną Syrię,
odpowiadającą  potrzebom  i  aspiracjom  swojego  ludu”.  Wielka
Brytania i inne zachodnie rządy nie tylko rozwijały opozycyjne
dziennikarstwo,  ale  także  finansowały  i  szkoliły  siły
policyjne  oraz  zespoły  obrony  cywilnej  na  obszarach
kontrolowanych  przez  „rebeliantów”.

Portal wskazuje na ryzyko, jakie dla syryjskich dziennikarzy
stwarzała  współpraca  z  zachodnimi  ośrodkami.  Jedna  z  grup
aktywistów  medialnych  została  nawet  zamordowana  przez
bojowników Państwa Islamskiego, uważających ich za agenturę
zachodnich  rządów.  Według  informacji  serwisu,  wiadomo  na
pewno,  że  zabito  co  najmniej  dwie  osoby  związane  ze
wspomnianymi  biurami  w  Stambule  i  Ammanie.

Do  składania  ofert  na  wykonywanie  wspomnianych  zadań
zaproszono dziewięć firm. Informatorzy portalu twierdzą, że
większość z nich została założona przez byłych brytyjskich
dyplomatów, oficerów wywiadu oraz wojskowych, natomiast ich
pracę nadzorował brytyjski resort obrony narodowej. Materiały
stworzone przez inicjatywę trafiały z kolei do mediów pokroju
BBC Arabia, katarskiej Al-Dżaziry, Sky News Arabia czy Al-
Arabija.

Zaangażowanie Brytyjczyków w ten projekt miało osłabnąć w 2015
roku. Właśnie wówczas zaczęli oni, zresztą wbrew wcześniejszej
decyzji  parlamentu,  uczestniczyć  w  bombardowaniach  celów  w
Syrii. Ponadto stało się jasne, że rząd Syrii przy wsparciu
Rosji i Iranu zwycięży w wojnie domowej. Mniej tolerancyjny
dla inicjatywy miał stać się także turecki rząd, a to właśnie
na  jego  terytorium  funkcjonowało  jedno  z  centrów
koordynacyjnych  opozycji.



Na podstawie: Middleeasteye.net
Źródło: Autonom.pl

http://www.autonom.pl/?p=30170

