
BBC i bezstronność
13 lipca 2014
Zachowanie  BBC  staje  się  coraz  dziwaczniejsze.  Zobowiązana
przez  swój  Statut  do  podawania  bezstronnych  informacji,
podjęła  obecnie  formalną  decyzję,  że  niesłuszne  jest
pozwolenie  na  równowagę  w  debacie  między  rywalizującymi
przewidywaniami przyszłości.

Ganiąc  samą  siebie  za  czelność  przeprowadzenia  wywiadu  z
Nigelem Lawsonem w programie „Today” o zmianach klimatycznych,
BBC  wydała  oświadczenie  zawierające  taką  perełkę:  “Poglądy
Lorda  Lawsona  nie  są  poparte  dowodami  z  modelowania
komputerowego  i  badań  naukowych”.

Dowody  z  modelowania  komputerowego?  Ten  zwrot  jest
oksymoronem. Model z definicji nie może dostarczać dowodów:
może  dostarczyć  przewidywanie  do  przetestowania  przez
rzeczywiste dowody. Podczas tej debaty Lord Lawson powiedział
dwie  rzeczy:  że  nie  można  z  jakąkolwiek  dozą  pewności
przypisywać  ulewy  ostatniej  zimy  zmianie  klimatu  oraz,  że
globalna temperatura powierzchniowa nie wzrosła przez ostatnie
15 do 17 lat. Miał rację w obu sprawach, jak to potwierdził
jego oponent w dyskusji, Sir Brian Hoskins.

Jeśli  chodzi  o  modele,  oto  co  dr  Vicky  Pope  z  Biura
Meteorologicznego  powiedziała  w  2007  r.  o  prognozach  ich
modeli:  „Przewidujemy,  że  2014  r.  będzie  o  0,3  stopnia
cieplejszy niż 2004 r. Aby pokazać to w kontekście, ocieplenie
przez ostatnie półtora stulecia wynosiło tylko 0,7 stopnia
globalnie… A więc 0,3 stopnia w ciągu następnych dziesięciu
lat jest całkiem znaczące… To są bardzo mocne oświadczenia o
tym, co zdarzy się przez następnych dziesięć lat”.

W rzeczywistości globalna temperatura powierzchniowa zamiast
coraz szybciej rosnąć według większości pomiarów nieco opadła
przez te dziesięć lat od 2004 r. Model Biura Meteorologicznego

https://wolnemedia.net/bbc-i-bezstronnosc/


okazał się całkowicie błędny. BBC jednak uważa, że nie należy
nikomu pozwolić na jakiekolwiek kwestionowanie tych modeli,
nawet jeśli ten ktoś napisał książkę o polityce klimatycznej,
zajmował w swoim czasie jedno z najwyższych stanowisk w kraju
i założył think-tank poświęcony polityce zmiany klimatu. BBC
żałuje że w ogóle nadała na żywo debatę między nim, a kimś,
kto się z nim nie zgadza; debatę w której znakomity Justin
Webb ostro kontrował jego twierdzenia.

A dlaczegóż to BBC tak uważa? Ponieważ otrzymała skargę od
człowieka,  którego  z  fałszywą  skromnością  przedstawia  jako
„eksperta  ds.  niskich  energii”,  pana  Chita  Chonga,  który
oskarżył Lorda Lawsona o to, że powiedział w programie, iż
zmiana klimatu „jest spiskiem”.

Lawson niczego takiego nie powiedział, co wyraźnie pokazuje
zapis programu. Curriculum vitae pana Chonga informuje, że
“jest aktywny od 25 lat w partii Zielonych i był pierwszym
radnym Zielonych wybranym w Londynie” oraz, że “ma firmę w
Dorset zajmującą się uszczelnianiem i ocieplaniem, a także
pracuje jako konsultant środowiskowy”.

Zrekapitulujmy więc. Na podstawie mijających się z prawdą słów
aktywisty politycznego, który ma w tym interesy osobiste i
partyjne,  BBC  zdecydowała,  ze  odtąd  nikomu  nie  wolno
krytykować  prognoz  na  przyszłość,  na  których  opiera  się
kosztowna  polityka.  A  więc  żadnych  więcej  wystąpień  Eda
Ballsa,  ponieważ  nie  wolno  kwestionować  modeli  George’a
Osborne’a.

Nawiasem mówiąc, nie musicie kłopotać się przekazywaniem mi
informacji, że Lord Lawson nie jest naukowcem. BBC udzieliło
sobie także nagany w zeszłym tygodniu za pozwolenie naukowcowi
o innych poglądach na wystąpienie w Radio 4. Profesor Bob
Carter był przez 17 lat dziekanem wydziału nauk o ziemi na
James Cook University w Australii. Opublikował ponad 100 prac
naukowych głównie w dziedzinie paleoklimatologii. Tak więc ta
teoria o braku kwalifikacji zawodowych bierze w łeb.



Tłem tego wszystkiego jest niedawna pięcioletnia walka BBC z
emerytem Tonym Newberym (w tym cztery dni w sądzie w asyście
sześciu  prawników),  by  nie  pozwolić  panu  Newbury’emu  na
zobaczenie listy 28 uczestników seminarium BBC z 2006 r.,
których BBC określiła jako „najlepszych ekspertów naukowych” w
sprawie zmiany klimatu.

Było  to  seminarium,  które  przekonało  BBC,  że  nie  powinna
dłużej  przedstawiać  zrównoważonej  debaty  o  zmianie
klimatycznej. Bloger Maurizio Morabito znalazł następnie tę
listę w Internecie. Dalekie to było od “najlepszych ekspertów
naukowych”. Było tam trzech naukowców, pozostali zaś to byli
działacze  zielonych  z  kilkoma  osobami  typu  Dave  Spart  z
kościoła, rządu i przemysłu ubezpieczeniowego. Po tym fiasku
BBC zamówiła opracowanie u genetyka Steve’a Jonesa, na który
powołała  się  w  kolejnym  raporcie  do  BBC  Trust  w  zeszłym
tygodniu. Raport Jones uzasadniał politykę zakazu wstępu dla
sceptyków  hasłem  „fałszywa  równowaga”.  Wychodzi  on  od
całkowicie rozsądnego stanowiska, że dziennikarze nie muszą,
na przykład, przeprowadzać wywiadu z członkiem Stowarzyszenia
Płaskiej Ziemi za każdym razem, kiedy mówią o regatach dokoła
świata, i rozciąga je na debatę klimatyczną.

A jest to szaleństwo z dwóch oślepiająco oczywistych powodów:
po pierwsze, przewidywania klimatu przez panel ONZ-u zawierają
cały  szereg  możliwych  rezultatów,  od  nieszkodliwych  do
katastrofalnych,  a  więc  najwyraźniej  jest  tu  miejsce  na
debatę; i po drugie, jest to argument o przyszłości, nie zaś o
teraźniejszości, a nie można mieć pewności co do tego, co
będzie w przyszłości.

BBC staje na głowie, by dać czas na antenie mniejszościom
prowadzącym  kampanie  w  sprawach  takich  jak  szczelinowanie,
genetycznie modyfikowane uprawy i alternatywna medycyna. Jest
znacznie  mniej  biologów,  którzy  sądzą,  że  uprawy  GMO  są
niebezpieczne, lekarzy, którzy sądzą, że homeopatia działa i
geologów,  którzy  uważają,  że  szczelinowanie  zanieczyszcza
pokłady  wodonośne,  niż  sceptyków  w  sprawie  zmiany



klimatycznej. Niemniej rzecznicy Greenpeace i Friends of the
Earth rzadko wychodzą z Broadcasting House.

Rzeczywista przyczyna podwójnych standardów BBC staje się więc
jasna:  odrębne  zdanie  wróżące  katastrofę  jest  zawsze  mile
widziane; odrębne zdanie tonujące panikę należy tępić. Mam
wrażenie, że niektórzy prezenterzy zaczynają irytować się na
gotowość  swoich  szefów  do  przyjmowania  poleceń  od  ruchu
zielonych. Inni niewątpliwie usprawiedliwiają sami przed sobą
tę nierównowagę mówieniem, że ludzie o innym zdaniu w sprawie
zmiany  klimatycznej  mają  mnóstwo  miejsca  w  gazetach.
Oczywiście  zapominają  o  niemal  komicznym  skrzywieniu
„Guardiana” i „Independent” na rzecz paniki w sprawie zmiany
klimatycznej.  Ignoruje  to  także  fakt,  że  BBC,  finansowana
przez obowiązkowe pogłówne i nienadzorowana przez Ofcom, jest
najbardziej dominującym źródłem informacji dla ludzi w tym
kraju,  z  udziałem  w  rynku,  który  lata  temu  powinien  był
spowodować dochodzenie organu nadzorującego konkurencję. I jej
Statut wymaga zrównoważenia.

Nawiasem mówiąc, ja także mam osobiste interesy w kwestii
energii, ale nie proszę, by zamykać usta ludziom, którzy się
ze mną nie zgadzają.

Autor: Matt Ridley
Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska
Źródło oryginalne: Rational Optimist
Źródło polskie: Listy z naszego sadu

http://www.rationaloptimist.com/blog/the-bbc-and-balance.aspx
http://www.listyznaszegosadu.pl/bbc-i-bezstronnosc

