
Białoruskie władze „czyszczą”
media przed wyborami
10 kwietnia 2019
Władze białoruskie poprzez sprawę karną przeciwko polskiemu
kanałowi telewizyjnemu Biełsat, próbują „oczyścić” przestrzeń
medialną przed przyszłymi wyborami, stwierdził zarząd kanału.

We  wtorek  Białoruskie  Stowarzyszenie  Dziennikarzy
poinformowało,  że  funkcjonariusze  policji  przeprowadzili
rewizję w mińskim biurze Biełsatu, później kanał telewizyjny
wyjaśnił,  że  przeszukanie  przeprowadzono  w  ramach  sprawy
wszczętej  na  podstawie  art.  188  kodeksu  karnego  Białorusi
(„Pomówienie”). Zasugerowano, że sprawa może być związana z
materiałem Biełsatu, który został wyemitowany wcześniej i był
poświęcony schematom korupcji przy zakupie sprzętu w systemie
Ministerstwa Zdrowia. W ramach tej sprawy na Białorusi zostało
zatrzymanych  wielu  pracowników  medycznych  i  urzędników.
Komisja śledcza republiki ogłosiła, że prowadzi dochodzenie w
sprawie  karnej  dotyczącej  rozpowszechniania  „oszczerczych
fabrykacji” na stronie internetowej kanału.

„Jesteśmy przekonani, że władze wykorzystały formalny powód,
aby jeszcze raz pokazać niezależnym mediom ich „miejsce w
szeregu” i „wyczyścić” sferę mediów przed przyszłymi wyborami.
Po okrytej złą sławą „sprawie BiełTA” przyszła kolej i na
naszą telewizję. Należy przy tym podkreślić, że dziennikarze
współpracujący  z  Biełsatem  stale  płacą  ogromne  grzywny  za
pracę  bez  akredytacji,  której  Biełsat  wciąż  nie  dostaje.
Obecnie  w  MSZ  w  Mińsku  leży  nasz  kolejny  wniosek  o
akredytację. Zarekwirowanie sprzętu uważamy za akt represji,
ponieważ sprawa jest absolutnie jasna: przyznaliśmy się do
błędu i przeprosiliśmy. Uważamy, że materiały, które znajdują
się w redakcyjnych komputerach, nie mogą wnieść nic nowego do
tej sprawy, zaś celem takich działań jest utrudnienie nam

https://wolnemedia.net/bialoruskie-wladze-czyszcza-media-przed-wyborami/
https://wolnemedia.net/bialoruskie-wladze-czyszcza-media-przed-wyborami/


pracy.  Bez  względu  na  prześladowania  Biełsat  będzie
kontynuować  działalność.  Uważamy  bowiem,  że  informacje  po
białorusku  i  bez  cenzury  należy  nieść  społeczeństwu  nawet
wtedy, gdy grożą za to grzywny, zatrzymania i przeszukania” –
głosi oświadczenie umieszczone na stronie internetowej stacji.

Oświadczenie wyjaśnia, że w 2018 roku na stronie internetowej
Biełsatu,  w  tekście  pod  filmem  o  rzekomej  korupcji  w
Ministerstwie Zdrowia Republiki, „podano fałszywe informacje z
powodu  błędu  technicznego”  –  opublikowano  projekt,  a  nie
ostateczną wersję tekstu, przy czym „błąd pojawił się tylko w
tekście  online,  nie  w  materiałach  telewizyjnych”.  Według
kanału  telewizyjnego  błąd  na  stronie  został  natychmiast
skorygowany,  opublikowano  sprostowanie  i  przeprosiny,  które
skierowano do szefa firmy, której ten błąd dotyczył.

„Komitet Śledczy, po złożeniu doniesienia przez Andreja Szweda
przeprowadził postępowanie wyjaśniające w tej sprawie i nie
znalazł podstaw do wszczęcia postępowania karnego. Mimo to w
styczniu  b.r.  mińska  prokuratura  wszczęła  z  tego  powodu
postępowanie karne” – tłumaczy stacja.

W związku z tym kierownictwo kanału uważa wyniesienie sprzętu
technicznego z biura w Mińsku za „represje”. W oświadczeniu
stwierdza się, że niezależnie od prowadzonego śledztwa Biełsat
będzie nadal pracował.

Źródło: pl.SputnikNews.com

https://pl.sputniknews.com/swiat/2019040910176670-bielsat-telewizja-sputnik/

